![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je eet bepaalde dieren niet omdat je ze antropomorfiseert? Dit soort (zelfopgelegde?) 'verboden' komt niet uit religieuze hoek. Kan je eens dieper ingaan op de bron ervan?
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 12 augustus 2011 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Idem voor wormen,sprinkhanen,en dergelijke.....naar het schijnt heel erg voedzaam, en bij bepaalde volkeren een ware delicatese.....maar ik eet die beesten niet omdat ik ze onder de noemer "jakkes wat een vieze ondingen" plaats. Trouwens Superstaaf, waarom enkel de vleesweigeraars .....wat met mensen die geen gekookte bloemkool of gestoofde worteltjes door hun strot krijgen wegens " bweik wat vies" ?
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]()
![]() |
#46 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij wijze van spreken.
Citaat:
Waarom precies? Omdat je er emoties bij koestert? Omdat je ze (menselijke) kenmerken toeschrijft, die bij jou inhibities opwekken om ze te eten? Hoe of vanwaar komen die remmingen en redenen om bepaald vlees niet te eten? Duidelijk niet religieus in dit geval. Of zijdelings toch? Citaat:
We leren wat 'vies' is en wat niet. In andere streken verschuift dit duidelijk. Citaat:
Maar ik mag wel zelf kiezen of ik ze eet of niet. Smaken kunnen ook in de loop der jaren evolueren. Asperges, witloof, spruiten, ging bij mij van 'bweikes' naar 'yummie' Ook omgekeerd: aardbeien en schorseneren van lievelingsgerechten naar vrij neutraal en bweik wanneer van inferieure kwaliteit. Maar nooit werd iets van eten me opgedrongen of afgeraden op straffe van verdoemenis, hellevuur, of een gloeiende pook in de reet. Dat is bij sommige religieuze groepen enigszins anders. En dat was nu net het onderwerp. Wat mij totaal verbaast: niemand raakt hier het punt aan, dat voedselverboden ooit wel eens hun nut kunnen gehad hebben om medische-hygiënische redenen. De wijze waarop ze geïnduceerd werden kan je dubieus vinden. Nog dubieuzer: nu de meeste van de ooit misschien gegronde redenen om af te zien van bepaalde vleesconsumpties verdwenen zijn, houden velen er zich nog aan, en nog steeds op bevel van religieuze oversten. Snap je waar ik heenwil?
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Lokaal Raadslid
|
![]() "Godsdienstvrijheid is goed maar eigenlijk zou iedereen net als mij atheïstisch moeten zijn."
Zoiets?
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tja, smaken verschillen nu eenmaal. Wat een ander omwille van zijn of haar (on)geloof al dan niet eet , daar lig ik niet wakker van. Ik begrijp dat jij doelt op Moslims en hun weigering om varkensvlees te eten. Geloof me, het merendeel van de moslims eet het ,zonder dat ze het beseffen. Ik ken genoeg moslims die op hun achterste poten gaan staan ivm varkensvlees: vies, onrein, mag niet van hun Allah. Maar wekelijks naar de frituur voor hun leintje met stoverij, een frikandel of ne bicky.....geen probleem. Denken die nu echt dat er daar filet pure of lamsfilet zit ingedraaid? ![]() Varkensvlees ja!! En dan nog den afval van het varkensvlees. Idem voor voedselverbod/weigering omwille van medische of gezondheidsredenen. Varkenspest en dioxinecrisis hebben mij niet tegengehouden om varken of kip te eten. Kijk naar afgelopen zomer....tomaten, komkommers, sojascheuten.....het raakte niet meer verkocht en deze prdukten lagen echt aan dumpingprijzen in de winkel. Ik heb geen enkele keer gelaten van deze produkten te consumeren. Massahysterie is niet echt mijn ding. ![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij mij, als ongelovige, komt er niks beestigs in, punt. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 augustus 2011 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De voornaamste oorzaak lijkt me, naast het culturele aspect dat reeds aangehaald werd, gewoon peer pressure te zijn. Dat hoeft niet eens intentioneel te zijn; als heel je omgeving en de sociale groep waarmee je je identificeert het eten van een bepaald iets als een taboe beschouwd, dan gaat men dat automatisch overnemen. Gewoon een evolutionair kenmerk dus.
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En gemengd gehakt dan?
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Fantast.
![]() |
#54 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 845 mensen zijn Moslim
http://www.youtube.com/watch?v=BBoLA_BQ4tU |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Boze boeren laten varkenskoppen rollen:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1086192 |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister
|
![]() Moest da rauw vlees nu eerst staan stond het op chronologische volgorde.
De tetjes zijn het dessert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Pfff, laat me het weten als er een lading kruisbeelden wordt gedropt voor het gebouw van de HVV.