Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2011, 18:24   #41
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ontopic: waarom accepteert de Waalse bevolking dit?

Dit toont aan hoe onvoorstelbaar DOM die bevolking daar wordt gehouden door hun regimepers en politici. Wallonie is eigenlijk echt een intriest land.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 18:40   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt. Maar je moet de cijfers ook relativeren.
Hoe ga je het aantal werkenden Franstaligen die in Vlaanderen wonen en die cijfers verbeteren in rekening brengen?
Die worden gewoon bij de cijfers van Vlaanderen geteld.

Citaat:
Hoe ga je de niet-(meer)werkende Vlamingen die in Wallonië zijn gaan wonen in rekening brengen?
En die worden gewoon bij de cijfers van Wallonië geteld.

De cijfers worden immers berekend per Gewest, dus volgens grondgebied, niet volgens taalaanhankelijkheid. Of sinds wanneer ressorteren anderstaligen niet langer onder het Gewest waar ze woonachtig zijn?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 18:59   #43
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het beleid van de Vlaamse regio.
Hoe verklaar je dan het grote verschil in werkzaamheidsgraad tussen Roeselare-Tielt en het Maasland met hetzelfde 'succesvolle' Vlaamse beleid?
Je bent wel erg bedreven in het aandacht vestigen op Vlaanderen en intra Vlaamse verschillen in beleid.

Het ging over het beleid in Wallonië en dat op basis van de vergelijkende cijfers te vermoeden valt dat dit niet succesvol is.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 19:04   #44
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien je een andere meetmethode zou nemen zou je heel andere resultaten krijgen. Vergelijk bv eens de Vlaamse ruit met de rest van Vlaanderen.
Dat Walloniê het slechter doet lijkt me normaal. In de huidige economische omstandigheden heeft het Waalse gewest niet zo vele te bieden: geen haven, een grote gedeelte bergachtige dat voor vervoersproblemen zorgt. Denk maar aan de sneeuwval van einde verleden jaar. Investering in wegen is relatief veel duurder dan in het vlakke Vlaanderen.
Ik ben van oordeel dat men in België de zaken slecht aanpakt. Dat Vlaanderen altijd met een beschuldigende vinger richting Wallonië wijst is m.i. niet correct. Met haar gunstige ligging en mogelijkheden zou Vlaanderen véél betere cijfers kunnen voorleggen.
Dat Wallonië niet aan zee ligt en heuvelachtig is, is geen excuus. Oostenrijk ligt ook niet aan zee en in tegenstelling tot Wallonië, heeft Oostenrijk wel echte bergen. (zoveel stellen die Waalse heuvels nu ook niet voor). Desondanks doet Oostenrijk het op economisch vlak heel goed, ondanks de vele miljoenen die er geïnvesteerd worden in tunnelbouw.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 19:04   #45
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Waarom zouden we dat doen? Omdat ze Franstalig zijn?

Het gaat hier over het beleid van een regio.
Wacht even:

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de 'Waalse bevolking' mentaal nauwelijks bestaat. Het is vooral de Franstalige bevolking van Belgie.

Gezien het al 180 jaar opschuiven van de de facto taalgrens, zijn zij het die de juiste strategie te pakken hebben.

Geklets over hoe welvarend de 'De Vlaming' zou zijn horen we al 20 jaar. Voorlopig zijn ze massaal op de vlucht, en bij ongewijzigd beleid raken ze binnenkorteen complete provincie kwijt. En hoe gaat "Vlaams" Brabant dan heten? Ook Wallonie?

Nogmaals:

Het enige dat de werkloosheidscijfers indiceren is dat er in Wallonie relatief veel uitkeringen worden verstrekt.

Dat lijkt me nu net iets om buitengewoon tevreden over te zijn.

Die uitkeringen komen voor een deel ten laste van de Vlaamse belastingbetaler.
Dat lijkt me nu net iets om buitengewoon ontevreden over te zijn.

Voila het antwoord op je vraag:

Citaat:
Waarom accepteert de Waalse bevolking dit?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 januari 2011 om 19:05.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 20:51   #46
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wacht even:

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de 'Waalse bevolking' mentaal nauwelijks bestaat. Het is vooral de Franstalige bevolking van Belgie.
Het gaat over het beleid van Wallonië. Het gaat dus wel degelijk over het wel en wee van de Waalse bevolking, en niet over de 'Franstaligen'.
Overigens doen andere door Francofonen gedomineerde gewesten het ook niet zo bijster goed.

Citaat:
Gezien het al 180 jaar opschuiven van de de facto taalgrens, zijn zij het die de juiste strategie te pakken hebben.

Geklets over hoe welvarend de 'De Vlaming' zou zijn horen we al 20 jaar. Voorlopig zijn ze massaal op de vlucht, en bij ongewijzigd beleid raken ze binnenkorteen complete provincie kwijt. En hoe gaat "Vlaams" Brabant dan heten? Ook Wallonie?
Het lijkt mij eerder dat het de Walen zijn die halsoverkop op de vlucht slaan.
Ik heb geen recente cijfers, maar het lijkt me aan te nemen dat deze trend zich voortzet:
Citaat:
Volgens de recentste, officiële cijfers migreerden in 2006 242.876 Vlamingen naar een ander gewest in ons land. 'Het tegenovergestelde - Walen die zich in Vlaanderen komen vestigen - zien we veel minder', zegt Machon. 'Integendeel zelfs, door de komst van de Vlamingen merken we dat heel wat Walen met verhuisplannen zelfs dieper Wallonië intrekken.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=4V1T308J

Citaat:
Nogmaals:

Het enige dat de werkloosheidscijfers indiceren is dat er in Wallonie relatief veel uitkeringen worden verstrekt.

Dat lijkt me nu net iets om buitengewoon tevreden over te zijn.

Die uitkeringen komen voor een deel ten laste van de Vlaamse belastingbetaler.
Dat lijkt me nu net iets om buitengewoon ontevreden over te zijn.

Voila het antwoord op je vraag:
Het lijkt me dat die mensen die van een uitkering genieten daar helemaal niet zo blij mee zijn. Laat staan dat het ze interesseert wie ze betaald. Uit alle onderzoeken blijk dat werkenden gelukkiger zijn dan werklozen. Dat ze langer en gezonder leven. En uit mijn gegevens blijkt dus ook dat ze welvarender zijn (duh).
Het gaat hier dus over de noden van de mensen. En die mensen staan in de kou.
Oud 6 januari 2011, 21:19   #47
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens doen andere door Francofonen gedomineerde gewesten het ook niet zo bijster goed.
180 jaar de scepter zwaaien in een land met een NL meerderheid, de de facto taalgrens voortdurend in noordelijke richting verleggen, en zelfs afstevenen op een taalmeerderheid in het hele land,

Dan ben je leuk bezig hoor..

Citaat:
Het lijkt mij eerder dat het de Walen zijn die halsoverkop op de vlucht slaan.
In Zaventem werd in 2009 nog minder dan 30 % vd kinderen in NLtalige gezinnen geboren. In 2008 was dat nog rond de 36 %.

Het vluchten van Vlamingen gaat keihard.

Ze zijn zooo rijk (sic) dat ze naar de goedkoopste gebieden (sic) vluchten van Vlaanderen. Diep de provincie in dus.

Citaat:
Het lijkt me dat die mensen die van een uitkering genieten daar helemaal niet zo blij mee zijn.
Waarom is de PS dan de grootste partij van de Franstaligen?

Nogmaals, als jij denkt dat iemand met een uitkering thuis gaat zitten niksen ben je wonderlijk naief (ik vermoed eigenlijk dat je dat niet bent).

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 januari 2011 om 21:36.
Oud 6 januari 2011, 21:22   #48
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Uitkering halen en zwartwerken, dat gebeurt vaak. Zo vaak echter ?
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 21:53   #49
Hollander

Standaard

Citaat:
180 jaar de scepter zwaaien in een land met een NL meerderheid, de de facto taalgrens voortdurend in noordelijke richting verleggen, en zelfs afstevenen op een taalmeerderheid in het hele land,

Dan ben je leuk bezig hoor..
Dat hangt van je criteria af. Als gebiedsverovering het enige is wat telt, dan heb je gelijk. Maar je zou denken dat politici zich anno 2010 met belangrijkere zaken bezig houden. Atilla de Hun leeft niet meer.
Oud 6 januari 2011, 21:55   #50
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ontopic: waarom accepteert de Waalse bevolking dit?

Dit toont aan hoe onvoorstelbaar DOM die bevolking daar wordt gehouden door hun regimepers en politici. Wallonie is eigenlijk echt een intriest land.
Waarschijnlijk omdat het niet abnormaal is dat er statistische verschillen zijn tussen regio's. Zelfs zoals ik aantoonde tussen regio's waarvan het beleid identiek is, of zou moeten zijn.
Of moet er een nieuwe topic opgestart worden: Waarom accepteert de Maaslandse bevolking de verschillen met andere Vlaamse regio's? Toont dit aan hoe DOM ze gehouden wordt, en aan haar lot over gelaten door de Vlaamse politici?

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 januari 2011 om 21:56.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 22:11   #51
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mag ik er U op wijzen dat het Vlaamse gewest, niettegenstaande het beschikt over een belangrijke zeehaven, en een grote luchthaven, véél slechter presteert dan vergelijkbare regio's in Nederland.
Ja, moesten die Nederlands regios in België liggen, ze zouden ook slechter presteren.
Oud 6 januari 2011, 22:12   #52
Hollander

Standaard

Citaat:
In Zaventem werd in 2009 nog minder dan 30 % vd kinderen in NLtalige gezinnen geboren. In 2008 was dat nog rond de 36 %.

Het vluchten van Vlamingen gaat keihard.
http://www.brusselnieuws.be/artikel/...euters-de-rand
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...derlands.dhtml

In de hele rand nemen de aantallen franstalige stemmers jaar op jaar af. In Zaventem kunnen die kinderen naar een Nederlandstalige school.

Er is nog aandacht nodig, maar zo als jij het schetst sla je de plank mis.
Oud 6 januari 2011, 22:15   #53
Hollander

Standaard

Citaat:
mag ik er U op wijzen dat het Vlaamse gewest, niettegenstaande het beschikt over een belangrijke zeehaven, en een grote luchthaven, véél slechter presteert dan vergelijkbare regio's in Nederland.
Mag ik u er dan op wijzen dat de Nederlandse NUTS1 regios Oost-Nederland en Zuid-Nederland eveneens niet over die infrastructuur beschikken?
Oud 6 januari 2011, 22:30   #54
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als gebiedsverovering het enige is wat telt, dan heb je gelijk. Maar je zou denken dat politici zich anno 2010 met belangrijkere zaken bezig houden.

Er zijn geen belangrijker zaken voor een natie/cultuurgemeenschap.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 januari 2011 om 22:42.
Oud 6 januari 2011, 22:42   #55
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[
In de hele rand nemen de aantallen franstalige stemmers jaar op jaar af. In Zaventem kunnen die kinderen naar een Nederlandstalige school.
De percentages Franstalige stemmers nemen elke verkiezing toe in HV.

Als er iemand is die hoopt dat de vele niet-Belgen in HV veel sympathie hebben voor Vlamingen of de Nederlandse taal cultureel angehaucht zijn moet ik diegeen teleurstellen.

Terwijl de witte Vlaming in de Rand dan ook druk ruziet over de postjes, voeren UNION en FDF een schitterende campagne gericht op 'vreemdelingen' (vooral hen die enige tijd in het BXL gewoond hebben)

Er zijn nogal wat scholen in diezelfde Rand die ouders adviseren om hun (vaak gekleurde)kinderen in Brussel op school te houden.
Een ervaring die je je leven bij blijft.
Oud 7 januari 2011, 00:53   #56
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn geen belangrijker zaken voor een natie/cultuurgemeenschap.
Mag ik er u op wijzen dat de invloed van het Vlaams/Nederlands op Wallonië nooit zo groot is geweest. Er zijn nooit zo veel Walen geweest die Nederlands kennen/ leren. Dat is een zeer belangrijke trend als het gaat om gebiedsverovering, die jij zo belangrijk vindt. Het is tegenwoordig in bepaalde, meestal toeristische sterken in Wallonië mogelijk voor een Vlaming/Nederlander om er te gaan wonen zonder ooit een woord Frans te praten.
Oud 9 januari 2011, 14:22   #57
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien naast de kwestie, maar is de topicsterter misschien niet te zeer verzot op mooie tabelletjes ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 14:52   #58
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Misschien naast de kwestie, maar is de topicsterter misschien niet te zeer verzot op mooie tabelletjes ?
Ja, erg he. Zo maak je dingen inzichtelijk. Dat is bij u natuurlijk tegen het zere been?
Oud 9 januari 2011, 22:17   #59
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal er geen tekening moeten bijmaken dat G-H. Luxemburg haar bloei in héél erg grote mate te danken heeft aan de invoer van buitenlands zwart-geld. Jouw vergelijking is dus niet correct.
Wat mij stoorde was uw argument dat het allemaal gewoon omgevingsfactoren zijn. Wallonie heeft geen zee. Het is daar niet plat genoeg. Dat gaat voorbij aan de verpletterende verantwoordelijkheid van een halve eeuw politiek wanbeleid.

Hieronder een kaart van de werkloosheid in Belgie per arrondissement, uitgevoerd door Le Soir, een tijd geleden. Ziet u wat ik zie? Een sprong van 5% tot 15% die EXACT gelijk loopt met de gewestgrenzen? Toch straf, van die zee en die bergen, nee?

Of misschien toch iets met het beleid te maken? Een heel klein beetje?

Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 22:29   #60
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Wat mij stoorde was uw argument dat het allemaal gewoon omgevingsfactoren zijn. Wallonie heeft geen zee. Het is daar niet plat genoeg. Dat gaat voorbij aan de verpletterende verantwoordelijkheid van een halve eeuw politiek wanbeleid.

Hieronder een kaart van de werkloosheid in Belgie per arrondissement, uitgevoerd door Le Soir, een tijd geleden. Ziet u wat ik zie? Een sprong van 5% tot 15% die EXACT gelijk loopt met de gewestgrenzen? Toch straf, van die zee en die bergen, nee?

Of misschien toch iets met het beleid te maken? Een heel klein beetje?
Let vooral op de cijfers van Kortrijk, Yperen en Moeskroen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be