Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer komen er verkiezingen?
zondag 9 januari 0 0%
zondag 16 januari 1 3,13%
zondag 23 januari 4 12,50%
zondag 30 januari 2 6,25%
zondag 6 februari 25 78,13%
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 28 november 2010, 13:11   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Ziet er naar uit de Franstaligen hun slag thuis slaan, nva mag onder geen beding in zulk een scenario meestappen.

En dat ze het lef niet heeft te doen wat ze moet doen, nml België opblazen, stevenen we af op nieuwe verkiezingen. Maar ik zou nog niet zo zeker zijn van een nieuwe nva-overwinning. Misschien een kleintje, maar bovenal vrees ik dat met Beke (en het nieuws dat hij nu gaat scoren met de pseudo-cd&v-voorzittersverkiezingen) wel eens voor een kleine cd&v remonte kan zorgen.
Er zijn meer reden om België te houden op dit ogenblik dan om het te splitsen voor Vlaanderen.
Nieuwe verkiezingen zouden wel eens kunnen zorgen dat de SP.achterlijk, de kiesdrempel niet meer haalt en Groen! totaal van de kaart veegt.

En zelfs slechts 1% meer stemmen voor de N-VA is een vooruit gang.

Als de CD&V nu meer stemmen behaalt, zullen die vooral van de SP.a, Groen! en LDD komen, niet van de N-VA of het VB.

De meeste mensen willen namelijk eindelijk veranderingen in positieve zin en hebben geleerd dat ze die enkel zullen zien als ze links verder afstraffen.
Jantje is offline  
Oud 28 november 2010, 13:12   #42
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, ik verwacht geen nieuwe verkiezingen.

Het is namelijk helemaal niet goed voor de Vlaamse traditionele partijen om zonder regering naar nieuwe verkiezingen te stappen.

Als zij nu naar nieuwe verkiezingen moeten, dan krijgen ze pas hun echte afstraffing.

Ook de PS vermijd nieuwe verkiezingen, want als ze nu naar nieuwe verkiezingen gaan, lopen ze de kans dat hun 2 helpers in Vlaanderen totaal van de kaart verdwijnen. En zonder hen, verliezen ze elke macht op Vlaanderen en de mogelijkheden een Vlaamse partij de schuld van de problemen te geven.

Mij gevoel vertelt me dat we beter ons hartje vasthouden voor de oplossingen die vanuit Laken gaan komen.

Ik verwacht namelijk dat die er opnieuw een weggestemde politicus gaan bijhalen en een interimregering gaan laten vormen.

Ik zie zelfs Verhofstadt nog terug keren om het land te redden.
Hoewel de termijn als Europees president van Van Rompuy ook al voor meer dan de helft voorbij is en deze dus voor oplosser kan ingezet worden.

Nieuwe verkiezingen zou enkel de stellingen oorlog nog versterken en alles nog ingewikkelder en moeilijker maken.
Ook de kans dat N-VA er veel sterker uitkomt, is een doorn in het oog van de PS. En nu er vast staat de Beke de CD&V verder zal leiden, is de PS helemaal niet meer gelukking met nieuwe verkiezingen in Vlaanderen.
De kans dat N-VA, CD&V en VB een meerderheid in Vlaanderen zouden kunnen vormen word immers enkel dag groter.
Een interessante (en m.i. juiste) analyse!
Oud 28 november 2010, 13:21   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, ik verwacht geen nieuwe verkiezingen.

Het is namelijk helemaal niet goed voor de Vlaamse traditionele partijen om zonder regering naar nieuwe verkiezingen te stappen.

Als zij nu naar nieuwe verkiezingen moeten, dan krijgen ze pas hun echte afstraffing.

Ook de PS vermijd nieuwe verkiezingen, want als ze nu naar nieuwe verkiezingen gaan, lopen ze de kans dat hun 2 helpers in Vlaanderen totaal van de kaart verdwijnen. En zonder hen, verliezen ze elke macht op Vlaanderen en de mogelijkheden een Vlaamse partij de schuld van de problemen te geven.

Mij gevoel vertelt me dat we beter ons hartje vasthouden voor de oplossingen die vanuit Laken gaan komen.

Ik verwacht namelijk dat die er opnieuw een weggestemde politicus gaan bijhalen en een interimregering gaan laten vormen.

Ik zie zelfs Verhofstadt nog terug keren om het land te redden.
Hoewel de termijn als Europees president van Van Rompuy ook al voor meer dan de helft voorbij is en deze dus voor oplosser kan ingezet worden.

Nieuwe verkiezingen zou enkel de stellingen oorlog nog versterken en alles nog ingewikkelder en moeilijker maken.
Ook de kans dat N-VA er veel sterker uitkomt, is een doorn in het oog van de PS. En nu er vast staat de Beke de CD&V verder zal leiden, is de PS helemaal niet meer gelukking met nieuwe verkiezingen in Vlaanderen.De kans dat N-VA, CD&V en VB een meerderheid in Vlaanderen zouden kunnen vormen word immers enkel dag groter.
Je denkt dat de belgicistische strekking - ik ga daarbij dan vanuit dat Beke dit dan maar in beperkte mate is als ik zijn "pseudo Vlaamse" koers bezie, er niets gaat tegen inbrengen?
Oud 28 november 2010, 13:25   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een interessante (en m.i. juiste) analyse!
Citaat:
Jantje

De kans dat N-VA, CD&V en VB een meerderheid in Vlaanderen zouden kunnen vormen word immers enkel dag groter.
Je denkt dat de PS angst heeft dat bovenstaande realiteit wordt?

Dat lijkt me heel ver gezocht, het ACV samen met het VB.
Oud 28 november 2010, 13:43   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je denkt dat de belgicistische strekking - ik ga daarbij dan vanuit dat Beke dit dan maar in beperkte mate is als ik zijn "pseudo Vlaamse" koers bezie, er niets gaat tegen inbrengen?
Thys heeft hen een zwaar betaald les geleerd.
Met Leterme zijn "pseudo Vlaamse" koers haalden de CD&V meer dan 25%, met Thys haar belgicistische koers werden ze afgestraft en haalde de N-VA meer dan 30%.

De belgicistische tak van de CD&V zal Beke dus laten doen, zolang het hen maar voordeel oplevert.
Jantje is offline  
Oud 28 november 2010, 13:46   #46
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je denkt dat de PS angst heeft dat bovenstaande realiteit wordt?

Dat lijkt me heel ver gezocht, het ACV samen met het VB.
Het ACW heeft zelfs reeds duidelijk laten zien dat het niets zal ondernemen als ze daarmee terug sterker worden en terug de macht in handen krijgen.
De reactie van het ACW op de uitlatingen van het ABBV over de N-VA hebben de PS dit duidelijk doen beseffen.
Jantje is offline  
Oud 28 november 2010, 14:02   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Thys heeft hen een zwaar betaald les geleerd.
Met Leterme zijn "pseudo Vlaamse" koers haalden de CD&V meer dan 25%, met Thys haar belgicistische koers werden ze afgestraft en haalde de N-VA meer dan 30%.

De belgicistische tak van de CD&V zal Beke dus laten doen, zolang het hen maar voordeel oplevert.
Dat kan alleen als Beke niet het beste voor heeft met Vlaanderen.
Oud 28 november 2010, 14:05   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ACW heeft zelfs reeds duidelijk laten zien dat het niets zal ondernemen als ze daarmee terug sterker worden en terug de macht in handen krijgen.
De reactie van het ACW op de uitlatingen van het ABBV over de N-VA hebben de PS dit duidelijk doen beseffen.
Het ACW, dat nog niet zolang geleden opriep om tegen de N-VA te stemmen, die gaan samen met BDW en FDW in een regering gaan?

Op basis van welk programma?
Oud 28 november 2010, 14:19   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan alleen als Beke niet het beste voor heeft met Vlaanderen.
Beke heeft het beste voor met de CD&V en laten we het daar op houden.
Jantje is offline  
Oud 28 november 2010, 14:21   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ACW, dat nog niet zolang geleden opriep om tegen de N-VA te stemmen, die gaan samen met BDW en FDW in een regering gaan?

Op basis van welk programma?
ACW heeft een duidelijke les geleerd op 13 juni 2010 en laten we daar dus niet verder over twijfelen.

Vlaanderen, België of de arbeiders zijn voor hen ondergeschikte belangen.
Jantje is offline  
Oud 28 november 2010, 14:22   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ACW heeft een duidelijke les geleerd op 13 juni 2010 en laten we daar dus niet verder over twijfelen.
Het recept om bedrogen uit te komen.
Oud 28 november 2010, 16:02   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het recept om bedrogen uit te komen.
Politiek is flexibel zijn; zich aanpassen naar de heersende normen, zijn programma kunnen verkopen, zijn weg om zijn doelstelling te bereiken, steeds opnieuw aanpassen. Al moet men daarvoor iedereen beliegen en bedriegen.
Dat is politiek en niets anders.
Dus wie een politicus geloofd, kom steeds bedrogen uit.
Jantje is offline  
Oud 28 november 2010, 16:15   #53
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ACW heeft andere katten dan onze belangen te geselen... ik kan mij nog altijd niet van de indruk ontdoen dat de oproep van hun voorzitter om niet nva te stemmen geen andere reden had dan zoals het overkwam.
Oud 28 november 2010, 16:26   #54
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er zijn meer reden om België te houden op dit ogenblik dan om het te splitsen voor Vlaanderen.
Nieuwe verkiezingen zouden wel eens kunnen zorgen dat de SP.achterlijk, de kiesdrempel niet meer haalt en Groen! totaal van de kaart veegt.

En zelfs slechts 1% meer stemmen voor de N-VA is een vooruit gang.

Als de CD&V nu meer stemmen behaalt, zullen die vooral van de SP.a, Groen! en LDD komen, niet van de N-VA of het VB.

De meeste mensen willen namelijk eindelijk veranderingen in positieve zin en hebben geleerd dat ze die enkel zullen zien als ze links verder afstraffen.
Zelf kan ik alvast niet meer redenen verzinnen om belziek te houden dan wel om het eindelijk te splitsen. De tijd is rijp... maar jammer genoeg is er maar 1 partij die dit inziet. Al de andere willen verder Belgisch blijven zeveren op onze kosten. Dat gegeven alleen al zorgt ervoor dat verkiezingen een maat voor niets zullen zijn.

Verder maak ik mij weinig illusies dat er veel VB stemmen naar de cd&v zullen verhuizen. Maar met het Beke-effect op cd&v'ers die vorige keer nva stemden zou ik toch opletten. Vorige keer stemden nog al wat tsjeven op Dewever uit onvrede met Leterme zijn beleid en of afkeer over diens handpop Theyssen, niet omdat ze geen tsjeef meer zijn. Beke komt heel goed over, hoewel hij natuurlijk een tsjeef als alle andere is geeft hij mij alvast als eerste indruk meteen het gevoel betrouwbaarder te zijn dan de huichelachtige Leterminator van weleer.

En U weet ook wel dat slecht 1% vooruitgang van de N-va vooral meer geld in het partijkaske wil zeggen maar daarom nog niet meer politieke macht. Een echte overwinning kun je dat nog bezwaarlijk noemen, eerder een maat voor niets. Want 1% nva winst is geen tsunami laat staan dat de kans er is dat ze niet als enige winnaars uit de bus gaan komen.

Ik denk zelfs dat er maar 1 groep echt fenomenaal gaat winnen: Die van de thuisblijvers.
Oud 28 november 2010, 17:00   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelf kan ik alvast niet meer redenen verzinnen om belziek te houden dan wel om het eindelijk te splitsen. De tijd is rijp... maar jammer genoeg is er maar 1 partij die dit inziet. Al de andere willen verder Belgisch blijven zeveren op onze kosten. Dat gegeven alleen al zorgt ervoor dat verkiezingen een maat voor niets zullen zijn.

Verder maak ik mij weinig illusies dat er veel VB stemmen naar de cd&v zullen verhuizen. Maar met het Beke-effect op cd&v'ers die vorige keer nva stemden zou ik toch opletten. Vorige keer stemden nog al wat tsjeven op Dewever uit onvrede met Leterme zijn beleid en of afkeer over diens handpop Theyssen, niet omdat ze geen tsjeef meer zijn. Beke komt heel goed over, hoewel hij natuurlijk een tsjeef als alle andere is geeft hij mij alvast als eerste indruk meteen het gevoel betrouwbaarder te zijn dan de huichelachtige Leterminator van weleer.

En U weet ook wel dat slecht 1% vooruitgang van de N-va vooral meer geld in het partijkaske wil zeggen maar daarom nog niet meer politieke macht. Een echte overwinning kun je dat nog bezwaarlijk noemen, eerder een maat voor niets. Want 1% nva winst is geen tsunami laat staan dat de kans er is dat ze niet als enige winnaars uit de bus gaan komen.

Ik denk zelfs dat er maar 1 groep echt fenomenaal gaat winnen: Die van de thuisblijvers.
Ik denk het enigzins anders, ik denk dat N-VA substantieel vooruit gaat gaan. Hoe meer de Walen alles blokkeren, hoe meer de Vlaming N-VA gaat stemmen.

En ik vrees voor de CD&V dat het Beke-effect niet bestaande gaat zijn. Ik denk dat het probleem van de CD&V het probleem van de maskers is, ze hebben ze allemaal al opgehad en terug laten vallen in de laatste jaren en de mensen weten het.

Het patroon loopt zo bij de CD&V:

Verkiezingen: We zijn Vlaams!
Na de verkiezingen: Vlaams zijn is goed voor tijdens de verkiezingen.

Het is dus niet meer de vraag "is die of die nog betrouwbaar?" Het is de partij zelf die onbetrouwbaar is.
Oud 28 november 2010, 17:09   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ACW heeft andere katten dan onze belangen te geselen... ik kan mij nog altijd niet van de indruk ontdoen dat de oproep van hun voorzitter om niet nva te stemmen geen andere reden had dan zoals het overkwam.
De oproep kwam er nadat de peilingen hadden uitgewezen dat de N-VA de CD&V zou afstraffen.
Zij hoopte daarmee het tij te keren.
Vele hier vergeten dat de vakbonden enkel zoveel macht hebben, omdat de burger verplicht is bij een vakbond lid te zijn om zijn sociale rechten te kunnen bekomen.

De vakbonden hebben namelijk grote en terechte angst dat zij hun macht op de werkende bevolking verliezen, als er een partij die niet gebonden is aan hen.
Jantje is offline  
Oud 28 november 2010, 17:10   #57
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk het enigzins anders, ik denk dat N-VA substantieel vooruit gaat gaan. Hoe meer de Walen alles blokkeren, hoe meer de Vlaming N-VA gaat stemmen.

En ik vrees voor de CD&V dat het Beke-effect niet bestaande gaat zijn. Ik denk dat het probleem van de CD&V het probleem van de maskers is, ze hebben ze allemaal al opgehad en terug laten vallen in de laatste jaren en de mensen weten het.

Het patroon loopt zo bij de CD&V:

Het is dus niet meer de vraag "is die of die nog betrouwbaar?" Het is de partij zelf die onbetrouwbaar is.
Tja; finaal zal het er op aankomen wie de stekker er uit zal trekken en wie met de zwarte piet mag gaan lopen. Dat de Walen alles blokkeren weet iedereen die politiek volgt, hetgeen logisch is, zij hebben alles te verliezen. Dat de n-va daarentegen oplossingfähig is, dat is nog een ander paar mouwen.

Mensen die verder van de politiek staan dan ons zijn het gewoonweg moe. Dat is de kern van de gedachte. Die mensen volgen het gebeuren niet van dichtbij. Dat zijn mensen die we tegenkomen op campagne en die ons zeggen, jomma ge hebt gelijk he, maar ge kunt er toch niks aan doen daarom stemmen wij nva. Dat zullen ook degenen zijn die ik nu aan de togen tref en die zeggen van pffffff die nva stem heeft ook niks opgeleverd, die Dewever kan er ook niks van.

De overwinning van de Nva zal niet meer die geweldig sprong zijn, en zelfs als ze dat toch gaan zijn dan nog zal het niets aan de patstelling veranderen.

De redenering die ik volg voor de cd&v is de redenering van de typische zuilstemmer die zijn zuil eens verlaten heeft om het gras aan de overkant te proeven omdat het zijne niet meer smaakte. 't zijn die mensen die je nu naar Beke ziet lonken.

We weten het uiteindelijk allemaal niet hoe die uitslag juist gaat zijn, maar we weten wel dat als dezelfde mensen de verkiezingen winnen we exact hetzelfde verhaaltje gaan krijgen.
Oud 28 november 2010, 17:12   #58
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
De oproep kwam er nadat de peilingen hadden uitgewezen dat de N-VA de CD&V zou afstraffen.
Zij hoopte daarmee het tij te keren.
Vele hier vergeten dat de vakbonden enkel zoveel macht hebben, omdat de burger verplicht is bij een vakbond lid te zijn om zijn sociale rechten te kunnen bekomen.

De vakbonden hebben namelijk grote en terechte angst dat zij hun macht op de werkende bevolking verliezen, als er een partij die niet gebonden is aan hen.
Dat deel van het verhaal weet ik maar al te goed, maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat Cortebeeck zo stom is dat hij niet besefte dat zijn oproep het omgekeerde effect zou hebben.
Oud 28 november 2010, 17:20   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overwinning van de Nva zal niet meer die geweldig sprong zijn, en zelfs als ze dat toch gaan zijn dan nog zal het niets aan de patstelling veranderen.

De redenering die ik volg voor de cd&v is de redenering van de typische zuilstemmer die zijn zuil eens verlaten heeft om het gras aan de overkant te proeven omdat het zijne niet meer smaakte. 't zijn die mensen die je nu naar Beke ziet lonken.

We weten het uiteindelijk allemaal niet hoe die uitslag juist gaat zijn, maar we weten wel dat als dezelfde mensen de verkiezingen winnen we exact hetzelfde verhaaltje gaan krijgen.
Patstelling zou enorm goed zijn. Het zou betekenen dat niemand van de "Vlaamse" partijen durft bewegen.

Dat alleen al is vooruitgang.

Eigenlijk zou het VB moeten oproepen om N-VA te stemmen.
Oud 28 november 2010, 17:23   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat deel van het verhaal weet ik maar al te goed, maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat Cortebeeck zo stom is dat hij niet besefte dat zijn oproep het omgekeerde effect zou hebben.
Ik betwijfel samen met u dat een stommerik zoveel macht bijeen kan graaien.

Toch wil ik u een woord meegeven, "radeloosheid."

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be