![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Merk trouwens dat de belgicisten niet durven ingaan op de andere zaken
![]()
![]() |
#42 | |||||||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook: een staat is per definitie kunstmatig en net zoals je niet meer of minder zwanger kan worden, kan je ook niet meer of niet minder kunstmatig zijn. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Van uw hand: Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Kunt u die theorie eens verder uitleggen.
Wat is dan de "natuurlijke" toestand van de wereld als staten dat niet zijn? De horde? Complete anarchie? Want als je stelt dat staten artificiële constructies zijn, dan moet er ook een natuurlijke tegenhanger zijn. Wat is die dan? Nu gaat het heel stil worden, nietwaar, Bruno? Bovendien is wat je zegt flagrant onjuist. Je zegt: als je een grens trekt, dan zal er onvermijdelijk een natie ontstaan. Doe je een grens weg, dan groeit die 2 naties samen is dan het equivalent, nietwaar? Iemand die een beetje kennis heeft van de wereld, weet dat niet klopt. Duitsland is altijd al een verbrokkeld gebied geweest met een zeer grote autonomie voor de onderdelen van het Heilige Roomse Rijk. Aldus zouden er verschillende naties bestaan in wat nu Duitsland is. Toen het Heilige Roomse Rijk ophield te bestaan in 1806, zou dat bestendigt moeten worden. In 1815 kwam echter de Duitse Confederatie tot stand. Blijkbaar was er dus wel iets als een Duitse natie, die in 1870/1871 een federatie werd. Na de oorlog werd Oost- van West-Duitsland gescheiden. Er werd dus een grens getrokken. Er ontstonden echter geen 2 naties, maar er bleef 1 Duitse natie die dan ook herenigde zodra de dictatuur gevallen was in de DDR. Eerste tegenvoorbeeld. Schotland en Engeland hebben al geen grenzen meer sinds 1707. Een lange periode, die voorafgegaan werd door een gezamelijke koning sinds 16 ![]() Spanje werd compleet unitair in 1939, onder Franco. Na diens dood in 1975, kwam er in 1978/1979 weer een Catalaanse en Baskische regering zoals in de periode voor Franco. Derde tegenvoorbeeld. Koerden leven al eeuwen in een Turkse staat. Toch voelen zij zich geen Turk, noch Bergturk. Zij voelen zich Koerd. Vierde tegenvoorbeeld. Polen hield op te bestaan in 1795 door de verdeling van het land tussen Oostenrijk, Pruisen en Rusland. Toch werden de Polen geen Oostenrijkers, Pruisen of Russen, maar bleven Pools. In 1918 wordt Polen hersteld. Vijfde tegenvoorbeeld. Tsjechoslowakije was ook zo'n artificiële staat. Beide delen waren Slavisch itt tot Oostenrijk en Hongarije, waartoe ze resp. hoorden (Oostenrijk-Hongarije vormde een dubbelmonarchie). In 1919 werden ze in 1 unitaire staat verenigd, die nooit echt goed draaide en evolueerde tot een nepfederatie. Na de val van het communisme, gingen ze in 1993 hun eigen weg. Zesde tegenvoorbeeld... Dus Bruno, twee vragen: 1) hoe pas je deze feiten in in je stelling? 2) kun je de natuurlijke toestand dan geven als staten artificieel zijn?
![]() |
#44 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
aktie! ![]()
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
![]() Citaat:
Artificieel -cultuur zo je wil- heeft wél een tegenhanger, namelijk natuurlijk. Ofwel zeg je nu dat de mens een louter individueel wezen is aangezien er geen tegenhanger zou zijn van een samenlevingsverband als een staat, maar dat wordt tegengesproken door antropologisch onderzoek. Dus wat is die natuurlijke tegenhanger van artificiële staten? En geen foefkes over temperatuur he, of krijg je het misschien te warm bij deze vraag?
![]() |
![]() |
#47 |
Vreemdeling
|
![]() De mens creëert voortdurend samenlevingsverbanden, hij schept ze. Dat zijn menselijke creaties, geen natuurlijke. Het tegengestelde doet hij niet, wegens onleefbaar. Al zijn er wel Japanse soldaten geweest die alleen of met twee tot in de jaren 60 doorvochten, dus theoretisch kan het wel he
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Bruno beledigt niet meer, nu spreekt hij in raadsels.
![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
België daarentegen is geheel een artificiële staat en werd ook zo beschouwd door al de politici in die tijd. Lord Palmerston dacht zelfs dat België het geen halve eeuw zou uithouden, maar Leopold I bleek een te bekwaam heerser te zijn, de Tito van zijn tijd. Volgens de Hayekiaanse definitie is België geheel een geconstrueerde staat, die niemand gewild had: niet de vrijheidsminnende opstandelingen als Louis De Potter, niet de fransdolle rattachisten en zeker niet de Vlamingen, die bij Nederland wou blijven. D�*t was de silent majority van die tijd.
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je weet toch dat de politiek het hondenbrokrefendum pas zal invoeren als ze er op voorhand zeker van is dat de uitslag aan de eigen verwachtingen zal voldoen?
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |