Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 mei 2011, 21:15   #41
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Zwijgt gij snoodschen zwartzak!
:rotfl:
Oud 15 mei 2011, 21:20   #42
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Als je zou weten waarover je spreekt, in plaats van hol te schelden op mensen die tien keer betere democraten zijn dan jij, zou je beseffen dat de Senaat het wetsvoorstel in overweging genomen heeft en er dus wel degelijk een debat komt.
PS: Ik heb niet gezegd dat we officieel in een dictatuur leven, aan die zin was een voorwaardelijke bijzin verbonden. We leven officieel in een dictatuur indien lieden als u mogen beslissen waarover gedebatteerd wordt en waarover niet.
Jij je meug. Ik stel vast dat 'lieden die 10 maal betere democraten als ik zouden zijn' beslist hebben om eind april geen debat te voeren over de meerjaren begroting. Het is dus officieel: we leven in een dictatuur.

Rest nu nog, Reske, om uit te dokteren: dictatuur waarvan?

Knoop het in je harses: er komt geen debat, er komt geen amnestie.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 15 mei 2011 om 21:22.
4x10E6 is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:21   #43
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Waarom zou men amnestie moeten verlenen aan mensen die nooit enige spijt hebben getoond voor hun daden tijdens de tweede wereldoorlog.
Ten eerste de meeste van die mensen zijn al overleden. ten tweede hun kinderen en kleinkinderen hebben meegeboet en moeten nog altijd meeboeten. Jij, als sociaalvoelende, zou dit laatste minstens als een onrecht moeten beschouwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:22   #44
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Waarom zou men amnestie moeten verlenen aan mensen die nooit enige spijt hebben getoond voor hun daden tijdens de tweede wereldoorlog.
Normaal ondergaan misdadigers een straf om daarna terug deel uit te maken van de samenleving zonder voor het leven gebrandmerkt te worden. Ik weet nu wel niet of ex-collaborateurs daadwerkelijk over minder rechten beschikken en of een eventuele amnestieverklaring zuiver symbolisch zou zijn - in dat geval lijkt het inderdaad overbodig. Hoe zit het hier eigenlijk mee?

Hoe dan ook, het thema van amnestie laat mij persoonlijk eerder koud en zal binnen een decennium sowieso nagenoeg irrelevant worden. Het was mij vooral te doen om de zeer voorspelbare reactie van de Franstaligen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:22   #45
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Jij je meug. Ik stel vast dat 'lieden die 10 maal betere democraten als ik zouden zijn' beslist hebben om eind april geen debat te voeren over de meerjaren begroting. Het is dus officieel: we leven in een dictatuur.

de franstaligen zijn blijkbaar niet de enige die hysterisch zijn geworden...
Oud 15 mei 2011, 21:23   #46
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:

Van de 'no-brains'. 'Animal farm' is de mooiste illustratie ervan.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:24   #47
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
die vind ik niet meer. Ik zeg het: vier �* vijf jaar geleden, misschien zelfs langer. Stond wel in de krant hoor (kleine lettertjes).
Als je het écht wil op papier (online) hebben, kan ik wel aan een vriend vragen of hijzelf nog meer info heeft bijgehouden. Was voor die persoon een hele schok, jood zijnde.
Is dit ook genoeg sweety...

Citaat:
De SOMA-onderzoekers waren er terecht van uitgegaan dat om de problematiek in haar totaliteit te kunnen
beoordelen, drie informatiebronnen noodzakelijk zijn, te weten de administratieve dossiers van de politie, en van de
Rijkswacht en de gerechtelijke archieven van de parketten. Maar wat blijkt uit hun onderzoek? Daar waar de meeste
officiële archieven in Vlaanderen (met uitzondering van Mechelen), de dossiers in het algemeen zorgvuldig bewaren
en grotendeels voor consultatie beschikbaar hebben gemaakt, blijkt dat te Brussel en in Wallonië heel wat van de
betrokken archieven niet meer bestaan.
Erger zelfs: ze werden in de loop der jaren in strijd met de wet vernietigd.
Diverse redenen werden aangehaald: de brand in het Brussels Justitiepaleis van 1944 (hoewel de meeste dossiers
die toen verbrand waren, achteraf opnieuw werden samengesteld); de te kleine behuizing van heel wat archieven,
waardoor men plaats moest maken voor nieuwe archiefbestanden; de recente reorganisatie van de politiediensten en
diverse verhuisperikelen.
Niemand weet nog hoe, wanneer en onder welke omstandigheden die oorlogsarchieven werden verwijderd en
vernietigd….
Vooral het verdwijnen van de oorlogsarchieven te Brussel, waar bovendien ook de archieven vanaf het midden van de
jaren 1930 verdwenen zijn, en waar niet enkel de meeste, maar ook de belangrijkste processen in verband met de
collaboratie en de repressie hebben plaatsgevonden kán geen toeval zijn. Van de betrokken verantwoordelijken mag
verwacht worden dat zij de juridische, maatschappelijke en politieke context ervan konden inschatten. Een vergissing
kan de beslissing tot het vernietigen van deze dossiers dus niet geweest zijn. Enkel een weldoordachte – en naar
verder zal blijken ook anti-Vlaamse – politieke motivatie moet aan de basis liggen van de grootschalige vernietiging
van documenten uit het voor de Belgische – én de Vlaamse geschiedenis – zo cruciale tijdvak 1930-1950.

http://www.bormshuis.org/basis/manip...schrijving.pdf

Laatst gewijzigd door Svennies : 15 mei 2011 om 21:25.
Svennies is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:24   #48
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
interessant. Heb je hier meer info over, dit wist ik niet. Maar verbasend is het niet
http://forum.archieven.org/index.php?topic=5557.0
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:25   #49
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Na 66 jaar mag Belgie zich wereldrecordhouder in onverzoenbaarheid noemen. In geen enkel ander Europees land werd er nog geen amnestie verleend. De krant die nu nog het hardst tegen amnestie fulmineert (Le Swaar) heeft zelf boter op haar hoofd en collaboreerde duchtig. Ze hebben alleen tijdig hun kazak gedraaid, maar pleit hen dat vrij van collaboratie? Natuurlijk niet!
Correctie: in Frankrijk en Nederland bijv. werd er in de jaren '50 een amnestie verleend voor politieke collaboratie. Dat was het dan ook wel.
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:29   #50
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Sorry maar het moreel verschil tussen tegen Stalin vechten en tegen Hitler is miniem in mijn ogen. Linksen hebben de linkse megamassamordenaar liever, maar voor mijn zijn ze gelijk.
Yep, de klikkers die hun buren gingen verlinken bij de Duitsers vochten tegen Stalin. Dat excuus geldt voor Oostfronters, maar allerminst voor de duizenden andere collabo's, aan beide zijden van de taalgrens.
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:34   #51
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Yep, de klikkers die hun buren gingen verlinken bij de Duitsers vochten tegen Stalin. Dat excuus geldt voor Oostfronters, maar allerminst voor de duizenden andere collabo's, aan beide zijden van de taalgrens.
Absoluut. Ik heb het niet voor de hielenlikkers van vreemde regimes, of het nu om België of de Duitsers gaat - zeker aangezien de laatsten nog een pak onderdrukkender en moordlustiger waren.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 15 mei 2011 om 21:34.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:40   #52
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ten eerste de meeste van die mensen zijn al overleden. ten tweede hun kinderen en kleinkinderen hebben meegeboet en moeten nog altijd meeboeten. Jij, als sociaalvoelende, zou dit laatste minstens als een onrecht moeten beschouwen.
Op welke manier? Als dat effectief op juridische wijze gebeurt, dan moet daar inderdaad iets aan gedaan worden: het kan immers niet dat de kinderen en/of kleinkinderen gestraft worden voor de daden van hun grootouders. Maar als dat gebeurt door associatie, dan vrees ik dat ze brute pech hebben. Als je vader zat Jefke van het dorp is en elk weekend met zijn broek op zijn enkels over het dorpsplein, dan ben jij "dat jong van zat Jefke". Daar heeft de overheid en de politiek dan niks mee te maken. Anderzijds vraag ik me toch af hoe sterk dat effect nu, toch al een generatie of twee, drie verder nog speelt.
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:42   #53
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Niet iedereen die onder de repressie leed was een 'verklikker'. Het was al genoeg om zich als 'Vlaming' te uiten en er fier over te zijn om tot op heden
gebrandmerkt en gestraft te blijven. Correct? Ik vrees van niet.

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:43   #54
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Knoop het in je harses: er komt geen debat, er komt geen amnestie.
Ten eerste, lees de kranten. Er komt wél een debat.
Ten tweede, volg een cursus Nederlandse taalkunde, misschien begrijp je mijn zinnen dan.
[hoofdzin] We leven officieel in een dictatuur
[voorwaardelijke bijzin] indien lieden als u mogen beslissen waarover gedebatteerd wordt en waarover niet.
Gelukkig heeft u geen leidende functie, of we zouden wél in een dictatuur leven.

Laatst gewijzigd door respublica : 15 mei 2011 om 21:47.
respublica is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:45   #55
Steve_M

Standaard

Citaat:
Niet iedereen die onder de repressie leed was een 'verklikker'. Het was al genoeg om zich als 'Vlaming' te uiten en er fier over te zijn om tot op heden
gebrandmerkt en gestraft te blijven. Correct? Ik vrees van niet.
Dat heb ik toch ook nergens geschreven, dat iedereen die door de repressie getroffen werd effectief een collaborateur was. Veel slachtoffers van de repressie (net zoals veel slachtoffers van collaborateurs) vielen ook niet door hun politieke voorkeuren, maar gewoon door kleinzielige persoonlijke afrekeningen (genre: de Louis van de Hoogstraat heeft mijn vrouw gevogeld, bij de bevrijding zal ik hem eens liggen hebben). Daarom moet er nog altijd geen algemene amnestie komen, die is er trouwens ook niet gekomen in Frankrijk of Nederland.
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:47   #56
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is waar - maar vele anderen 'collaboreerde' vooral omdat ze verplicht werden door de Duitser - als de Colonel zei dat jij de burgemeester waart, dan kon je ook meestal niet nee zeggen - en dat geld ook voor beide landsdelen. Of jonge meisjes die op een gewone duitse soldaat verliefd werden. Of de zakenman die keuze had: leveren aan de Duitsers of ze pakken de zaak af
De overgrootste deel van de collaborateurs waren niet anders dan hun niet collaborerende buurman. En collaboratie was in Vlaanderen niet wezenlijk anders dan die in Wallonie - die twee feiten wilt men kost wat kost niet onderogen zien in franstalige Belgie. Hun mythe van een verzets Wallonie en een collaborerende Vlaanderen moet vooral overeind blijven. Laf heel laf.
Oud 15 mei 2011, 21:48   #57
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Waarom zoveel gelul over poppenkast?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:49   #58
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Absoluut. Ik heb het niet voor de hielenlikkers van vreemde regimes, of het nu om België of de Duitsers gaat - zeker aangezien de laatsten nog een pak onderdrukkender en moordlustiger waren.
Belgie is en was voor de Vlaming evenveel een vreemde regime als de Duitse (duitse was wel veel erger, maar dat bleek vooral achteraf).
Oud 15 mei 2011, 21:51   #59
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat heb ik toch ook nergens geschreven, dat iedereen die door de repressie getroffen werd effectief een collaborateur was. Veel slachtoffers van de repressie (net zoals veel slachtoffers van collaborateurs) vielen ook niet door hun politieke voorkeuren, maar gewoon door kleinzielige persoonlijke afrekeningen (genre: de Louis van de Hoogstraat heeft mijn vrouw gevogeld, bij de bevrijding zal ik hem eens liggen hebben). Daarom moet er nog altijd geen algemene amnestie komen, die is er trouwens ook niet gekomen in Frankrijk of Nederland.
Een Nederlander of een Fransman kon zijn land verraden - de Vlaming niet, want hij had geen land. De Belgische bezetting is ook verwerpelijk, en moet bestreden worden.
Oud 15 mei 2011, 21:53   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Laat amnestie maar, die mensen hebben niets verkeerd gedaan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be