![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Helft vreemdelingen in Limburg zijn Nederlanders. bron: http://www.hbvl.be/limburg/helft-vre...erlanders.aspx meer cijfers: http://www.limburg.be/webfiles/leven...atorfiches.pdf Laatst gewijzigd door pajoske : 31 januari 2011 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Shadowke en ik hebben dit bereids uitgewerkt in het werkdocument 'Hereniging'. Zie hiervoor http://users.telenet.be/leo-belgicus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat "inderdaad"? Kunt u mij eens uitleggen wat de meerwaarde is "une tradition inventée" na te jagen? De huidige provincies West- en Oost-Vlaanderen vormen immers niet het oude graafschap Vlaanderen (trouwens naar welke historische periode wilt u terug om die oude vorstendommen weer te definiëren?). De huidige provincies gaan, afgezien van enkele kleine grenswijzigingen, immers volledig terug op de Franse departementale structuur en dus niet de oude vorstendommen van weleer. In de Nederlandse tijd heeft men die departementen behouden, ze echter omgedoopt tot provincies en er een naam aan gegeven die al dan niet moest verwijzen naar een niet langer bestaand vorstendom uit de geschiedenis van de Nederlanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt niet. Als u terug wilt naar de oude vorstendommen, moet men consequent zijn. Dan krijgen we inderdaad Vlaanderen, Brabant... en Land van Loon (het oude hertogdom Limburg lag immers op een heel andere plaats dan het huidige Limburg dat buiten de naam niet veel gemeen heeft met dat vorstendom).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
PS De huidige provincies Limburg vormden slechts sinds de Franse overheersing een bestuurlijke eenheid. Alhoewel sommige delen van Belgisch Limburg een eenheid vormden met sommige delen van het huidige Nederlands Limburg. Maar men mag niet vergeten dat bestuursgrenzen niet gelijklopen (liepen) met volks (huwelijken) en cultuurgrenzen (o.a. taalgrenzen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mooi, dit terwijl u tot voor kort voortdurend herhaalde dat het huidige Belgisch-Limburg historisch niets van doen heeft met de rest van Vlaanderen.. Blijkbaar ziet u nu in dat de toenmalige politieke grenzen niet samenvallen met een welbepaalde culturele ruimte die al bestond tussen de Dietstalige gewesten uit de Nederlanden. De schrifttaal werd in de middeleeuwen in de Dietstalige kwartieren van het hertogdom Limburg ten andere het "Brobentsch" genoemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Gouverneur
|
![]() Leve een onafhankelijk Limburg.
Laatst gewijzigd door Lavox : 1 februari 2011 om 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De Limburgse onafhankelijkheid is onzin. Evenals het gepromote limburggevoel.
![]() |
![]() |
#53 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Dich kriegst een dik stuk vlaai es ge ooits op de koffie kums. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#55 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als Maaslander voel ik me evenveel verbonden met een Hasselaar als met een een Antwerpenaar, even sterk. Natuurlijk kun je je Limburger voelen, net zoals men zich bijvoorbeeld West-Vlaming kan voelen. En laat het in Limburg sterker zijn dan in West-Vlaanderen. Voor mij hoeven ze daarvoor geen aparte staat te stichten.
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 2 februari 2011 om 15:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik zal er evenwel niet zijn. 'k Zaain nen Brusseleir... Maar ik wens jullie veel succes ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Dus vraag ik me toch af op welke basis we die 'regionale' autonomie moeten zien gegeven het feit dat: 1) De provinciegrenzen vrij willekeurig getrokken zijn, zoals Jan Van Den Berghe al heeft aangegeven. 2) Er in Vlaanderen sprake is van een dialectcontinuüm, waarbij er nauwelijks scherpe grenzen tussen de verschillende zones getrokken kunnen worden. Allemaal tof om zo eens speciaal te doen, de particularist uit te hangen en je af te zetten tegen dat 'centralistische Vlaanderen' enz. maar het is natuurlijk zuiver theoretisch gemasturbeer en mist elke connectie met de werkelijkheid. Descabellado, zoals men in het Spaans placht te zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zowat het eerste dat ik lees Citaat:
Ik krijg weeral eens de indruk van mooi verpakte annexatie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over Limburg. Ik zie evenwichtige relaties mogelijk met de rest van Vlaanderen, met Nederlands Limburg en de streek van Aken, en met Luik. Samengaan van de twee Limburgen hoeft voor mij niet perse. Ik hoor toch heel wat Limburgers klagen over de oprukkende 'hollanders', die het wonen duurder maken, en nogal hautain kunnen doen.
|
![]() |
![]() |