![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En 't is niet omdat ik flamingant ben dat ik daarom elke mening over alles van andere flaminganten deel hé. Zelfs Bart de Wever die in interviews soms uitspraken doet tegen regionaal taalgebruik (bv. niet willen antwoorden op de vraag 'voelt u zich nu gejost?' omdat 'gezjost' geen ABN-woord is), is duidelijk aan te horen dat hij ne zwaar Antwerpsen tongval heeft (valt mij vooral op aan zijn uitspraak van de ee's en oo's in woorden als schoon, een (1), menen, dus die met ieë/oeë uitspraak (niet de 'gewone' ee/oo) die hij nog een beetje als eeë en ooë uitspreekt, dat doen normaal Antwerpenaren die zelden of nooit dialect spreken niet, die laten de 2 ees en oos identiek klinken - dus ik heb mij samen met belgicistische Antwerpenaren al afgevraagd of hij in't geniep eigenlijk geen dialect spreekt in't dagelijks leven) Dus ook de tong van vlaamsnationalisten kan soms wel meer zeggen dan de woorden die ze spreken ![]() (of dees een duidelijke alinea was weet ik niet, 't is al laat hé) Reckheim of Rekem... mss is die 'Vervlaamsing' niet zo tof (allez zo insinueert ge toch dat uw mening is), maar volgens de Limburgse wikipedia is het in het Limburgs iig Raekem (uitspraak rèèkem?) dus dan lijkt 'Rekem' mij toch een betere spelling dan Reckheim, dat nog veel verder van de lokale uitspraak staat?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 29 juli 2011 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Le Département de Flandre, avec le patois flamand et la langue française.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Burger
|
![]() Het is vooral vreselijk normaal dat Rekem als Rekem wordt uitgesproken in de media. dat ze er dan Rekkem van maken
Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 30 juli 2011 om 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik verwacht als Antwerpenaar ook niet dat ze op het journaal Aantwaarpe en aubauke zeggen ipv. Antwerpen en Hoboken, of Wommelgem als Oemmelegoem zouden moeten uitspreken. Anders moeten we nieuws uit Limburg laten voorlezen door een Limburgse, en voor het volgend topic gebeurd in Kortrijk, snel de omroepster verwisselen voor een Kortrijkse. Dat het stoort dat er in TV-series die zich afspelen in Limburg, mensen met een Antwerps accent spelen, daar kan ik wel heel goed inkomen ![]()
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() Nen dooien Ollander meer of minder zal volk als Henri le 1 hier zeker niet zo erg vinden
![]()
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door freelancer : 30 juli 2011 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() soms moet je op het gras slaan om de slang te doen opschrikken.
![]() |
#55 |
Gouverneur
|
![]() Lol ik heb geen idee wat ge daarmee bedoelt, maar ge hebt groot gelijk!
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Een ruil, Wallonië voor Frans-Vlaanderen. Zou leuk zijn.
Nu, Le Pen weet niet waar ze aan begint.
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als U voor een tweetalig vlaanderen pleit, zullen ze dat misschien wel zien zitten (en de Brusselaars ook). zoniet, vergeet het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebt ge het over die vreselijke keelziekte die ontstaan is doordat genetisch gedegenereerde adellijken het bargoens van Parijs-dorp overnamen en het aan de rest van Frankrijk probeerden op te leggen?
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net zoals 95% daarvan in het verleden West-vlaams sprak. Heb jij enige reden om te geloven dat een proces van gedwongen verfransing niet reversibel zou zijn?
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |