Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2003, 17:16   #41
muuske
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA
De walen zijn dus dol op Frankrijk, maar blijven aan België vasthouden voor het geld. Hebben die domme walen dan niet door dat een groot land als Frankrijk veel meer voor wallonië kan doen dan het kleine Vlaanderen?

Zoals ik hier op dit forum al meermaals heb verkondigt: Een splitsing van België is voor ALLE partijen een goede zaak!!
Een minderheid van walen is fransdol, zoals een minderheid van vlamingen hollandsdol is.
Een meerderheid van fransen weet niet wat walen zijn, en een meerderheid van hollanders bekijken de vlamingen van uit de hoogte .

Nu, in de veronderstelling dat Belgie verdwijnt, wat denk je dat de walen gaan doen? Zij gaan toenadering zoeken met Frankrijk, of course.
Wat gaan de vlamingen doen? Volgens sommigen hier trouwen met de nederlanders.
Wie van beide zal dan er het best aan toe zijn?
muuske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 17:23   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muuske
... en een meerderheid van hollanders bekijken de vlamingen van uit de hoogte .
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Meer zelfs, wat u hier stelt is een flagrante leugen. Ik heb meerdere vrienden in Nederlanders: Hollanders, Noord-Brabanders, Zeeuwen en een enkele Groningse. Geen enkele van deze mensen kijkt op ons neer en wanneer ik er bij hen thuis en er komt volk buurten dan praat iedereen met mij even gezellig als thuis het geval zou zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 17:49   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
een meerderheid van hollanders bekijken de vlamingen van uit de hoogte .
Weet je wel hoe laag het hier is? Wij moeten altijd omhoog kijken!

Citaat:
Nu, in de veronderstelling dat Belgie verdwijnt, wat denk je dat de walen gaan doen? Zij gaan toenadering zoeken met Frankrijk, of course.
Dat kun je nooit van tevoren zeggen natuurlijk. Wat ik wel weet, is dat beide er beter aan toe zouden zijn dan nu! Nederland zelf ook trouwens, en de Fransen hebben er een departement bij (of zou het een niet-overzees autonoom territorium worden?).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 18:19   #44
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Mooi Knuppel, hoe jij van je roots houdt... Waren alle Vlamingen maar zo in plaats van steeds hun nest te bevuilen...
Zeno, vervang "Vlamingen" eens door Duitsers...
Huh!?? En dan????? Jongens, wat ben jij geobsedeerd door (nazi-)Duitsland zeg!

Wat is er mis met het houden van je roots? En wat heeft dat met Duitsers te maken????????????
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 18:40   #45
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Hmm… ik heb mijn twijfels voor dit fraktaalfederalisme.

Ik zie niet in hoe ge een administratie kunt inrichten die continu in beweging is. Laten we een praktisch geval nemen. Op 30 jaar tijd hebben wij hier in sommige streken een immigratie gekend, waarbij meer dan 50% van de bevolking allochtoon is.

Volgens de fraktaaltheorie zou ik dan ook een administratie moeten creëren die bij machte is vlot van het vb. Arabisch naar het Nederlands te kunnen schakelen. Wij kunnen dit nog verder uitbouwen. Brussel heeft zijn ‘monoculturele’ gebieden waar men uitsluitend een Italiaanse, Turkse, Marokkaanse, enz… cultuur heeft. Nu komen er nog Albanezen bij.

Verder vraag ik mij af of we met de fraktaalfederatie alleen maar de bevolking als basis moeten nemen. Waarom de bevolking? Omdat het burgers zijn die kunnen stemmen?

Volgens mij zou men zich ook op geografische eigenschappen kunnen onderverdelen. Vb. landbouwgebied, industriegebied… voor zover er een duidelijke identificatie is met de bevolking en deze industrieën. In België zal dit geen rol spelen, maar kan wel belangrijk zijn voor andere landen.

Welke structuur men ook kiest, men moet een administratie kunnen opbouwen die representatief is, coördinerend werkt, een continuïteit verzekerd en de belangen van een bevolking dient. Door continu nieuwe lijnen te trekken tussen de bevolkingsgroepen gaat men juist in tegen dit streven.

Stel u voor dat wij een overheid met ambtenarij gaan instellen die om de 10 jaar verandert in functie van de wisselende bevolking tussen het Brussels Gewest en Vlaanderen… Hetgeen we nu meemaken zal dan klein bier zijn vergeleken met wat dan zal plaats vinden.
[1 x verbeterd]
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 20:49   #46
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Volgens de fraktaaltheorie zou ik dan ook een administratie moeten creëren die bij machte is vlot van het vb. Arabisch naar het Nederlands te kunnen schakelen. Wij kunnen dit nog verder uitbouwen. Brussel heeft zijn ‘monoculturele’ gebieden waar men uitsluitend een Italiaanse, Turkse, Marokkaanse, enz… cultuur heeft. Nu komen er nog Albanezen bij.
Daarom heb ik in een andere post geschreven dat erkenning van streektalen beperkt dient te blijven tot talen van inheemse oorsprong om taalimperialisme tegen te gaan. In een fraktaalfederalisme zal er ook een evenwicht moeten zijn tussen de rechten van oorspronkelijke inwoners en inwijkelingen (zonder onderscheid tussen inwijkelingen van de naburige streek of van de andere kant van de wereld, en tussen rijke en arme inwijkelingen), tussen de rechten van meerderheid en minderheid, alsook tussen de rechten van de regio's en individuen. Een aantal mensen- en demokratische rechten moeten gegarandeerd zijn in een demokratische rechtsstaat. Iedereen moet recht hebben op het recht op leven, recht op gezondheidszorg, recht op goed onderwijs, recht op vrije meningsuiting, recht op vrije identiteit, enz., wat de meerderheid daar ook van denkt. Demokratie is meer dan het recht van de meerderheid. Het houdt ook minimale rechten voor individuen en minderheden in. Anders is er geen sprake van demokratie maar van het recht van de sterkste.

Citaat:
Verder vraag ik mij af of we met de fraktaalfederatie alleen maar de bevolking als basis moeten nemen. Waarom de bevolking? Omdat het burgers zijn die kunnen stemmen?

Volgens mij zou men zich ook op geografische eigenschappen kunnen onderverdelen. Vb. landbouwgebied, industriegebied… voor zover er een duidelijke identificatie is met de bevolking en deze industrieën. In België zal dit geen rol spelen, maar kan wel belangrijk zijn voor andere landen.
Dit kan, maar de inwoners moeten er zich dan wel in een referendum akkoord mee verklaren. Ik ben er trouwens nog niet zo zeker van of verschillen tussen landbouw- en industriegebieden geen rol spelen in België

Citaat:
Welke structuur men ook kiest, men moet een administratie kunnen opbouwen die representatief is, coördinerend werkt, een continuïteit verzekerd en de belangen van een bevolking dient. Door continu nieuwe lijnen te trekken tussen de bevolkingsgroepen gaat men juist in tegen dit streven.

Stel u voor dat wij een overheid met ambtenarij gaan instellen die om de 10 jaar verandert in functie van de wisselende bevolking tussen het Brussels Gewest en Vlaanderen… Hetgeen we nu meemaken zal dan klein bier zijn vergeleken met wat dan zal plaats vinden.
Dat is nu toch ook al het geval met die voortdurende staatshervormingen van bovenaf zonder inspraak van de bevolking? Alleen heeft de bevolking er nu niets over te zeggen, maar wordt het van boven opgelegd. In een fraktaalfederalisme zullen ze tenminste het laatste woord hebben in een referendum.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 21:28   #47
muuske
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
een meerderheid van hollanders bekijken de vlamingen van uit de hoogte .
Weet je wel hoe laag het hier is? Wij moeten altijd omhoog kijken!

Citaat:
Dat kun je nooit van tevoren zeggen natuurlijk. Wat ik wel weet, is dat beide er beter aan toe zouden zijn dan nu! Nederland zelf ook trouwens, en de Fransen hebben er een departement bij (of zou het een niet-overzees autonoom territorium worden?).
Wat ik ook weet is dat men beter doet met deel uit te maken van een groot land.
Oud 11 januari 2003, 21:29   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, een confederaal Nederland-Vlaanderen zou ons alle voordelen bieden die we ons maar kunnen indenken!
Oud 11 januari 2003, 21:31   #49
muuske
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
... en een meerderheid van hollanders bekijken de vlamingen van uit de hoogte .
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Meer zelfs, wat u hier stelt is een flagrante leugen. Ik heb meerdere vrienden in Nederlanders: Hollanders, Noord-Brabanders, Zeeuwen en een enkele Groningse. Geen enkele van deze mensen kijkt op ons neer en wanneer ik er bij hen thuis en er komt volk buurten dan praat iedereen met mij even gezellig als thuis het geval zou zijn.
Ja, die paar vrienden van je zullen het weer ook niet maken.
Oud 11 januari 2003, 21:32   #50
muuske
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Inderdaad, een confederaal Nederland-Vlaanderen zou ons alle voordelen bieden die we ons maar kunnen indenken!
En wat zou dat opwegen tegen Frankrijk?
Oud 11 januari 2003, 21:33   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld niet, maar, in tegenstelling hoogstwaarschijnlijk tot u, heb ik sedert vele jaren in Nederland vrienden en kan dan ook met een gerust hart zeggen dat Nederlanders niet op ons neerkijken. U lijdt blijkbaar nog steeds aan 19e eeuws "Hollanderhaat". Niet meer van deze tijd, beste vriend!
Oud 11 januari 2003, 21:33   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar hebben we geen taalkundige of culturele banden mee en bijgevolg zouden er al vlug allerlei spanningen ontstaan.
Oud 11 januari 2003, 21:35   #53
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ongetwijfeld niet, maar, in tegenstelling hoogstwaarschijnlijk tot u, heb ik sedert vele jaren in Nederland vrienden en kan dan ook met een gerust hart zeggen dat Nederlanders niet op ons neerkijken. U lijdt blijkbaar nog steeds aan 19e eeuws "Hollanderhaat". Niet meer van deze tijd, beste vriend!
Walenhaat is evenmin nog van deze tijd.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 21:38   #54
muuske
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nee, maar ik hou wel beide voetjes beter op de grond.
Oud 11 januari 2003, 21:39   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Walenhaat is evenmin nog van deze tijd.
Walenhaat? In ieder geval lijd ik daar niet onder. De welige landschappen in Wallonië, de heerlijke streekgerechten, de prachtige kastelen en imposante hoeves, het sappig Waals, ik hou ervan! Ik ben zelfs lid van een Waalse dialectvereniging! Maar dat betekent niet dat ik instem met de politiek die de Waalse politici uitstippelen. Dat is nu eenmaal geen Walenhaat, maar oog hebben voor de verschillende werkelijkheid zoals die nu eenmaal zich voordoet in Noord en Zuid.
Oud 11 januari 2003, 21:39   #56
muuske
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar hebben we geen taalkundige of culturele banden mee en bijgevolg zouden er al vlug allerlei spanningen ontstaan.
Lees eens beter, de vraag was wie beter af zou zijn, de vlamingen bij Nederland of de walen bij Frankrijk..
Oud 11 januari 2003, 21:40   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik moet dat betwisten. Wanneer u stelt dat de Nederlanders op ons neerkijken, dan zweeft u ver weg van de werkelijkheid. U staat dan niet op vaste grond, maar wel op een zeer wankele stelling.
Oud 11 januari 2003, 21:43   #58
muuske
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wel, ik moet dat betwisten. Wanneer u stelt dat de Nederlanders op ons neerkijken, dan zweeft u ver weg van de werkelijkheid. U staat dan niet op vaste grond, maar wel op een zeer wankele stelling.
Hou dan je oogjes en je oortjes goed open in 't vervolg.
Oud 11 januari 2003, 21:45   #59
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat maakt de grootte van een land uit voor de rijkdom? Frankrijk is veel minder welvarend dan Vlaanderen en Nederland. Vlaanderen zal het dus veel beter doen.
Maar als uzelf persé naar Frankrijk wil, gá dan naar Frankrijk...!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 21:45   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou dan je oogjes en je oortjes goed open in 't vervolg.
Stop nu maar met die onnozel gedoe. U hoeft mij niet te zeggen hoe ik Nederlanders moet benaderen en hoe ze zijn. Indien u verder uw Hollanderhaat wil opblazen, doe maar... Daarmee lijkt me deze discussie gesloten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be