Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2004, 13:40   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Tja en toch kan je de leerkracht om die reden niet buitensmijten, ben ik nu eens 200 % zeker van. Er geven trouwens véél meer homo's les in het katholiek onderwijs dan je denkt.
Blijkbaar heeft u nog altijd niet begrijpen wat de voorzitster van het katholiek onderwijs eigenlijk zegt. Het gaat niet om leraren die homoseksueel zouden zijn, maar wel om leraren die zich in de openbaarheid als dusdanig uiten. In die zin worden ze niet getaxeerd op hoe ze zich voelen, maar wel hoe ze zich in de openbaarheid uiten. Hier komt dan het opvoedingsproject om de hoe kijken dat voor iedere leraar in het RK-onderwijs een bindend document is (en bij het ondertekenen van een contract ook mee moet worden ondertekend).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 13:42   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Neenneen, ik vroeg of een leerkracht die Vlaams Blok-mandataris of Vlaams Blok-kiezer is zomaar geweigerd mag worden op die school, los van de kwestie of hij op die school zijn mening verkondigt.
Sommige directies hebben het niet graag dat leraren in de politiek actief zijn. Op onze school heeft men een onderwijzer bijvoorbeeld aangeraden een jaar verlof te nemen, nadat hij voor een politiek ambt was verkozen. De directie achtte dat niet wenselijk (het ging om iemand van de SP.a).

Niemand wordt geweigerd om zijn stemgedrag: dat is bij mijn weten in ons land niet altijd geheim.
Oud 29 mei 2004, 13:42   #43
bartje
Minister-President

Standaard

En toch kan je daarom niet ontslagen worden, ben ik 200 % zeker van!

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 13:42   #44
imponderabilia
Schepen

imponderabilia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door imponderabilia
Wat hebben leraarscapaciteiten in Godsnaam met geaardheid te maken

[size=2](moest je het niet begrijpen dit is een retorische vraag).[/size]
Dit is helemaal geen retorische vraag, daar men in het katholiek onderwijs wel een beetje meer verlangt dan alleen maar de nodige leraarscapaciteiten. In de eerste plaats wordt iedere leraar verondersteld zich in te schakelen in het katholiek opvoedingsproject. Dat is een document waarin de krijtlijnen van het katholiek onderwijs in staan uitgestippeld en waar iedere leraar zich moet houden. Personen die hier niet mee akkoord zijn, kunnen dus beter niet kiezen voor het katholiek onderwijs. Strijdende homoseksuelen horen herbij.
Wanneer deze homo's deze "strijd" (of hoe je het ook noemt) niet voeren in en/of rond de school zie ik het probleem niet. Ten slotte is dat handvest er voor het opvoedingsproject op de school gedragingen en vrijetijdsbestedingen na de werkuren hebben daar toch echt wel NIETS mee te maken!
Oud 29 mei 2004, 13:44   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door imponderabilia
Wanneer deze homo's deze "strijd" (of hoe je het ook noemt) niet voeren in en/of rond de school zie ik het probleem niet. Ten slotte is dat handvest er voor het opvoedingsproject op de school gedragingen en vrijetijdsbestedingen na de werkuren hebben daar toch echt wel NIETS mee te maken!
Spreek maar eens met een paar directies: u zult onmiddellijk vernemen dat bepaalden dat ruimer zien dan u.
Oud 29 mei 2004, 13:45   #46
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Neenneen, ik vroeg of een leerkracht die Vlaams Blok-mandataris of Vlaams Blok-kiezer is zomaar geweigerd mag worden op die school, los van de kwestie of hij op die school zijn mening verkondigt.
Sommige directies hebben het niet graag dat leraren in de politiek actief zijn. Op onze school heeft men een onderwijzer bijvoorbeeld aangeraden een jaar verlof te nemen, nadat hij voor een politiek ambt was verkozen. De directie achtte dat niet wenselijk (het ging om iemand van de SP.a).

Niemand wordt geweigerd om zijn stemgedrag: dat is bij mijn weten in ons land niet altijd geheim.
Wilt U voor de duidelijkheid eens met ja of neen antwoorden.

Mag een directeur iemand weigeren in het geval dat hij weet dat de persoon die solliciteert sympathieën heeft voor een bepaalde partij, als mandataris of als kiezer. Hoe hij dit te weten komt, is irrelevant.

Mag de directeur énkel op basis hiervan deze persoon weigeren of ontslaan?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 13:45   #47
bartje
Minister-President

Standaard

Indd, directies met gezond verstand zoals hier bij ons waar de brug tussen katholiek en vrij onderwijs niet meer zo groot is.

Oud 29 mei 2004, 13:49   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mag een directeur iemand weigeren in het geval dat hij weet dat de persoon die solliciteert sympathieën heeft voor een bepaalde partij, als mandataris of als kiezer. Hoe hij dit te weten komt, is irrelevant.

Uw vraag is tweeledig. Een directeur kan niemand weigeren omdat hij voor een bepaalde partij stemt. Dat is in België geheim.

In het katholiek onderwijs mag iedere directeur volledig autonoom beslissen wie hij aanneemt. Hij heeft enkel verantwoording af te leggen aan de inrichtende macht. Mochten er directies zijn voor wie politieke mandaten onverenigbaar worden geacht met het onderwijsambt, dan kan hij dergelijke mensen weigeren. Ontslaan is evenwel nog een andere zaak, omdat daar dan een tuchtcommissie moet worden geraadpleegd. Dit overstijgt dan de loutere bevoegdheid van de directeur (toch bij vastbenoemde personeelsleden en voor wie meer dan 3 opeenvolgende schooljaren in dezelfde school werkt).
Oud 29 mei 2004, 13:49   #49
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

even samenvatten :

- een katholieke school mag niemand weigeren aan te nemen of ontslaan voor een politieke overtuiging, ze mag dat echter wel wanneer deze leerkracht in kwestie zijn politieke ideeen probeert op te dringen aan zijn leerlingen m.a.w. hij mag zijn mening niet uiten

- een katholieke school mag niemand weigeren aan te nemen of ontslaan voor een sexuele geaardheid, ze mag dat echter wel wanneer deze leerkracht het nodig vind zijn sexuele geaardheid in de klas aan de grote klok te hangen.

er is dus geen verschil, je moet enkel je prive leven voor jezelf houden
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 13:49   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indd, directies met gezond verstand zoals hier bij ons waar de brug tussen katholiek en vrij onderwijs niet meer zo groot is.
Dan zal dat niet in onze regio zijn, waar de directies van het katholiek onderwijs iedere samenwerking met het gemeenschapsnet volledig uitsluiten.
Oud 29 mei 2004, 13:51   #51
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dan zal dat niet in onze regio zijn, waar de directies van het katholiek onderwijs iedere samenwerking met het gemeenschapsnet volledig uitsluiten.
Tja tis alleszins in West-Vlaanderen!!!!! :d:d:d:d:d

Oud 29 mei 2004, 13:52   #52
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uw vraag is tweeledig. Een directeur kan niemand weigeren omdat hij voor een bepaalde partij stemt. Dat is in België geheim.

In het katholiek onderwijs mag iedere directeur volledig autonoom beslissen wie hij aanneemt. Hij heeft enkel verantwoording af te leggen aan de inrichtende macht. Mochten er directies zijn voor wie politieke mandaten onverenigbaar worden geacht met het onderwijsambt, dan kan hij dergelijke mensen weigeren. Ontslaan is evenwel nog een andere zaak, omdat daar dan een tuchtcommissie moet worden geraadpleegd. Dit overstijgt dan de loutere bevoegdheid van de directeur (toch bij vastbenoemde personeelsleden en voor wie meer dan 3 opeenvolgende schooljaren in dezelfde school werkt).
Man man, U kan zich echt in bochten wringen. Nu begin je gewoon met de juridische procedure uit te leggen! Ik vroeg naar Uw mening, niet naar de uitleg van de juridische procedure. We zullen de vraag even zeer simpel maken. Mag een directeur volgens U iemand ontslaan, los van de regeltjes, als hij op de een of andere manier (het maakt niet uit hoe, desnoods op een forum) te weten is gekomen dat deze persoon Vlaams Blok sympathieën heeft.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 29 mei 2004, 13:54   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag een directeur volgens U iemand ontslaan, los van de regeltjes, als hij op de een of andere manier (het maakt niet uit hoe, desnoods op een forum) te weten is gekomen dat deze persoon Vlaams Blok sympathieën heeft.
Een directeur mag niemand ontslaan los van de regels. Daarvoor zijn die regels.
Oud 29 mei 2004, 13:55   #54
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mag een directeur volgens U iemand ontslaan, los van de regeltjes, als hij op de een of andere manier (het maakt niet uit hoe, desnoods op een forum) te weten is gekomen dat deze persoon Vlaams Blok sympathieën heeft.
Een directeur mag niemand ontslaan los van de regels. Daarvoor zijn die regels.
Ik vroeg naar Uw mening, niet naar wat de regels zeggen.
Oud 29 mei 2004, 13:56   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu begin je gewoon met de juridische procedure uit te leggen! Ik vroeg naar Uw mening, niet naar de uitleg van de juridische procedure.
Dat kan niet uit uw vraag worden afgeleid:

Citaat:

U schrijft nergens "volgens u". U vraagt gewoon: "Mag het?"
Oud 29 mei 2004, 13:57   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een directeur mag niemand ontslaan louter op diens overtuigingen. Wel is het hem toegestaan in te grijpen wanneer personen misbruik maken van het ambt om allerlei ideeën te verkondigen.
Oud 29 mei 2004, 13:59   #57
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Een directeur mag niemand ontslaan louter op diens overtuigingen. Wel is het hem toegestaan in te grijpen wanneer personen misbruik maken van het ambt om allerlei ideeën te verkondigen.
Hallelujah! Jan heeft het licht gezien.

U zal dan ook tegen de uitspraken van Van Hecke zijn, die zegt dat homo's die huwen in de problemen kunnen komen. Immers, zolang ze dat niet verkondigen in de school, is er geen probleem.
Oud 29 mei 2004, 14:04   #58
PAJOT
Banneling

Standaard

Aan de schone ziel van 't kind raakt men niet! Weert de homo-abnormalen uit de omgeving van uw kinderen!
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 14:05   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hallelujah! Jan heeft het licht gezien.

U zal dan ook tegen de uitspraken van Van Hecke zijn, die zegt dat homo's die huwen in de problemen kunnen komen. Immers, zolang ze dat niet verkondigen in de school, is er geen probleem.
Blijkbaar heeft u niet goed gelezen wat ik eerder zei. U misbruikt nu mijn antwoord op een vraag van u die naar iets anders vroeg. U had het immers over het feit: mag een directeur iemand ontslaan op basis van zijn politieke overtuigingen? Is homoseksualiteit volgens u een politieke overtuiging?

Niet zo intellectueel eerlijk van u.

In het opvoedingsproject staat er trouwens ook iets over de levenswandel van de leraar. Ons engagement in het RK-onderwijs overstijgt dus het louter lesgeven. Daarom heeft een directeur het recht (en volgens mij zelfs de plicht) een leraar die als homoseksueel "trouwt" een tuchtmaatregel op te leggen en desnoods te ontslaan.
Oud 29 mei 2004, 14:05   #60
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Aan de schone ziel van 't kind raakt men niet! Weert de homo-abnormalen uit de omgeving van uw kinderen!
Bewijs dat homo's abnormaal zijn!!!!

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be