![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Belgie barst? | |||
Want de Walen zijn profiteurs, parasieten etc... |
![]() ![]() ![]() |
7 | 6,36% |
Want we leven in één land met twee volkomen verschillende culturen |
![]() ![]() ![]() |
71 | 64,55% |
Walen én vreemdelingen buiten graag |
![]() ![]() ![]() |
7 | 6,36% |
Want Vlaanderen moet nog rijker worden |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,73% |
Ik ben er een andere mening op toegedaan |
![]() ![]() ![]() |
22 | 20,00% |
Aantal stemmers: 110. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() xxx
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Als ik ervan uitga dat het cultuurverschil (al dan niet vermeend) de voornaamste reden is tot boedelscheiding, wat dan met allochtonen met wie het cultuurverschil nog groter is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noch een Vlaamse cultuur. Hoe kan er een nog groter cultuurverschil zijn met iets dat niet eens bestaat? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Vreemdeling
|
![]() xxx
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Partijlid
|
![]() Wat ik mij nog afvraag, na al deze interessante lectuur (en geflikker van bewegende onderschriften -> mensen zet dat toch af, mijn ogen
![]()
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Beste Knuppel,
Als U het al zegt... Lees ook ff wat ik schrijf: als ik er van uitga dat |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar zijn mensen er wel nog van overtuigd dat justitie en politie een federale bevoegdheid moet blijven, typische kenmerken voor een federale staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Terloops merk ik op dat 22% hier racisten zijn en de overige bijna allemaal cultuurracisten.
Als Vlamingen en Walen 2 TOTAAL verschillende culturen zouden zijn en als die niet in 1 staat zouden kunnen samenleven...wat dan met Vlamingen en vreemdelingen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Eventjes over de verfransing van Vlaams-Brabant:
Waar waren al die Milosevic aanhangers toen de Navo Joegoslavië bombardeerden? Toen Tito regeerde in Joegoslavië woonde er in Kosovo een Servische meerderheid, en de Albanese minderheid die er woonde kreeg een soort faciliteiten. Toen tegen het begin van de jaren negentig de Albanezen al de meerderheid van de bevolking vormden in Kosovo, hief Slobodan die 'faciliteiten' op. Toen de Albanezen nog altijd geen servo-kroatisch spraken, ja toen ging-ie ze maar ... de rest van het verhaal kent u. Ik vraag me nu dus wel echt af waar zijn fans toen waren?
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Reeds onder Tito was Kosovo bevolkt door een Albanese meerderheid. In dat verband wees ik op de volkskundige kaarten die door de Duitse overheid voor en tijdens WO II werden opgesteld en die als de betrouwbaarste voor de Balkan worden beschouwd. Op de volgende kaart ziet u al dat in die tijd de meerderheid Albanees was. http://www.srpska-mreza.com/library/...Nazi-1940.html Tijdens als na WO II stroomden er trouwens nog talrijke Albanese families Kosovo vinden. Na de oorlog deed Tito geen moeite om met de Albanese regering tot een akkoord te komen en de talrijke "overgewaaide" Albanesen weer naar hun land te sturen. Zelfs nog vele jaren erna zullen er vele Albanese families de stap naar Kosovo wagen. Met de lakse controle van Joegoeslaafse kant (er was immers een soort autonome regering in het gebied) nam dit ongebreide vormen aan. Tegelijkertijd ging die Albanese toevloed gepaard met allerlei pesterijen tegenover niet alleen de Serviërs, maar tegenover de Kroaten (in een aantal dalen liggen er, verbazend genoeg, Kroatische dorpen), Zigeuners alsook Aroemenen (Walachijers). Alle niet-Albanese bevolkingsgroepen stonden onder druk. Milosoviç hief de autonomie uiteindelijk op toen de Servische bevolkingsgroep aan de alarmbel trok (nu, dat had ze al vele jaren gedaan, maar de regering in Belgrado deed daar verbazend weinig aan). Juist Milosoviç was de eerste Serviërs die waagde hiertegen in te gaan, wat ook de ongemene bijval verklaart die hij onder alle Serviërs kreeg. Komt daar nog bij dat er toen reeds geruime tijd een ongeregeld Albanees leger in Kosovo bezig was. Nooit hebben de Serviërs taaldwang tegenover de Albanesen in Kosovo gebruikt: Albanees was altijd de eerste officiële taal naast het Servokroatisch, zelfs na de opheffing van de politieke autonomie werd niet geraakt aan de taalregeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als verwante volkeren hebben wij natuurlijk veel gelijkenissen; dat kan ook moeilijk anders. De gelijkenissen tussen Nederlanders en Duitsers zijn wel groter dan menig Nederlander wel wil toegeven. Ook tussen Nederlanders en Vlamingen zijn er talrijke gelijkenissen. Ook met Fransen hebben we gelijkenissen. Allemaal niet zo verwonderlijk: we zijn Indo-Europese volkeren die een min of meer gemeenschappelijke geschiedenis en basiswaarden hebben. Maar of we dan plotseling allemaal hetzelfde volk zijn is nog maar de vraag... Er zijn inderdaad spanningen tussen niet-Europese vreemdelingen en Vlamingen. Het doet me denken aan de woorden van de schrijver Swartenbroekx in zijn toneel "De lege cel" dat gaat over een jongen die door een Turk wordt neergestoken omdat hij optrekt met diens zuster. Ik herinner ze met niet letterlijk, maar het ging als volgt: "Als water en zoutzuur samenkomen ontstaat er een onvoorziene reactie, spetterend en sissend, kolkend en wervelend. Gescheiden is elke stof evenwel rustig, maar met erin hun onvermoede krachten." Of het nu om zoutzuur ging of niet, herinner ik me niet zo, maar hij vergelijkt het cultuurverschil wel met twee scheikundige stoffen die een reactie geven als ze bij elkaar komen. Heel treffend verwoord. En nu moet je weten dat Swartenbroekx vele tientallen jaren een onderwijzer was in Genk waar de meerderheid van zijn school niet-Vlaming was. Hij heeft dus wel wat ervaring... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() To the point... Waarom weigert u met Walen in Belgie samen te leven en waarom wil u in Vlaanderen wel met allochtonen samenleven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ieder volk heeft het recht zijn eigen toekomst uit te stippelen. Als Vlamingen en hun vertegenwoordigers nu menen dat een gezamelijk project met dat ander volk niet meer haalbaar is, dan is het duidelijk wat er te doen staat. De allochtonen zijn geen aparte staatskundig vormende volksgroepen zoals Vlamingen en Walen. Niemand ontzegt hen het recht te komen wonen in een onafhankelijk Vlaanderen, mits zij aan een aantal voorwaarden voldoen (taal, integratie) en voor zover hun instroom nodig wordt geacht. Wanneer nu blijkt dat bepaalde vreemdelingen zichzelf geen plaats weten te geven in het gastvolk dan is het ook aan de overheid daar de nodige conclusies uit te trekken. Indien zij het project van de Vlamingen niet delen staat niets hun in de weg terug te keren vanwaar ze kwamen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De belgicisten zijn blijkbaar de wanhoop nabij dat ze nu ook al de ideeën van een zekere Jahjah overnemen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat zou je wel graag hebben, he! Hoe meer de Vlamingen in de Brusselse rand gepest worden hoe liever je het hebt, tacticus...Triestig!
Zoveel zelfhaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens de richtlijnen van de Raad van Europa heeft trouwens iedere lidstaat het recht het Handvest volgens haar wetgevende normen te interpreteren. Een mooi voorbeeld was bijvoorbeeld het Groothertogdom Luxemburg. Tegenwoordig is bijna één tiende van de inwoners van Luxemburgstad van Portugese afkomst. Er bestaan dan ook Portugeestalige scholen, kranten, radio, tv en een heel uitgebouwd sociaal en cultureel Portugees netwerk. Echter bij het ondertekenen van het Handvest liet het Groothertogdom er onmiddellijk de clausule aan toevoegen dat Luxemburg geen minderheden heeft, hiermee de deur onmiddellijk sluitend voor enige taalkundige staatrechten voor deze (nog steeds groeiend aantal) Portugeestaligen met Luxemburgse nationaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |