![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je haalt twee dingen door elkaar. De bewijslast die bij het openbaar ministerie ligt, immers iedereen is onschuldig tot bewijs van het tegendeel. In ons strafrecht is het bewijs vrij (integenstelling tot de bewijsregels in burgerlijke procedure). De elementen aan de hand waarvan men de schuld tracht te bewijzen dienen dan te worden voorgelegd aan de strafrechter die a zal oordelen. Ken je al een zogenaamd "objectief" bewijs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben persoonlijk niet voor de assisenprocedure, maar ik acht ze uiteraard niet onwettelijk, ze is namelijk voorzien in de wet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is toch duidelijk, er is geen objectieve bewijslast.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Objectief bewijs bestaat immers niet, alle elementen a charge dienen te worden gewikt en gewogen. Noem mij nu eens een voorbeeld van een "objectief" bewijs. Elk element, ook een materieel, dient immers een waardering die per definitie een subjectief aspect heeft te doorstaan. Wat bedoel je met een objectieve bewijslast. Geef daar eens een voorbeeld van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er geen enkel bewijsmateriaal is, dan lijkt me de schuld niet bewezen, en het "ze zal het wel gedaan hebben" van de rechter veranderd daar niets aan.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je zondigt overigens zelf aan het gene je een rechter of jury verwijt wanneer je zegt dan LIJKT me uw schuld bewezen. LIJKT ze dat of IS ze dat? Elementen a charge, bewijs elementen hoeven ook niet materieel te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() Weet je daarom is de term reasonable doubt zo goed gekozen. Persoolijk had ik ook niet besloten tot de schuld van Clottemans, omdat met alle aangevoerde elementen (voor zover ik ze ken uit de pers) er wel heel wat ruimte was voor gerede twijfel.
Anderen hebben er blijkbaar anders over geoordeeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat wil zeggen dat je in een bepaalde periode (5 jaar meestal) niks gelijkaardig (ruim te interpreteren) mag voorhebben of dat uw uitgestelde straf bovenop de nieuwe straf komt te liggen. Vb; u krijgt een straf met uitstel (voorwaardelijk) om te hard te rijden ...6 maand cel. U houdt zich gedurende de periode aan de regels en het vervalt, u moet niet naar de cel. U wordt opnieuw gesnapt en u krijgt een nieuwe straf ...6 maand effectief...uw voorwaardelijke (uitstel) valt bovenop de nieuwe en u moet dus 12 maand in de cel. Uiteraard komt u waarschijnlijk wat vroeger vrij...misschien.
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als dat jouw droom is, niet de mijne ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vingerafdrukken op een pistool bewijzen inderdaad niet dat de persoon ermee geschoten heeft, maar het is wel objectiever dan iemand die zegt "ik zie persoon X in staat dat pistool vast te hebben gehad". Sperma dat aangetroffen wordt in de vagina van een overleden persoon bewijst inderdaad niet dat die personen seks hebben gehad (misschien heeft iemand dat sperma er met een tubeke ingespoten ofzo ![]()
![]() |
![]() |
#53 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Gouverneur
|
![]() Dus een veroordeling op basis van enkel getuigenverklaringen is voor U onmogelijk en willekeur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er binnenin de vagina verwondingen zijn en er sperma in die verwondingen zit is er al iets minder twijfel. Als er dan ook nog eens weefsel van de verdachte onder de vingernagels gevonden worden, en kledingweefsel van een trui die in het bezit was van de verdachte in verwondingen aangetroffen wordt, dan staat de verdachte toch wel heel zwak. Als er dan ook nog beeldmateriaal van de verkrachting aangetroffen wordt, dan valt er eigenlijk niet veel meer te interpreteren en is het behoorlijk duidelijk wat er gebeurd is. Ik heb een héle tijd gelezen eens iets gelezen over een zaak (in het buitenland) waarbij een filmpje was uitgelekt van twee mensen die duidelijk herkenbaar de kop insloegen van een man. Alles was mooi geregistreerd, beeld, stem,... Ja, er moeten dan nog altijd mensen oordelen dat die personen op de film wel dezelfde zijn als de verdachten, maar dan kan je even goed beginnen twijfelen of dat bord dat je zonet hebt laten vallen wel echt gebroken is, ook al ligt het in 100 stukken voor je.
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() We hebben veel gerecht en weinig recht. Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgelegd en weegt met twee maten en gewichten. Kijk gewoon naar wie er de gevangenissen bevolkt en je ziet genoeg. Het gerecht verdedigd het individuele individu maar nooit het individu dat in een gemeenschap leeft. Weinig dassen in het gevang. De staat oplichten of grote groepen mensen oplichten wordt aanvaard en hoort erbij. Zelden worden mensen veroordeeld laat staan opgesloten die wetten hieromtrent overtreden. Deels door de moeilijkheid ervan maar evengoed door ons kent ons en elkaar de hand boven het hoofd houden en een onbewust redeneren van alla guerre comme alla guerre (die mensen overtreden weliswaar de wet maar doen ook veel goed zogezegd) .
En dan hebben we het nog niet over plaatselijke verschillen, niet alleen in bepaling van straf maar evengoed in wat tot een zaak leidt (seponeren), ... Kafkaiaanse toestanden dus. Eigenlijk weet niemand waar ie aan toe is als ie moet voorkomen. En daar bovenop komen nog snel evoluerende inzichten in de biologie en psychologie die onze hele visie op verantwoordelijkheid aan het ondergraven zijn en waar de politiek en het gerecht niet echt met mee zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat heeft gerechtigheid te maken met de afkomst van wie de gevangenis bevolkt ?
|
![]() |
![]() |