![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 8 november 2010 om 16:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien men niet kan weten of een persoon echt WIL werken of enkel maar onder zekere kondities (niet alleen van loon, maar ook van jobbeschrijving, geografische condities, ... ) wil overwegen een baan aan te nemen, kan men niet echt weten of iemand echt werkloos is, of gewoon zijn "werkloze" situatie verkiest boven het aanbod dat er is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 8 november 2010 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Eerst duizenden ambtenaren ontslaan en ze dan voor een dopmoes het zelfde werk terug laten doen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de rest is alles fout wat hierboven staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maw zo'n maatregel is contraproductief ook nog eens. Laatst gewijzigd door eno2 : 8 november 2010 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De arbeidsaanbodkurve is de hoeveelheid mensen die bereid zijn voor loon X te werken. De arbeidsvraagkurve is de hoeveelheid banen er ter beschikking komen bij loon X. Je kan aannemen dat als X laag genoeg is, de vraag naar arbeid zo goed als oneindig is. Als iemand voltijds wil werken voor 2 Euro in de maand (X = 2 Euro/maand), dan ga je heel veel vraag naar zo een mensen vinden. Ik wil zelfs ten persoonlijke titel 100 dienaren aannemen aan dat loon zie. Geen probleem. Voor 200 Euro in de maand heb ik 100 man ter mijner beschikking. Je kan ook aannemen dat als X hoog genoeg is, iedereen wil werken voor dat loon. Voor 10 miljoen Euro in de maand krijg je zelfs de grootste luierik van zijn stoel neem ik aan. Maar natuurlijk is er niet 1 enkele arbeidsmarkt, maar vele niches, volgens beroep en opleiding en functie en dergelijke. Indien de informatie over aanbiedingen genoeg verspreid is, dan gaat men normaal gezien (in elke niche) het punt bereiken waar alle mensen die voor X of meer willen gaan werken, alle banen bezetten waar men X of meer loon aanbiedt, maw, wanneer vraag en aanbod elkaar kruisen. Er ZIJN natuurlijk nog meer banen in aanbieding voor een lager loon Y < X, maar er zijn geen mensen meer die willen werken voor minder dan X en meer dan Y. Die mensen zijn dus VRIJWILLIG werkloos. Niet omdat het luierikken zijn, maar omdat ze hun eigen balans hebben opgemaakt, en hun keuze hebben gemaakt dat ze het geen goeie deal vinden en liever hun werklozenstatuut hebben dan werken voor minder dan X en meer dan Y. Gaan de lonen stijgen, dan gaat het punt van evenwicht opschuiven naar meer tewerkgestelden en hoger loon, gewoon omdat meer en meer mensen VERKIEZEN van gaan te werken. Gaan de lonen dalen, dan gaat het punt van evenwicht opschuiven naar een lager loon en minder tewerkgestelden, gewoon omdat minder en minder mensen VERKIEZEN van aan die kondities te werken. Worden de mensen kieskeuriger, dan gaat het punt opschuiven naar hoger loon en minder tewerkgestelden. Worden de mensen minder kieskeurig, dan gaat het punt opschuiven naar lager loon en meer tewerkgestelden. Onvrijwillige werkloosheid ontstaat wanneer zelfs voor heel lage X, de arbeidsvraagkurve niet de ganse werkwillige bevolking bereikt. Dat kan bij gebrek aan ondernemerschap, bijvoorbeeld door pessimisme tijdens een recessie. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 november 2010 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, door gebrek aan ondernemerschap, zoals je tijdens recessies vindt. Het is tijdens die momenten dat er daadwerkelijke economische werkloosheid heerst (maw, mensen die ECHT willen werken, zelfs serieus beneden hun marktwaarde, zodat ze echt rendabel zijn, maar TOCH geen opportuniteiten krijgen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() [
Citaat:
Alleen ultra-liberalen kunnen dat soort slavernij bedenken ] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien gaat het hier om een verzekeringsstel. Waar je bijdragen voor betaald hebt. Als je dan gratis moet gaan werken, kun je beter je premie terugvragen. Maar dat zal de staat wel niet terugbetalen. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 8 november 2010 om 17:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de slachtoffers moeten dus maar tot slaaf gemaakt worden door gratis te werken. Laatst gewijzigd door eno2 : 8 november 2010 om 17:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Door bezig te zijn, ook al is dat maar ten dele,heb je eerder een kans op een baan en hou je in ieder geval een zekere werkdiscipline die bij zeer velen ver te zoeken is.
De diepere oorzaken van werkloosheid liggen natuurlijk elders. Een samenstelling van vele factoren die elkaar beïnvloeden en eventueel versterken. Neem alleen de VS eens als voorbeeld. Nomadiserende arbeiders/kader die rondtrekkend werk zoeken en niet veel verder komen dan een trailerpark. Waarom laat men schepen bouwen in Duitsland? Waarom bouwde Cunard de QM2 in Frankrijk? En niet in Liverpool o.i.d?
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() |