Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2010, 03:32   #41
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Sedert 1975 zucht het volk van West-Sahara onder de bezetting door Marokko van een groot deel van zijn grondgebied (de voormalige Spaanse Sahara), en verblijven meer dan 180.000 vluchtelingen in barre omstandigheden langs de grenzen van West-Sahara, afhankelijk van internationale hulpverlening, en in afwachting van terugkeer naar hun land. West-Sahara is de laatste kolonie in Afrika, en het gebied staat nog altijd op de lijst van de Verenigde Naties van zogenoemde niet-autonome gebieden.
http://www.west-sahara.nl/index.php?...dividual&id=19

Voor elitair links oninterresant deze bezetting.
Het bevrijdingsfront Polisario boekt soms kleine overwinneningen op de bezetter, ondanks dat er vanuit de Arabische wereld geen enkele steun komt.

Ik heb nog indertijd met Marokkaanse studenten een relletje gestookt toen ik op een debat over Palestina ook verwees naar de bezetting van de Westelijke Sahara (dat in essentie veel overeenkomsten toont met de situatie in Palestina). Ik had uiteraard ook nog kunnen verwijzen naar de behandeling van de minderheden in Turkije en dan was het feest compleet geweest. Nu de regimes in het Midden-Oosten geven vandaag ook geen moer om de Palestijnen.

Als ik me niet vergis krijgen ze wel (wat) steun van Algerije.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 november 2010 om 03:32.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 05:26   #42
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Marokko probeert net als Israel landgenoten te vestigen in de Westelijke Sahara. De grote vraag bij het referendum dat georganiseerd zou moeten worden door de VN is dan ook wie mag stemmen, of ook nieuwkomers mogen meedoen. Niet vergeten natuurlijk dat Marokko nog steeds een dictatuur is en we dus niet weten wat de Saharoui er zelf van denken. Het polisario leeft vooral van Algerijnse steun en hun geloofwaardigheid is ook op de proef gesteld.

Laatst gewijzigd door tomm : 14 november 2010 om 05:28.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be