Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2011, 15:05   #41
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daarnaast vind ik dat taxi-chauffeurs in Brussel tweetalig zouden moeten zijn (en dan bedoel ik niet Arabisch-Frans). Met noties van Engels.
Geen bachelor of master?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 16:45   #42
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Juist. Het is beter van en leefloon te leven dan te werken.
Als je zelf geen vergunning hebt en desondanks toch klanten onder de neus van je collega's, die wel een vergunning hebben, wegkaapt, dan is dat geen werken, maar een verkapte vorm van stelen.
Oud 12 mei 2011, 18:09   #43
Demosthenes
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Geen bachelor of master?
Ge moet toch uw klanten kunnen verstaan .
Of niet ?
Demosthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 18:18   #44
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Als je zelf geen vergunning hebt en desondanks toch klanten onder de neus van je collega's, die wel een vergunning hebben, wegkaapt, dan is dat geen werken, maar een verkapte vorm van stelen.
Vergunningen zijn gewoon een pestmaatregel. Zaventem pest Brusselse taxichauffeurs en Brussel pest Zaventemse chauffeurs. Vergunningen dienen niet om de klant te beschermen of om de veiligheid te verhogen. Ze dienen slechts om het te concurrentie zo moeilijk mogelijk te maken.

Het niet naleven van zo een regel is geen diefstal. Er wordt niet gestolen, er wordt enkel geconcurreerd. En het niet omdat je toevallig uit Brussel bent dat je niet meer zo mogen concurreren met iemand uit Zaventem.

Geen wonder dat dit zorgt voor ontevredenheid en frustratie bij de taxichauffeurs. De betoging van gisteren was een reactie tegen een falend en pestend taxibeleid.

Ik kan begrijpen dat men de veiligheid en kwaliteit van de taxis wil controleren. Maar het huidig licentiebeleid gebruikt dit slechts als een excuus voor protectionisme. De veiligheid van een taxi wordt niet bepaald door het feit of hij nu uit de eigen stad komt of uit een nabijgelegen stad.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 19:04   #45
Moor
Gouverneur

Standaard

Ik vind het goed dat die taxichauffeurs een licentie hebben

Hebben jullie taxichauffeurs bezig gezien op straat? Ze wanen zich politie?

Taxichauffeurs moeten aangepakt worden allochtoon of geen allochtoon.
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 19:07   #46
Moor
Gouverneur

Standaard

Een dokter heeft een diploma, een bewaker heeft een badge, een taxichauffeur heeft een licentie, wij moeten evolueren naar een maatschappij waarbij elke stiel zijn badge of kaart of brevet of licentie heeft

en alles moeten wij in een database steken
zo zullen we ook niet de verkeerde mensen hebben op de verkeerde plaats

zo heb je geen toestanden zoals die creches waarbij pedofielen kinderen kondne misbruiken

Laatst gewijzigd door Moor : 12 mei 2011 om 19:09.
Oud 12 mei 2011, 19:09   #47
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Geen bachelor of master?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 19:12   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het zijn inderdaad niet alleen de Brusselse taxis die niet in de taxirij van Zaventem mogen staan, ook hun Mechelse, Antwerpse, Leuvense... collega's mogen dat niet. Toch niet zonder (duurbetaalde) vergunning. En ja, omgekeerd mogen hun Zaventemse collega's ook niet zomaar iemand opladen in Brussel.
Het probleem is wellicht dat als mensen eenmaal genaaid zijn om de taxi te nemen van de luchthaven naar Brussel dat ze iets anders zoeken om terug te keren naar de luchthaven.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 19:18   #49
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Een dokter heeft een diploma, een bewaker heeft een badge, wij moeten evolueren naar een maatschappij waarbij elke stiel zijn badge of kaar of brevet of licentie heeft
Je moet een licentie niet verwarren met een diploma. Een diploma getuigd dat je een zekere opleiding hebt gevolgd. Een licentie is gewoon een protectionistische maatregel. Stel dat we licenties zouden toepassen op dokters. Dan zou bvb een dokter die in leuven is afgestudeerd geen patiënten in Brussel mogen behandelen. Das gewoon onzin natuurlijk. Als ge in Leuven uw kwalificaties hebt gehaald als dokter is er geen reden om u verbieden uw beroep ergens anders uit te oefenen. Hetzelfde met Taxi's. Als ge in Brussel geacht wordt veilig en bekwaam het beroep van taxichauffeur te kunnen uitoefenen, waarom zou ge dan geen taxichauffeur mogen zijn in Zaventem? Dit heeft niets te maken met bescherming van de klant, veiligheid of kwaliteit. De enige reden voor die licenties is de lokale taxi's te bevoordelen door de andere taxi's te pesten.

Citaat:
zo heb je geen toestanden zoals die creches waarbij pedofielen kinderen kondne misbruiken
Ik betwijfel of pedofielen minder goed in staat zouden zijn het diploma van kinderverzorger te behalen.
Oud 12 mei 2011, 19:27   #50
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het zijn inderdaad niet alleen de Brusselse taxis die niet in de taxirij van Zaventem mogen staan, ook hun Mechelse, Antwerpse, Leuvense... collega's mogen dat niet. Toch niet zonder (duurbetaalde) vergunning. En ja, omgekeerd mogen hun Zaventemse collega's ook niet zomaar iemand opladen in Brussel.
slecht gelezen?
het stond anders duidelijk in die link in de OP. Ik citeer:
Taxi verts trok eerder naar de Brusselse handelsrechtbank en die oordeelde dat Taxi Bleus geen ritten mag uitvoeren waarvan het begin- en eindpunt in Brussel ligt, indien haar taxi’s niet aangesloten zijn in Brussel. Taxi Bleus telt tien Vlaamse taximaatschappijen in haar rangen.

Die laatsten trokken daarop naar het hof van beroep en dat heeft hen nu in het gelijk gesteld. Dat betekent dat Vlaamse taxi's actief mogen zijn op Brussels grondgebied. Volgens de advocaat van de maatschappijen is de beslissing een belangrijke stap in de richting van de liberalisering van de taxisector in Brussel.

Vol heen, leeg terug
Ter herinnering: Brusselse taxi’s mogen wel passagiers vervoeren naar de luchthaven van Zaventem, maar er geen mee terugbrengen.

Einde citaat, lees het artikel HIER.

Ongelijke behandeling dus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 mei 2011 om 19:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 19:30   #51
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Je moet een licentie niet verwarren met een diploma. Een diploma getuigd dat je een zekere opleiding hebt gevolgd. Een licentie is gewoon een protectionistische maatregel. Stel dat we licenties zouden toepassen op dokters. Dan zou bvb een dokter die in leuven is afgestudeerd geen patiënten in Brussel mogen behandelen. Das gewoon onzin natuurlijk. Als ge in Leuven uw kwalificaties hebt gehaald als dokter is er geen reden om u verbieden uw beroep ergens anders uit te oefenen. Hetzelfde met Taxi's. Als ge in Brussel geacht wordt veilig en bekwaam het beroep van taxichauffeur te kunnen uitoefenen, waarom zou ge dan geen taxichauffeur mogen zijn in Zaventem? Dit heeft niets te maken met bescherming van de klant, veiligheid of kwaliteit. De enige reden voor die licenties is de lokale taxi's te bevoordelen door de andere taxi's te pesten.

Ik betwijfel of pedofielen minder goed in staat zouden zijn het diploma van kinderverzorger te behalen.

Het is nu eenmaal zo dat je een licentie nodig hebt dus dit wil niet zeggen dat je een politieagent moet gaan aanrijden. Volg de wet !!!

Wanneer een politieagent zegt : "Stop" dan dien je ook te stoppen punt.

En niet hem aanrijden? Je moet enkel je gezond verstand gebruiken

Wanneer je van jezelf weet dat je niet zonder licentie mag rijden waarom beslis je dan om alsnog de wet te gaan overtreden. Het is misschien onrechtvaardig maar dit wil toch niet zeggen dat je dan toch de wet moet gaan overtreden.

Als je op voorhand weet dat het verboden zoek een andere manier om geld te verdienen op een legale wijze en niet door zulke praktijken.
Oud 12 mei 2011, 21:27   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een licentie is gewoon een gemeentelijke belasting.

Niets belet dat een Brusselse firma, of zelfstandige taxi-chauffeur in Zaventem een licentie aanvraagt.

Met die licentie kan de gemeente wel degelijk bepaalde eisen afdwingen, vb. in Zaventem braaf in de rij je beurt afwachten of je licentie wordt ingetrokken. Vb. verplichte taximeters ...

Het creëert, met andere woorden, een meer geciviliseerde concurrentie. En het geeft de gemeente de mogelijkheid om de dingen in haar gemeente te regelen zoals die gemeente dat zelf wil.

Je begrijpt nu wellicht dat het argument 'leeg terugkeren' zever is. Want de heren hebben geen zin om aan te schuiven, met risico om een klein ritje richting Vilvoorde te hebben.

Het enkele feit dat die criminele taxi-chauffeur met de flik op zijn voorruit verder reed, duidt aan dat er iets meer aan de hand is.
En ik vermoed dat het gemakkelijk verdiend geld is. Die niet-erkende chauffeurs lichten graag de buitenlandse bezoekers op.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 00:15   #53
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Excuseer, filo, ik had het artikel inderdaad (nog) niet gelezen. Inderdaad schandalig, deze oneerlijke concurrentie. Die wellicht wel tijdelijk zal zijn, neem ik aan, ofwel wordt de hele Belgische markt geliberaliseerd, ofwel wordt de Brusselse markt terug afgesloten. Beide opties hebben voor- en nadelen...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 08:18   #54
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Het is nu eenmaal zo dat je een licentie nodig hebt dus dit wil niet zeggen dat je een politieagent moet gaan aanrijden. Volg de wet !!!

Wanneer een politieagent zegt : "Stop" dan dien je ook te stoppen punt.

En niet hem aanrijden? Je moet enkel je gezond verstand gebruiken

Wanneer je van jezelf weet dat je niet zonder licentie mag rijden waarom beslis je dan om alsnog de wet te gaan overtreden. Het is misschien onrechtvaardig maar dit wil toch niet zeggen dat je dan toch de wet moet gaan overtreden.

Als je op voorhand weet dat het verboden zoek een andere manier om geld te verdienen op een legale wijze en niet door zulke praktijken.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik verdedig die taxichauffeur die besloot een politieagent een gratis lift op de motorkap te geven niet. Dat was verkeerd en die man wordt terecht vervolgd. Dat heeft echter niets te maken met de problematiek van licenties en de problemen die dit veroorzaakt in de taxisector.
Oud 13 mei 2011, 08:25   #55
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een licentie is gewoon een gemeentelijke belasting.

Niets belet dat een Brusselse firma, of zelfstandige taxi-chauffeur in Zaventem een licentie aanvraagt.
Zo een licentie bevoordeeld natuurlijk enorm de Zaventemse chauffeurs. Als je constant vanuit Zaventem vertrekt is het nuttig om zo een licentie te hebben. Je maakt er constant gebruikt van. Maar voor Brusselse chauffeurs, die slechts af en toe naar Zaventem moeten en dus slechts weinig gebruik maken van die licentie, is de licentie minder nuttig. De prijs per rit van zo een licentie is voor een Brusselse chauffeur veel hoger. En de Brusselse chauffeur moet ook al een licentie voor Brussel betalen.

Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie. Taxi's vanuit de eigen gemeente worden bevoordeeld tegenover andere taxi's.

Citaat:
Het creëert, met andere woorden, een meer geciviliseerde concurrentie.
Er is net geen geciviliseerde concurrentie. Brusselse taxichauffeurs kunnen niet concurreren met de Zaventemse. Daarom keren de Brusselse taxichauffeurs leeg terug. Dat is geen concurrentie. Dat is monopolievorming.
Oud 13 mei 2011, 14:08   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je stelt dat taxi's vanuit de eigen gemeente bevoordeeld worden.
Dat is wel mis, in die zin dat een Brusselse of zelfs Antwerpse firma of individu, zich kan richten op Zaventem, er een licentie voor vragen en er het grootste deel van zijn ritten op kan richten.
Dus het is zeker al niet een platte protectionistische eigen-gemeente-maatregel.

Tweedens,
ik begrijp dat je wilt vergelijken met interntionaal goederentransport, waar de EU er al lang voor gezorgd heeft dat cabotage mogelijk is.
Maar is zoiets realiseerbaar op de luchthaven ?
Er zouden dan twee rijen taxi's moeten voorzien worden: één die voor ritten richting Brussel is, en één voor de andere bestemmingen.

Derdens, zou het kunnen zijn dat de gemeentelijke belasting dient om de voorbehouden stroken, parkeerplaatsen enz. aan te leggen en te onderhouden ...

Vierdens, moet ik wel toegeven dat ik die sector niet zo goed ken. Ik weet enkel van mijn werk destijds, waarvoor ik nog al eens buiten Europa moest, dat er overal, op elke luchthaven, last is van zwarte taxi's. (In Bankok destijds moest je aan een loket in de luchthaven een tiket kopen, vb. naar hotel zus of zo dus binnen sector dit en dat, waarmee je de taxi kon betalen. De taxi-chauffeurs mochten geen andere betaalwijze aanvaarden.)
En aangezien ik er niet zoveel van afweet, ga ik er verder mijn mond en mijn toetsenbord over dichthouden.

Wat betreft flikken een lift geven op je motorkap, dat is want anders natuurlijk. (kun je je inbeelden dat je klant bent in die taxi, je vreest daar dat die flik eraf vliegt op dat stukje autostrade ... en dan maakt die flik een gaatje in de voorruit ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 mei 2011, 11:49   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als 't goed is, zeggen we het ook:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110517_047

Taxichauffeur schietpartij Zaventem blijft aangehouden (door de raadkamer, dat is dus voor een maand, maar hij kan in beroep gaan)

Oud 17 mei 2011, 12:47   #58
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Hoewel toen het nog 90% "blanke" werknemers betrof was het ook reeds een kleine maffia welke vooral elkaar correntie aandeden om zoveel mogelijk klanten te winnen. Echter toen was een rit van 5€ een rit als een van 50€ of meer; men bood service aan een klant. uiteraard zag men ook liever de grotere afstanden al was het maar voor slijtage aan de wagens te voorkomen dan winstgevend te zijn.

Echter vandaag de dag is het anders verdeeld; is een ware maffia geworden waar oostblokkers en andere mensen van buitenlandse origine de drijvende kracht uitmaken daar enerzijds de onveiligheid zelf voor taxichauffeurs is toegenomen alsook minder en minder autochtonen dit werk wensen te doen wegens werkdruk, lange en wisselende uren,..

Het is een even grote gok met je leven soms een taxi te nemen dan zelf te rijden of eender wat anders..
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 13:18   #59
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Zo een licentie bevoordeeld natuurlijk enorm de Zaventemse chauffeurs. Als je constant vanuit Zaventem vertrekt is het nuttig om zo een licentie te hebben. Je maakt er constant gebruikt van. Maar voor Brusselse chauffeurs, die slechts af en toe naar Zaventem moeten en dus slechts weinig gebruik maken van die licentie, is de licentie minder nuttig.
Eindelijk snap ik het!

De oplossing is dus: tot het elektronische tijdperk toetreden en met een soort betaalpasjes werken.
Oud 19 mei 2011, 15:57   #60
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het is flauwe kul de agglomeratie Brussel te omschrijven als "het Gewest Brussel"
Taxivergunningen zouden voor het grote gebied van de Agglomeratie moeten gelden.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be