![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik realiseer mij echter dat deze inzichten een gevolg zijn van een bepaalde recente wetenschappelijke, technische en maatschappelijke ontwikkeling die andere volken, evenals bepaalde culturen binnen onze grenzen, niet in dezelfde mate hebben doorgemaakt. Dus mijn splinternieuwe criteria voor 'goed en slecht voor dieren' (of goed en kwaad) zijn niet universeel geldig en daarom kan ik niet trots zijn op deze inzichten en ik kan andere culturen niet veroordelen als zij deze opvattingen niet met mij delen. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de reden waarom islamieten hun vijanden of misdadigers onthoofden of kelen. Dat kan in hun ogen de meest humane manier zijn. We mogen hierbij ook wel eens terugblikken op onze historie. De inquisitie heeft honderden of duizenden ketters levend op de brandstapel gezet, vaak nadat ze langdurig gemarteld waren om een bekentenis af dwingen. En hoewel de guillotine werd gezien als een humaan en egalitair middel om de doodstraf uit te voeren is deze toch afgeschaft. http://www.historywiz.com/guillotine.htm En tenslotte schaam ik mij voor het gewelddadig optreden van het Westen in een aantal internationale conflicten. Ik meet het niveau van mijn beschaving af aan het vermogen om grote conflicten te voorkomen en de kunst om conflicten met geweldloze middelen op te lossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat is een mooi streven natuurlijk, maar ik ben ook realist genoeg om te weten dat lang niet alle conflicten geweldloos opgelost kunnen worden. Probeer je dat wel, is de kans al snel heel erg groot dat je aan "appeasement" gaat doen om de tegenpartij maar af te kopen in de hoop dat ze je dan wel met rust zullen laten. Dan lever je zelf in terwijl de tegenstander alleen maar krijgt, en steeds meer wil. En ergens zal uit zelfbehoud vroeg of laat toch de grens getrokken moeten worden. Je kunt de krokodillen niet tot in het oneindige blijven voederen. En al helemaal niet ten koste van jezelf. Neemt verder niet weg dat ik van mening ben dat het Westen niets te zoeken heeft in Libië, Irak of Aghanistan, om maar eens wat voorbeelden te noemen. We vegen beter eerst onze eigen stoep schoon voor we überhaupt moeten overwegen die van anderen schoon te gaan vegen. Overigens veroordeel ik andere culturen niet als die niet dezelfde opvattingen delen, maar ik vraag wel dat de vertegenwoordigers van die andere culturen, als ze zich in mijn cultuur willen vestigen, zich aanpassen aan, of beter nog, assimileren in de mijne, en dat ze het bovenal achterwege laten mij de hunne op te dringen. Wat betreft de islamitische voorkeur voor kelen oversnijden: dat was misschien wel de humaanste methode in de zevende eeuw, maar we leven tegenwoordig wel in de eenentwintigste eeuw. De Inquisitie met bijhorende onmenselijkheden hebben wij inmiddels ook al achter ons gelaten, en we hebben de Verlichting doorgemaakt. Zover is de islam nog lang niet.
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se." Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 8 juli 2011 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de verwachting of eis dat immigranten assimileren en integreren iets van de moderne tijd is. Dit komt waarschijnlijk door de huidige staatsvorm, 'de verzorgingsstaat', die niet goed geschikt is voor een pluriforme samenleving. Er is ook bezwaar tegen confessionele instellingen zoals scholen, ziekenhuizen en bejaardenhuizen. Die staan een efficiënte economisch verantwoorde bedrijfsvoering en schaalvergroting in de weg en ze bedreigen de groei van onze welvaart. Laatst gewijzigd door Piero : 8 juli 2011 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Orthodoxe joden hebben hun cultuur behouden ja. Ten eerste omdat dat er nooit veel geweest zijn, en ten tweede omdat zij hun cultuur en religie niet aan anderen opgedrongen hebben. Overigens schreef ik elders op dit forum eerder vandaag al iets over het naast elkaar kunnen bestaan en mengen van culturen, levensbeschouwingen en religies. Dat kan wel ter aanvulling dienen: Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Link of koppipeest me de studie waar jij je mosterd haalt. Ik zal ze lezen (wat niet iedereen doet die studies aanhaalt) Dan zal ik zeggen wat ik er van denk.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Aangezien het niet de bedoeling is van ritueel slachten dat dieren wreed worden behandeld, kan het volgens mij niet immoreel of onbeschaafd worden genoemd. Daarom denk ik dat argumenten voor een verbod op ritueel slachten, zoals 'een hogere vorm van beschaving' en 'een stap vooruit in de evolutie' en 'een weerslag op intermenselijke relaties', niet geschikt zijn om het te verbieden. Het enige zuivere argument dat ik zie voor de verplichting dieren te verdoven voor het slachten is de opvatting dat dieren recht hebben op de best mogelijke behandeling. En dat recht bestaat nog niet. Wel bestaat er het recht dat dieren worden gevrijwaard van mishandeling en verwaarlozing. Daarom denk ik dat het verbod op ritueel slachten genomen is met onzuivere argumenten als gevolg van onheldere denkbeelden. Het wijst op een onverdraagzame houding jegens beschaafde mensen met andere denkbeelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nogmaals: dat mocht misschien wel zo zijn in de zevende eeuw op het Arabisch schiereiland, maar we hebben het hier over de eenentwintigste eeuw in Nederland. Hier is men inmiddels geëvolueerd en heeft men een andere kijk op dat soort zaken gekregen en daardoor de wet aangepast. Citaat:
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom men verdraagzaam jegens onverdraagzaamheid predikende ideologieën zou (moeten) zijn.
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 9 juli 2011 om 17:20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
In België bepalen artikels 19 tot en met 21 van de Belgische Grondwet van 1831 de godsdienstvrijheid: Art. 19 - De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd. Art. 20 - Niemand kan worden gedwongen op enigerlei wijze deel te nemen aan handelingen en aan plechtigheden van een eredienst of de rustdagen ervan te onderhouden. Art. 21 - De Staat heeft niet het recht zich te bemoeien met de benoeming of de installatie der bedienaren van enige eredienst of hun te verbieden briefwisseling te houden met hun overheid en de akten van deze overheid openbaar te maken, onverminderd, in laatstgenoemd geval, de gewone aansprakelijkheid inzake drukpers en openbaarmaking. In artikel 6 van de Nederlandse grondwet wordt het recht op vrijheid van godsdienst als volgt geformuleerd: Artikel 6. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan ter zake van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden. Citaat:
Bezwaar hebben tegen cultuurrelativisme heeft daar ook verder helemaal niets mee te maken. Als we jouw cultuurrelativistische discours zouden doortrekken, dan zouden hier bij ons wonende Azteken op het oorlogspad mogen gaan om in een naburig dorp krijgsgevangenen te maken, die vervolgens door een Aztekenpriester levend het hart mag worden uitgesneden, want dat hoort zo in hun godsdienst. Ten eerste zou dat dan onder godsdienstvrijheid vallen, en ten tweede zou dat niet eens verwerpelijk genoemd mogen worden, want we zijn nu eenmaal een pluriforme samenleving waarin alle culturen gelijk en gelijkwaardig zijn, dus ook de bloeddorstige Aztekencultuur. Citaat:
Van de rest wat je hier schrijft, kan ik verder niet zoveel maken, maar ik wil nog wel kwijt dat België allang had moeten ophouden te bestaan. Ik heb nog wel een vraagje aan je: ben je zelf gelovig, en zo ja, welke gezindte?
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se." Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 9 juli 2011 om 18:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zulke ideologieën mogen wat mij betreft in naam van de democratie en pluriformiteit gerust aan banden worden gelegd, hoe tegenstrijdig dit misschien ook moge klinken. De democratie mag zich immers wapenen tegen ondemocratische krachten die haar af willen schaffen.
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Citaat:
Het einde van vrije meningsuiting en verdachte godsdiensten? Geen anonimiteit meer op internet? Verplichting om verdachte personen aan te geven bij de inlichtingendienst? Het weren van personen met ongewenste sympathieën als onderwijzer? Als de regering van België of Nederland zulke stappen neemt gaat dat dan niet de kant op van Turkije? Of is dat wat anders? Zie: Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 29 juli 2011 om 20:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() @Macchiaveli
Sartre kwam tot de conclusie dat ieder oprecht persoon een voortdurende strijd zou moeten voeren tussen a) het gewetensvolle verlangen naar een vredige zelfvervulling door lichamelijk acties en sociale rollen - alsof levend in een portret dat iemand schildert van zichzelf b) de zuivere en felle spontaniteit zonder geweten, vrij te zijn zijn rol te verwerpen, je plaats te verlaten en nieuwe paden in te slaan. (wiki) De kerkmens heeft de neiging te kiezen voor a. Hij heeft de spontaniteit van de kinderlijke verbeelding verruild voor de fascinatie voor zijn portret als gelovig mens, hij is geïndoctrineerd. De wetenschapper kiest b. Hij heeft zijn spontaniteit bewaard en wil via zijn verbeelding zijn inzichten altijd verbeteren en verrijken. Wat betreft het hierboven besproken probleem van het onverdoofd slachten van dieren bij de rituele slacht, wordt de godsdienst door de wetenschap gedwongen te evolueren. Laatst gewijzigd door Piero : 29 september 2011 om 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Staatssecretaris
|
![]() Een interssant onderwerp, Piero!
Je hebt het hier o.a. over de kerkmens vs. de wetenschapper.... Maar hoe zit het dan volgens jou met de gelovige wetenschapper? Die eet van twee walletjes hé. ![]() Wat jij verbeelding noemt is eigenlijk het denken zelf. Want als mens doe je niks wat je niet eerst gedacht hebt (met uitzondering van de automatismen). Meestal visualiseren we zelfs wat we denken. Dat is letterlijk verbeelden hé.. er een beeld van maken. Het denken of de verbeelding is dus eigenlijk de basis van alles. Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Nee, gekheid. Ik veronderstel dat jouw gelovige wetenschapper (gelooft in een God die alles heeft geschapen met een doel) geen bioloog is of geoloog of paleontoloog. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |