Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2011, 21:10   #41
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

vlaggen heb ik indertijd in mijn hevig atheïstische periode ook verbrand. ik heb ook kruisbeelden vernietigd (tijdens openbare rituelen die in al hun puberaliteit achteraf gezien eigenlijk vrij ritueel van vorm waren) hosties vertrappeld en verbrand en nog meer van dat soort eigenlijk haatdragende ceremonies voltrokken. ik mocht dat doen, want ik had gelijk en de gelovigen zouden dat ooit wel eens inzien. ik merk dat veel puberale atheïsten (en ik gebruik de term 'puberaal' hier niet alleen om een leeftijdscategorie aan te duiden vandaag de dag nog steeds dat soort zaken doen.

ik weet niet hoe doeltreffend ze is. ik vrees alleen dat het alternatief op lange termijn nog een pak minder doeltreffend is.

vrede,

redwasp
Jij mocht dat doen en kòn dat doen omdat 't niet gevaarlijk was/is, kattelieken bashen, katholiekofobie is geen 'racisme' itt tot je islamofobie.

Elke religie mag/kan/moet/zou moeten kunnen geridiculiseerd worden!

Verder ken ik, net als Amon_Re ook niemand die ooit zulke dingen deed, laat staan islamitische prullaria in de fik steken of vertrappelen.

...en ben ik 't volledig eens met bf62.

Ook wacht ik met spanning op de voorbeelden van verlichting en beschaving; uitvindingen e.d. uit de islamitische wereld, waar Machiavelli om vraagt.

Vrede! van de notoire islamofoob!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 21:15   #42
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik ken ook niemand persoonlijk, maar ik weet dat zulke dingen gebeuren.
Uiteraard, Redwasp deed het onder andere, en er zullen nog anderen zijn, maar het is alles behalve wijd verspreid.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 21:17   #43
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
laat staan islamitische prullaria in de fik steken of vertrappelen.
Zoiets is haast zelfmoord, zie maar wat er gebeurde na de cartoons, zie maar wat er gebeurde na het verbranden van één koran...
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 24 mei 2011, 21:20   #44
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Zoiets is haast zelfmoord, zie maar wat er gebeurde na de cartoons, zie maar wat er gebeurde na het verbranden van één koran...
Precies...en dan zouden we hier 'n serieuze discussie moeten houden over die ideologie!
Oud 24 mei 2011, 21:23   #45
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Dan zal het vast niet moeilijk zijn eens wat voorbeelden van verlichting en beschaving in de islamitische wereld te geven, bijvoorbeeld het aantal nobelprijswinnaars. Of het aantal boektitels dat jaarlijks uitkomt, of het aantal vertalingen van buitenlandse boeken.
ik vind het onderwerp van deze discussie (een onderscheid tussen verschillende vormen van discours die zichzelf 'islam-kritiek' noemen) dermate belangrijk dat ik niet inga op dit voorstel.

ik heb hierboven al vermeld dat:

Citaat:
islamofobie suggereert steeds opnieuw dat de wereld bipolair is, wij (beschaafd, verlicht, ver gevorderd...) tegenover zij (onbeschaafd, barbaars, blijven steken in de middeleeuwen...). terechte kritiek merkt daarentegen op dat beide kanten van die vergelijking niet opgaan. zowel in de westerse wereld als in de wereld van de islam vinden we beschaving en onbeschaving, verlichting en barbarendom.
jouw boventaande tussenkomst illustreert vrij goed dat binaire wij/zij denken.

vrede,

redwasp
Oud 24 mei 2011, 21:25   #46
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Precies...en dan zouden we hier 'n serieuze discussie moeten houden over die ideologie!
geef je nu toe dat je eigenlijk geen serieuze discussie aan het voeren bent?

vrede,

redwasp
Oud 24 mei 2011, 21:28   #47
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

ik vind het onderwerp van deze discussie (een onderscheid tussen verschillende vormen van discours die zichzelf 'islam-kritiek' noemen) dermate belangrijk dat ik niet inga op dit voorstel.

vrede,

redwasp
De 10 geboden van de argumentatie!

Door jezelf hier geplaatst:

Citaat:
2. Een partij die een standpunt naar voren brengt is verplicht dit standpunt te verdedigen als de andere partij hem daarom verzoekt.

Laatst gewijzigd door SDX : 24 mei 2011 om 21:29.
Oud 24 mei 2011, 21:29   #48
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

vrede,

redwasp
Over islam? Serieus?

De doodscultus?

Laatst gewijzigd door SDX : 24 mei 2011 om 21:59.
Oud 24 mei 2011, 21:32   #49
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wees nu eens eerlijk, wat zou de reactie zijn moest ik in het publiek een koran zou vernietigen?
Oud 24 mei 2011, 21:33   #50
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je haalt toch zelf de aanwezigheid van beschaving en verlichting in de islamitische wereld aan? En als ik dan naar voorbeelden daarvan vraag, zoals nobelprijzen, boekuitgaves, vertalingen en dergelijke, dan ga je mij islamofobie en binair wij/zij-denken verwijten.

Da's natuurlijk wel lekker makkelijk zo he, op die manier een "discussie", de naam niet eens waardig, voeren. Want telkens wanneer je een moeilijke vraag krijgt, haal je je eigen definitie van "islamofobie" tevoorschijn om er op die manier gemakkelijk onderuit te komen. En vervolgens ga je vrolijk verder met je slecht verholen pogingen tot dawah bedrijven en jouw islam salonfähig proberen te maken.
Oud 24 mei 2011, 21:55   #51
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Je haalt toch zelf de aanwezigheid van beschaving en verlichting in de islamitische wereld aan? En als ik dan naar voorbeelden daarvan vraag, zoals nobelprijzen, boekuitgaves, vertalingen en dergelijke, dan ga je mij islamofobie en binair wij/zij-denken verwijten.
redwasp, hier heb je alvast een aanzetje uit de actualiteit, om het je wat makkelijker te maken:

Hitlers Mein Kampf doet het (erg) goed in Afghanistan

Da's alvast één boek dat vertaald is én het blijkbaar erg goed doet in de islamitische wereld.
Oud 25 mei 2011, 00:04   #52
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt.
Ik ben dan ook voor verdere secularisering, maar dat ongeacht de godsdienst.
- Godsdienstonderwijs moet alle godsdiensten onderwijzen op een manier dat de leerlingen over elk die godsdiensten de nodige informatie krijgen zodat ze een gegronde keuze kunnen maken.
Ik kan hiermee akkoord gaan als je iets in de zin bedoelt van een soort godsdienstwetenschap, misschien gekaderd in de geschiedenislessen. Dus meer een soort wetenschappelijk, beschrijvend vak, eventueel met zo objectief mogelijke duiding. Welteverstaan zonder het propageren of in(tro)duceren van een bepaalde godsdienst.

Citaat:
- Godsdiensten moeten betaald worden door de gelovigen, niet door de maatschappij (Lees eens 'Small Gods' van Terry Pratchett).
http://en.wikipedia.org/wiki/Small_Gods
Volledig akkoord.
En dus niet zoals sommige van onze politici voorstellen ons de keuze geven of het naar religie a/b/c of vrijzinnigheid gaat.
Gewoon geen geld van de burger instoppen.
Geen geld om iets te geloven, evenmin om niets te geloven.
Hobbies zoals iedereen zelf betalen.
Citaat:
- Godsdiensten mogen zich niet moeien met burgerlijke zaken (en omgekeerd natuurlijk).
Niet volledig akkoord.
Iedereen mag vanuit zijn filosofische of religieuze invalshoek op gelijkberechtigde wijze proberen om op democratische wijze zijn visie in het bestuur van de gemeenschap weer te geven.

De overheid mag zich zeker met religie bemoeien, zodra religieuzen overgaan tot onwettige acties, geïnspireerd door hun religie zoals het sodomiseren van koorknapen door katholieke pedopriesters, het besnijden van meisjes door imams, het eten van ongeboren vruchten door vrijzinnigen, het swaffelen en onderspuiten met microwezens van openbare gebouwen door harrianen, en andere misdrijven....
Oud 25 mei 2011, 06:26   #53
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, God forbid (sic) dat het wat zou teweeg brengen.
Gewoon Ismambashen is veel productiever.
Oh, wait.
Oud 25 mei 2011, 06:34   #54
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

vlaggen heb ik indertijd in mijn hevig atheïstische periode ook verbrand. ik heb ook kruisbeelden vernietigd (tijdens openbare rituelen die in al hun puberaliteit achteraf gezien eigenlijk vrij ritueel van vorm waren) hosties vertrappeld en verbrand en nog meer van dat soort eigenlijk haatdragende ceremonies voltrokken. ik mocht dat doen, want ik had gelijk en de gelovigen zouden dat ooit wel eens inzien. ik merk dat veel puberale atheïsten (en ik gebruik de term 'puberaal' hier niet alleen om een leeftijdscategorie aan te duiden vandaag de dag nog steeds dat soort zaken doen.

redwasp
mmmkay, zegt veel over jou. Ik ben al sinds m'n 13jaar atheïst maar heb nooit echt een destructieve neiging gehad. Lijkt me dat jij vooral erg nood hebt aan koepels om je eigen identiteit te kúnnen definiëren...
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 06:36   #55
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik kan hiermee akkoord gaan als je iets in de zin bedoelt van een soort godsdienstwetenschap, misschien gekaderd in de geschiedenislessen. Dus meer een soort wetenschappelijk, beschrijvend vak, eventueel met zo objectief mogelijke duiding. Welteverstaan zonder het propageren of in(tro)duceren van een bepaalde godsdienst.
Dat bedoel ik inderdaad.

Citaat:
Volledig akkoord.
En dus niet zoals sommige van onze politici voorstellen ons de keuze geven of het naar religie a/b/c of vrijzinnigheid gaat.
Gewoon geen geld van de burger instoppen.
Geen geld om iets te geloven, evenmin om niets te geloven.
Hobbies zoals iedereen zelf betalen.
Exact.

Citaat:
Niet volledig akkoord.
Iedereen mag vanuit zijn filosofische of religieuze invalshoek op gelijkberechtigde wijze proberen om op democratische wijze zijn visie in het bestuur van de gemeenschap weer te geven.
Klopt, maar dan wel om goede redenen.
Wat ik bedoelde is dat priesters en gelijkaardige functies zich niet horen te moeien met wettelijke zaken enkel omdat het in een boekje staat en dat zij en andere gelovigen vallen onder de burgerlijke wetgeving.
Maar dat vindt ge blijkbaar ook, gezien onderstaande:

Citaat:
De overheid mag zich zeker met religie bemoeien, zodra religieuzen overgaan tot onwettige acties, geïnspireerd door hun religie zoals het sodomiseren van koorknapen door katholieke pedopriesters, het besnijden van meisjes door imams, het eten van ongeboren vruchten door vrijzinnigen, het swaffelen en onderspuiten met microwezens van openbare gebouwen door harrianen, en andere misdrijven....
We zitten op dezelfde golflengte wat onze mening over godsdiensten betreft.
Waar we blijkbaar van mening verschillen is op de manier waarop dat moet gebeuren.

1) Via intelligente discussies zoals wij hierboven voeren
2) Via vulgaire woordspelletjes en beledigingen zoals een sus, SDX of grimbergen

Ik ben van mening dat 1 productiever is
Oud 25 mei 2011, 08:33   #56
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zitten op dezelfde golflengte wat onze mening over godsdiensten betreft.
Waar we blijkbaar van mening verschillen is op de manier waarop dat moet gebeuren.

1) Via intelligente discussies zoals wij hierboven voeren
2) Via vulgaire woordspelletjes en beledigingen zoals een sus, SDX of grimbergen

Ik ben van mening dat 1 productiever is
Ik sluit geen van alle mogelijke discussie'vormen' uit.
Ieder vogeltje etc. etc.
Over effectiviteit spreek ik me niet uit.
Ik probeer enkel nooit een persoon te beledigen.
Een idee daarentegen behandel ik graag zowel ernstig als lollig, of zelfs grof.
Wie zich eraan ergert (en dat kan evengoed aan een ernstige analyse zijn) begaat m.i. de fout om zich teveel met zijn opinies te identificeren.
Oud 25 mei 2011, 08:35   #57
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het onderwerp zelf bepaalt vaak het niveau van de discussie.
Dus...
Oud 25 mei 2011, 13:52   #58
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, God forbid (sic) dat het wat zou teweeg brengen.
Gewoon Ismambashen is veel productiever.
Oh, wait.

Generaties geleden leefden mensen in onze contreien onder 't kattelieke juk, 't katholicisme werd aangepakt, en vaak hard zelfs, niet met fluwelen handschoentjes, zelfs nu nog wordt dit gedaan (cfr rooi wesp die kattelieke symbolen in de fik stak of vertrappelde).
't Is zelfs 'bon ton' om dit te doen met de RKK, wordt gezien als 'heldhaftig'!
't Is natuurlijk ook niet gevaarlijk (meer), vandaar waarschijnlijk, maar soit, wij hoeven niet te zweten onder dat religieuze juk!

Geen kat die 't ooit in haar hoofd haalde om die mensen - die zich onder dat juk vandaan geworsteld hebben, om zichzelf te bevrijden en te zorgen dat wij - en ja, ook jij - vandaag de vrijheid hebben om niet meer onder 1 of ander religieus juk te moeten leven - als 'racisten', katteliekofoben of katteliekenbashers weg te zetten.

Elke religie, geen enkele uitgezonderd, heeft 't recht om afgefakkeld te worden, met de grond gelijk gemaakt te worden.

Ik zie 't zelfs als 'n plicht, om 'jouw' nakomelingen, als je er mocht hebben, te vrijwaren van 'n nieuw religieus juk!
Oud 25 mei 2011, 16:50   #59
Alboreto

Standaard

Citaat:
Generaties geleden leefden mensen in onze contreien onder 't kattelieke juk, 't katholicisme werd aangepakt, en vaak hard zelfs, niet met fluwelen handschoentjes, zelfs nu nog wordt dit gedaan (cfr rooi wesp die kattelieke symbolen in de fik stak of vertrappelde).
't Is zelfs 'bon ton' om dit te doen met de RKK, wordt gezien als 'heldhaftig'!
't Is natuurlijk ook niet gevaarlijk (meer), vandaar waarschijnlijk, maar soit, wij hoeven niet te zweten onder dat religieuze juk!

Geen kat die 't ooit in haar hoofd haalde om die mensen - die zich onder dat juk vandaan geworsteld hebben, om zichzelf te bevrijden en te zorgen dat wij - en ja, ook jij - vandaag de vrijheid hebben om niet meer onder 1 of ander religieus juk te moeten leven - als 'racisten', katteliekofoben of katteliekenbashers weg te zetten.

Elke religie, geen enkele uitgezonderd, heeft 't recht om afgefakkeld te worden, met de grond gelijk gemaakt te worden.

Ik zie 't zelfs als 'n plicht, om 'jouw' nakomelingen, als je er mocht hebben, te vrijwaren van 'n nieuw religieus juk!
Ik heb geen enkel probleem met mensen die zich vrijvechten van welk juk dan ook en op welke manier dan ook.
Dat is hun goede recht.

Waar het hier over gaat is mensen die menen anderen tegen hun wil te moeten ontdoen van iets waar ze niet mee akkoord gaan, en dit op een manier die zelfs bij mensen die het in de grond met u eens zijn als plat racisme wordt aanzien.

Die mensen werken contra-productief.

En ik ben van mening dat redwasp hier inderdaad een punt heeft.
Oud 25 mei 2011, 16:59   #60
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

Heb je daar nu geen spijt van, nu je gelovig bent?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be