Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 juli 2011, 15:36   #41
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
1/ De enige federale netto-betaler is Vlaanderen, dus dat klopt wel degelijk.
Het zijn geen groepen van mensen bij wie een belastingbrief binnenkomt. Het zijn individuen die betalen. Er zijn evengoed Waalse individuen die meer belastingen betalen dan Vlaamse individuen.

Citaat:
2/ Waarom wil jij op die manier solidair zijn met Wallonie, maar niet met bv Portugal, dat nog veel minder rijk is?
Ik wil WEL solidair zijn met Portugal en eender welke andere staat. Doe enkel beweringen over wat jijzelf wilt, a.u.b.

Citaat:
Dat mag Wallonie uiteraard zelf kiezen. Als zij evenveel, of minder, of meer kindergeld dan Vlaanderen wil uitkeren is het daartoe bevoegd.
Zij hebben gemiddeld minder geld, dus hebben zij niet dezelfde mogelijkheden zoals door jou beweerd wordt.
Robinus V is offline  
Oud 8 juli 2011, 15:49   #42
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het zijn geen groepen van mensen bij wie een belastingbrief binnenkomt. Het zijn individuen die betalen. Er zijn evengoed Waalse individuen die meer belastingen betalen dan Vlaamse individuen.
schitterende argumentatie. Dus vanaf nu smijten we gemiddelden en dergelijke overboord om vergelijkingen te maken; we kijken enkel naar individuele datapunten. Het feit is dat er een nette stroom is richting Wallonië. Indien u dit graag ontkent, of eromheen draait door uw 'individu' argumentatie, maakt niks uit. Je brengt geen tegenargument :/

Citaat:
Ik wil WEL solidair zijn met Portugal en eender welke andere staat. Doe enkel beweringen over wat jijzelf wilt, a.u.b.
Jouw goed recht

Citaat:
Zij hebben gemiddeld minder geld, dus hebben zij niet dezelfde mogelijkheden zoals door jou beweerd wordt.
Het is nu éénmaal een realiteit dat niet iedereen evenveel verdient. En zo hoort het ook :/ Communisme werkt niet.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 8 juli 2011, 15:49   #43
louis49
Banneling

louis49's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe hoger de uitgaven, hoe meer ook de Walen belastingen moeten betalen. Andermans factuur betalen, dat klopt niet. Een solidariteit, die ervoor zorgt dat Walen niet benadeeld worden gewoon omdat zij 'gemiddeld' minder rijk zijn, dat klopt wel.

Resulterend in een ongelijke behandeling.

Ja. Zelfde situatie. Ook die zouden op bepaalde domeinen een samenwerking moeten aangaan, mijn inziens.

Ik heb nog nooit gestemd.
dat is te zien aan uw postings ,zo wereldvreemd
louis49 is offline  
Oud 8 juli 2011, 16:09   #44
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gewest is wel degelijk een economische enititeit hoor.

Citaat:
Mijn vraag ging over "op die manier". Jij wil dus alle pensioenen in Portugal, Mozambique, en de rest van de wereld betalen uit het Vlaamse budget? En je ziet daar geen probleem mee?

Citaat:
Als je meer geld wil uitgeven dan je binnenkrijgt, heb je vroeg of laat een probleem, ja. En de oplossing volgens jou is dat iemand anders je dat geld dan maar moet geven, zoniet is het een vuig en walgelijk nationalist?
Nyquist is offline  
Oud 8 juli 2011, 18:55   #45
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Splitsing werkeloosheidsuitkeringen, splitsing kinderbijslagen, in combinatie met zogenaamde financiële 'responsabilisering'. Jawel, hoor. Helemaal beëindigen op de korte termijn nog niet, maar ze willen al een zeer grote stap in die richting zetten.

Het ongelijk willen behandelen van mensen op basis van woonplaats. Dat gebeurt nu ook al en het moet niet nog erger worden, er mag wel eens in de andere richting gedacht worden. Plus, de sociaal-economische afbraak als gevolg van nationalisme. Dat is misschien niet de bedoeling, waarschijnlijk denken nationalisten dat dat niet zal gebeuren en willen ze hun plannen niet met die intenties uitvoeren, maar dat is er wel een gevolg van op de lange termijn.
Dit alles toont voor mij nog steeds niet aan dat de N-VA zomaar botweg de solidariteit wil beëindigen. Het is echter zo dat je twee totaal verschillende economische realiteiten niet met een unitair beleid kan aanpakken. Vlaanderen heeft met zijn werkloosheidscijfers en vooral oudere werkloosheid een ander beleid nodig dan Brussel en Wallonië met hun veelal jongere werkloosheid. En dat is maar één voorbeeld.

De N-VA streeft het confederalisme na waarbij alle beleidsdomeinen belanden bij het niveau dat het meest efficiënt kan handelen op dat domein. Ik weet dat België niet direct gewend is om efficiënt te werken, maar dat moet maar eens veranderen.

Bovendien was de nota-Di Rupo fundamenteel oneerlijk. Een deel van de saneringsopdracht zou doorgeschoven worden naar de gewesten en gemeenschappen. Maar de Vlaamse regering is de enige regering in België die de voorbije jaren de buikriem al heeft aangehaald om zo snel mogelijk een begroting in evenwicht te krijgen, daar waar de andere regeringen dat niet zo nodig vonden. Nog eens verwachten dat Vlaanderen een extra inspanning doet, is oneerlijk en straft de beste leerling van de klas.

Dat Elio Di Rupo dit in zijn nota zet is begrijpelijk vanuit een Franstalig oogpunt, maar iedere serieuze Vlaamse partij zou hier al grote vraagtekens bij moeten zetten.

Blijkbaar kan je de spilzuchtige Brusselse, Waalse en Franstalige regeringen enkel tot besparingen en financiële voorzichtigheid aanzetten als ze zelf de gevolgen van hun beleid moeten dragen.

Citaat:
De enige winnaars bij uitvoering van nationalistische ideeën zijn uiteindelijk, op de lange termijn, de eigenaars van grote bedrijven, wiens belastingen omlaag gaan naarmate er meer economische concurrentie tussen regeringen is.
De nota zoals ze op tafel lag, zou vooral de (Vlaamse) middenklasse treffen. Ik vraag me af hoe de VLD dit gaat verdedigen bij haar achterban. Het is in die zin ook hemeltergend dat Wouter Van Besien sprak van het versterken van de lage lonen (oké) en de uitkeringen en dat laatste kan voor mij de bedoeling zijn.

België is nu al het enige land in Europa waar je onbeperkt in de tijd werkloos kan zijn. En dan wou Di Rupo nog 'vals rechts' overkomen met zijn in de tijd afnemende werkloosheidsuitkeringen nadat hij ze eerst nog wil verhogen. Slotsom: ik sus rechts, maar ik beloon links. En wie gaat de kostprijs betalen: de werkende mens.

Citaat:
Inderdaad. Er zijn ondertussen te veel nota's geweest om nog langer te wachten op een nota die goed genoeg is voor iedereen. Je kan zo bezig blijven met het schrijven van nieuwe nota's, maar ooit moet er onderhandeld worden en het is dan heel goed mogelijk dat de nota-Di Rupi geen supernota is, maar na meer dan een jaar moet zelfs dat voldoende zijn om eindelijk te beginnen.
Ik zeg het... Ik heb N-VA gestemd en ik blijf ze stemmen. Maar mijn partij vertegenwoordigd niet de meerderheid van Vlaanderen, laat staan België. Als de andere partijen vinden dat hetgeen op tafel ligt, voldoende is, dat ze dan hun plan maar trekken. Een regering zal het m.i. niet opleveren en al zeker geen goede regering.

En als Di Rupo enkel een nota kan voorleggen die ook zowat alle andere socio-economische actoren in het zadel jaagt, kan je je beter afvragen welk nut België nog heeft. Een vraag die ik al vaak gesteld heb, maar waarop ik nog nooit een antwoord heb gekregen.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 8 juli 2011, 18:59   #46
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoe hoger de uitgaven, hoe meer ook de Walen belastingen moeten betalen. Andermans factuur betalen, dat klopt niet. Een solidariteit, die ervoor zorgt dat Walen niet benadeeld worden gewoon omdat zij 'gemiddeld' minder rijk zijn, dat klopt wel.
Alleen komt een belastingverhoging in België grosso modo op kop van de Vlamingen. Net omdat hier meer mensen aan het werk zijn en gemiddeld een hoger inkomen hebben.

Citaat:
Resulterend in een ongelijke behandeling.
Dan moeten de Franstaligen maar een tandje bijsteken... Zeg mij eens, wat belet hen om tenminste hun best te doen op hetzelfde niveau als Vlaanderen te komen? Ze hebben daar alles wat ze nodig hebben: veel minder regelneverij dan Vlaanderen, ruimte zat en voldoende arbeiders die beschikbaar zijn.

Citaat:
Ik heb nog nooit gestemd.
Dan heb je m.i. geen recht van spreken.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 8 juli 2011, 19:06   #47
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Vergeet niet dat Wouter Beke de partijideoloog is van de CD&V, we hebben het dus over een beroeps-Belgiscist.
“we kunnen misschien een regering vormen. Maar de vragen ten gronde zullen blijven wat ze zijn. Als de Franstaligen geen toegevingen doen in deze impasse, zullen we geen andere keuze hebben buiten de onafhankelijkheid”.

Aldus sprak Wouter Beke, 22 september 2007
BWarrior is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be