![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lijkt me dus beter om: - de president zijn kabinet te laten samenstellen, zonder goedkeuring van het parlement - de (verkozen) president een ceremoniële functie toe te dichten Het sleutelwoord, naast "democratie" (al vind ik dat niet zo belangrijk), moet "continuïteit" zijn - denk ik.
Laatst gewijzigd door lombas : 8 augustus 2011 om 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De republiek San Marino hanteert dit systeem al hééeel lang, een zeer welvarend land, weinig werkloosheid, hoog BNP en het eerste land met gratis gezondheidszorg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En vooral: subsidies van Italië en een heterogene bevolking van slechts enkele duizenden kiezers die dit soort van spielerei toelaten.
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() En veel toerisme. Het zijn er trouwens ongeveer 24.000. (middelgroot dorp). Maar het werkt dus wél. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad een goed en evenwichtig systeem. Overigens is het Romeinse Rijk allerminst teloor gegaan aan het consulaat, om even op andermans opmerking te antwoorden.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Vreemdeling
|
![]() Ja, voor zo'n land werkt het. Maar ik heb mijn twijfels over de slaagkansen van het systeem in Vlaanderen, waar er 6 miljoen inwoners zijn.
![]() |
![]() |
#47 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Mocht hij nu niet vasthangen aan de sp.a, en soms wisselmeerderheden kunnen vormen met Open Vld of VB/LDD, dan hadden we mijns inziens een veel betere Vlaamse Regering.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door lombas : 8 augustus 2011 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets is voor de eeuwigheid. Zeggen dat het (zelfs maar "mede") door het consulair systeem was dat de Republiek deuken kreeg, betoont van weinig respect (in de zin van "in acht nemen") voor de dynamiek binnen de laat-Republikeinse samenleving en de spanningen daaruit. Alsook met de geopolitieke evolutie die zeer sterk een weerslag had op het Romeinse bestuursdenken.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Trouwens, het consulaire systeem bestond maar vanaf 367 vC, daarvoor werd het koninklijk gezag overgenomen door de Praetor Maximus (= 1 persoon). De Eerste Burgeroorlog (Marius vs Sulla) vond plaats tussen 88 en 81 vC. Dit geeft 279 jaar aan stabiliteit onder het consulaat (de Gracchi buiten beschouwing gelaten), amper drie eeuwen; ik wens de Vlaamse Republiek toch een langer leven toe, dank je. En for the record: ik heb nooit beweerd dat er geen andere oorzaken waren, maar volgens mij zouden die nooit zo veel weerslag hebben gehad in een stabieler systeem. Bronvermelding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_burgeroorlogen http://nl.wikipedia.org/wiki/Consul_(Rome) Boek: "Rome, een wereldrijk uit oude dagen" door Duncan Hill Boek: "Kunst en beschaving: Rome" door Christian Papeians Natuurlijk spelen we nu een welles-nietesspelletje over de Romeinse Republiek terwijl de draad over de Vlaamse Republiek gaat. Ik stel voor dat we akkoord gaan om niet akkoord te gaan, tenzij ik je overtuigd heb.
Laatst gewijzigd door Elessar62442 : 8 augustus 2011 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In het Amerikaans systeem wordt de president ook (schijnbaar) rechtstreeks verkozen, de VS bestaan toch al 146 jaar zonder grote institutionele problemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Clinton deed het jarenlang met republikeinen tegen zich en Obama doet nu hetzelfde. Ik prefereer het Amerikaanse stelsel overigens.
Laatst gewijzigd door lombas : 8 augustus 2011 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enerzijds overschat je het zeggenschap van consuls, en anderzijds onderschat je andere factoren bij zo'n uitspraken. Maar goed. Hoe dan ook: ik hou van geschiedkundige discussies hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Uiteraard bedoel ik met "mede" "voor een klein deel". Mijn probleem met zulk systeem is dat het mijns inziens niet geschikt is voor een staat zo groot als Vlaanderen (de ironie), mocht BHV onafhankelijk worden (let's hope not) zou het een prachtig systeem zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Daarom net ben ik wel voor parlementaire controle op dit vlak. Anders drijven we voor mij te ver af van de democratie. Ik heb begrepen dat jij dat niet zo belangrijk vindt, maar ik ben democraat in hart en nieren (niet denigrerend bedoeld, ik vind gewoon geen neutralere formulatie). Ik geef wel toe dat dit het systeem ingewikkelder maakt. Het Amerikaans systeem is eenvoudiger wat dit betreft, en ook stabieler. Maar je moet een gezond evenwicht vinden tussen stabiliteit en democratie, vind ik. Het efficiëntst en stabielst is natuurlijk een president te verkiezen die ook het parlement vervangt, en de scheiding der machten achterwege te laten, maar dit gaat voor mij veel te ver. Je moet ook een onderscheid maken tussen de politieke situatie in de VS en hier. Daar is een tweepartijenstelsel en is het dus moeilijker om het parlement een zodanige inspraak te geven als ik voorstel. Hoewel het ook zou moeten werken, er komen immers nooit vervroegde verkiezingen (als het parlement verkiezingen zou kunnen uitlokken door tegen de president te stemmen, zou ik het met je eens zijn), maar er komt een referendum en zowel president als parlement blijven intact tot het einde van de legislatuur, in mijn voorstel.
Laatst gewijzigd door Elessar62442 : 8 augustus 2011 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Een fascistische republiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wie smijten ze hier ineens binnen, zeg...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |