Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou best de nieuwe Vlaamse hoofdstad worden?
Brugge 5 6,67%
Gent 6 8,00%
Antwerpen 20 26,67%
Mechelen 15 20,00%
Leuven 6 8,00%
Hasselt 3 4,00%
andere 20 26,67%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2011, 14:27   #41
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hoewel ik absoluut tegen een klein-Vlaams republiekje zonder Brussel ben, lijkt Antwerpen me in dit geval ook de enige aanvaardbare optie. Voor mensen die zich storen aan de zgn. 'arrogantie' van de Antwerpenaren en omwille daarvan die stad de status van hoofdstad ontzeggen, stel ik meteen voor tegelijkertijd ook maar de naam 'Vlaanderen' af te voeren wegens te pretentieus. 'Groot-Strontboerije' als naam voor het nieuwe republiekje lijkt me dichter bij de beperkte ambities van dit soort mensen aan te leunen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 15:15   #42
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Leuven of Antwerpen.

Of Amsterdam, Den Haag of 's Hertogenbosch. Of helemaal geen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 15:23   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik een stad met kloten in plaats van een hoofdstad.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 15:59   #44
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
...

1) Eenheid in verscheidenheid!

2) Bij een politieke vergaande samenwerking tussen Noord en Zuid is het noodszakelijk dat het Noorden en de Noordelingen zich toch wel op gepast afstand houden van wat er in het Zuiden geschiedt.
1) Daar kan ik mij wel in vinden.

2) Daar ben ik het NIET mee eens. Wat mij betreft mogen de Noorderlingen zich intens bemoeien met wat er in het Zuiden geschiedt, en omgekeerd

Wat een 'hoofdstad' betreft: een 'mobiele hoofdstad' in de vorm van een permanent rondreizend tentenkamp voor de noodzakelijke bijeenkomsten van parlementen en ministerraden draagt mijn voorkeur weg.

Al de rest (ministeries, ambassades, consulaten, ...) kan 'digitaal' vanaf om het even welke degelijke server in om het even welk degelijk gebouw in om het even welk al dan niet pittoresk dorp/stadje op poten worden gezet.

Het beste zou daarbij nog het doorvoeren van een verregaande decentralisatie zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 18:36   #45
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Langemarck

Doorbraack?
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 20:22   #46
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Voorstelletje die ik toevallig gisteren heb gemaakt:

De Nederlanden onderverdeeld in 11 deelstaten/provincies.
- De kleine provincies Drenthe en Groningen zijn samen gegooid in 1 provincie; Nedersaksen. De naam is ontleend aan het Nedersaksisch, een taal die vroeger in deze provincies gesproken werd.
- Zeeuws-Vlaanderen wordt -zoals het hoort- bij Vlaanderen gevoegd.
- De rest van zeeland wordt bij Zuid-Holland gevoegd.
- Flevoland wordt bij Overijssel gevoegd.
- De 2 provincies Limburg worden bij elkaar gevoegd.
- Aanvankelijk wou ik Brabant als 1 provincie, maar daar zouden te veel inwoners geweest zijn. (meer dan 5 miljoen!). Daarom heb ik de benamingen Zuid- en Noord-Brabant ingevoegd.
De voormalige Nederlandse gemeenten Baarle-Nassau, Bergen Op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen Woensdrecht, Zundert zijn samen goed voor dik 346.000 inwoners, en zijn vanwege hun ligging bij Zuid-Brabant gevoegd.

De rijksregering zit in Amsterdam. Elke provincie heeft ook een provincieraad met een aantal (beperkte) bevoegdheden.

Daarnaast is er nog een “Belgisch-Vlaamsche Cultuurraad” die toe ziet op het behoud van de Nederlandstalige cultuur in het voormalige België. Dat gaat van de guldensporenslag, tot de CD’s van Will Tura. Van de poëzieversie van Cyriel Verschaeve tot de boeken van hedendaagse schrijvers.
Deze cultuurraad heeft haar zetel in Leuven.
Hahahaha, het Wilhelmus??
Amsterdam??

Wij leven in Vlaanderen, niet in Nederland. Denkt ge nu echt dat er Vlamingen ooit koninginnedag zullen vieren? of met oranje vlagskes gaan zitten zwaaien? Wereldvreemd..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 20:33   #47
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Doorbraack?
Neen. Langemarck is voor de Duitsers een beetje de hoofdplaats van Vlaanderen.

De Führer begroet de soldaten in zijn bezoek te Langemarck.

Sluit aan bij de SS-Sturmbrigade Langemarck

Postzegel.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 20:36   #48
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Hahahaha, het Wilhelmus??
Amsterdam??

Wij leven in Vlaanderen, niet in Nederland. Denkt ge nu echt dat er Vlamingen ooit koninginnedag zullen vieren? of met oranje vlagskes gaan zitten zwaaien? Wereldvreemd..
Men moet zijn roots niets verloochenen.
Niet iedereen die zich Vlaming noemt is ook een Vlaming. In Antwerpen, toch wel het fort van het VB, gaat men er de dag van vandaag prat op van Vlaming te zijn.

Wij, Nederlandstaligen, zijn gewoonweg Nederlanders. Of we nu Limburger, Vlaming of Brabander zijn.
Oud 24 mei 2011, 20:37   #49
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

I know
Oud 24 mei 2011, 20:40   #50
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Men moet zijn roots niets verloochenen.
Niet iedereen die zich Vlaming noemt is ook een Vlaming. In Antwerpen, toch wel het fort van het VB, gaat men er de dag van vandaag prat op van Vlaming te zijn.

Wij, Nederlandstaligen, zijn gewoonweg Nederlanders. Of we nu Limburger, Vlaming of Brabander zijn.
Cultureel gezien is Vlaanderen een product van de Belgische afscheiding in 1830. Dat zijn nu éenmaal dingen die gebeurd zijn in de geschiedenis en waar we niks meer aan kunnen veranderen. We zijn nu een regio in volle ontwikkeling en we weten niet waar het gaat eindigen. Maar Nederlanders? nee, dat zijn we duidelijk niet (meer).
Oud 24 mei 2011, 20:41   #51
Ambiorix

Standaard

Overigens. Tot waar moogt ge gaan om de "ware roots" vast te leggen? 100 jaar? 1000 jaar? of nog langer? Wat telt is het heden, de rest is verleden tijd.
Oud 24 mei 2011, 20:44   #52
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Overigens. Tot waar moogt ge gaan om de "ware roots" vast te leggen? 100 jaar? 1000 jaar? of nog langer? Wat telt is het heden, de rest is verleden tijd.

Daarom dat ik een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel niet verwerp in tegenstelling tot medeflaminganten. En de reden van dit topic.
De realiteit = Brussel =/= vlaams.
Oud 24 mei 2011, 21:01   #53
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel niet verwerp in tegenstelling tot medeflaminganten. En de reden van dit topic.
De realiteit = Brussel =/= vlaams.
Men maakt inderdaad te veel een fetish van Brussel. Max Van Dietschland - toch eerder een kalm en teruggehouden forumlid - riep hier al op om Brussel met geweld in te nemen.
Zegt genoeg

Laat die eigenwijze Brusselaars gewoon in hun eigen potje wat stoven. Brussel vrijstaat ... voor wat het waard is.
Oud 24 mei 2011, 21:08   #54
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cultureel gezien is Vlaanderen een product van de Belgische afscheiding in 1830. Dat zijn nu éenmaal dingen die gebeurd zijn in de geschiedenis en waar we niks meer aan kunnen veranderen. We zijn nu een regio in volle ontwikkeling en we weten niet waar het gaat eindigen. Maar Nederlanders? nee, dat zijn we duidelijk niet (meer).
Akkoord, maar ik zou er aan toevoegen dat we naast Vlamingen uiteindelijk ook Nederlanders zijn.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 24 mei 2011 om 21:08.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 22:13   #55
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard Brussel!

Brussel Vlaams. Dat de Franstaligen maar een Bruxelles-la-Neuve stichten ergens in de Ardennen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 22:22   #56
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkoefening. Stel dat hypothetisch de Vlaamse regering uit Brussel wegtrekt, hetzij om pragmatische redenen hetzij door onafhankelijkheid, wat vinde gijle dan dat de nieuwe Vlaamse hoofdstad moet worden? En waarom, uiteraard, pro's en contra's zijn welkom!

Ik heb al een aantal keren van mensen gehoord dat Antwerpen een logische keus zou zijn.
Ik kom zelf ook uit Antwerpen maar vind dit een slecht idee. Vooral omdat daar voor niet-Antwerpenaren nooit een consensus over zou zijn, zeker West-Vlamingen en Limburgers hebben het niet zo op ons 'dikkenekken' (sic) dus die zouden dan wel eens nog liever een unitair België willen dan Antwerpen als Vlaamse Hoofdstad?

Logischer zou ik vinden bijvoorbeeld Gent, misschien aanvaardbaarder as compromis tussen (O- en W-)Vlamingen en Brabanders. Of Zijn West-Vlamingen toch zo rivaliserend met Genteneirs dat ze dan nog liever Antwerpen zouden zien?

(Leuven ligt, doordat Brussel nu een 'gat' is op de Vlaamse landkaart, teveel afgelegen in een hoekske en dus niet optimaal bereikbaar vanuit heel et land.)

Mechelen heeft zeker zijn centrale ligging als voordeel, en dicht bij Brussel dus da schilt in de verhuiskosten Bovendien een vrij neutrale stad, wegens nogal vervelend (saai), dus dat zou van niemand te erge tegenreacties oproepen. En zo kan die stad meteen nog wat ontwikkeld worden tot iets groter dan het provincienest dat het nu is (het grootste tegenargument dat ik van een vriendin die in Mechelen werkt, erop kreeg).
Vergelijk het met de Australiërs die wegens rivaliteit tussen 2 grootsteden Melbourne en Sydney, dan maar een compleet nieuwe hoofdstad Canberra uit de grond stampten tussen de twee in gelegen?
Bovendien heeft Mechelen ook al de traditie van hoofdstad onder bijv. de Oostenrijkers.

Mijn voorkeuren zouden zijn Gent of Mechelen. Bij nader inzien is Mechelen dan toch beter want neutraler tov. Gent dat misschien voor Antwerpenaren moeilijker te verteren zou zijn.

Pleidooien?

PS
Gelieve dit niet om te vormen in een discussie tegen of voor Vlaamse onafhankelijkheid want daar zijn der al genoeg van; dees topic gaat dan ook alleen over een fictief scenario. Als ge vindt dat het in Brussel moet blijven koet-ki-koet (en Français), daar is in dit scenario geen rekening mee gehouden want in deze denkoefening is Vlaanderen Brussel dus kwijt anders is het ook niet interessant om over te praten hé.
Vlaanderen raakt Brussel nooit kwijt. Het is er een onverbreekbaar deel van. Wel zal het terug vervlaamst worden, eens we onze onafhankelijkheid hebben uitgeroepen, maar dat zal niet zo wild gaan als in 1830 omgekeerd werd gedaan.

Voor derest: steek je idiote hypotheses waar de zon niet schijnt.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 22:26   #57
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Akkoord, maar ik zou er aan toevoegen dat we naast Vlamingen uiteindelijk ook Nederlanders zijn.
NOOIT
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 23:59   #58
eno2
Banneling

Standaard

er is maar één Vlaamse hoofdstad en dat is en was ....

Antwerpen

niet moeilijk doen

't is al 800 jaar zo
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 00:00   #59
eno2
Banneling

Standaard

tot mijn spijt, moet ik er nog bij zeggen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 07:08   #60
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand kan jou beletten van er zo tegenaan te kijken. Maar dat neemt niet weg dat ik bgf324 volkomen gelijk geef. Als Nederlandstaligen hebben we een taalculturele en historische band met Nederland. En die is veruit te verkiezen boven de ons in 1830 opgedrongen unie met de Francofonen. Vlaanderen is een deel van DE Nederlanden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be