Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2011, 12:33   #41
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Penalcode Bekijk bericht
Ach dat ligt ook aan de mensen zelf. Ik ben er 26 en kan met een heel bescheiden loontje (+/- 1700 net) alleen een appartementje kopen op 20 jaar. Men moet gewoon leren met minder content te zijn, dat is alles.
Je bent daar een uitzondering in hoor... En zeker niet van toepassing voor iedereen.
Oud 17 juli 2011, 13:39   #42
Penalcode
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
€1700 is een toploon voor een 26-jarige, daar ga je al meteen mis. De rest van uw commentaar lezen is dus al overbodig.
Een toploon is dat niet, ik zit een redelijk stuk onder het gemiddelde voor mijn branche. Dat ik meer verdien dan bvb. een kassierster lijkt me logisch, ik heb ook vrij stevige studies afgewerkt.

Maar mijn punt blijft gelden, men moet gewoon de levensstijl aanpassen aan de eigen verdienste. Ieder weekend gaan zuipen en met een dikke wagen rijden is gewoon dom als je minder dan 2000 verdient per maand.
Penalcode is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 13:54   #43
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Een toploon is dat niet, ik zit een redelijk stuk onder het gemiddelde voor mijn branche. Dat ik meer verdien dan bvb. een kassierster lijkt me logisch, ik heb ook vrij stevige studies afgewerkt.

Maar mijn punt blijft gelden, men moet gewoon de levensstijl aanpassen aan de eigen verdienste. Ieder weekend gaan zuipen en met een dikke wagen rijden is gewoon dom als je minder dan 2000 verdient per maand.
Dat is ook dom als je meer dan 2000 verdient zenne
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 14:25   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ik meer verdien dan bvb. een kassierster lijkt me logisch, ik heb ook vrij stevige studies afgewerkt.

Dat is overigens irrelevant.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 14:34   #45
Penalcode
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is overigens irrelevant.
Niet per sé, het vergt toch inzet om ingenieur te worden, dat je dan beter verloond wordt is logisch imo.
Oud 17 juli 2011, 14:36   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet per sé, het vergt toch inzet om ingenieur te worden, dat je dan beter verloond wordt is logisch imo.
Jawel. De causale relatie is niet 'moeilijke studies en daarom wordt je goed verloond' maar 'je gaat de moeilijke studies aan omdat je verwacht goed betaald te worden'.

Dat lijkt muggenziften, maar is wel degelijk belangrijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 14:38   #47
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je werk doet waarbij je skills als ingenieur nodig zijn, dan wel. Als je met een ir/ing diploma achter een kassa gaat zitten, hoor je maar evenveel als al die andere cassières te krijgen.

Studies horen inderdaad geen criterium te zijn in je verloning.
Oud 17 juli 2011, 14:46   #48
Penalcode
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Jawel. De causale relatie is niet 'moeilijke studies en daarom wordt je goed verloond' maar 'je gaat de moeilijke studies aan omdat je verwacht goed betaald te worden'.

Dat lijkt muggenziften, maar is wel degelijk belangrijk.
Causaliteit is wel degelijk studies -> functie -> loon. Voor bepaalde technische functies heb je zo'n diploma gewoon nodig, een A2 kan mijn job simpelweg niet aan. En owv de schaarste aan dergelijke profielen gaat het loon omhoog, eerste principe van economie. De verloning speelt imo niet zeer mee bij studiekeuze want je moet het op de eerste plaats aankunnen. Als je een richting kiest ifv de verloning doe je gewoon rechten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als je werk doet waarbij je skills als ingenieur nodig zijn, dan wel. Als je met een ir/ing diploma achter een kassa gaat zitten, hoor je maar evenveel als al die andere cassières te krijgen.

Studies horen inderdaad geen criterium te zijn in je verloning.
Ja dat is idd een belangrijke differentiatie die je maakt. Maar hoeveel mensen staan er achter de kassa met een ir-diploma?

Laatst gewijzigd door Penalcode : 17 juli 2011 om 14:47.
Oud 17 juli 2011, 14:53   #49
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Elke dag achter de vuilkar lopen vergt geen inzet ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 14:54   #50
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja dat is idd een belangrijke differentiatie die je maakt. Maar hoeveel mensen staan er achter de kassa met een ir-diploma?
Bwoah, ik ken er geen die achter de kassa zitten. Ik ken er wel die met dat diploma gewoon psychologie gaan studeren zijn, en nu voor een klas eerste- en tweedegraads middelbare scholieren wiskunde staan te geven. Ook niet dadelijk een logische keuze maar soit .
Oud 17 juli 2011, 15:11   #51
Penalcode
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Elke dag achter de vuilkar lopen vergt geen inzet ?
Dat zeg ik toch niet? Ik heb het over intellectuele schaarste. Iedereen kan achter de vuilkar lopen, ergo vuilkarmannen zijn niet moeilijk te vinden, ergo hoeft men ze geen hoog loon te geven. De logica zelve.
Oud 17 juli 2011, 15:16   #52
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik toch niet? Ik heb het over intellectuele schaarste. Iedereen kan achter de vuilkar lopen, ergo vuilkarmannen zijn niet moeilijk te vinden, ergo hoeft men ze geen hoog loon te geven. De logica zelve.
Verzorgende is een knelpuntberoep en die verdienen slecht. De vraag is groter dan het aanbod. We spreken dan toch van schaarste ? Maar ze zijn niet intellectueel, is het dat ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 16:23   #53
Penalcode
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Verzorgende is een knelpuntberoep en die verdienen slecht. De vraag is groter dan het aanbod. We spreken dan toch van schaarste ? Maar ze zijn niet intellectueel, is het dat ?
De schaarste bij verzorgers komt net door de slechte betaling/werkomstandigheden.

Leg me aub ook geen woorden in de mond. Ik voel me niet beter dan de rest maar ik moet me ook niet voor mijn capaciteiten schamen...
Oud 17 juli 2011, 23:30   #54
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:

In uw branche is dat mss geen toploon.... Maar 1700€ net voor een 26-jarige: zult er niet teveel tegenkomen hoor.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 00:17   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
We hebben de grootste crisis achter de rug sinds de jaren 30, de immo-markt heeft die perfect weerstaan. Er is hooguit sprake geweest van een kort-durende stabilisatie.
De immo markt heeft net de zwaarste klappen mogen incasseren in de USA en andere landen wereldwijd t.g.v. de crisis. België is hier voorlopig een uitzondering door een ineffciënte huizenmarkt, verhoogde vraag en een sterke vergrijzing.
Betreffende al die extra allochtonen: ik kan me niet inbeelden dat zij de drijfveer zijn achter de grote vraag naar huizen tegen de huidige prijzen. Ik ken weinig allochtonen die veel geld uitgeven aan huizen.

Citaat:
Ik hoop ook op een crash, maar het lijkt me toch wishfull thinking.
Mij niet:
- Zodra veel mensen van de derde generatie beginnen te sterven krijgen we een sterke verhoging van het aanbod aan appartementen/huizen
- Als de rente terug begint te stijgen wordt geld ook duurder. Alsmaar hogere prijzen betalen voor huizen/appartementen zit er dan niet meer in.
- Wereldwijd zijn de prijzen enorm gedaald. Er is geen enkele reden waarom dat in België niet zou kunnen gebeuren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 00:20   #56
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet het ook vergelijken met 26-jarigen die niet in jouw branche zitten. Bijv. garcons, kassiers, doppers, ... Dan is de 1700 netto wel hoog voor een 26-jarige.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 01:27   #57
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Bepaalde woningen zijn nog betaalbaar. Maar een nieuwbouw kopen zonder financiële hulp is voor de meeste mensen onmogelijk geworden. In België worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden. Als je hier een nieuwbouw koopt of een bestaande woning van bijvoorbeeld € 300 000 reken dan maar dat je als consument minimum een goeie 50 000 € te veel zal betalen.
Oud 18 juli 2011, 01:33   #58
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Er is geen woningschaarste en zeggen dat de prijzen duurder worden door de aangroeiende bevolking is onzin. Allochtonen die in België komen wonen gaan meestal een woning huren of krijgen een sociale woning het overgrote deel van de kopers bestaat nog altijd uit de eigen bevolkingsgroep. De prijzen worden gewoon kunstmatig hoog gehouden. In Brugge en ommeland betaal je voor een woning waar nog veel werk aan is +/- 200 000 € als je iets deftig wil mag je daar toch een goeie 280 000 voor neertellen en er is dan nog redelijk wat werk aan. Ook voor nieuwbouw betaal je als consument veel te veel. De gemiddelde nieuwbouw woningen al gezien in Vlaanderen, dure prijzen maar van hoogwaardige materialen is er geen sprake tenzij je een zeer hoge opleg doet.
Oud 18 juli 2011, 07:09   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Tja ik sta er ook van te zien dat de vastgoedmarkt hier nog niet is ingestort..dat is een teken dat de vraag niet alleen wordt bepaald door potentiële jonge woningeigenaars maar ook door speculatie.
Ik moet ook zeggen dat ik het niet snap. Alle indicatoren wijzen al sinds ongeveer 2006-2007 op een speculatieve bubbel in de immobilienmarkt, maar na een korte dip die het begin van de ineenstorting had moeten zijn tijdens de bankenkrisis, gaat het weer de hoogte in. Ik begrijp er niks meer van. Maar zoals men zegt, he: hoe onlogisch ook, de markt heeft altijd gelijk.

De twee indicatoren die aangeven dat de huizenmarkt overgewaardeerd is, zijn:

- de verhouding van de huizenprijzen over het gemiddelde gezinsinkomen (dat de aankoop moet financieren). Dat is een constante geweest sinds meer dan 40 jaar, en nu zit daar een kleine factor 2 in.

- het huur rendement. Het huur rendement is belachelijk laag voor een immobilieninvestering, en niet zonder risico.

Bovendien geeft het feit dat de huur minder snel stijgt dan de koopprijs, aan dat er geen "woningenschaarste" is, want die zou EERST op de huurprijs moeten werken.

Maar goed, het feit is er dat de zogezegde bubbel het nu al 5 jaar uithoudt. Dus misschien zijn we mis. Misschien zegt het prijzensignaal van de immobilienmarkt iets anders, en er is iets dat natuurlijk WEL een mogelijkheid is: een voorwaartse indikator voor sterke inflatie.

Als er sterke inflatie is, dan is vastgoed (en schulden hebben) voordelig. Denkt de markt dat er op middellange termijn een serieuze inflatie komt ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 08:52   #60
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Causaliteit is wel degelijk studies -> functie -> loon.
Toch is het omgekeerd hoor. Tis niet de moeilijkheid van je studies die je loon bepaalt. Je zou evengoed veeleisende studies in de kunst van het klompenmaken kunnen volgen. Hoe moeilijk die studies ook zijn, je gaat daar niet erg voor beloond worden op de arbeidsmarkt.

De causaliteit is eigenlijk zo:
1) werkgevers zoeken welke vaardigheden ze nodig hebben, bvb ingenieurs
2) ze bieden voor deze vaardigheden een hoger loon
3) jij ziet dat deze vaardigheden gewenst zijn en een hoog loon geven, dus jij volgt die studies.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be