Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2011, 18:18   #41
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dat kunnen ze dan na school doen zodat tijdens de schooluren andere vakken die nu niet of amper aan bod komen meer plaats krijgen. Godsdienstonderwijs lijkt mij voor een maatschappij niet zeer nuttig.
Kinderen zijn geen robots. Mogen de kinderen nog even tot rust komen na school ja? Mij lijkt het wel nuttig voor een gelovig kind. Bent je anti-religie dan volg je maar zedenleer. Staat dat u niet aan, dan word je vrijgesteld en hoef je geen LBV te volgen.
Oud 30 mei 2011, 18:19   #42
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Dat ze dat dan thuis doen, op school moeten ze algemene waarden en normen meekrijgen en godsdienst hoort daar niet bij!
Die krijgen ze mee in de zedenleerklas.
Oud 30 mei 2011, 18:21   #43
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
De man in de YouTube film zei dat dat uit de Bijbel kwam, als ik me niet vergis.
uit de bijbel? ik heb het over vers 9.5 uit de "vredelievende koran"

Citaat:
9.5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 18:21   #44
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Die krijgen ze mee in de zedenleerklas.
Als je islam volgt, dan krijg je toch geen zedenleer.
Oud 30 mei 2011, 18:26   #45
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
uit de bijbel? ik heb het over vers 9.5 uit de "vredelievende koran"
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Bijbel, Matheus 10-34
Denkt niet dat ik naar de aarde ben gekomen om vrede te brengen, ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar om het zwaard te brengen.
Nu gij

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 30 mei 2011 om 18:26.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 18:31   #46
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dus het Christendom en de Islam zetten eigenlijk beiden aan tot geweld?

Religie was er oorspronkelijk om op levensvragen te antwoorden, en het leven een bepaalde waarde geven. Dus waarom dat afschaffen?
Nee beide zeggen dat het op een bepaalde manier geinterpreteerd moet worden. Voor de verschillende interpretaties verwijs ik je graag naar google (zwaard van jesus en zwaard van mohammed).

Inderdaad, religie was er om levensvragen te beantwoorden. Maar evenzeer ook om de kerkelijke macht in stand te houden. Pakweg 50 jaar geleden was godsdienst nog belangrijk. kijk hoe we er nu in België tegenover kijken.

De verhaaltjes die vertelt werden en die een antwoord proberen te vinden hoe men zich moet gedragen kan men evenzeer doen in lessen ethiek, moraal etc. Met hedendaagse voorbeelden. Wedden dat ze beter zullen blijven hangen?
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 18:34   #47
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu gij
geef mij dan maar het zwaard dat Jezus meebrengt! Wie weet kan ik het niet gebruiken in zelfverdediging als ik die moslims tegenkom nadat hun heilige maanden voorbij zijn. (wanneer is het ramadan? binnenkort toch weer?)
Oud 30 mei 2011, 18:36   #48
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
De titel van topicstarter is fout. Het gaat om grofweg de helft van de lagereschoolkinderen in Antwerpen die in het stedelijk onderwijs zijn ingeschreven en niet om de helft van de lagereschoolkinderen in Antwerpen. Er is ook nog altijd zoiets als een vrij onderwijsnet.

Het enige probleem dat ik hier zie is het bestaan van concentratiescholen/segregatie. Misschien ook wel de stadsvlucht onder autochtonen en het onvermogen tot voortplanting onder autochtonen. Misschien kweken sommige groepen conservatieve moslims te veel omdat de traditie dat vereist of omdat hun visie op seksualiteit gedateerd is.

Maar wie ben ik om te zeggen wie kinderen op de wereld mag zetten en wie niet? Vanuit ecologisch opzicht lijkt geboortebeperking sowieso wel nuttig. Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoe je 't bekijkt. Er spelen overduidelijk veel factoren mee.
titel is gewoon overgenomen van de krant.
Maar je hebt gelijk. Ik voorzie dan ook een reusachtige toename in het vrij onderwijs, omdat men daar tenminste nog een beetje gevrijwaard is van die verrijkende extra cultuur zodat het niveau tenminste op Vlaams niveau kan behouden worden.
Daar neem ik desnoods wel wat kruistekens en rituelen bij.
Oud 30 mei 2011, 18:36   #49
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat wel relevant is, is het feit dat mensen de keuze hebben om te bepalen welke waarden en normen ze hun kinderen meegeven. Daar heb jij u niet mee te bemoeien. Dringt dat een beetje tot u door?
Wel dat ze dat dan doen in de huiselijke kring en nog liever in hun thuisland, zodat ik er niet dagelijks mee wordt lastiggevallen.

Als ik zo uw kritiek lees dan denk ik niet op naar de 50% maar op naar de 0%. Relletjes zoals in griekenland zouden hier ook niet misstaan.
Oud 30 mei 2011, 18:36   #50
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee beide zeggen dat het op een bepaalde manier geinterpreteerd moet worden. Voor de verschillende interpretaties verwijs ik je graag naar google (zwaard van jesus en zwaard van mohammed).

Inderdaad, religie was er om levensvragen te beantwoorden. Maar evenzeer ook om de kerkelijke macht in stand te houden. Pakweg 50 jaar geleden was godsdienst nog belangrijk. kijk hoe we er nu in België tegenover kijken.

De verhaaltjes die vertelt werden en die een antwoord proberen te vinden hoe men zich moet gedragen kan men evenzeer doen in lessen ethiek, moraal etc. Met hedendaagse voorbeelden. Wedden dat ze beter zullen blijven hangen?
Eigenlijk kan je wel stellen dat religie waardeloos wordt als het zijn emanciperend karakter verliest.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 18:39   #51
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Eigenlijk kan je wel stellen dat religie waardeloos wordt als het zijn emanciperend karakter verliest.
sommige verhaaltjes kan men even stichtend noemen als de sprookjes van Grimm. andere verhaaltjes (zeker de koranvertelsels) zijn eerder een blauwdruk voor oorlogsvoering en roofovervallen. Er bestaat zelfs een hoofdstuk dat "de buit" heet....
Oud 30 mei 2011, 18:45   #52
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Kinderen zijn geen robots. Mogen de kinderen nog even tot rust komen na school ja? Mij lijkt het wel nuttig voor een gelovig kind. Bent je anti-religie dan volg je maar zedenleer. Staat dat u niet aan, dan word je vrijgesteld en hoef je geen LBV te volgen.
Tuurlijk zijn kinderen geen robots maar wel zeer beïnvloedbaar. Een kind in de lagere school is niet anti religie. Die slikt wat haar of hem gegeven wordt, dus waar de ouders voor kiezen.
Daarom vind ik 3 jaar godsdienstgeschiedenis, van magie tot monotheïsme, in het middelbaar meer dan voldoende.
In de lagere school hebben kinderen wel nood aan wat anders om zo sterk mogelijk in hun schoenen te staan voor het leven later. Daar moet veel meer tijd gemaakt worden om op de specifieke noden of interesses van een kind in te spelen.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 30 mei 2011 om 18:46.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 18:46   #53
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
sommige verhaaltjes kan men even stichtend noemen als de sprookjes van Grimm. andere verhaaltjes (zeker de koranvertelsels) zijn eerder een blauwdruk voor oorlogsvoering en roofovervallen. Er bestaat zelfs een hoofdstuk dat "de buit" heet....
Zoals hierboven reeds gezegd was dit een handleiding voor nomaden in de 7/8e eeuw nc. Dat men dit nog steeds voor waar aanziet in de 21e eeuw is op zich al een mirakel.

t wordt trouwens tijd dat iemand me eens de bijdrage van godsdienst in de laatste 100 jaar kan aantonen.
Oud 30 mei 2011, 18:48   #54
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
titel is gewoon overgenomen van de krant.
Maar je hebt gelijk. Ik voorzie dan ook een reusachtige toename in het vrij onderwijs, omdat men daar tenminste nog een beetje gevrijwaard is van die verrijkende extra cultuur zodat het niveau tenminste op Vlaams niveau kan behouden worden.
Daar neem ik desnoods wel wat kruistekens en rituelen bij.

Verwondert me niets. HLN is een ordinaire sensatiegazet.

Ik weet niet of je die dingen een beetje volgt, maar alle onderwijsnetten lijken af te takelen. Ik denk dat mijn generatie zo wat de laatste is die nog 'behoorlijk' onderwijs heeft gekregen. (Heb trouwens gans mijn leven op katholieke scholen gezeten, waaronder twee in het secundair mét veel allochtonen)

Op haast alle vlakken is men alles aan het vergemakkelijken en de manier van opvoeden is meer en meer van dat wollig nietszeggend pseudoporgessief gedoe, opgesteld door pedagogen die nog nooit in een klas hebben gestaan. Bij wetenschappen en wiskunde lijkt het verval het snelste te gaan.

In concentratiescholen is de instroom van lompenproletariaat-moslims misschien wel een belangrijke reden van verloedering. Maar in gewone scholen ligt het volgens mij vooral aan verdere onderwaardering van het leerkrachtenambt en de verloedering van leerkrachtenopleidingen aan hogescholen.
Oud 30 mei 2011, 18:55   #55
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Verwondert me niets. HLN is een ordinaire sensatiegazet.

Ik weet niet of je die dingen een beetje volgt, maar alle onderwijsnetten lijken af te takelen. Ik denk dat mijn generatie zo wat de laatste is die nog 'behoorlijk' onderwijs heeft gekregen. (Heb trouwens gans mijn leven op katholieke scholen gezeten, waaronder twee in het secundair mét veel allochtonen)

Op haast alle vlakken is men alles aan het vergemakkelijken en de manier van opvoeden is meer en meer van dat wollig nietszeggend pseudoporgessief gedoe, opgesteld door pedagogen die nog nooit in een klas hebben gestaan. Bij wetenschappen en wiskunde lijkt het verval het snelste te gaan.

In concentratiescholen is de instroom van lompenproletariaat-moslims misschien wel een belangrijke reden van verloedering. Maar in gewone scholen ligt het volgens mij vooral aan verdere onderwaardering van het leerkrachtenambt en de verloedering van leerkrachtenopleidingen aan hogescholen.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het "gelijke kansen" onderwijs hier ook niet toe bijgedragen heeft. In mijn tijd had je nog de "elitescholen" die iets moeilijker waren dan andere scholen voor soortgelijke richtingen. Na de eerste twee jaar waren er ongeveer een 10% die van school moest veranderen en 30% die een andere richting moest kiezen doordat ze slechte resultaten.

Op die manier is het niveau veel hoger van de klas en was van mijn klas zelfs 100% geslaagd in hun eerste jaar universiteit. Zo creeer je gelijke kansen maar nu krijg ik het gevoel dat iedereen moet slagen (dan meer geld voor de scholen ) en dat komt het algemeen resultaat niet ten goede.
Oud 30 mei 2011, 18:58   #56
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb een veel te materialistisch wereldbeeld om aan te nemen dat oorlogvoering en roofovervallen enkel gebaseerd kunnen zijn op een boekske.

Sociale, economische en politieke verklaringen lijken me veel aannemelijker. Religie/ideologie zijn daarbij in de meeste gevallen slechts een laagje cultureel vernis. Bij vergaande polarisering komt het vrij vaak voor dat twee partijen elkaar diaboliseren en religie/ideologie omtoveren tot de dienstmaagd van de heersende klasse.

Bijvoorbeeld toen de Amerikanen Irak binnenvielen. Officieel (ideologisch) was de reden om over te gaan tot de inval schendingen van mensenrechten, bezit van massavernietigingswapens en meer van dat fraais. De facto (geopolitiek) ging het echt wel om controle over de geostrategisch en economisch erg belangrijke regio.
Oud 30 mei 2011, 19:03   #57
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Misschien toch eens Anwar Shaikh lezen: http://iranpoliticsclub.net/authors/...aikh/index.htm

en met name:
http://iranpoliticsclub.net/library/...ent1/index.htm
Oud 30 mei 2011, 19:06   #58
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Om eerlijk te zijn denk ik dat het "gelijke kansen" onderwijs hier ook niet toe bijgedragen heeft. In mijn tijd had je nog de "elitescholen" die iets moeilijker waren dan andere scholen voor soortgelijke richtingen. Na de eerste twee jaar waren er ongeveer een 10% die van school moest veranderen en 30% die een andere richting moest kiezen doordat ze slechte resultaten.

Op die manier is het niveau veel hoger van de klas en was van mijn klas zelfs 100% geslaagd in hun eerste jaar universiteit. Zo creeer je gelijke kansen maar nu krijg ik het gevoel dat iedereen moet slagen (dan meer geld voor de scholen ) en dat komt het algemeen resultaat niet ten goede.
Dat is zo. "Gelijke kansen" en andere hippe sociaaldemocratische zooi betekenen in de praktijk een daling van het niveau. Het had veel nuttiger geweest om een bijles/bijscholingssystemen beter uit te werken, zoals in Finland gebruikelijk is.

De belangrijkste partij die volgens gelijke kansen kunnen creëren zijn de ouders. Studiediscipline en inzet zijn dingen die je moet aanleren. Mij hebben ze dat nooit aangeleerd. Ik draag er nog altijd sporen van mee. Het secundair kon ik weliswaar vrij vlot doorlopen, maar in het hoger onderwijs heb ik chronisch problemen met leerhouding. Het is erg moeilijk om jezelf op te voeden toch maar te doen wat moet gebeuren. Een heuse karwei van lange adem.
Oud 30 mei 2011, 20:21   #59
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
geef mij dan maar het zwaard dat Jezus meebrengt! Wie weet kan ik het niet gebruiken in zelfverdediging als ik die moslims tegenkom nadat hun heilige maanden voorbij zijn. (wanneer is het ramadan? binnenkort toch weer?)
Ja, dat interpreteer je dan op een andere manier, maar moest zoiets in de Koran staan durf ik te wedden dat je zou typen dat Mohammed inderdaad het zwaard bracht en blablabla, of Allah alleen oorlog wilt.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 21:42   #60
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat interpreteer je dan op een andere manier, maar moest zoiets in de Koran staan durf ik te wedden dat je zou typen dat Mohammed inderdaad het zwaard bracht en blablabla, of Allah alleen oorlog wilt.
ik interpreteer niks. Ik lees wat er staat. in de koran staat: hak hun hoofden af. in de gebiedende wijze.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be