![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: Moet Groen! blijven? | |||
JA, ik kies voor het meerpartijensysteem en een maximum demcocratie |
![]() ![]() ![]() |
42 | 64,62% |
NEEN, de partij van mijn keuze moet alleen baas worden |
![]() ![]() ![]() |
23 | 35,38% |
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben niet zo wetenschappelijk aangelegd, dus over de aard van de energiebronnen kan ik jammer genoeg niet mee discussiëren.
Toch verwijt ik de Groenen een beetje utopisme. Natuurlijk zou het mooi zijn als iedereen zonnepanelen op zijn huis legt, natuurlijk zouden er nog wel meer plaatsen kunnen gevonden worden om windmolens te zetten. Maar er is een groot verschil tussen mooie ideeën en de realiteit. Vele mensen willen dat gewoon niet. De panelen vooral voor het gemak en de kostprijs en de windmolens voor het zicht (denk maar aan de problemen met de windmolens aan de kust en de problemen die mensen nu al hebben met alle GSM-masten). Ik ben het wel volledig eens dat er meer bespaard moet worden op energie. Daar kan wel degelijk iets aan gedaan worden, en daar zouden de groenen beter een prioriteit van maken. Het focussen op die uitstap gaat als een boomerang in hun gezicht komen. Maar verder vrees ik nog altijd dat het stilleggen van de kerncentrales niet gaat kunnen worden opgevangen. Niet qua kostprijs en niet qua productie. De prijs van fossiele brandstoffen gaat omhoog en weldra raken ze ook opgebruikt. Als men daarbovenop nog eens kernenergie gaat afschrijven gaat de productie nooit rondgeraken. Ik geef best toe dat kernenergie verre van ideaal is. Maar vandaag de dag hebben we volgens mij geen keuze. Hopelijk schiet het onderzoek naar andere energiebronnen een beetje op, en een deel van onze energie kan al zeker op een 'alternatieve' manier geproduceerd worden. Maar alles? Dat geraakt er bij mij toch niet in hoor. |
![]() |
![]() |
#42 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sfax:
1. Voor het "doperen" van silicium volstaat 1 "vreemd" atoom per 1.000.000 siliciumatomen dus is het "probleem" zoals ik al dacht zeer beperkt. Bovendien zitten deze "vreemde" atomen ahw gevangen in het silicium-kristal zodat er weinig kans bestaat dat deze in het milieu terechtkomen. Er lopen momenteel verschillende onderzoeksprojecten voor het recycleren van zonnepanelen en men verwacht dat nagenoeg alle materialen herbruikt kunnen worden. Sommige fabrikanten gebruiken zelfs afval uit de halfgeleider-industrie voor de productie van zonnecellen. 2. De omschakeling naar 100% duurzame energie zal idd de nodige creativiteit vergen maar de technologie en kennis is vandaag reeds aanwezig om die omschakeling op relatief korte termijn mogelijk te maken. Vlaanderen verbruikt momenteel jaarlijks 40.000 GWh/jaar. Door rationeler met energie om te gaan kan dit wellicht al beperkt worden tot 20.000 GWh/jaar. Met zonne-energie kunnen we 10.000 GWh/jaar produceren, met wind-energie evenveel of zelfs het dubbele. Daarnaast zijn er nog andere duurzame energiebronnen zoals bio-massa (4.000 GWh/jaar) en zijn er ook nog mogelijkheden om waterstof te produceren uit GFT-afval of met behulp van extremofielen (bacteriën die "houden" van extreme omstandigheden). Er kan dus wel degelijk een overschot geproduceerd worden en omdat de duurzame technologie nog heel wat verbeteringsmogelijkheden heeft kan dit alleen maar toenemen. 3a. Wind- en zonne-energie gecombineerd met een efficiënt opslagsysteem (waterstof en brandstofcellen) en andere meer stuurbare energiebronnen (bio-massa, rechtstreekse productie van waterstof) kan volgens mij wel degelijk de niet-duurzame energiebronnen vervangen (zie ook pt 2). 3b. Fossiele energiecentrales kan men ook milieuvriendelijker maken. De nieuwste gascentrales zijn bvb al heel wat efficiënter en stoten ook heel wat minder schadelijke gassen uit. Men experimenteert zelfs met brandstofcellen die werken met aardgas zodat er nagenoeg geen milieuvervuiling meer is. Als we dan toch nog tijdelijk moeten "terugvallen" op een niet-duurzame energiebron dan kies ik liever voor deze "fossiele" oplossing dan voor het verder vergroten van onze voorraad kernafval waarmee we de volgende generaties gaan opzadelen. 4a. Met de zeer lage kWh-prijs voor bedrijven worden deze weinig of niet gestimuleerd om te investeren in energiebesparing. Onze concurrentiepositie hoeft geen gevaar te lopen door bvb een eenzijdige energietax in te voeren. Een hogere energieprijs zal wellicht zorgen voor meer investering in besparing waardoor de bedrijven die zich daar mee bezig houden kunnen groeien en de andere bedrijven kostefficiënte oplossingen kunnen aanbieden. Het zou mij niet verwonderen dat het uiteindelijke resultaat zorgt voor een lagere energierekening ondanks de energietax. 4b. Het verbruik van een processor is al vrij laag maar het totale energiemanagement van een PC kan nog sterk worden verbeterd; je hebt biet altijd de volledige capaciteit van je PC nodig. Daarnaast heb je ook nog het standby-verbruik dat voor een gemiddeld PC-systeem (met printer en scanner) al gauw kan oplopen tot 15W. Op zich vrij beperkt maar als je rekening houdt met 7.000 standby-uren dan kom je toch op 105 kWh per jaar terwijl een eenvoudige contactblok met schakelaar volstaat om dit verbruik tot 0 te herleiden. 5. Verder onderzoek naar transmutatie is zeker nodig maar enkel als deze techniek energiezuinig kan werken, zal dit een belangrijk argument tegen kernenergie kunnen wegnemen. Het kan immers niet de bedoeling zijn om bij elke kerncentrale een extra centrale te bouwen voor het transmuteren van hun gezamelijk afval ;-). 6. De alternatieven zijn beschikbaar maar men moet ze idd wel op tijd realiseren om kerncentrales te vervangen. 7a. De vraag die ik mij hier stel is of een goedgemikte bom op een opslagplaats van kernafval of, op zeer lange termijn, het weglekken van dit afval uit hun verpakking niet zou kunnen zorgen voor een kettingreactie en dus een kernexplosie. De kans zal wellicht zeer klein zijn maar mss niet verwaarloosbaar. 7b. Ik twijfel er ook niet aan dat onze kerncentrales veel veiliger zijn dan Chernobyl maar als een goedgemikte bom hetzelfde effect kan hebben als Chernobyl dan lijkt mij dat al rampzalig genoeg. Een goedgemikte bom op een voorraad waterstof zal een serieuze explosie veroorzaken maar geen verspreiding van radioactief materiaal en toxische stoffen over een groot gebied. Je hebt echter wel een punt want waterstof is idd een explosief gas en vormt dus ook zonder goedgemikte bom een niet onbelangrijk veiligheidsrisico. "de pipo": Als windmolens ver genoeg in zee worden geplaatst dan zal je deze door de kromming van de aarde zelfs niet meer zien. Elektrische zonnepanelen zijn momenteel idd duur maar door subsidies en "groene stroom"-certificaten is dit bijna een rendabele belegging aan het worden. De "Groene" ideeën zijn idd mss wat utopisch maar het is wellicht nog meer een utopie om te denken dat we ons op dezelfde niet-duurzame wijze kunnen blijven ontwikkelen. Duurzame energiebronen zijn op relatief korte termijn in staat om kerncentrales te vervangen als we tenminste over een efficiënt opslagsysteem beschikken en we ook rationeler met energie omgaan (zie ook discussie met Sfax). Het probleem is dat vele mensen en helaas ook veel wetenschappers en ingenieurs (die een belangrijke bijdrage zouden kunnen leveren aan het verfijnen van duurzame energiesystemen) net zoals jij uitgaan van de onmogelijkheid om kernenergie te vervangen op korte termijn. Dat wij, met onze huidige kennis en middelen, niet in staat zouden zijn om op korte termijn slechts een minieme fractie van de totale hoeveelheid beschikbare duurzame energie te gebruiken, vind ik ronduit beschamend. De ontwikkelaars van de eerste atoombom hadden slechts een paar jaar en hadden geen supercomputers en toch zijn ze geslaagd in hun opdracht. Mss jammer maar daar gaat hier nu niet om. Waar het om gaat is dat zij zich niet op voorhand hebben neergelegd bij de "onmogelijkheid" van hun opdracht en dat zij dus eigenlijk zelf een beetje utopisch te werk gingen. Wees utopisch in je ideeën maar realistisch bij het realiseren ervan lijkt mij een efficiënte benadering van problemen waar je uiteindelijk meer mee zal bereiken. |
![]() |
![]() |
#43 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Recyclage van zonnepanelen: mooi maar duur als je het gerecycleerde materiaal opnieuw wil gebruiken voor zonnecellen met deftig rendement (zuiverheidsgraad is daar enorm van belang). Dat zonnecel-fabrikanten nu al scrap uit de halfgeleidersindustrie gebruiken weet ik ook wel (ik weet heus wel hoe een zonnecel gemaakt wordt), anders hebben ze gewoonweg niet genoeg goedkoop Si voor handen. Hetgeen ze echter gebruiken zijn restanten van je Si Ingots, beschadigde wafers en meer van die ongein, hetgeen dan samen gesmolten wordt tot multikristallijn Si (hetgeen onlosmakelijk verbonden is met lagere rendementen). Een Si-wafer die de volledige processing voor pakweg een processor heeft doorlopen bevat veel te veel dingen die niet in een zonnecel thuis horen. Dat uitfilteren kost evenveel als vers Si-materiaal aankopen... Citaat:
Op basis van welke vermogens zijn die GWh trouwens berekend? Toch niet op basis van de maximumvermogens waarmee met ons constant om de oren wil slaan? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat een bedrijf er naar zou streven om energie te verkwisten is zever. Zelfs alz ijn die energieprijzen lager dan voor een gewoon iemand, het blijft een kost waarop men kan besparen door een deftig energiebeleid. Een bedrijf dat zoiets negeert is niet schitterend bezig... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
#44 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Nieuwsflash: dat weet ik! Wanneer iemand het woord 'terug' gebruikt, wil dit niet noodzakelijk zeggen dat het op dit moment niet zo is. Suggestie: zoek in het woordenboek de mogelijke verklaringen van 'terug' op voor je iemand afrekent op -volgens jou- verkeerd taalgebruik!
![]() |
#45 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementslid
|
![]() Ach wat, groen is enkel aan de macht gekomen door de dioxinecrises waardoor cd&v naar de oppositiebanken werd verwezen. Het kreeg toen zowat 8% van de stemmen, en kreeg 2 ministerportefeuilles toegewezen, in de jaren daarop hebben ze dan de ene idiote maatregel na de andere goedgekeurd, waardoor bedrijven steeds meer ontmoedigd werden om in België of zelfs Vlaanderen te blijven. Vlaanderen kent bv. veel strenge wetten voor het bedrijfsleven dan Wallonië, waardoor vele kleinere bedrijven tegenwoordig verhuizen ten zuiden van de taalgrens.
Neem daarbij nog es het consequente 'non' op elke Vlaamse vraag, de ongrondwettelijkheid van het kiesdistrict Halle-Vilvoorde, het doorgedreven migrantenstemrecht door de walen en de sp.a terwijl Vlaanderen met driekwart van de migranten zit, en de jaarlijkse miljardendiefstal van Vlaams geld, en je hebt meteen genoeg redenen om je stem te geven aan de énige oppositie: Vlaams Blok. Geen enkel serieus mens gelooft nog in de beloftes van cd&v/n-va, zoals Leterme zei over de Vlaamse eisen: "n'ayez pas peur". Dit is hypocrisie van de bovenste plank.
#47 |
Banneling
|
![]() Al wat links is, verdwijnt maar beter.
|
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Ja, groen moet blijven, maar ze moeten er zelf voor zorgen.
Hun project is valabel en internationaal, en heeft toekomst.Wat ontbreekt, lijkt me, zijn zowel krachtige figuren als doorslaggevende communicatoren. Waarschijnlijk zien velen Groen als een bedreiging voor hun levensstijl. Het zal niet gemakkelijk zijn die indruk om te buigen. eno2 |
![]() |
![]() |
#51 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sfax:
1a. Voor die "containments" zal men hoe dan ook een oplossing moeten vinden (als deze al niet bestaat) want de halfgeleiderindustrie gebruikt veel meer Si dan we ooit nodig zullen hebben voor zonne-energie. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om de hoeveelheid Si te beperken; werken met concentratiesystemen bvb. 1b. Het recycleren van zonnepanelen zal met de huidige technieken wellicht "duur" zijn maar als de markt voor zonnepanelen groeit zullen die technieken verder verfijnd kunnen worden waardoor het uiteindelijk ook minder duur zal zijn. 2. Alleen op het Vlaamse stuk Noordzee kan men al 1500 windmolens zetten met een jaarproductie van 5 GWh en dus een totaal van 7.500 GWh/jaar. De volgende generatie windmolens produceren zelfs 10-20 GWh/jaar. Ik zou in eerste instantie niet opteren voor dure hoogrendements zonnecellen maar voor goedkope plastic zonnecellen met een lager rendement. Daarmee gaan we wellicht niet aan 10.000 GWh/jaar geraken maar mss wel de helft en meteen hebben we dan ook een voldoende grote markt voor zonnepanelen om ook zonnecellen met hoger rendement goedkoper te gaan produceren. De berekening van het potentieel van zonne-energie gebeurt obv de beschikbare zuidgerichte oppervlakte (ik dacht iets van een 50 km2), de gemiddelde zonne-instraling van 1000kWh/m2 en een rendement van 10-20%. 3a. Het potentieel van wind- en zonne-energie op lange termijn is zelfs nog veel groter dan we momenteel verbruiken en dat zegt niet alleen Groen! of Greenpeace maar ook een aantal studies waaronder die van het ODE en zelfs de Ampère-commissie. 3b. Voor kernafval KAN transmutatie een oplossing zijn maar dat is nog niet zeker. Het tijdelijk milieuvriendelijker gebruiken van fossiele brandstoffen IS vandaag reeds mogelijk. Ik ben het wel met je eens dat we het gebruik van fossiele brandstoffen moeten beperken vandaar dat ik het ook zie als een tijdelijk gebruik. 4a. In het voorstel van Groen! voorziet men een verlaging van de loonlasten als compensatie voor de energietax. Bedrijven die veel mensen tewerkstellen en een "deftig" energiebeleid voeren zullen hun concurrentiepositie dan eerder zien verbeteren. Ik heb nergens gesteld dat bedrijven er naar zouden streven om energie te verkwisten. Het is gewoon zo dat bedrijven niet zullen investeren in energiezuinige middelen als die investering niet genoeg opbrengt. Een energietax kan dan zorgen dat die investering wel winstgevend is. 4b. Het feit dat mobiele versies van processoren en micro-chips meestal energiezuiniger zijn dan de desktop versies toont wellicht aan dat er wel degelijk nog mogelijkheden zijn om het energieverbruik te verminderen. Ook hier geldt dat een bedrijf kiest voor die investering waar ze het meeste winst mee kunnen realiseren en omdat maar weinig mensen kijken naar het energieverbruik van hun computer is dit ook geen belangrijk verkoopsargument. 7a. Een bom kan ook zorgen voor het instorten van gebouwen en dus het bijeenbrengen van materie. Als verschillende vaten met radioactief afval gaan "lekken" dan kan dat afval ook bijeenkomen in de opslagruimte. Gezien de lange gevaars-periode van het meest problematische kernafval zal men eerder kunnen spreken van een "onbekend" dan een "verwaarloosbaar" risico. 7b. Het onder de grond bouwen van reactoren zal de kostprijs wellicht sterk doen toenemen en is bovendien geen garantie voor de veiligheid (men moet immers altijd de nodige in- en uitgangen voorzien). |
![]() |
![]() |
#52 | ||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of er uberhaupt massaproductie technieken beschikbaar gaan komen om hoog-rendementzonnecellen te gaan maken is zeer de vraag. Huidige massaproductie gebeurt op basis van screenprinting, hetgeen mogelijk is door het feit dat die cellen niet zo'n kritieke opbouw hebben. Multi-junctie cellen hebben wel zo'n kritische opbouw, en kun je verknoeien door het kleinste beetje onzuiverheid dat er in zit. Daar heb je ultra-clean processing voor nodig en deftige groeimethoden, en zoiets giet je niet bepaald in massaproductie... Citaat:
1000Watt/m² haal je enkel op het piekmoment van de dag (moment dat zon loodrecht boven je staat, meestal de middag dus). De rest van de dag is je invallende vermogen lager, om naar een verwaarloosbare hoeveelheid te gaan gedurende de nacht. Gemiddeld haal je over een volledige dag 10kWh/m² aan invallende energie http://www.powerfromthesun.net/chapter1/Chapter1.htm Citaat:
Nieuwe cijfers heb ik nog niet maar die verwacht ik binnen kort wel eens te zien (medestudenten zijn een economishce haalbaarheidstudie voor Thornton aan het uitvoeren dus daar ben ik wel eens benieuwd naar). Citaat:
Los daarvan denk ik inderdaad dat we wel wat beters te doen hebben met fossiele brandstoffen dna ze simpelweg op te stoken (die organsiche zonnecellen zijn daar een mooi voorbeeld van). Vandaar dat het me maar niets lijkt om, zelfs tijdelijk, nog wat meer op die bronnen te gaan vertrouwen... Citaat:
![]() Nee serieus, natuurlijk doet een bedrijf geen investeringen die niet opbrengen. Dat de overheid daar als een regulerend orgaan moet optreden is natuurlijk zo, maar je moet je bedrijven ook niet gaan verzuipen in de regeltjes. De reglementering op de uitstoot is er de laatste jaren ook niet op verminderd, en nog maar eens een ecotax erbij is echt wel het laatste waar men op zit te wachten denk ik. Op dat vlak is er gewoonweg nood aan politici die wat lange termijn visie hebben en die dat samen kunnen uitwerken met de bedrijven. Concrete stabiele doelen waar men naar kan werken binnen x jaar, zonder dat die doelen om de haverklap moeten veranderen en uitbreiden door volgende regeringen. Helaas zie ik niet zoveel politici op het toneel verschijnen (no matter wat Freya ook op haar palmares wil steken ivm Kyoto, dat zijn niet bepaald haar verdiensten) Citaat:
Citaat:
Die kernexplosie kan enkel plaatsvinden als er zich nog 5kg U235 in het afval zou bevinden (hetgeen zuiver geld wegsmijten zou zijn), als dat afval een manier vindt om op de een of andere manier bijeen te komen en zich volledig af te zonderen van de rest (zuiver dus) en als er een neutronenbron aanwezig is die neutronen met de juiste energie afgeeft. Die kans is echt wel nihil... Citaat:
![]() |
||||||||||||
![]() |
![]() |
#53 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sfax:
1a. Als er minder Si nodig is (> concentratiesysteem), dan zal er wellicht ook minder "rommel" nodig zijn. De "rommel" als gevolg van zonnecellen zal kleiner zijn dan die van de halfgeleiderindustrie en omdat onze samenleving bijna niet zonder halgeleiders kan, zal men in ieder geval een oplossing moeten vinden voor die "rommel" (hergebruik, recyclage, neutraliseren, ...). 1b. Of transmutatie werkt en wat de uiteindelijke kostprijs zal zijn, is momenteel niet in te schatten. Zonnepanelen kunnen we in principe nu al recycleren en we weten ook dat die recyclage-technieken verder verfijnd kunnen worden. Het "verhaaltje" van de zonnepanelen is dus veel duidelijker dan dat van transmutatie. 2a. De jaarproductie is gebaseerd op gemiddelde effectieve productiecijfers en niet op het maximum vermogen. 5 GWh is voor offshore windmolens wellicht nog aan de lage kant. 2b. Met 20% rendements zonnecellen kunnen we 10.000GWh/jaar produceren als we alle zuidgerichte dakoppervlakte gebruiken. Met plastic zonnecellen van 10% is dan 5.000 GWh haalbaar. Het zal idd gaan om enorme aantallen maar daardoor zal de prijs wellicht nog verder kunnen dalen en zal men ook grotere onderzoeksbudgetten kunnen inzetten om ook het rendement verder te verbeteren. 2c. De goedkope plastic zonnecellen zie ik dan ook enkel als een middel om de markt sterk te vergroten. Van zodra die markt gaat "draaien" zal je wellicht een gelijkaardig scenario krijgen als bij processoren en computersystemen; steeds betere prestaties zonder noemenswaardige prijsstijging. De pioniers zullen idd niet snel overschakelen op andere zonnecellen maar diegenen die na hen zonnepanelen plaatsen zullen dat wel doen. 2d. De 1000kWh/m2 gaat wel over de totale jaarlijkse instraling per m2 horizontaal landoppervlakte. 1000 W/m2 haal je enkel bij loodrechte instraling vandaar dat voor onze regio zonnepanelen bij voorkeur op een hellend dak worden geplaatst. Met zonnevolgsystemen zou men nog meer netto-energie kunnen produceren maar dit maakt het totale systeem wel duurder. 3a. Ik had het hier wel over het technisch realiseerbaar potentieel op lange termijn en niet over het theoretisch maximum. De Ampère-commissie is idd voorzichtiger op korte termijn maar zij vertrekken dan ook van de eis dat duurzame energieprojecten op zich economisch rendabel moeten zijn. Als zij diezelfde voorwaarden zouden gesteld hebben voor de realisatie van de eerste kerncentrales dan hadden ze wellicht ook daarvoor een veel lagere inschatting bekomen van het potentieel op korte termijn. Ik ben ook wel benieuwd naar die haalbaarheidstudie van je medestudenten en het zou interessant zijn als je ons een samenvatting of een link zou kunnen bezorgen. 3b. Voor zon en wind is de oplossing technisch gezien wel zeker alleen de kostprijs ervan en de bereidheid om die oplossing ook daadwerkelijk te realiseren is nog onduidelijk. Als je aardgas via een brandstofcel omzet in elektriciteit en warmte is er geen CO2-uitstoot. We kunnen zelfs met dezelfde hoeveelheid fossiele brandstoffen tijdelijk de nodige extra energie leveren in de overgangsperiode naar 100% duurzame energie zonder kerncentrales. Door onze gebouwen beter te isoleren en gebruik te maken van CV-systemen met zeer hoog rendement kunnen we het gebruik van fossiele brandstoffen sterk verminderen en die reductie kan dan tijdelijk ingezet worden voor energieproductie. 4a. Nogmaals, het voorstel van Groen! komt vooral neer op een verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op energieverbruik. Daar moet men dus geen nieuwe regeltjes voor uitvinden. Arbeidsintensieve bedrijven met weinig energieverbruik zitten wel degelijk te wachten op dergelijke belastingshervorming omdat het voor hen neerkomt op een aanzienlijke belastingsvermindering. Dat "groenen" regelneven zouden zijn, is volgens mij opnieuw een hardnekkig vooroordeel. In de praktijk zie je dat er heel wat regeltjes werden afgeschaft of vereenvoudigd. De (milieu)normen zelf zijn wel "strenger" geworden en ook beter gecontroleerd. 4b. Je kan wellicht bijna dezelfde performantie krijgen met energiezuiniger computers maar de kostprijs zal dan ook hoger zijn. Als je echter ook rekening houdt met de verbruikskosten dan kan de totale kost uiteindelijk toch lager worden. 7a. Uit geologisch onderzoek zou blijken dat in het verleden spontane kettingreacties in uraniumerts zijn voorgekomen dus zo nihil lijkt de kans op een kettingreactie in kernafval of een gebombardeerde centrale niet te zijn. Zuiverheid is wellicht enkel van belang als je met een beperkte hoeveelheid een kernexplosie wil realiseren. Een grote hoeveelheid onzuiver radioactief materiaal kan dan wellicht toch een kettingreactie veroorzaken. 7b. Zelfmoordterroristen zullen er niet voor terugschrikken om via zo'n in- of uitgang tot bij de reactor te komen en zich daar op te blazen. |
![]() |
![]() |
#54 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Oplossingen zal men idd wel vinden voor het restafval probleem, maar voor de hand liggend zijn die niet. Dat zijn dezelfde chemische extractietechnieken die je daar nodig hebt als voor het produceren van kristallijn CZ-silicium, en die zijn dus bijgevolg even duur... (maar hier zijn we toch wel serieus off topic aan het gaan ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of er een wet van Moore komt voor zonnecellen, dat durf ik te betwijfelen. Zonnecellen hebben theoretische limiten waar je sowieso niet boven kan, en Si zit daar al heel dicht tegen. Multijuncties gaan verder maar die zijn zoals gezegd, waanzinnig duur. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk, zolang er van die extremistische idioten rondlopen kan je evengoed gaan stellen dat je nergens veilig bent. Een bacteriologische aanval op onze drinkwater-reserves? Een 747 op de BASF-installaties of op Tessenderlo of nog beter, op een groot, uitverkocht voetbalstadium? We gaan al die dingen toch ook niet afschaffen, zelfs al loop je daar meer kans op een succesvolle aanslag? |
||||||||||
![]() |
![]() |
#55 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sfax:
1a. Bij concentratiesystemen gebruikt men spiegels om de zonne-straling te concentreren op één zonnecel die dan wel gekoeld moet worden maar de warmte kan men eventueel ook nuttig gebruiken. Als een zonnepaneel normaal 36 zonnecellen zou bevatten dan zal een paneel met concentratiesysteem er mss maar 9 of 6 bevatten. De totale hoeveelheid zonnecellen is dan 4 tot 6 maal minder en bijgevolg zal toch ook het aantal wafers en dus ook de hoeveelheid "rommel" tijdens het produceren verminderen, of niet? Als er momenteel nog geen oplossing voor die "rommel" zou bestaan dan vraag ik mij af wat men daar momenteel mee doet (stockeren?). 1b. Van transmutatie weten we niet of het op grote schaal en voor al het radioactief afval gebruikt zal kunnen worden ook al is dat experiment zeker een "beloftevolle ontwikkeling". De "efforts" voor het recycleren van zonnepanelen kunnen nu mss nog vrij groot zijn maar dat is eerder het gevolg van de kleinschaligheid. Eens de groeispiraal voor zonne-energie is gestart weten we nu al dat die "efforts" sterk zullen verminderen. 2c. Om een doorbraak van zonne-energie te realiseren moet men de kostprijs/kWh sterk verminderen en voorlopig lijken plastic zonnecellen daarvoor het meest geschikt ook al halen ze mss nooit het rendement van "gewone" zonnecellen. Een wet van Moore (verdubbeling van de prestaties om de 18 mndn) is ook niet nodig voor zonne-energie waar de limiet uiteindelijk 100% is. Ik verwacht echter wel een exponentiële daling van de kostprijs/kWh. Technieken zoals de meerlagen-zonnecel zijn momenteel mss waanzinnig duur maar ook daarvoor is een exponentiële daling van de kostprijs mogelijk en er zijn nog heel wat andere technieken om het rendement te verhogen. 4a. Die smiley had ik wel gezien maar een beetje verder leek je het vooroordeel toch te bevestigen ("... maar je moet je bedrijven ook niet gaan verzuipen in de regeltjes"). 4b. Dat "tot op het bot" durf ik te betwijfelen omdat zoals gezegd een fabrikant enkel tot op het bot zal gaan als dit ook financieel opbrengt en als de consument daar ook interesse voor heeft. AMD gebruikt bvb nog altijd het 0,25u proces terwijl Intel 0,18u gebruikt en dus energiezuiniger processoren kan maken. De PowerPC-processors in Apple-systemen hebben zelfs geen mobiele versie en zijn altijd met powermanagement-functies uitgerust waardoor ze ook minder verbruiken. 7a. Ik veronderstel dat uraniumerts ook niet echt zuiver is en daarom lijken de spontane kettingreacties in het verleden aan te geven dat zuiverheid geen doorslaggevende factor is. Voor zover ik weet wordt de kritische massa gedefinieerd als de massa waarbij er evenveel neutronen ontsnappen of niet bijdragen tot splijting als er neutronen worden geproduceerd door splijting. Onzuiverheden kunnen vrijgekomen neutronen "absorberen" maar als er genoeg zuiver materiaal aanwezig is dan lijkt een kettingreactie niet uitgesloten. 7b. Ik geef toe dat het vergezocht is maar kerncentrales vormen door de aanwezigheid van radioactief materiaal een veel gevaarlijker doelwit dan de andere vbn die je geeft. Een gewone explosie kan dan een Tsjernobil-scenario veroorzaken en een groot gebied voor lange tijd onleefbaar maken. |
![]() |
![]() |
#56 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() 't Is een interessante piste, daar niet van, maar 't is niet het ei van Columbus... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die onzuiverheden in gewoon Uraniumerts zijn trouwens geen dingen als moderatormateriaal. Een reactor of kernafval zit vol met moderatormateriaal die er precies op gericht zijn om kettingreacties te voorkomen... Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
#57 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sfax:
1a. Voor zover ik weet verhoogt koelen het rendement omdat zonnecellen beter presteren bij lage omgevingstemperatuur. Bovendien kan men de afgevoerde warmte ook nuttig gebruiken (water verwarmen) zodat men thermische en elektrische zonnepanelen kan integreren in één systeem. Het totale rendement (elektrisch + warmte) zal in zo'n systeem wellicht ook stijgen. In de halfgeleiderindustrie zal recyclage van Si nog niet aan de orde zijn omdat dit Si ingekapseld zit in een stevige behuizing. Bij zonnepanelen is het Si wel goed bereikbaar. Wat doen die gespecialiseerde centra met het processing-restafval? 1b. De kans dat het recycleren van zonnepanelen op grote schaal toegepast zal kunnen worden lijkt mij vrij groot omdat er nu reeds recyclage-technieken bestaan die enkel door de kleinschaligheid duur zijn of veel "effort" vragen. 2c. Ik denk eerder dat jij mij niet volgt maar dat is wellicht omdat ik mij niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt. Wat ik wil zeggen is dat om de positieve groeispiraal voor zonne-energie op gang te brengen men vandaag best kiest voor systemen met de laagste kostprijs/kWh. De organische zonnecellen zorgen dan voor een doorbraak waardoor er meer middelen vrijkomen voor investering in onderzoek en ontwikkeling en dit zowel voor organische als gewone zonnecellen. De gewone zonnecellen zullen dan mss niet kunnen profiteren van de performantere organische technologie maar wel van de economische dynamiek die deze op gang brengen. Je twijfels wat betreft meerlagen-zonnecellen kunnen mss terecht zijn maar als je kijkt naar de evolutie van de halfgeleider-technologie dan lijken die twijfels toch niet zo gerechtvaardigd te zijn. 10 jaar geleden zou men wellicht ook getwijfeld hebben aan de mogelijkheid om processoren met kloksnelheden van 2GHz en meer in massa te produceren. 4a. Duurzame ontwikkeling is een visie die veel verder kijkt dan het eigen leven en ook rekening probeert te houden met de volgende generaties. Algemeen heb je wel gelijk dat opeenvolgende regeringen regeltjes kunnen bijmaken of afschaffen waardoor in de praktijk geen stabiele lange termijnvisie ontwikkeld kan worden. 4b. Warmte kan je ook afvoeren met koelsystemen die op hun beurt ook steeds meer vermogen gaan vragen. Als je een computer in een ijskast zet dan zal deze minder verbruiken maar het totale verbruik (computer+ijskast) zal wel heel wat hoger liggen dan het gewone verbruik zonder ijskast. 7a. Ik heb de (goede) gewoonte om bij twijfel zo veel mogelijk in de "voorwaardelijke wijs" te spreken ;-). Moderatormateriaal is onderhevig aan slijtage en de effecten van jarenlange hoogradioactieve straling op dit materiaal kan men momenteel nog onvoldoende inschatten. 7b. Als we één zaak uit "11 september" kunnen leren dan is het wel dat we terroristen beter niet onderschatten en rekening houden met alle mogelijke en "onmogelijke" scenario's. |
![]() |
![]() |
#58 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het afvoeren van opgenvangen warmte kan ook interessant zijn, maar daar duikt hetzelfde fenomeen op als bij wkk's. Die warmte is enkel interessant als je die op dat eigenste moment ook inderdaad kan gebruiken. Anders ben je er niet zo superveel mee (en als de zon goed schijnt is de nood aan extra warmte bij de meeste mensen toch wel wat minder nietwaar) Citaat:
Wat betreft die behuizing: dat is natuurlijk zo, maar die chips krijg je wel uit die behuizing uit hoor :o). Je moet weliswaar wel wat wringen, maar dat lukt wel. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
#59 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sfax:
1a. Er is idd een groot verschil tussen de beschikbaarheid van en de vraag naar warmte maar ondanks dat blijken thermische zonnepanelen toch in staat om een groot deel (50% en meer) van de vraag naar warm water te voldoen. Het integreren van thermische en elektrische zonnepanelen tot één systeem lijkt mij dan ook een "beloftevolle ontwikkeling" omwille van de opgesomde voordelen (minder zonnecel-oppervlakte, afvoer en gebruik van warmte). 1b. Sommige behuizingen kan je idd wel manueel openwringen maar dit kost heel wat energie en je zou ook nog de aansluitdraden en andere zaken moeten verwijderen voor je zelfs nog maar zou kunnen denken aan recyclage. Bij zonnecellen is dit heel wat eenvoudiger omwille van de grote oppervlakte en de gemakkelijk te verwijderen behuizing die op zijn beurt ook nog gerecycleerd of herbruikt kan worden. 2c. Naast meerlagen-zonnecellen zijn er nog heel wat andere mogelijkheden om het rendement (technisch en economisch) te verbeteren; de kleurstof zonnecel, het gebruik van een thermische emitter die het zonlicht opvangt en omzet naar een spectrum dat beter aansluit bij dat van de zonnecel, ... Ik zie dan ook geen enkele reden om te twijfelen aan de mogelijkheid om een positieve groeispiraal voor zonne-energie te realiseren; het is eerder een kwestie van "willen" en daar de nodige middelen tegenover zetten dan van "kunnen". 4b. Ik vrees dat ik enkel schatrijk zou kunnen worden als ik een idee zou hebben om het verbruik sterk te doen dalen zonder de kostprijs noemenswaardig te laten stijgen. Het is wellicht mogelijk om het verbruik van een processor met de helft te reduceren zonder de prestaties negatief te beïnvloeden maar de kostprijs zou mss verdubbelen of nog meer stijgen. 7a. Juist omwille van die vele onduidelijkheden vind ik dat men eerder zou moeten spreken van een "onbekend" dan van een "verwaarloosbaar" risico. 7b. Ik heb nergens gesteld dat we alles met risico moeten verbannen. Ik stel enkel dat de veiligheids-risico's die verbonden zijn met kernenergie een extra argument kunnen zijn om te kiezen voor duurzame energiebronnen waar die risico's veel kleiner zijn. |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Ik zeg ja tegen ecologisme. Ik zeg nee tegen 'Groen!'
De partij is veel te links en antropocentrisch. Als ze niet zo links was en ook eens belang hechtte aan dierenrechten, konden ze mij misschien aanspreken. Het wordt hoog tijd voor een rechtse groene beweging die meer geloofwaardigheid heeft dan het marginale Groen Rechts uit de Antwerpse skinhead gemeenschap. |
![]() |