![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat BW hier zegt Eddy.
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dus een onafhankelijk Vlaanderen is - in het (onwaarschijnlijke) geval dat het door de EU erkend wordt - niet onafhankelijk?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alle Belgicisten op een boot zetten en laten zingen in de oceaan. En zo te zien zullen we geen al te grote boot nodig hebben, dat bespaard ons kosten. |
|
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Neen. Wel soeverein, in de zin dat de EU geen lidmaatschap kan opleggen, maar niet onafhankelijk als het verkiest er deel van uit te maken.
|
![]() |
![]() |
#47 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zingen op een boot in de oceaan is één van mijn specialiteiten. Het is evenwel zo dat de kwaliteit mijner gezang van die aard is dat menigeen in de uiteindelijke afweging voor de iets draaglijker nadelen van de hel kiest, eerder dan mijn met luider stemme gebrachte hemelse vocale kunsten te moeten ondergaan. Als belgicistenstraf zou dat dus wel degelijk kunnen tellen, denk ik. |
|
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En als ze niet onafhankelijk zijn kunnen ze geen bond vormen.
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een confederatie is niets anders dan een aantal politieke entiteiten die beslissen bepaalde domeinen samen te besturen, en bepaalde domeinen apart. Ik zie niet in waarom jullie zo graag volhouden dat die beslissing enkel in één richting kan genomen worden, namelijk van niets samen naar gedeeltelijk samen, en in de hoogste graad van onmogelijkheid van volledig samen naar gedeeltelijk samen. Het slaat echt nergens op, hoor. |
|
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee nee, gewoon laten zinken. Dit heeft de meeste zekerheid. Alhoewel, hun bovenkamer is redelijk hol. Het zou wel kunnen dat ze blijven drijven. We gaan iets anders moeten zoeken ![]() Laatst gewijzigd door giserke : 3 november 2010 om 23:14. |
|
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoewel het zoals ik het begrijp grotendeels slechts om een nuance gaat, ben ik echter zoals Nyquist geneigd terzake “soeverein” (in de betekenis “volheid van bevoegdheid hebbend in het eigen gebied” cq. “aan niemand onderworpen te zijn”) een net iets geschiktere omschrijving te vinden dan “onafhankelijk”. Hoe dan ook kan er, zoals ik het zie, geen “confederalisme” zijn zonder dat de staten die bij verdrag de confederatie vormen soeverein zijn. Meer precies voor wat betreft de “omvorming” van de huidige federale staat België in een “statenbond België”, kan dit niet gebeuren zonder dat eerst het huidige België opgedeeld wordt in aparte soevereine (en inderdaad, onafhankelijke) staten. De mate waarin deze soevereine staten nadien binnen de context van een statenbond (of confederatie, als dat woord u meer bevalt) “onafhankelijk” (van elkaar) willen blijven hangt af van wat zij bij verdrag overeenkomen (lees hoe afhankelijk zij van elkaar willen zijn voor bepaalde aspecten of delen van het bestuur). |
|
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het alternatief voor dat pad tot een confederatie vanuit het huidige systeem, is dat Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart, en dus eerst een pijnlijke en beschadigende scheiding voltrekt, om dan alsnog in een confederatie met de andere gewesten te treden, opnieuw in overeenkomst met die gewesten. Dat lijkt me enkel de moeilijkste weg om hetzelfde te bereiken, uit koppigheid om niet overeen te komen (en dan heb ik het in de eerste plaats over de Franstaligen, de Vlamingen zijn vragende partij om ieder voor zich te laten beslissen). Als we toch uiteindelijk zouden moeten overeenkomen wat we samen doen, dan kan dat voor 100% vanuit het huidige systeem. Als we niet kunnen overeenkomen, dan is het enige alternatief de volledige onafhankelijkheid, want dan is een confederatie ook geen optie. |
|
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tenzij we niet spreken over een confederatie van staten (een statenbond, dus), maar over een (weliswaar veel verregaander dan nu het geval is) federale staat. Hoe dan ook ben ik het volkomen met u eens dat als “samenwerken” de hoofdbedoeling is en blijft, eerder dan zoveel mogelijk van elkaar onafhankelijk te zijn, een overeenkomst net zo goed binnen de context van het huidig federaal staatsbestel kan nagestreefd cq. bereikt worden. Als dergelijke overeenkomst niet mogelijk zou blijken, is het nastreven van een confederatie inderdaad logischerwijze ook geen optie. Laatst gewijzigd door Gwylan : 4 november 2010 om 00:08. |
|
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() Mja, ik denk dat we enkel een semantisch meningsverschil hebben. Ik gebruik het woord confederatie eerder om de verhouding is tussen de entiteiten aan te duiden, net zoals we vandaag over een federale staat spreken zonder dat de regios ooit, vanuit een situatie van relatieve onafhankelijkheid, hebben gekozen om zich te federeren. De evolutie kwam uit de andere richting.
|
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |