![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vindt u dat voorstel een goede zaak? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
8 | 24,24% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
25 | 75,76% |
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
En uit welke cijfers blijkt dat vrouwen niet te pas komen door te mannelijke bedrijfsculturen? Wat is een mannelijke bedrijfscultuur trouwens? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moest die redenering opgaan, dan zouden er ook x% kinderen en x% ouderlingen in die RVB moeten zitten, en dan zouden er ook minder universitairen dan niet-universitairen in die RVB moeten zitten, aangezien dat ook de huidige verdeling is. Vreemd genoeg zal je bij die niet-universitairen niet zelden niet de talenten vinden die nodig zijn; wat dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
of wil je soms zeggen dat vrouwen inherent dommer zijn dan mannen?
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, leg me eens uit waarom het "niet vrijwillig" zou moeten?
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom is het zo belangrijk dat er 1/3de vrouwen in raden van bestuur zitten? Waarom is dat een doel dat het juridische apparaat daarvoor ingezet moet worden?
Ik dacht dat rechtsregels bedoeld waren om interactie tussen mensen eenvoudiger, voorspelbaar en duidelijk te maken. We weten waar iedereen controle over heeft en hoe ze met elkaar mogen omgaan (en wat ze niet mogen doen). Het is nu verboden om op zo'n manier met anderen om te gaan dat in de raad van een bestuur van een bedrijf er wordt gekozen voor minder dan 1/3de vrouwen of mannen. Waarom is dat zo? Is dat van het equivalent van diefstal, moord, fraude en dat soort zaken? Werden er mensen onrecht aangedaan voor deze verplichting er was? Hoe zit dat dan?
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom moeten er minstens 1/3de vrouwen in de raden van bestuur zitten? In post-Apartheid Zuid-Afrika waren drastische (tegen blanken) discriminerende maatregelen nodig om zwarten op maatschappelijk vlak tot dezelfde middelen en kansen te krijgen. Dat is voor vrouwen in onze maatschappij toch wel degelijk het geval, volgens mij. Volgens mij hé, je mag gerust een antwoord geven. Mijn directe hiërarchie is overigens volledig vrouwelijk. Zowel mijn senior collega, mijn afdelingschef, als één van beide adjuncten van de general manager, zijn vrouwen. Van de drie afdelingschefs zijn er overigens twee vrouwelijk. Dus ik word er niet direct mee geconfronteerd. Noem me wereldvreemd? Als ik even terugkijk naar mijn vorige job: de directeur van de school waar ik even les gaf was een vrouw, net als haar adjunct. Bij de Europese Commissie was de Head of Unit een man, maar zijn twee adjuncten vrouw. En onze Commissaris was Wallström. ![]() Laat het dan voor KMO's, Dexiadikzakjes &c. anders zijn: het gaat om je startpositie, niet om de eindmeet.
Laatst gewijzigd door lombas : 6 maart 2011 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is schoon indien je een gelijke startpositie hebt, maar als de ene de wedstrijd moet lopen met horden en de andere niet, scheelt er nog altijd iets. Ik werk voor een ICT-bedrijf. Een typische mannenwereld. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is slecht 10% van de afgestuurden in die richting een vrouw. Bij ons is 1/3 werknemers een vrouw (zeer veel dus) , bij de leidinggevenden is 1/4 een vrouw. Dat kan beter. Dat er bij ons zo veel vrouwen werken, komt volgens mij, omdat er wel wat gezinsvriendelijk maatregelen gelden; maar die gelden niet allemaal voor de leidinggevenden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik vind het bevreemdend als je zou voorstellen dat bijvoorbeeld gezinsvriendelijke maatregelen op managementniveau moeten doorgetrokken worden. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als een projectleider 4/5 wil werken, geef je die 3 of 4 projecten in plaats van 4 of 5 en 4/5 van het personeel onder hem van een full-timer. Ik zie niet in waarom een leidinggevende niet een deel van zijn werk van thuis uit kan doen; met de huidige communicatiemiddelen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als iemand een functie moet vervullen – gelijk waar of welke – dan moet men gewoon uitkijken naar de meest geschikte persoon voor die functie zonder onderscheid. Dus gewoon de beste kandidaat kiezen, gelijk of dit nu een man of een vrouw, een zwarte of een blanke, een dikke of een dunne is, hij of zij die de functie naar behoren kan uitvoeren moet de plaats krijgen.
Als meisjes van jongsaf dezelfde mogelijkheden en opleidingen krijgen als jongens en later eerlijk behandeld worden bij vacatures, dan komt er vanzelf een evenwicht.
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik lees dit weekend een opiniestuk van twee voorstanders van de quota, in DS. De twee columnisten geven wie zich enkel beroept op diversiteit gelijk. Het kan niet zijn dat we ons enkel beroepen op cijfers. Wie zich enkel beroept op het proportionele, het aantal m/v, krijgt ongelijk. Terecht. De twee halen echter het argument discriminatie aan. Dan zeg ik dat de discriminatie moet worden aangepakt. Dit doe je niet door een quotum op te leggen. Rudy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom moeten mensen de keuzes maken die jij wilt dat ze maken?
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op mijn dienst van een 80tal mensen, werken 65 vrouwen...?
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de raden van bestuur echter. Vrouwen in bestuurhttp://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...sultaten.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zouden er per se meer 'vertegenwoordigd' moeten zijn? Vind je dat er ook quota moeten komen voor het aantal vrouwen in de gevangenis? Zo neen; waarom niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
|
![]() Fijn om te weten dat vrouwen het blijkbaar niet op eigen kracht kunnen.
Zal leuk worden als ik verplicht een aantal vrouwen in leidende functies moet zetten om dan te horen dat ze even 9 maand niet kunnen werken omdat ze per se moeten jongen.
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom die fixatie met bestuursraden, is me trouwens ook bijster. Het is nu niet alsof dat de godheidkoppen binnen bedrijven zijn. Anders zou geen kip J-L Dehaene in een bestuursraad laten zitten.
![]() |
![]() |