Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2011, 17:29   #41
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als Elio tussen zijn drukke bezigheden door goed bijstudeert en lessen "Dictie van het Nederlands" volgt kan het nog allemaal goed komen. Als geboren West-Vlaming moet ik uw bewering tegenspreken. Sommige West-Fluten blijven koppig vastkleven aan het West-Vlams. "West-Vlams is e toale", zo schreef destijds Doomy het ook onder zijn Avatar. En er zijn nogal wat keikoppen bij. Maar zelfs dáár kun je steeds meer je permitteren iemand in het Nederlands aan te spreken en een redelijk correcte respons krijgen.
Tut tut. Elio di Rupo is voor het ogenblik en in mijn ogen totaal ongeschikt om premier te worden. Niet omdat hij onbekwaam zou zijn, maar omdat hij te schabouwelijk Nederlands praat. Dat kan men niet maken, een premier die zulk schrikbarend Nederlands lalt.

Daarentegen, als het dan toch een PS-er zou moeten zijn die Eerste Minister zou worden, dan is Magnette de reddende engel en de geknipte persoon. Hij is jong (maar niet te jong), bekwaam, en hij spreekt als Franstalige uitstekend Nederlands.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 17:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 17:36   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Daarom had ik het ook over de gemiddelde West-Vlaming , niet over "allemoale" . Maar ik had evengoed de gemiddelde Vlaming kunnen zeggen , in het algemeen . Het geldt ook voor de gemiddelde Oost-Vlaming en Antwerpenaar , in mindere mate voor Limburgers .

Ik bedoel maar : als mensen uit Mons , Charleroi , Namen , Luik samenzitten dan spreken ze onder mekaar Frans en hebben geen probleem om mekaar te verstaan . Zet iemand uit Oostende bij mensen uit Brugge , Gent , Antwerpen , Maaseik en ze moeten heel hard hun best doen , willen ze elkaar kunnen begrijpen . De gemiddelde Vlaming vertikt het om AN te spreken , en ik begrijp niet hoe dat komt !
Domme boertige koppigheid. "Das nuzze toale en ze moen ziedder mo zieën dasse nuus verstoan. Nè!"
Oud 5 juli 2011, 17:54   #43
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Domme boertige koppigheid. "Das nuzze toale en ze moen ziedder mo zieën dasse nuus verstoan. Nè!"
Dan moete we ook nie verongelijkt staan kijken als de Fransen het Nederlands\Vlaams als taal vd boerkes zien.
Ons eigen schuld, los van hun liquistisch superioriteitscomplex.
Oud 5 juli 2011, 17:57   #44
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 18:05.
Oud 5 juli 2011, 17:57   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is uw mening. In elk geval hoor ik toch veel liever M. De Wouters praten dan Meus, Goossens of Huysentruyt. Ik zou wel eens graag uw uitspraak van het Nederlands willen horen. Dat kan meevallen vermits u Limburger bent.
Piet Huysentruyt spreekt een sappig Vlaams. Tenzeerste te waarderen en heel wat kleurrijker dan het bekakt Hollands van de Amsterdamse Marlène de Wouters. En voor uw informatie: ik heb een Limburgse uitspraak van het Nederlands. En wij Limburgers spreken naar het schijnt het zuiverste en mooiste Nederlands. U zult wellicht begrijpen dat dit laatste me in gene mate verwondert.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 18:06.
Oud 5 juli 2011, 18:41   #46
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tut tut. Elio di Rupo is voor het ogenblik en in mijn ogen totaal ongeschikt om premier te worden. Niet omdat hij onbekwaam zou zijn, maar omdat hij te schabouwelijk Nederlands praat. Dat kan men niet maken, een premier die zulk schrikbarend Nederlands lalt.

Daarentegen, als het dan toch een PS-er zou moeten zijn die Eerste Minister zou worden, dan is Magnette de reddende engel en de geknipte persoon. Hij is jong (maar niet te jong), bekwaam, en hij spreekt als Franstalige uitstekend Nederlands.
Het Nederlands van Di Rupo is niet slechter dan het Nederlands van Achiel Van Acker , premier in +/- 1960 (?) , en die was van Brugge !
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 18:45   #47
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'k Zen blaai da gaai 'et oek wet !
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 18:53   #48
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Hollander begrijpt dat dus niet.
Wat ben je toch ook een nietswetend provinciaaltje. Waar in Godsnaam ontmoet jij je ''Ollanders''? Want d'r klopt geen hout van wat jij beweert. Wasemkap is voor veel Brabanders totaal geen onbekend woord, al wordt tegenwoordig wel vaker Afzuigkap gezegd.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 18:57   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Het Nederlands van Di Rupo is niet slechter dan het Nederlands van Achiel Van Acker , premier in +/- 1960 (?) , en die was van Brugge !
Het Nederlands van di Rupo is niet alleen slecht. Het is archislecht. Dat betekent dus dat het nog slechter is dan slecht. Mensen die een Nederlands van zulk zwak kaliber brobbelend afhakkelen en onze taal volkomen radbraken, kunnen natuurlijk geen Eerste Minister worden van België. Dat is nogal wiedes.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 18:59.
Oud 5 juli 2011, 19:05   #50
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Wat ben je toch ook een nietswetend provinciaaltje. Waar in Godsnaam ontmoet jij je ''Ollanders''? Want d'r klopt geen hout van wat jij beweert. Wasemkap is voor veel Brabanders totaal geen onbekend woord, al wordt tegenwoordig wel vaker Afzuigkap gezegd.
Ja maar Brabanders zijn dan ook geen echte Hollanders. Zij zijn op de verkeerde tijd terecht gekomen onder de knoet van het verkeerde land. En stilletjes aan zijn ze verhollandst. Men probeert de oude Brabantse volkstaal nog wat krampachtig in leven te houden, maar het is vechten tegen de Hollandse bierkaai.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 19:06.
Oud 5 juli 2011, 19:07   #51
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Eén journalist is voldoende om het bestaan van de Taalunie te ontkennen? Straks ga je nog zeggen dat de Walen geen Frans spreken omdat ze septante en nonante zeggen in plaats van soixante-dix en quatre-vingt-dix.
Als ik met Nederlanders praat (en dat doe ik regelmatig) dan moet ik mijn taal aanpassen of ze vragen om de haverklap om te herhalen wat ik zeg.
Oud 5 juli 2011, 19:50   #52
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar Brabanders zijn dan ook geen echte Hollanders. Zij zijn op de verkeerde tijd terecht gekomen onder de knoet van het verkeerde land.
Deze Brabander is nog elke dag dankbaar dat Breda niet bij Belgie is gaan horen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 20:07   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze zouden in ieder geval zich meer moeten inspannen om zich onze Vlaamse woorden eigen te maken.
Ze doen hun best maar, gelijk ze dat doen in 't Frans.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 20:07   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Wat is dat?
Hetzelfde als een dampkap.

Maar zij verstaan alleen "afzuigkap".
Wat dan bij ons andere ideen oproept.
Oud 5 juli 2011, 20:08   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Moet gij nodig zeggen..
Dat de Walen maar eerst eens Nederlands WILLEN leren, en fatsoenlijk Nederlands. Als ik Elioke hoor zap ik rap naar een andere post\zender. Het is een regelrechte verkrachting vd Nederlandse taal.
Ik heb in mijn vriendenkring een meisje dat al drie jaar in NL is en werkt, van origine een franstalige Zwitserse.
Ge kunt met moeite nog net iets van het oorspronkelijke frans accent horen, zo goed Nederlands spreekt ze, tuurlijk niet met vlaams accent. Wel zet daar DiejeRupo naast... een schandvlek voor de Nederlandse taal
En wat is de oorzaak: niet kwestie van niet KUNNEN maar van niet WILLEN.
Zij bevestigde mij inderdaad het arrogant liquistisch superioriteitscomplex wat de Fransen hebben, en zou nooits in Frankrijk willen wonen.

Wel voor mij maar één conclusie:
Vlaanderen Vrij Nu
Nederlanden herenigt u !!!
U bent gewoon uit gewoonte tegendraads.
Oud 5 juli 2011, 20:09   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat mensen maar eens leren dat in Nederland en Vlaanderen één taal wordt gesproken: Nederlands.
Daar zit u verkeerd.
Wij spreken vlaams en we laten ons door niemand vertellen of door de strot rammen welke taal we moeten spreken.
Oud 5 juli 2011, 20:13   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Deze Brabander is nog elke dag dankbaar dat Breda niet bij Belgie is gaan horen.
Het is volstrekt normaal en perfect begrijpelijk dat u als telg van een eeuwenlange moegetergde en geïndoctrineerde bevolking zulke uitspraken doet.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 20:13.
Oud 5 juli 2011, 20:18   #58
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De uitspraak van het Nederlands door Elio Di Rupo is bijkans karikaturaal en een belediging voor buitenlanders die wél moeite hebben gedaan om zich een goede uitspraak eigen te maken.
Zullen we eens naar een Nederlander luisteren die "zich uitdrukt" in het Frans ?

http://www.youtube.com/watch?v=oJjtB...eature=related

Laatst gewijzigd door Henri1 : 5 juli 2011 om 20:21.
Oud 5 juli 2011, 20:19   #59
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is volstrekt normaal en perfect begrijpelijk dat u als telg van een eeuwenlange moegetergde en geïndoctrineerde bevolking zulke uitspraken doet.
Als er één volk geïndoctrineerd is dan is het wel het Belgenvolk, met hun hollanderhaat, zelfs voor ze er ooit een gezien hebben, haten ze hen al.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 20:19   #60
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zullen we eens naar een Nederlander luisteren die "zich uitdruky" in het Frans ?

http://www.youtube.com/watch?v=oJjtB...eature=related
Deze persoon is geen kandidaat premier van een meertalig land.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 5 juli 2011 om 20:19.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be