Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 december 2010, 14:55   #41
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als Bart De Wever wat nu op tafel ligt goed vindt en wil verdedigen voor een partijcongres, dan is er geen reden waarom zulk een congres dat niet zou aanvaarden.
fout

Citaat:
Indien hij dan een 2/3de meerderheid tegen zou krijgen, zou dat de facto zelfs een stemming van wantrouwen tegen die "uitzonderlijke persoonlijkheid" zijn.
fout
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 14:57   #42
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Heb jij ook al een lidkaartje, jongen?
die dertig procent nieuwe leden zijn misschien allemaal mensen die "neen" zullen komen stemmen
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 15:00   #43
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Dat is allemaal heel stoere taal, maar in realiteit werkt het zo niet. Als BDW een akkoord aanvaardt en er zich achter zet, dan wordt dat akkoord ook geratificeerd. Al kan ik me best indenken dat er daarna nog een zorgvuldig geregisseerd "applauscongres" volgt... Volgens wat ik hier lees, zou de nota-BDW ook al zou die in zijn integraliteit aanvaard geworden zijn, nog afgeschoten kunnen worden door een N-VA congres.

In dat geval is het volstrekt onduidelijk voor mij waarom de N-VA ook maar mee stapt in deze carrousel van onderhandelingen.
BWarrior is offline  
Oud 30 december 2010, 15:04   #44
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal heel stoere taal, maar in realiteit werkt het zo niet. Als BDW een akkoord aanvaardt en er zich achter zet, dan wordt dat akkoord ook geratificeerd. Al kan ik me best indenken dat er daarna nog een zorgvuldig geregisseerd "applauscongres" volgt... Volgens wat ik hier lees, zou de nota-BDW ook al zou die in zijn integraliteit aanvaard geworden zijn, nog afgeschoten kunnen worden door een N-VA congres.

In dat geval is het volstrekt onduidelijk voor mij waarom de N-VA ook maar mee stapt in deze carrousel van onderhandelingen.
over de nota BDW was er in het partij bestuur al serieusen ambras en ze zijn er maar ter nauwernood mee doorgegaan. Heel heel misschien zou die langs de partijraad geraakt zijn met de nodige ruzie, maar niet langs het partijcongres.
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 15:05   #45
vrijevlaming
Banneling

Standaard

en ik, in tegenstelling tot u, bekijk dat NIET van langs buiten via de gazetten. Geloof me vrij, diegenen die het spuugzat zijn , zijn met velen
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 15:08   #46
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U blijft denken in Belgische categorieën, ondanks de moeite die wij doen om u sommige dingen te laten begrijpen...

Dat is ontmoedigend. Ook om uw eigen belangen beter te verdedigen, zou u in staat moeten kunnen zijn om door de ogen van de tegenstander te kijken.

Ik doe nog een poging, en zal daarbij de nodige nuances achterwege laten:
  • voor de N-VA achterban telt maar één ding: het breken van de franstalige dominantie;
  • in de VU en de N-VA worden vanouds geen applauscongressen �* la belge georganiseerd, daar heerst een andere cultuur;
  • dissidentie wordt hier niet per sé als iets negatiefs gepercipieerd, we zijn immers allemaal dissidenten tegenover "België";
  • het Egmont-trauma is nog zeer levendig in deze kringen, ook BDW houdt er als geen ander rekening mee;
  • de N-VA beschikt voorlopig niet over een legertje cabinettards dat groot genoeg is om de stemming op congressen te domineren;
  • BDW zal zijn positie niet op het spel zetten om een Belgisch akkoord door zijn congres te duwen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 30 december 2010 om 15:08.
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 15:15   #47
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
[*]de N-VA beschikt voorlopig niet over een legertje cabinettards dat groot genoeg is om de stemming op congressen te domineren;
[/list]
zelfs al zou het leger groot zijn...

Onder de parlementaire medewerkers van de verschillende parlementen zitten nogal wat hardliners hoor, die hun hand er niet voor omdraaien om tégen te stemmen, ook al kost dat misschien hun job
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 15:41   #48
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
over de nota BDW was er in het partij bestuur al serieusen ambras en ze zijn er maar ter nauwernood mee doorgegaan. Heel heel misschien zou die langs de partijraad geraakt zijn met de nodige ruzie, maar niet langs het partijcongres.
In dat geval is de N-VA erg inconsequent, want ze stappen dan al sedert oktober mee in een verhaal waarin ze zelf niet geloven.
BWarrior is offline  
Oud 30 december 2010, 15:42   #49
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
In dat geval is de N-VA erg inconsequent, want ze stappen dan al sedert oktober mee in een verhaal waarin ze zelf niet geloven.
nee, strategisch slim.
Je kan trouwens maar ergens uitstappen als de finale nota op de tafel komt.
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 15:44   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals alle andere bij de bespreking betrokken partijen. Of ga je hier bijvoorbeeld zeggen dat je gelooft dat de CD&V een Vlaamse partij is geworden?

Alleen echter in het N-VA geval is dat een doodzonde die moet stoppen volgens u, de rest daar zwijg je over als vermoord.
Oud 30 december 2010, 15:53   #51
BWarrior

Standaard

Citaat:
U blijft denken in Belgische categorieën, ondanks de moeite die wij doen om u sommige dingen te laten begrijpen...

Dat is ontmoedigend. Ook om uw eigen belangen beter te verdedigen, zou u in staat moeten kunnen zijn om door de ogen van de tegenstander te kijken.

Ik doe nog een poging, en zal daarbij de nodige nuances achterwege laten:
  • voor de N-VA achterban telt maar één ding: het breken van de franstalige dominantie;
  • in de VU en de N-VA worden vanouds geen applauscongressen �* la belge georganiseerd, daar heerst een andere cultuur;
  • dissidentie wordt hier niet per sé als iets negatiefs gepercipieerd, we zijn immers allemaal dissidenten tegenover "België";
  • het Egmont-trauma is nog zeer levendig in deze kringen, ook BDW houdt er als geen ander rekening mee;
  • de N-VA beschikt voorlopig niet over een legertje cabinettards dat groot genoeg is om de stemming op congressen te domineren;
  • BDW zal zijn positie niet op het spel zetten om een Belgisch akkoord door zijn congres te duwen.
De Volksunie is meegestapt in meerdere Belgische staatshervormingen.

U doet uitschijnen dat de N-VA een radicale partij is. Welnu, die partij heeft vanaf dag 1 van de onderhandelingen haar confederalistisch schema - vertrekken van wat we nog samen willen doen - in de prullenmand gegooid en stapt nu al 200 dagen mee in de logica van een compromis. Dat terwijl ze voor de verkiezingen aankondigde niet in zo'n verhaal mee te gaan.

Los daarvan heeft de partij ook al voldoende vooruitgang - vanuit haar oogpunt althans - geboekt: in vergelijking met 2007 ligt er nu wel een zeer omvangrijke staatshervorming op tafel. De over te dragen bevoegdheden nemen 17 miljard euro, i.e. 50% van het Rijksbudget in. Dat is niet niks. Een fiscale autonomie van 15 miljard euro (bijna 50% dus) is ook niet niks.

Daarenboven moet een afwijzing van een lijvige en breedvoerige "compromistekst" ook geloofwaardig zijn. Het resultaat daarvan kan ook zijn dat uiteindelijk het constitutionele status-quo bestendigd wordt, iets wat de N-VA m.i. toch niet wil.
BWarrior is offline  
Oud 30 december 2010, 15:55   #52
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Net zoals alle andere bij de bespreking betrokken partijen. Of ga je hier bijvoorbeeld zeggen dat je gelooft dat de CD&V een Vlaamse partij is geworden?

Alleen echter in het N-VA geval is dat een doodzonde die moet stoppen volgens u, de rest daar zwijg je over als vermoord.
Ik geloof niet dat de andere zes partijen niet meer geloven in dit verhaal, dat blijkt ook uit de poll op dit forum. Iets minder duidelijk voor CD&V, maar toch.
Straks ga je nog zeggen dat SP.A hun eigen nota niet gaat aanvaarden.
BWarrior is offline  
Oud 30 december 2010, 15:59   #53
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is me totaal onduidelijk welke vraag u me hier stelt...
Omdat je net hetzelfde vroeg in het onderwerp over de lauwe onafhankelijkheidsaanhang... Daar was het alleszins een terechte vraag, dus dat viel me niet op, maar hier had ik een déja vu gevoel...
Vito is offline  
Oud 30 december 2010, 16:07   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet dat de andere zes partijen niet meer geloven in dit verhaal, dat blijkt ook uit de poll op dit forum. Iets minder duidelijk voor CD&V, maar toch.
Straks ga je nog zeggen dat SP.A hun eigen nota niet gaat aanvaarden.
http://forum.politics.be/poll.php?do...ts&pollid=6408
Oud 30 december 2010, 16:31   #55
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Is er ook maar één reden of aanwijzing waarom de SP.A zijn eigen nota niet zou aanvaarden?
BWarrior is offline  
Oud 30 december 2010, 16:38   #56
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Is er ook maar één reden of aanwijzing waarom de SP.A zijn eigen nota niet zou aanvaarden?
Citaat:
Saul had het voornemen om de christenen die zich in Damascus begaven, als gevangenen naar Jezuzalem te voeren. Onderweg naar Damascus kreeg Saul een visioen. Een licht uit de hemel omstraalde hem en Saul viel op de grond. Hij hoorde een stem die zei: 'Saul, Saul, waarom vervolgt gij mij?' De stem was van Jezus. Saul die door het licht blind was geworden, bekeerde zich en werd een van de apostelen.
een nieuwe bekering misschien?
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 17:00   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toon me de nota en ik zal u antwoorden.
Oud 30 december 2010, 17:20   #58
Qab
Provinciaal Gedeputeerde

Qab's schermafbeelding

Standaard

Onze Westerse beschaving is Joods-Christelijk en het wettelijke systeem is daar een bewijs van, ook de Napoleon Code, of men dit graag heeft of niet !

het oude testament is Joods en Mozes, hebrews !
het nieuwe testament is Kristelijk en Jezus, latijns !

De nieuwe monotheistische godsdienst sinds de 7de eeuw is de Islam,
daarom dat dit samenspel niet lukt, omdat een mens in wording heel
wat inspanningen moet doen om één te worden met zichzelf en de anderen !

Daarom zijn we onderlegt aan cosmische wetten, die sinds lang zijn veropenbaard
in de onzichtbare wereld der wijsheid ... !

Woord houden !
Qab is offline  
Oud 30 december 2010, 17:29   #59
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan. Maar het doel is allerminst om een consequente partij te hebben, wel om de franstalige dominantie eens en voorgoed te breken.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 17:33   #60
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Omdat je net hetzelfde vroeg in het onderwerp over de lauwe onafhankelijkheidsaanhang... Daar was het alleszins een terechte vraag, dus dat viel me niet op, maar hier had ik een déja vu gevoel...
Als iemand schijnbaar een probleem heeft met iets, en ik zie niet wat het probleem precies is, dan vraag ik er toch gewoon naar? Dat is toch geen discussietechniek.

Ik post hier overigens niet om iemand te overtuigen van wat dan ook, maar dat terzijde.
E. Gidius is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be