![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
-Hoxhaïsme -Eurocommunisme -Titoïsme -Trotskisme -Stalinisme -Kroetjes-revisionisme -Maoïsme -Marxisme-Leninisme -Marxisme -Kautskyaans-Marxisme -Austro-Marxisme -Radencommunisme -Kapitalistisch communisme -Juche -Anarcho-communisme Maar jou zal het een worst wezen wat die inhouden en hoe verschillend zij zijn en hoe hard de conflicten zijn tussen de aanhangers van elke stroming (onlangs hebben de anarcho-communisten de oorlog proberen te verklaren met de Marxisten-Leninisten) Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als X'en zich verenigen om de keuzemogelijkheden van Y'en in te perken, kunnen die Y'en zich ook verenigen en overeenkomen om niet meer bij X'en te kopen. Op elke schaal. Zelfs al beginnen ALLE bakkers samen te spannen om een hogere prijs af te dwingen dan ontstaat er een gat in de markt voor lagere prijzen. Er moet maar één zijn die beslist om niet mee te spannen en de klanten drummen om bij hem te kopen. Hij kan zo groeien, personeel aanweren, meer brood bakken, nog meer klanten. Enzovoort. Het is belangrijk om zich te realiseren dat deze correcties reeds van in den beginne ingrijpen en reeds lang voor al die X'en zich konden verenigen reeds tot een tegengestelde marktbeweging leidden. Het zijn overheden die marktcorrecties ophouden en zo uit de hand gelopen toestanden veroorzaken waar inderdaad alle X'en kunnen samenspannen. Zonder een bedrijf dat kan dwingen tot het kopen van eender wat aan een opgelegde prijs (overheid), zouden correcties gedecentraliseerd plaatsvinden met een corrigerende resolutie van één enkele ruil, alzo mensen de tijd gevende zich aan te passen (bvb taak beter uitvoeren dus lagere prijs en/of hogere kwaliteit, of iets produceren dat mensen wèl willen kopen). Maar dat bedrijf, met deze betaalwijze, is er, en haar aanwezigheid en moeizucht heeft doorheen de geschiedenis tot grote correcties geleid, waarvan we dra één meemaken op een nooit geziene schaal. Is het toeval dat tijdens de voorbije decennia de overheden ter wereld steeds groter, vetter en moeizuchtiger werden, en dat we nu zulk een supercorrectie zien? Nee. Diegenen die nu pleiten voor nog méér regelneverij, pleiten eigenlijk voor het nog verder onttrekken van productiemiddelen van marktgerichte sectoren. Iets dat al erg is, nog erger maken. Hoe kortzichtig kun je zijn? Of is het geen kortzichtigheid, en is het de bedoeling om op een wereldwijde reincarnatie van het Warschau Pact uit te komen?
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 22 juni 2011 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een vrije markt is het ontbreken van een dwangsysteem. Een ware democratie (met bindend referendum op initiatief van het volk en alle andere modaliteiten vervuld) is het beste dwangsysteem. En zo gaat het verder bergaf tot dictaturen van minderheden, particratieën, enz tot dictaturen. Bent U bang van de meeste mensen rondom u? Citaat:
Dit is toch niet moeilijk te schnappen, hee Marxmannetje? Citaat:
Citaat:
U quote twee stukken tekst van me met deze ene zin als "antwoord" (noot van de redactie: KUCH). Dat lijkt me sterk op zo een hakkenklikker die Jawohl Herr Fuhrer! kweelt elke 30 minuten. Citaat:
Hoezo? Ik zei dat het me niet uitmaakt welke etiketten ze op zichzelf en anderen plakken. En blinde haat? Ik voel me eerder geamuseerd bij sommige zaken die ik hier lees. ![]()
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 22 juni 2011 om 15:40. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() Goed, gij wint. Ik kan (momenteel) niet op tegen u. Zal misschien later toch eens reageren, als ik mijn woorden vind.
![]() Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 22 juni 2011 om 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() En wat is liberalisme nu precies? Want ik weet er niet echt zo veel over.
Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 22 juni 2011 om 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Dat is duidelijk...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Ik weet dat het liberalisme gelooft in de kracht van het individu, het individu zelf zijn keuzes moet maken zonder hulp of wat dan ook, en de vrije markt het individu geleidelijk aan vrijheid zal schenken.
Wat weet jij over het communisme? "Dat het veel doden op zijn geweten heeft en dat Fidel Castro een stoute meneer is!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel mijn mening bij over iets, als ik mezelf niet kan verdedigen. Dat is wat ik deed om te komen tot "waar" ik nu ben. Alleen oplichters of leugenaars, dus mensen met een niet-zo-fraai motief, doen iets anders dan hun mening te herzien. Want zij zeggen niet wat ze denken. Zij uiten geen mening. Al wat ze doen is anderen pogen blaaskes wijs te maken in functie van het eigen voordeel.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet waar dat wij geloven dat individuen 'zelf' keuzes zou moeten maken zonder hulp of wat dan ook.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit gaat over economie. En eigenlijk gaat economie ook over samenleving. Want de primaire reden voor samenleving is economie. Mensen leven samen omdat ze er op economisch vlak beter van worden. Véél beter. Kapitalisme heeft, volgens de gangbare definities, een vrije markt als uitgangspunt. Ik ben voorstander van kant en klare wijn. Van duidelijkheid. Het latijnse woord 'libertas' betekent vrijheid. Dus elk woord dat met 'liber' begint zou moeten vrijheid betekenen, of indien gebruikt als ideologisch kenmerk, een voorstander van vrijheid. En dan kijk ik wat er wordt gedaan. Niet de blabla, maar de boemboem. Op basis daarvan trek ik de conclusie. Liberalisme zou dus een ideologische stroming moeten zijn die mensen (belangrijk-zonder enige selectiviteit) zoveel mogelijk vrijheid wil geven. Een liberaal die zijn job goed doet maakt zichzelf op termijn overbodig. Hoera, onze Guy komt ons weer helpen in den privé! ![]() Ik zie echter het tegendeel op DOEN-vlak. Dat strookt niet met het etiketje, en vandaar mijn onderwerp.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Liberalisme (voor mij) in 1 woord is 'vrijwilligheid'.
Alles mag, alles kan, niets moet. Zolang het maar vrijwillig is. Daaruit ontstaan dan de verschillende moeilijkheden. Wat is vrijwilligheid? Wat niet? Wel; alles is vrijwillig als dat niet gedwongen wordt door iemand anders. Als ik u niet dwing om iets te doen, dan doe jij dat vrijwillig. Ook al is het misschien niet leuk te doen. Ook al leef je idealiter in een andere omstandigheid. Maar als het niet mijn verantwoordelijk is, is het nog steeds vrijwillig. Ook al is het soms jammer.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Als dat de menselijke natuur is, dan zouden we er allang ten onder aan gegaan zijn. Niet iedereen wil dus macht en niet iedereen is egoïstisch. En aangezien alle bezit gemeenschappelijk is en jij bezit mag toe-eigenen zolang het niet ten koste is van anderen hun arbeid, kun je je egoïstische behoeften bevredigen op voorwaarde dat jij ook produceert voor anderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens; als de mens werkelijk een egoïstisch en machtsgeil dier is lijkt het me nog meer een reden om het kapitalisme zo veel mogelijk te beperken, anders verzanden we werkelijk in de wet van de jungle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En mensen die hun communistische samenleving bekritiseren, zullen het wel ondervinden.
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus, communisme werkt een dictatuur in de hand? Maar het woord communisme komt van het woord "commune", wat woongemeenschap wilt zeggen. Als we dan de Paris de Communes bekijken, dan kunnen we vaststellen dat een commune een democratische arbeidersbestuur moet hebben, waarin de vrije ontwikkeling van ieder de vrije ontwikkeling van allen is en van ieder naar zijn vermogen, aan ieder naar zijn behoefte. Ten slotte, hoe komt een dictator aan de macht? Door een revolutie? Door een staatsgreep? Een revolutie kan hij niet plegen, aangezien hij geen of weinig aanhangers zou krijgen bij het proletariaat dat net gewend raakt aan het communisme. En als hij dat heeft, dan zullen ze ooit op een dag tegen zijn dictatuur in opstand komen. En een staatsgreep? Hangt er van af wat de functie nog is van een staat in een communisme. Maar uhm, dit is off-topic, en verdient een extra topic me dunkt. Terug op Erw: het liberalisme trekt me aan. Nu alleen boeken dat u of Adrian me kunnen aanraden en ik ben vetrokken ![]() Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 22 juni 2011 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |