Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2011, 17:40   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs Bekijk bericht
Ik denk dat ik toch kan zeggen dat ik redelijk goed onderwezen ben in de Europese geschiedenis . Maar ik kies er toch voor mijn keuzes (zeker de belangrijke) te baseren op de huidige realiteit en het toekomstbeeld... Misschien is dat het verschil met nationalisten?
Dan zou u moeten weten dat er inderdaad immigraties voorkomen, maar dat dit niet betekent dat een staat zomaar de taalwetten verandert. In bepaalde wijken van Rijsel en Roubaix is er een Arabische meerderheid. Ooit gehoord dat de ambtelijke taal er het Arabisch moet worden? Of dat het de medeofficiële taal moet zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 19:45   #42
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Neen en daar pleit ik ook niet voor, maar België is nu eenmaal een meertalig land de situatie ligt dus wel anders. Imo moet het OVERAL mogelijk zijn officiële documenten in de drie officiële talen te krijgen... wat is daar mis mee?

Ik studeer in Duitsland en spreek ondertussen toch een mondje Duits, maar als ik papieren krijg van de stad of dergelijke moet ik ook meestal aan een vriend vragen ze te vertalen...
Patrijs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:39   #43
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Neen en daar pleit ik ook niet voor, maar België is nu eenmaal een meertalig land de situatie ligt dus wel anders. Imo moet het OVERAL mogelijk zijn officiële documenten in de drie officiële talen te krijgen... wat is daar mis mee?

Ik studeer in Duitsland en spreek ondertussen toch een mondje Duits, maar als ik papieren krijg van de stad of dergelijke moet ik ook meestal aan een vriend vragen ze te vertalen...
Wel, wat is daar nu verkeerd mee? Je kan toch niet verwachten dat de Duitse overheid met jou communiceert in het Nederlands of Frans?

Het klinkt heel mooi, die meertalige overheid, maar in de praktijk bevoordeelt het altijd de sterkere talen, zoals Frans in België of Engels in Canada. De Franstaligen in Québec zijn veel strenger dan de Vlamingen hier: indien de Belgische Franstaligen onze houding willen begrijpen, moeten ze maar eens met de Franstalige Canadezen gaan spreken...
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:53   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daar is alles mis mee, daar we een federaal land zijn met taalgebieden. Wie in Vlaanderen woont, schikt zich naar de officiële taal van het gewest: het Nederlands. Dat is bijvoorbeeld ook het geval in Zwitserland: wie in een Duitstalige gemeente woont, zal alle gemeentelijke correspondentie in het Duits ontvangen. Je krijgt er geen taalfaciliteiten.

Als u in Duitsland studeert, lijkt het mij normaal dat u ook de moeite doet u te conformeren aan de daar geldende standaardtaal. Als dat te moeilijk is, zoek een ander land.
Oud 7 april 2011, 20:55   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het klinkt heel mooi, die meertalige overheid, maar in de praktijk bevoordeelt het altijd de sterkere talen, zoals Frans in België of Engels in Canada. De Franstaligen in Québec zijn veel strenger dan de Vlamingen hier: indien de Belgische Franstaligen onze houding willen begrijpen, moeten ze maar eens met de Franstalige Canadezen gaan spreken...
Inderdaad, in Québec hebben ze zelfs de taal van de menukaarten in restaurant wettelijk geregeld. Wij, Vlamingen, zijn heel brave en tolerante mensen vergeleken met de Québecois!
Oud 7 april 2011, 20:58   #46
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, in Québec hebben ze zelfs de taal van de menukaarten in restaurant wettelijk geregeld. Wij, Vlamingen, zijn heel brave en tolerante mensen vergeleken met de Québecois!
De Quebecois zijn dan ook een taalminderheid omringd door een paar honderd miljoen Engelstaligen. Vlamingen zijn een meerderheid.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 21:05   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De Quebecois zijn dan ook een taalminderheid omringd door een paar honderd miljoen Engelstaligen. Vlamingen zijn een meerderheid.
Moet je dan een minderheid zijn om respect te vragen, te eisen en ook af te dwingen voor je taal?
Oud 7 april 2011, 22:15   #48
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ja, maar op Europese schaal zijn wij Nederlandstaligen een minderheid en het is nog steeds zo dat Vlamingen gewoonlijk wel Frans kunnen, maar Franstaligen geen Nederlands. Dat creëert onmiddellijk een situatie van ongelijkheid, want elke Franstalige kan in zijn eigen taal met Vlamingen spreken, terwijl het omgekeerde nooit kan. De meeste Vlamingen zullen de Franstaligen braaf als ze zijn vriendelijk te woord staan, maar dat heeft wel tot gevolg dat de behoefte om Nederlands te leren bij de Franstaligen helemaal weg is. Als je dit gedrag nog eens gaat stimuleren door de overheid tweetalig te maken, dan is het hek helemaal van de dam. Kijk maar naar de Vlaamse rand.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 08:28   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, uw stelling is immers als de taal van de meerderheid verandert, moet er een wissel komen van de officiële taal.

Of hebben de Franstaligen dan toch meer rechten dan een andere anderstalige wanneer die in het Vlaams Gewest/Nederlands taalgebied komt wonen?
Hier moet ik u volmondig in bijtreden. Wanneer iemand in Waterloo gaat wonen moet hij zich het Frans eigen maken en wanneer dezelfde persoon in Zaventem gaat wonen, moet hij Nederlands spreken. En hadden de Franstaligen deze eenvoudige stelregel toegepast, dan was er nu geen probleem.

En daarom moet men hieraan niet meer teveel woorden aan vuil maken. Immers, c'est simple comme (*bonjour) (**goeiendag).

(*Waterloo)
(**Zaventem)

Laatst gewijzigd door system : 8 april 2011 om 08:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 08:37   #50
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hier moet ik u volmondig in bijtreden. Wanneer iemand in Waterloo gaat wonen moet hij zich het Frans eigen maken en wanneer dezelfde persoon in Zaventem gaat wonen, moet hij Nederlands spreken. En hadden de Franstaligen deze eenvoudige stelregel toegepast, dan was er nu geen probleem.

En daarom moet men hieraan niet meer teveel woorden aan vuil maken. Immers, c'est simple comme (*bonjour) (**goeiendag).

(*Waterloo)
(**Zaventem)
Men moet daar zolang woorden aan vuil maken tot ze dát begrepen hebben.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 08:42   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Men moet daar zolang woorden aan vuil maken tot ze dát begrepen hebben.
Geen iota moet men daar nog over zeggen. Allemaal verloren tijd. Gewoon de Taalwet toepassen. Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 8 april 2011 om 08:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 09:04   #52
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals leuteren over de hoe de discutie gevoerd moet worden trouwens.
Ik vind niet dat er iets verkeerd is met af en toe wat scherpe beeldspraak, denk ook niet dat een redelijk mens daardoor de discutie zal laten.
Ik kan me perfect op uw niveau verplaatsen, geen enkel probleem mee.
Maar als je serieus genomen wilt worden ....
Oud 8 april 2011, 09:07   #53
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In duitsland krijg je papieren in het duits.
In Vlaanderen krijg je die in het Nederlands.
Simpel toch?
Oud 8 april 2011, 09:09   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon de Taalwet toepassen. Punt uit.
Inderdaad
Oud 8 april 2011, 09:50   #55
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als je in een tweetalig land geboren bent waar de politici beslissen om dat te verdelen in 2 eentalige delen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 10:00   #56
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En als je in een tweetalig land geboren bent waar de politici beslissen om dat te verdelen in 2 eentalige delen?
Dat land waar jij het over hebt is nooit tweetalig geweest.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 10:15   #57
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen iota moet men daar nog over zeggen. Allemaal verloren tijd. Gewoon de Taalwet toepassen. Punt uit.
De franstaligen willen vooral de taalwet aanpassen.
En ze passen de taalwet niet toe.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 10:25   #58
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wel, wat is daar nu verkeerd mee? Je kan toch niet verwachten dat de Duitse overheid met jou communiceert in het Nederlands of Frans?
Natuurlijk verwacht ik dat niet, maar feit is wel dat het niet simpel is zo'n officiëel document te lezen... zelfs al kan je al een aardig mondje Duits. Het is toch maar een kleine moeite dergelijke papieren in twee talen te voorzien?

Citaat:
De Franstaligen zijn er enkel op bepaalde vlakken strenger en dan enkel nog wettelijk gezien, daar bestaat geen TAK dat met de regelmaat van de klok ruzie moet gaan zoeken. Bovendien kan men er in de gemeenteraad bijvoorbeeld wel een vraag in het Engels stellen...
Oud 8 april 2011, 10:34   #59
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Franstaligen zijn er enkel op bepaalde vlakken strenger en dan enkel nog wettelijk gezien, daar bestaat geen TAK dat met de regelmaat van de klok ruzie moet gaan zoeken. Bovendien kan men er in de gemeenteraad bijvoorbeeld wel een vraag in het Engels stellen...
Dat komt omdat de positie van het Frans in Wallonië op geen enkele wijze in vraag gesteld wordt.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 13:55   #60
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat komt omdat de positie van het Frans in Wallonië op geen enkele wijze in vraag gesteld wordt.
Wat heeft dat er mee te maken? De positie van de Engelstaligen buiten Quebec wordt toch ook niet in vraag gesteld...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be