![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De huisarts als filter laten fungeren spaart dus blijkbaar inderdaad geld, anders zou mijn verzekering mij hier geen korting voor geven.
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de huisartsen hier beter georganiseerd kunnen worden, daar twijfel ik niet aan.
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Meestal is er 1 wachtdienst per gemeente/regio, maar niet 1 spoeddienst voor diezelfde gemeente/regio. Ge gaat dus de gevallen die gebruik willen maken van verschillende wachtdiensten (en dus meerdere dokters) groeperen op 1 wachtdienst. En 1 inwerkende huisarts zou dat moeten opvangen?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Nu, dat wordt ook door de huisartsen zelf geïnitieerd, aangezien groepspraktijken meer en meer dan standaard worden (kwestie van ook een normaal leven te hebben als arts). Een goede zaak, zowel voor de arts zelf als voor de patient.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een arts in permanentie bij de spoed kandit wel uitmaken, daarom zijn het artsen. Ik acht me niet in staat dit zomaar te beslissen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
In feite veranderd er niets (het aantal mensen die actief is blijft het zelfde) maar je filtert wel onmiddellijk de zaken weg die niet in de spoed thuis horen. Laatst gewijzigd door giserke : 5 april 2011 om 13:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die in een gemeente woont op grotere afstand van een spoeddienst, zal zich niet zo vlug verplaatsen naar die spoeddienst. Niets belet dat in elke regio een klassieke huisarts-wachtdienst blijft bestaan; in samenwerking vb. met de 'centrale huisartsenwachtdienst die geïntegreerd is in de spoed'. En nu eens een ander voorbeeldje: iemand valt op straat, is er een beetje suf van, blijft even zitten om te bekomen ... maar ondertussen is er een goede ziel die de 100 belt. Het personeel van de 100 komt ter plaatse. Dat personeel is toch iet of wat medisch geschoold .... nu moogt ge tien keer raden in hoeveel procent van de gevallen ze de betrokken persoon doorverwijzen naar de huisarts, en in hoeveel gevallen ze de betroffen persoon naar ... de spoed brengen. Met andere woorden: ambulanciers mogen geen risico nemen (omdat anders de verzekering misschien ...), maar een panikerende moeder met een kleine die een ietwat straffere schaafwond heeft, die moet financieel afgestraft worden .... Ik ben al veel langer voorstander om de spoeddienst in ieder ziekenhuis te reorganiseren in een soort van "onmiddellijke medische opvang- en raadgeving".
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ben ik iemand die weet wat urgent is en wat niet? Ik ben geen arts, maar ik heb genoeg common sense om een basisonderscheid te maken. Als mijn kleine 40 graden en meer heeft, dan weet ik dat het dringend is. Als mijn kleine 38 en een beetje heeft of zelfs 39, dan is het geen nood om naar spoed te gaan. Als mijn kleine een snee heeft waar het bloed uitgutst of een fractuur, dan hoor ik naar spoed te gaan. Als hij een schaafwond heeft of een domme buil, dan hoef ik niet naar spoed. Heel easy allemaal, maar klaarblijkelijk vinden sommige mensen dat je voor het kleinste beetje naar spoed moet; logisch dat zij dan direct een pak meer horen te betalen, zonder enige compensatie van enige ziekteverzekering. Wil je service, dan betaal je daar ook voor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De dag nadien lag hij dood in zijn bed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De stelling is enkel dat zij die voor niks naar spoed gaan, daar de volle kost van zouden mogen dragen. Laatst gewijzigd door Sfax : 5 april 2011 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Vraag is of de huisartsen hier voorstander van zijn ... meewerken aan een ziekenhuis betekent een deel van het loon afstaan aan je ziekenhuis, toch als ze geïntegreerd willen worden in dat ziekenhuis. Ik denk niet dat men daarvoor zal staan te springen. Toch lijkt me dit een goede oplossing. Al zal het probleem van de allochtoon die erop staat dat zijn vrouw/kind behandeld wordt door een (vrouwelijk) arts en opgenomen wordt er niet mee verdwijnen, want die kan evengoed de huisarts (daar ben ik zelf al ooggetuige van geweest ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Citaat:
http://www.zita.be/nieuws/binnenland...n-roemeen.html Citaat:
En in Wallonië? Maakt niet uit, daar mag iedereen die er zin in heeft gewoon aan de opleiding beginnen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() voor zover ik weet is ziek zijn meestal een subjectief gevoel waarvoor het heel menselijk is er eigenschappen aan toe te schrijven dat men al half de schop aan het afvegen is.
Als de spoed overspoelt wordt, zet daar dan meer mensen in plaats van het onnatuurlijke te vragen en stagiars & werkwillige dokters te weigeren om er te starten.
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
(onze achterlijke regering denkt dat iemand geboren in poepkapelle en zou studeren voor dokter, per se dokter in poepkappelle wil zijn)
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Vinger in de wonde:
Citaat:
Dat noem ik geen spoedgevallen. Het is dan vrij hemeltergend als zo iemand voor mag gaan die de wachttijd doorbracht al lezend in een tijdschrift, lachend en roddelend met degenen die ze bij zich hebben terwijl jij ligt te creperen en je geen houding weet van de pijn èn een verwijsbrief van de huisarts hebt. Ik heb +2 uur mogen creperen. Om maar te zeggen dat er spoedafdelingen zijn in ons land waarbij je je vragen kan stellen over de triage. Veelal is het niet de triage "aan de poort" die misloopt, maar wel de triage erna. Men gaat er van uit dat de patiënten die wachten om een arts te zien in volgorde van dringendheid zijn geordend (denk ik, ofwel zit er gewoon geen enkele logica achter), wat dus niet altijd het geval is ... Ten tweede wordt er vaak geen rekening gehouden met de verwijsbrief van de huisarts. Op de mijne stond een vermoedelijke diagnose die binnen de 20 minuten moest behandeld worden, om te voorkomen dat ik een orgaan zou verloren. Die diagnose bleek fout te zijn goddank, maar goed, dat wist men op de spoed niet totdat men mij onderzocht, na die 2 uur dus ... Voor die twee uur werd er niet eens naar gekeken maar werd ik gewoon doorgeleid naar een wachtzaal. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Op federaal niveau werd er beslist dat het aantal artsen moest beperkt worden om evidente redenen (waaronder gezondheidskosten betaalbaar houden maar ook: geen mensen 7 jaar lang laten studeren terwijl ze geen werk kunnen krijgen of minder zouden verdienen). De gewesten moesten zelf beslissen hoe ze dat zouden doen. In Vlaanderen deed men dit via een toelatingsexamen. Wallonië deed het op een andere manier die me nu even ontgaat. Een groepje studenten diende hier klacht tegen in en kregen gelijk. Het systeem moest worden afgeschaft van de rechtbank. Dit is al +5 jaar geleden. Wallonië heeft er, naar gewoonte, nooit een oplossing voor gevonden of nooit de moeite gedaan een nieuwe strategie te bedenken...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 april 2011 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of het nodig is dat ik alles uitleg want ik vond dat ik het al vrij genuançeerd uitschreef, terwijl niemand die misinterpretatie maakte. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Als ik mezelf als voorbeeld mag gebruiken: Ik heb mezelf ooit op de één of andere manier naar de spoed begeven - vraag me niet hoe ik er geraakt ben - zonder doorverwezen te worden naar een andere arts. Ik had plots bijzonder hevige felle pijn die ik nooit eerder gevoeld had. Resultaat: op de spoed wist men niet wat met me te doen. De ironie was dat de pijn toen stilaan wegging ook dus buiten dat ik bibberde als een rietje en zo suf was als iets, was er niet veel meer aan me te merken en erg gemotiveerd om me te onderzoeken leek het personeel niet. Logisch want er leek toen niet direct iets urgents meer te zijn. Darmkrampen was de diagnose. Hun oordeel was allicht dat ik gek was, om daarvoor naar de spoed te gaan. Onterecht, dus volle pot betalen. Daarna heb ik vaak die pijn gehad, ik ben nooit meer naar de spoed gegaan, zelfs niet naar een arts. Voor "darmkrampen" is dat immers onnodig ... Maar bij nader inzien was ik beter iedere keer ik die felle en hevige pijnen had het op de spoed gaan uitschreeuwen in plaats van thuis. Dan had het geen acht jaar geduurd voordat ik een diagnose kreeg die, doordat die diagnose zich zo lang met mijn lichaam had geamuseerd, toen onomkeerbare gevolgen had. ![]()
![]() |
![]() |