Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 mei 2011, 22:22   #41
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tot de volgende legislatieve verkiezingen.
Wat kan je anders doen als de 2 overwinnaars niet wensen te regeren ?
Wachten tot de 70% van de parlementsleden die niet tot die twee partijen behoren een regering vormen bijvoorbeeld. Wat belet ze om dat te doen, de koning misschien?
fonne is offline  
Oud 8 mei 2011, 22:23   #42
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Denk je dat een regeringsvorming tussen de huidige of toekomstige winnaars, waarschijnlijk de zelfden, vlotter zal lopen zonder Albert ? Of vervallen dan ook de Belgische evenwichten ?
De Vlaamse regering wordt ook zonder de koning gemaakt. Het is nog nooit voorgevallen dat dat meer dan een paar weken geduurd heeft.
fonne is offline  
Oud 8 mei 2011, 22:25   #43
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Plan B is een Eenhorn op BDW afsturen...
En gaat die eenhoorn door het spek van Bart geraken? Verdomme, plan B weer mislukt! Blijft alleen nog Plan 9 from Outer Space: de doden opwekken. Martens, Eyskens, Tobback en De Croo vormen een regering van nationale tweedracht.
fonne is offline  
Oud 8 mei 2011, 22:28   #44
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Gooi jij de handdoek?

De verkiezingsuitslagen van 2007, 2010 en komende van 2012 zullen niets oplossen omdat ze niet gewenst zijn. Gwylan heeft dit ooit berekend. De Vlaamse eisen, van het herorganiseren van de staat tot de zelfstandigheid, kunnen slecht afgedwongen worden binnen de bestaande Belgische wetten als de Vlamingen hier voor 75 % met hun stem achter staan.

Daarom lossen verkiezingen niets op. De enige weg is de spelregels en het speelveld te wijzigen. Kwaadschiks of goedschiks. Het verwerpen van de actuele discriminerend grondwet en haar instituten , zoals de monarchie. Het volk is soeverein en moet zich bevrijden van belgische politiek.
Tijd voor dit?

Miek en Roel.
fonne is offline  
Oud 8 mei 2011, 22:31   #45
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom willen ze dan in 2012 gaan stemmen?
Om de N-VA de kans te geven zich beter voor te bereiden en zoveel mogelijk lokale mandatarissen van de CD&V te doen overlopen voor de gemeenteraadsverkiezingen.
fonne is offline  
Oud 8 mei 2011, 22:33   #46
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
En waarom niet? Er was het gevaar S&P maar dat lijkt van de baan te zijn? Bangmakerij en nu blijken plots vele partijen te krap bij kas te zitten of eerder een ei in hun broek voor een definitieve afstraffing? Ze zijn zich toch alvast volle bak aan het profileren, of noemt u dat nog debatten wat er de laatste tijd op TV en radio verkocht wordt? Iedereen doet toch bijzonder goed zijn best om wat procentjes van de N-VA af te snoepen? Als ze de N-VA er niet bijwillen moeten ze dat dan maar zeggen of zijn ze gerust in het oordelingsvermogen van hun PS-koning?
Is het ook opgevallen dat de enige partij die de nodige provisies opzijgezet heeft de SP.A is? Die hebben de gevolgen van hun strategie al vanaf het begin ingerekend.
fonne is offline  
Oud 9 mei 2011, 00:51   #47
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Tijd voor dit?

Miek en Roel.
Zeer terzijde : het liedje van de link vind ik niet veel soeps, maar na enkele muisklikken rechts op het open YouTube-scherm verzeilde ik bij ene Zjef Vanuytsel met “De Nacht”.
Mooie tekst !

Maar goed, nu terug naar uw koning en de vraag of nieuwe verkiezingen zin hebben.

Ja, natuurlijk hebben nieuwe verkiezingen zin. Het is in België voorlopig de enige democratische mogelijkheid van de burgers om zich over de evolutie van de politieke toestand uit te spreken. Aldus kunnen zij aangeven welke partijen en welke politiekers het volgens hen sinds de vorige verkiezingen goed of slecht deden bij de tot dusver mislukte (en in feite onbestaande) “onderhandelingen” tot het vormen van een bestuursmeerderheid.

Dat de “klassieke” partijen en vooral uw koning het in de broek doen voor eventuele nieuwe verkiezingen ligt volgens mij aan het feit dat zij enerzijds (wellicht terecht) vermoeden dat de politieke machtsverhoudingen voor hen dan zo mogelijk nog “slechter” zullen zijn, en vooral dat er nadien geen excuus meer is : lukt het dan nog niet, in een voor hen nog “moeilijker” context, om een federale regeringsmeerderheid te vormen, tja…wat kun je dan nog bedenken om een feitelijke splitsing van de Belgische staat te vermijden ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 9 mei 2011 om 00:53.
Gwylan is offline  
Oud 9 mei 2011, 08:20   #48
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Zeer terzijde : het liedje van de link vind ik niet veel soeps, maar na enkele muisklikken rechts op het open YouTube-scherm verzeilde ik bij ene Zjef Vanuytsel met “De Nacht”.
Mooie tekst !

Maar goed, nu terug naar uw koning en de vraag of nieuwe verkiezingen zin hebben.

Ja, natuurlijk hebben nieuwe verkiezingen zin. Het is in België voorlopig de enige democratische mogelijkheid van de burgers om zich over de evolutie van de politieke toestand uit te spreken. Aldus kunnen zij aangeven welke partijen en welke politiekers het volgens hen sinds de vorige verkiezingen goed of slecht deden bij de tot dusver mislukte (en in feite onbestaande) “onderhandelingen” tot het vormen van een bestuursmeerderheid.

Dat de “klassieke” partijen en vooral uw koning het in de broek doen voor eventuele nieuwe verkiezingen ligt volgens mij aan het feit dat zij enerzijds (wellicht terecht) vermoeden dat de politieke machtsverhoudingen voor hen dan zo mogelijk nog “slechter” zullen zijn, en vooral dat er nadien geen excuus meer is : lukt het dan nog niet, in een voor hen nog “moeilijker” context, om een federale regeringsmeerderheid te vormen, tja…wat kun je dan nog bedenken om een feitelijke splitsing van de Belgische staat te vermijden ?
Een juiste analyse. Men probeert met man en macht de executie uit te stellen. Het lijkt een wanhoopspoging waarbij men constant naar 'andere wapens' grijpt in de hoop dat een van die wapens effect zou hebben. Maar het arsenaal geraakt uitgeput ( zelfs Louis 'Toebak' komt niet meer verder meer dan het constant in herhaling vallen (hij kon er nu alleen nog het 'schrikbeeld' (sic) van een eventueel 'rattachement' ( om nog eens een Frans woordte gebruiken) van de 'vier provincies' (volgens Louis is dus de provincie Vlaams-Brabant al opgegeven) aan het Koninkrijk der Nederlanden)). De schrik zit er dik in en men hoopt er nog op om - met inzet van alle geoorloofde , maar ook ongeoorloofde middelen - tegen de volgende verplichte kiesdatum het tij te doen keren. Maar ik vrees voor de anderen dat het alleen N-VA zelf is dat zich tegen dan nog in de voet kan schieten. Met Bart De Wever aan het hoofd acht ik die kans echter klein. Het belgicisme gaat een tijd van radeloosheid en tandengeknars tegemoet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 9 mei 2011, 10:11   #49
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot de volgende legislatieve verkiezingen.
Wat kan je anders doen als de 2 overwinnaars niet wensen te regeren ?
Verkiezingen. NU!
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 9 mei 2011, 15:43   #50
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Een juiste analyse. Men probeert met man en macht de executie uit te stellen. Het lijkt een wanhoopspoging waarbij men constant naar 'andere wapens' grijpt in de hoop dat een van die wapens effect zou hebben. Maar het arsenaal geraakt uitgeput ( zelfs Louis 'Toebak' komt niet meer verder meer dan het constant in herhaling vallen (hij kon er nu alleen nog het 'schrikbeeld' (sic) van een eventueel 'rattachement' ( om nog eens een Frans woordte gebruiken) van de 'vier provincies' (volgens Louis is dus de provincie Vlaams-Brabant al opgegeven) aan het Koninkrijk der Nederlanden)). De schrik zit er dik in en men hoopt er nog op om - met inzet van alle geoorloofde , maar ook ongeoorloofde middelen - tegen de volgende verplichte kiesdatum het tij te doen keren. Maar ik vrees voor de anderen dat het alleen N-VA zelf is dat zich tegen dan nog in de voet kan schieten. Met Bart De Wever aan het hoofd acht ik die kans echter klein. Het belgicisme gaat een tijd van radeloosheid en tandengeknars tegemoet.
Ik ben het met u eens.

Inzake hetgeen ik in het citaat vetjes aangaf : in wezen is het net dat waar naar mijn overtuiging voor te vrezen valt. Als ik merk dat de N-VA zonder veel tegenspraak extremistische elementen (bijvoorbeeld �* la Van Aelst) en stellingen in haar midden toelaat, doet mij dat zéér twijfelen aan de kansen die de Vlaamse beweging heeft om uiteindelijk haar bonafide doelstellingen waar te maken.

Misschien moeten we redelijkerwijs aannemen dat een partij die op dergelijke korte tijdspanne dermate is gegroeid er moeilijk kan in slagen om intern alles rustig onder controle te houden, maar net nu de Vlamingen voor het eerst een partij naar voren hebben geduwd die tot dusver het been wist stijf te houden en kennelijk oprecht de belangen van de Vlamingen wenst te behartigen, ware het bijzonder jammer en zelfs onvergeeflijk dat die partij zich middels wild om zich heen schoppende extremisten zou bevuilen aan ideologische uitwassen waarvoor niemand respect kan opbrengen.

Ik hoop dat de leiding van de N-VA dat zelf voldoende inziet.
Gwylan is offline  
Oud 9 mei 2011, 16:05   #51
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik ben het met u eens.

Inzake hetgeen ik in het citaat vetjes aangaf : in wezen is het net dat waar naar mijn overtuiging voor te vrezen valt. Als ik merk dat de N-VA zonder veel tegenspraak extremistische elementen (bijvoorbeeld �* la Van Aelst) en stellingen in haar midden toelaat, doet mij dat zéér twijfelen aan de kansen die de Vlaamse beweging heeft om uiteindelijk haar bonafide doelstellingen waar te maken.

Misschien moeten we redelijkerwijs aannemen dat een partij die op dergelijke korte tijdspanne dermate is gegroeid er moeilijk kan in slagen om intern alles rustig onder controle te houden, maar net nu de Vlamingen voor het eerst een partij naar voren hebben geduwd die tot dusver het been wist stijf te houden en kennelijk oprecht de belangen van de Vlamingen wenst te behartigen, ware het bijzonder jammer en zelfs onvergeeflijk dat die partij zich middels wild om zich heen schoppende extremisten zou bevuilen aan ideologische uitwassen waarvoor niemand respect kan opbrengen.

Ik hoop dat de leiding van de N-VA dat zelf voldoende inziet.
Sorry maar Van Aelst is geen extremist. Hij heeft een paar ongelukkige uitspraken gedaan (zijn basisstelling dat het onnozel is dat Vlaanderen -als enige in de EU nota bene- Frans verplicht als tweede taal blijft geldig). Als elke politicus die dat doet een extremist is, zijn er niet veel gematigden hoor.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 9 mei 2011 om 16:07.
Salvadorii is offline  
Oud 9 mei 2011, 16:58   #52
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijt gij nu helemaal zot geworden ?

In alle landen van de wereld organiseert "de overheid" haar acties via zoiets als een regering. In landen met een democratie naar Westers model organiseert "de overheid" haar acties via een parlementair gecontroleerde regering.

En wij hier ....

Geen probleem ?? There are no Americans in Bagdad.

Ik vind het zelfs het grootste probleem, dat duidelijk aangetoond wordt dat B. een onland is, en dat wij twee democratieën zijn, maar dat dit niet erkend of herkend wordt door zovelen.
U komt nooit onder de mensen ?

Ik dagelijk en ik merk van een impasse totaal niets.

Ik vraag me af waar u wel vertoeft als dat daar zo'n probleem is ?
Henri1 is offline  
Oud 9 mei 2011, 16:59   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Waaraan denkt u dan om verkiezingen te vervangen ? Een dictator, een junta, een generalissimo of een ayatollah ?
In elk geval moet BHV gesplitst worden voor nieuwe verkiezingen. Ik stel me dus kandidaat als dictator om dat te doen, verder taalfaciliteiten afschaffen en dan nieuwe verkiezingen uitschrijven.
Al hetgeen u hierboven opnoemt denken veel mensen ook over het N-VA.
Henri1 is offline  
Oud 9 mei 2011, 17:00   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ummmmm dit misbaksel van een onland splitsen misschien?
Dat staat niet ter discussie.
Henri1 is offline  
Oud 9 mei 2011, 17:01   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die politici worden wel door de burgers (fuck you albert (niet gij hé, Henri1), ik ben niemand zijn onderdaan) gekozen hé. Alsof die ploitici uit de hel ontsnapt zij of zo...
U bent net als iedereen die de Belgische identiteit heeft een "onderdaan".

Als u dat nu leuk vindt of niet doet niets terzake.
Henri1 is offline  
Oud 9 mei 2011, 17:01   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Wachten tot de 70% van de parlementsleden die niet tot die twee partijen behoren een regering vormen bijvoorbeeld. Wat belet ze om dat te doen, de koning misschien?
70%.....

Wishful thinking heet dat.
Henri1 is offline  
Oud 9 mei 2011, 17:08   #57
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Tot hiertoe gaat alles goed, dacht hij. - Toen hij de dertigste, negenentwintigste, achtentwintigste verdieping in zijn val, voorbij raasde!!!!
bruggeman is offline  
Oud 9 mei 2011, 17:21   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U komt nooit onder de mensen ?

Ik dagelijk en ik merk van een impasse totaal niets.

Ik vraag me af waar u wel vertoeft als dat daar zo'n probleem is ?
Jij vindt het blijkbaar 'geen probleem' dat er geen volwaardige regering is. Omdat jij daar niets van merkt, in je dagelijkse realiteit.

In tegenstelling tot jij, kom ik maar om de twee dagen onder de mensen, en inderdaad, daar merk ik niets van een impasse.
Maar daar merk ik ook niets van de bemoeienissen van een roi de Laeken, de capriolen van de Prince van 26.000 € per maand, ... ik merk zelf niets van het bestaan van de ziekenkassen, want momenteel ken ik niemand die de afgelopen week ziek is geweest ...

Maar zo heel af en toe, in een onbevlogen moment van gestichtsverbijstering, kijk ik verder dan mijn Vlaamse neus lang is ...
en daarom heb ik het al lang erg gevonden dat er een slechte regering was, dat het nu beter is (liever geen, dan een slechte), maar dat ik hoop op een betere, vooral met een beter regeerprogramma ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 9 mei 2011, 17:25   #59
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat staat niet ter discussie.
Wablief? Zou je wel willen, helaas staat het wel ter discussie, vooral door jullie soort, nb. Niks toegeven, alle problemen ontkennen en denken dat het kop in het zand steken alles ok zal maken. Merci, Rik, echt, het is dank zij u dat mijn droom werkelijkheid wordt, elke dag een klein beetje meer.
Oud 9 mei 2011, 17:28   #60
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U bent net als iedereen die de Belgische identiteit heeft een "onderdaan".

Als u dat nu leuk vindt of niet doet niets terzake.
Helemaal niet. Ik ben niemand zijn onderdaan, en ik ben ook geen Belg, ik ben een Vlaming. En als ge denkt dat een stukske plastic van dit onland veranderd, dan zijt ge nog verder vervreemd van de werkelijkheid dan ik dacht. De Belgische staat is voor mij niets - het heeft geen enkel moreel gezag. Het is een irrelevantie die zijn einde tegemoet gaat. Ik weet dat het pijn doet Rik, maar wen er aan - ge zult nog altijd uw bittere nostalgie kunnen koesteren.

Anderzijds, geniet nog van onderdaan te zijn terwijl het nog kan.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 9 mei 2011 om 17:31.
Salvadorii is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be