![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als concrete filosofische beweging bestond het "Links-Hegelianisme" tussen de revoluties van 1830 en 1848/1849. De "Links-Hegelianen" wilden dus tot de mislukte revolutie van 1848/1849 participeren in het culturele en politieke debat van hun tijd, maar nadien trokken ze zich soms cynisch en verbitterd terug. Het "Links-Hegelianisme" moet dus begrepen worden als een volwassen filosofische kritiek op de toenmalige eenheid van religieus dogmatisme en politieke macht. Eigenlijk kan men de Links-Hegeliaanse opzet het best samenvatten als een verdere ontwikkeling van het Hegeliaanse denken en dat via het blootleggen van de verschillende concepten die verantwoordelijk waren voor de 'vervreemding' van de mens. Zo betoogde Feuerbach dat de godsidee (onze eigen projectie) ons "vervreemd" had en zou Stirner deze redenering zelf verder problematiseren en radicaliseren.
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom noem je me een egotripper Harrie? Hou ik er uitzonderlijke persoonlijke theorieën op na of zo?
P.S. Zeg nu eens welk boek je voor ons aan het samenvatten bent. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2011 om 21:36. |
|
|
|
|
|
#44 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#45 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens weet ik niet waar die uitdrukking van dat huwelijk van kerk en staat vandaan komt. Ik weet wel dat Hegel nogal verweten wordt gezagsgetrouw te zijn, hoewel ie ook met de Franse Revolutie was ingenomen. Ik vermoed dat ie na de Franse Revolutie zelf aan enige Restauratie verviel. |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
'Egocentrisch' zei ik. Rechter en partij tegelijk is een andere manier om het probleem te benaderen. Je filosofeert en filosofeert en uiteindelijk kom je tot de conclusie dat filosoferen de belangrijkste activiteit is, dat waar de geest zich maximaal kan ontplooien. Ik zou zo'n filosoof een cursus psychologie aanraden hopend op meer zelfinzicht.
Jij heb trouwens een beetje hetzelfde 'probleem', als ik zo vrij mag zijn je daarop te wijzen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 september 2011 om 20:34. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat uit Hegels Rechtsfilosofie: Der Staat paragraaf 257 bij aantekeningen.
Bei der Freiheit muss man nicht von der Einzelheit, vom einzelnen Selbstbewusstsein ausgehen, denn der Mensch mag es wissen oder nicht, dies Wesen realisiert sich als selbständige Gewalt, in der die einzelnen Individuen nur Momente sind: es ist der Gang Gottes in der Welt, dass der Staat ist, sein Grund ist die Gewalt der sich als Wille verwirklichenden Vernunft. Vrij vertaald: Bij de vrijheid moet men niet van het enkelheid, van het enkele zelfbewustzijn uitgaan, want de mens mag het weten of niet, dit wezen realiseert zich als zelfstandige macht, in wie de enkele individuen slechts momenten zijn: het is de gang van God in de wereld, dat de staat is, zijn grondslag is de macht van de zich als wil verwerkelijkende Vernuft (Rede). Oftewel: de ware vrijheid gaat van God uit, die zich realiseert in de Staat en de individuen als enkele willen zijn daarbij ondergeschikt. Dus Hegel heeft een volgorde in zijn hoofd van boven naar beneden: God, staat, individuen en aan de massa was ie nog niet toe. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Zonder de mens waren er geen goden.
|
|
|
#50 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens was Hegel niet iemand die moraliseerde. En hij leefde in de tijd van de Franse Revolutie waar hij enthousiast over was en ook toen al begrip had voor het volk. Zo lees ik in zijn filosofie der geschiedenis: Die wenigen sollen die Vielen vertreten, aber oft zertreten sie sie nur. De weinigen zullen de de velen vertegenwoordigen, maar vaak onderdrukken ze deze. Wat nog altijd actueel is in de politiek. Nicht minder ist die Herrschaft der Majorität über die Minorität eine grosse Inkonsequenz. Niet minder is de heerschappij van de meerderheid over de minderheid een grote inconsequentie. Dat laatste is ook nog altijd actueel: de dictatuur van de massa. |
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
|
Citaat:
Ik begrijp wel wat Hegel bedoelde. Hij dacht een een standen- of klassenmaatschappij. Een democratie zou echter niet moeten bestaan uit elkaar bestrijdende partijen met tegengestelde belangen. |
|
|
|
|
|
|
#59 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
waarom?
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#60 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uit Hegels Rechtfilosofie blz. 24
Was vernünftig ist, das ist wirklich; und was wirklich ist, das ist vernünftig. Wat redelijk is, dat is werkelijk en wat werkelijk is, dat is redelijk |
|
|
|