Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2011, 19:54   #41
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Wat dan? Agnost, atheïst, of iets anders? (als je dat wilt zeggen)
Zoekende.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 20:00   #42
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb hoegenaamd geen blinde haat tegen de R.K.K. Maar ik kijk er wel tegenaan met een flinke dosis scepsis. Wat mij niet belet dat, wanneer ik vind dat ze ten onrechte wordt aangevallen, ik dat ook zonder meer klaar en duidelijk zal zeggen. Ook al beschouw ik mijzelf niet als Christen.
Ik dacht anders dat u de Noachitische geboden respecteerde. Maar goed, ik zal me maar vergist hebben. Dit terzijde.

Uw antwoord is een wijs antwoord. Het is natuurlijk niet zo dat men altijd de schuld moet zoeken bij de Katholieke kerk. Dat zou wat te gemakkelijk zijn. Niet elke Vlaamse priester was gewonnen voor het scenario van de Oostfronter. Verre verre van.

De voornaamste aanzet voor recrutering van de Vlaamse Oostfronter waren de toenmalige collaborerende Vlaamsnationalistische bewegingen en politieke partijen. En als u wilt, zal ik dit met plezier ondersteunen met een redevoering van Staf de Clercq bij het vertrek in Brussel van de eerste lichtingen van de Oostfrontstrjders. U zegt het maar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 20:03   #43
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat met de linksgeaarde flamingant?
"rari nantes in gurgite vasto" om het zoals jullie idool in 't Latijn te zeggen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 mei 2011 om 20:04.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 21:08   #44
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik dacht anders dat u de Noachitische geboden respecteerde. Maar goed, ik zal me maar vergist hebben. Dit terzijde.

Uw antwoord is een wijs antwoord. Het is natuurlijk niet zo dat men altijd de schuld moet zoeken bij de Katholieke kerk. Dat zou wat te gemakkelijk zijn. Niet elke Vlaamse priester was gewonnen voor het scenario van de Oostfronter. Verre verre van.

De voornaamste aanzet voor recrutering van de Vlaamse Oostfronter waren de toenmalige collaborerende Vlaamsnationalistische bewegingen en politieke partijen. En als u wilt, zal ik dit met plezier ondersteunen met een redevoering van Staf de Clercq bij het vertrek in Brussel van de eerste lichtingen van de Oostfrontstrjders. U zegt het maar.
Dat is ook zo. Ik ben een Noachiet wiens religieuze overtuiging is gefundeerd op de Torah. Dat laatste zeg ik er uitdrukkelijk bij omdat vogels van nogal uiteenlopend pluimage zichzelf als "Noachiet" gaan bestempelen.

Wat Staf De Clercq betreft, die was natuurlijk een ideologische collaborateur bij uitstek. Ik vraag mij af of dergelijke zeer zware collaborateurs zich wel altijd ten volle bewust waren van de misdadige kant van het Nazisme. Als het zo is dat ze op de hoogte waren van genocidale projecten van het regime dan maakt dat de zaak natuurlijk alleen maar erger.

Wat onze hedendaagse minister De Clercq betreft, die zijn uitlating voor de RTBF omtrent de noodzaak "d'oublier" was uiteraard uitermate dom. Ik heb van die man geen hoge pet op. Hij heeft een gelegenheid gemist om te zwijgen.
Oud 19 mei 2011, 21:32   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. Ik ben een Noachiet wiens religieuze overtuiging is gefundeerd op de Torah. Dat laatste zeg ik er uitdrukkelijk bij omdat vogels van nogal uiteenlopend pluimage zichzelf als "Noachiet" gaan bestempelen.

Wat Staf De Clercq betreft, die was natuurlijk een ideologische collaborateur bij uitstek. Ik vraag mij af of dergelijke zeer zware collaborateurs zich wel altijd ten volle bewust waren van de misdadige kant van het Nazisme. Als het zo is dat ze op de hoogte waren van genocidale projecten van het regime dan maakt dat de zaak natuurlijk alleen maar erger.

Wat onze hedendaagse minister De Clercq betreft, die zijn uitlating voor de RTBF omtrent de noodzaak "d'oublier" was uiteraard uitermate dom. Ik heb van die man geen hoge pet op. Hij heeft een gelegenheid gemist om te zwijgen.
Om alle misverstanden te vermijden: ik ben geen CD&V-er. Maar minister Stefan De Clerq heeft in feite gelijk. Politiek was het misschien niet zo handig, maar men kan zich toch niet eeuwig blijven verschuilen in zijn uitspraken achter hetgeen ik dan zou willen noemen: 'een al dan niet politieke opportuniteit'. En zeker niet als minister van Justitie maar ook niet als mens. Op een gegeven ogenblik en na zovele jaren moet men (durven?) zeggen: goed, het heeft nu lang genoeg geduurd, we vegen de spons. Of ook juridisch vertaald : 'dames en heren, er is verjaring, zeker na 65 jaar'.

Overigens ging De Clercq niet eens zover. Hij zei vooral dat er over moet kunnen 'gepraat' worden. Ik ga verder: algemene amnestie voor iedereen. Ik zeg dit uit humanistische overwegingen en niet omdat ik dit zo graag zeg. Maar goed, men moet ook dingen kunnen doen en zeggen die niet altijd van harte zijn. Op een gegeven ogenblik moet men het bord schoonvegen. Dat is nu eenmaal het leven.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2011 om 21:39.
Oud 19 mei 2011, 21:40   #46
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Om alle misverstanden te vermijden: ik ben geen CD&V-er. Maar minister Stefan De Clerq heeft in feite gelijk. Politiek was het misschien niet zo handig, maar men kan zich toch niet eeuwig blijven verschuilen in zijn uitspraken achter hetgeen ik dan zou willen noemen: 'een al dan niet politieke opportuniteit'. En zeker niet als minister van Justitie maar ook niet als mens. Op een gegeven ogenblik en na zovele jaren moet men (durven?) zeggen: goed, we vegen de spons. Er is verjaring, zeker na 65 jaar.

Overigens ging De Clercq niet eens zover. Hij zei vooral dat er over moet kunnen 'gepraat' worden. Ik ga verder: algemene amnestie voor iedereen. Ik zeg dit uit humanistische overwegingen en niet omdat ik dit zo graag zeg. Maar goed men moet ook dingen kunnen doen en zeggen die niet altijd van harte zijn. Op een gegeven ogenblik moet men het bord schoonvegen. Dat is nu eenmaal het leven.
Ik wil gerust aannemen dat hij het zo bedoeld heeft. Maar dan was zijn keuze van de Franse term toch wel heel slecht. Het feit dat er over die collaboratie kan gepraat worden, o.k.. Ik ben ook akkoord dat de nakomelingen (ondertussen méér dan twee generaties) niet hoeven te boeten voor de fouten van de grootvaders. Maar "vergeten"? Hoe kan dat nu?
Overigens, het debat heeft zijn relevantie omzeggens helemaal verloren. Het is gewoon té laat.
Oud 19 mei 2011, 21:44   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil gerust aannemen dat hij het zo bedoeld heeft. Maar dan was zijn keuze van de Franse term toch wel heel slecht. Het feit dat er over die collaboratie kan gepraat worden, o.k.. Ik ben ook akkoord dat de nakomelingen (ondertussen méér dan twee generaties) niet hoeven te boeten voor de fouten van de grootvaders. Maar "vergeten"? Hoe kan dat nu?
Overigens, het debat heeft zijn relevantie omzeggens helemaal verloren. Het is gewoon té laat.
De Clercq heeft dat ook nadien op TV rechtgezet en toegegeven dat dit een verkeerde woordkeuze was.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2011 om 21:45.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be