![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ga je eenzelfde redenering toepassen op een volledig elektrisch of op waterstof aangedreven SUV die zich als een idioot doorheen het verkeer beweegt? Die dragen ook bij aan het milieu... Citaat:
Ik kwam overlaatst nog zo'n idioot tegen; met fiets zonder licht, zonder reflectoren, donker gekleed, 's nachts rondrijden op de provinciebaan ipv op het daarvoor bedoelde fietspad. Als die kerel aangereden wordt, dan verdient die het gewoonweg om voor alles zelf op te draaien. Citaat:
Los daarvan: stoppen voor het zebrapad of het rode licht is stoppen, voor iedereen. Citaat:
Je bezondigt je zelf aan wat je de autombilisten zit te verwijten, en je wentelt je in excuses om dat goed te praten. Goed mogelijk day je met een fiets een minder groot gevaar vertegenwoordigt op de baan, je hebt nog steeds je verantwoordelijkheden en wat anderen niet doen is in dit geval geen excuus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat mij betreft voert men hier op dat vlak gewoon het Amerikaanse systeem in: rechts afslaan door het rood mag gewoon, tenzij het expliciet verboden wordt door een bord in bepaalde situaties. Verder heb je gelijk, hoor. Fietsers (en ja, dan veralgemeen ik) zouden zich ook best wat gedisciplineerder mogen gedragen op de weg, net zoals automobilisten trouwens. Het argument dat een fietser minder kans heeft iemand dood te rijden of ernstig te verwonden vind ik eerlijk gezegd van minder belang: als een automobilist een fietser zonder licht niet ziet en hem verwondt of dood rijdt, dan zit die automobilist ook wel met een trauma voor de rest van zijn leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind de huidige regelgeving zeker niet slecht. Het zorgt ervoor dat automobilisten toch wel wat meer gaan oppassen wanneer ze in “een situatie” met een fietser komen en eerder geneigd zullen zijn om bv de fietser toch voor te laten daar waar ze vroeger dat niet gedaan zouden hebben en vb hun voorrang afgedwongen zouden hebben omdat ze toch in hun recht waren en niets riskeerden. Het is geen garantie natuurlijk en het gebeurt nog vaak dat automobilisten geen voorrang geven omdat ze zich sterk voelen in hun stalen cocon en er vanuit gaan dat de “zwakke” fietser zijn voorrang toch wel niet zal nemen, maar het helpt wel. Citaat:
Nu de meeste mensen zijn vakidioten. Ze kunnen hun vak soms erg goed, maar daarbuiten slaan ze de bal volledig mis. Je hebt ook mensen die vanuit hun ivoren toren regeltjes maken die in theorie perfect lijken te werken, maar dat in de praktijk niet werken. Uw reactie op het zebra pad - en het pinker verhaal toont toch wel dat u een beetje in hetzelfde bedje ziek bent. U analyseert alles vanuit uw “ivoren” wagen, maar doordat u zelf nooit met de fiets rijdt, mist u de relevante praktijk ervaring om een goed oordeel te kunnen vellen. U kent m.a.w. maar één kant van het verhaal en dat is zeker geen goed uitgangspunt. Kortom, ga eens wat fietsen ( als u een fiets hebt ) en stop eens aan een zebrapad om een voetganger over te laten en maak dan eens de vergelijking wanneer u hetzelfde met de auto doet ... en kom dan nog eens terug. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 13 april 2011 om 15:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oplossing is simpel : auto's afschaffen behalve de noodzakelijke voertuigen als ambulances en brandweerwagens en vrachtwagens voor vervoer van goederen.
Iedereen op de fiets of met het openbaar vervoer = minder vervuiling, minder lawaai, minder energieverbruik. ![]()
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Automobilisten moeten fietsers niet de facto voorrang geven; op een fiets zitten zorgt er niet voor dat je automatisch voorrang hebt. Citaat:
Citaat:
Je hebt geen flauw idee hoe vaak ik als "zwakke" weggebruiker me op de baan begeef. Maak er dan ook geen assumpties over en leer eens argumenteren ipv op de man te gaan spelen om je gelijk te halen. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mensen en dieren doordrijden of verminken voor het leven is inherent aan autorijden. Vanaf het moment dat je in de wagen stapt dien je dat goed te beseffen. Je kan het risico verkleinen door defensief te rijden en je snelheid aan te passen, maar uitsluiten kan je het nooit. Wil het het volledig vermijden, wel dan kan je gewoon kiezen om niet met de auto te rijden. Citaat:
Automobilisten daarentegen gaan door die wet wel harder oppassen daar ze meteen moeten dokken als ze een ongeval met een fietser hebben en die daarbij lichamelijke schade oploopt. Met dat in het achterhoofd zullen ze dus voorzichtiger zijn ten aanzien van fietsers ... goed toch? Citaat:
?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ook hier alcohol en fietsen = VERBODEN of zou toch moeten Citaat:
nu kwam ik er met een kapotte broek, schaafwonden en een lichtjes krom wiel er vanaf en ene excusez moi, dit vond ik persoonlijk een schandalig ongelukje maar ben toch maar kalm gebleven Maatregelen dringen zich dus ook bij ons op, dat zouden best de volgende zijn: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Weet je wat het probleem is mijn beste, er zijn nu eenmaal mensen die als ze met de auto zijn vinden dat ze alle rechten hebben en rijden diezelfde mensen met de fiets dan willen ze daar alle voorrang en rechten en als ze dan eens te voet zijn doen ze weer hetzelfde en het zijn dit soort mensen dat u en mij storen punt uit |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Een gepaste straf voor fietsers: een week fietsen zonder zadel.
(Uitgenomen voor Raf, die moeten ze zwaar beboeten niet belonen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom krijg ik,bij het lezen van dit topic, nu een deja-vu gevoel uit pakweg 1976 (toen jonge kelt naar "de grote school" mocht fietsen )
![]() ![]() ouwe kelt zit zit soms nog wel eens in de auto,"geblokkeerd" achter een colonne schooljeugd.....kelt zit droog en warm en zaagt dus niet.... Laatst gewijzigd door kelt : 14 april 2011 om 04:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Ik denk dat je misschien de verkeerswet verwart met burgerlijke aansprakelijkheid voor de verzekering.
Als je een overtreding begaat volgens het verkeersreglement dan ben je altijd strafbaar en kan je bestraft worden. Maar omdat je als weggebruiker zwak bent, ben je voor de verzekering nooit aansprakelijk omdat de schade altijd veel erger is voor de fietser. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedoelt u 2.000.000 mensen op straat wegens het feit dat ze niet meer in een auto verstopt zitten? Daar zijn ze nu ook maar ze nemen meer plaats in.
Of bedoelt u 2.000.000 mensen die geen werk meer hebben? - Hoeveel grote autofabrieken zijn er nog in Europa? Die mensen staan al op straat. - Mogelijkheid voor veel meer werk in de fietsenindustrie : productie, verkoop, herstellingen, accessoires. - Als u gelijk hebt en er toch 2.000.000 werklozen bijkomen dan kunnen ze overdag in ieder geval rustig een fietstochtje of een wandelingetje gaan doen zonder door snelheidsduivels bedreigd te worden.
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat zeg ik 2 miljoen voor belgie? Het zullen er veel meer zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach Marie van de koster gaat wél 80% van haar inkomen aan de staat afgeven om dat leger werklozen te onderhouden...
Laatst gewijzigd door Svennies : 15 april 2011 om 21:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En vertegenwoordigers? Moeten die eerst naar een parking buiten de stad geraken om dan vandaar de auto te nemen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |