Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2011, 18:57   #41
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Belgie is voor Nederland(ers) altijd een vijandige entiteit geweest. Alleen al daarom vind ik dat dat land kapot moet. Maar toch ben ik ergens nog wel bang voor het uiteenvallen van Belgie. Als het zover is kan de stabiliteit van Nederland wel eens in gevaar komen. Veel Vlamingen willen best een hereniging. Maar niet met die vieze Hollanders van boven de rivieren. Dus het zou me niet verbazen als ze onder valse voorwendselen Zuid-Nederland proberen los te weken uit het Nederlandse staatsverband. MIschien overdrijf ik. Maar ik heb nou eenmaal ontdekt dat het beter is de Vlaamse hollanderhaat te overschatten, dan te onderschatten.
Hereniging met Nederland= niet aan de orde zolang België bestaat, en de eerste paar jaar daarna ook nog niet. In de tussentijd kan er veel gebeuren.

Afscheiding van de `Generaliteitslanden`: geen schijn van kans.

Samenvoegen ervan met Vlaanderen: je moet de meest realiteitsvreemde fantasten op dit forum gelezen hebben, om op het idee te komen.

De enige hereniging tussen Vlaanderen en Nederland die momenteel heel erg actueel en belangrijk is, vormt een unie van nog wel wat meer landen en landjes: de EU. En die is ondemocratisch van opbouw, beïnvloedt ons leven op alle terreinen, en maakt dialoog tussen Vlaanderen en Nederland heel erg noodzakelijk, en ook met nog vele andere landen. Die dialoog en samenwerking zullen van het volk moeten uitgaan, in 27 landen. We zitten hier te vitten over tegen cathedralen pissen en of Duvel beter is dan Heineken - nou ja, ik heb de hele draad niet gelezen, maar het zal er niet ver naast zijn. Ondertussen wordt langzaam maar zeker door de EU-despoten de dictatuur ingevoerd, en dan zal het ons weinig helpen, een paspoort te bezitten waarop al dan niet een B, VL of NL prijkt.
Oud 2 januari 2011, 19:02   #42
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Bestaan er eigenlijk serieuze argumenten?
Dat is de vraag waar ik al een tijdje mee rondloop. Bestaat er ergens ook maar een reden waarom een Vlaming België in stand zou willen houden, een serieuze dan.
Oud 2 januari 2011, 19:07   #43
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Peter De Caluwe, algemeen directeur van De Munt, beviel daarbij van deze uitspraak: “De volgende regering moet geloofwaardig zijn, waardoor ze het populisme, het nationalisme en de macht van de publieke opinie kan stoppen.” Jawel, u leest het goed. De volgende regering moet de macht van de publieke opinie stoppen.
Dit is nou juist waarom Vlaamse onafhankelijkheid, anders dan de voortzetting van België, geen nationalisme nodig heeft. De voortzetting van België vergt een steeds verder gaande uitholling van de democratie. Ik ben geen flamingant. Ik ben een democraat. En dus voor onafhankelijkheid. Of bestaat er soms ergens een democratisch argument voor België?

Wat deze journalist schrijft, geeft uiting aan de wijd verbreide houding van een grotendeels linkse elite: waar het op aan komt, is het negeren van de volkswil. Daarin verschillen de Belgicisten niet van de Eurocraten en hun handlangers.
Oud 2 januari 2011, 19:26   #44
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik denk dat een deel van het probleem is dat nogal wat jongeren een dagje of weekendje Antwerpen zien als een soort drinkvakantie. Dan zie je 's middags al groepjes mensen Duvels of andere bieren zitten hijsen en dan weet je op voorhand dat het vroeg of laat misloopt.

Het incident met de deurpissende Nederlanders viel me gewoon op, omdat die pissende Nederlander nu net zo'n cliché is (je weet wel: ze pissen tegen de kathedraal). Nu ga ik zelden uit in de buurt van de kathedraal, dus wist ik niet zeker of het om een echt fenomeen ging.
In Amsterdam maken ze ongeveer hetzelfde mee met dronken Engelsen. Toch worden Engelsen in Nederland niet zo gehaat als de Hollanders in Vlaanderen.

Je kunt je vast ook nog wel herinneren hoe dronken Vlamingen zich misdragen tijdens wielerkoersen.

Citaat:
Parijs-Roubaix werd zondag opgeschrikt door misdragingen tijdens de finale van de wedstrijd. Ploegleiders en renners klagen over dronken (met name Vlaamse) fans die zich misdroegen tijdens de koers. Met name op de Carrefour de l’Arbre moesten zij het ontgelden. Pozzato kreeg bier in zijn gezicht gegooid, ploegleiderswagens werden gesloopt en er werd geprobeerd fietsen van het dak van de wagens te trekken. Naar het schijnt waren het veelal dronken Vlamingen. Het moet niet gekker worden. Als dit doorzet dan is het over en uit met het wielrennen. Het was juist een sport waar je nog dicht bij de renners kon komen. Maar ze kunnen moeilijk een volledig parcours afzetten. Ik heb dat 1 keer gezien, Olympische Spelen China. Was nou niet heel gezellig om naar te kijken.
En mijn oom verbaasde zich ook over het gedrag van de Vlamingen tijdens het WK veldrijden in Hoogerheide.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 19:32   #45
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ondergetekende die naast Nederlander óók Brabander is, was als een kind zo blij toen hij na noodgedwongen (i.v.m. studie) enkele jaren in de Rampstad te hebben doorgebracht, weer definitief aan de goeie kant van de Moerdijk terecht kwam.
Ik heb zowel in de randstad(studie) als Vlaanderen(werk) gewoond. Ook ik was blij weer terug in Breda te zijn. Maar het samenleven met de Vlamingen is me slechter bevallen dan het samenleven met de Hollanders.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 21:19   #46
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als ik mij goed herinner, was jij hier regelmatig aan het klagen over de groeiende groep 'verrijkers' uit jouw eigen buurt.

Of was dat gewoon een stijlvorm om jouw anti-moslim pokoes te debiteren?
Mijn eigen buurt, die aan de goeie, dus Brabantse kant van de Moerdijk is gelegen, wordt inmiddels inderdaad door multicriminele 'verrijkers' geteisterd. Dat heeft u heel goed onthouden. Toen ik er ging wonen was dat nog niet het geval.

De aanwezigheid van multicriminele 'verrijkers' is dus min of meer een constante in mijn leven de afgelopen jaren geweest. De aanwezigheid van Hollanders niet. Al heb ik uiteraard 100 x liever met echte Hollanders te maken, zelfs al hebben ze een gruwelijke uitspraak van het Nederlands.
Maar het ging hier dus niet om 'verrijkers', maar om andere zaken die theoretisch losstaan van 'verrijkers'.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 21:27   #47
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb zowel in de randstad(studie) als Vlaanderen(werk) gewoond. Ook ik was blij weer terug in Breda te zijn. Maar het samenleven met de Vlamingen is me slechter bevallen dan het samenleven met de Hollanders.
In Vlaanderen heb ik nog niet gewoond, maar wel enige tijd gewerkt. Al was dat wel in Turnhout, net over de grens. Nooit problemen gehad met de Vlamingen die ik daar tegen kwam. Wellicht heeft het feit dat mijn eigen Noord-Brabantse dialect zo op dat van Turnhout e.o. lijkt, er iets mee te maken. Het integreren en assimileren ging wat dat betreft vrij makkelijk. Ik ben daar dan ook nooit diejen 'Ollander o.i.d. genoemd.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 02:16   #48
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
... Kijk gewoon naar wie of wat de voorstanders van een Vlaamse republiek zijn en het hoeft voor mij al niet meer.
Ik geef toe: soms heb ik dat ook, maar dan met voorstanders van een Koninkrijk België.

Ik weet wel dat het niet netjes is zo te denken, ik ben me er van bewust dat dat eigenlijk onfatsoenlijk is, ik besef terdege dat welopgevoede mensen zoiets eigenlijk niet doen, maar helaas krijg ik mezelf ook niet volledig getemd

Nog een citaatje uit de tekst van de heer De Roover:

"... Ter opwarming starten we bij een Fransman, de fotograaf Yann Arthus-Bertrand. Natuurliefhebbers genieten van zijn prachtige landschapsfoto’s vanuit de lucht. Arthus-Bertrand staat bekend als ecoloog en natuurbeschermer. Een interview met De Standaard (11 december) kreeg de titel ‘gewoon even naar elkaar luisteren’. Zo eenvoudig kan het zijn. Maar we lezen van deze beschermer van fauna en flora: ”Dat ten allen prijze verdedigen van een eigen taal is iets wat ik niet begrijp”... "

Eerlijk gezegd begrijp ik die mensen die er op staan in Vlaanderen altijd en overal Frans te (kunnen) gebruiken ook niet zo goed.

Maar wellicht is dat Frans volgens de Heer Fotograaf géén 'eigen taal', en is het ten allen prijze verdedigen ervan dus wél begrijpelijk.

Of begrijp ik de Heer Fotograaf verkeerd?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 3 januari 2011 om 02:18.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 13:22   #49
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Absoluut. Kijk gewoon naar wie of wat de voorstanders van een Vlaamse republiek zijn en het hoeft voor mij al niet meer.
Jij hebt het meer voor de Burggraven en Baronnen van de grote industrie?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be