![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
uit het woordenboek: flamingant fla - min` gant («Frans) de -woord (mannelijk) flaminganten aanhanger van de Vlaamse beweging in België, strevend naar Vlaamse autonomie op cultureel, politiek en sociaal-economisch gebied en zich verzettend tegen de verfransingspolitiek in België Gevonden op http://www.woorden.org/woord/flamingant Wikipedia gaat verder en ziet het als pejoratief, wat ik niet als doel had. The Dutch and French word flamingant refers to all activists of the Flemish movement and was initially used as a pejorative term by Belgicists to indicate nationalist Flemish people. It may be derived from Flamins, the Walloon word for Flemings. The word can be equally used as an adjective or substantive. The word wallingant is used to describe Walloon nationalists. ... in dit onland de niet-Frans sprekende Belg enkel goed is om te betalen en verder zijn mond te houden.in dit onland de niet-Frans sprekende Belg enkel goed is om te betalen en verder zijn mond te houden. Weer zo een goedkope beschuldiging zonder achtergrond. De streek rond Eupen doet het erg goed economisch gezien. Zij ijveren voor vier gewesten waar taal en woongebied zouden samenvallen. De inefficiënte vermenging van gemeenschappen (taal) en gewest (woonplaats) zou dan opgelost zijn. Spijtig dat het NVA - altijd weer zij - ertegen zijn. Laten verrotten en ondertussen profiteren is blijkbaar hun devies. Zij zijn tegen provincies maar wilden Brepoels op de Goeverneursstoel van Limburg,
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
#42 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
|
![]() |
![]() |
#44 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
||
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik wil wel degelijk de Belgische federale staat (als staatsbedrijf) tot insignificant herleid zien, omdat het een heel slecht werkend, heel duur ding is dat er mede voor gezorgd heeft dat de belastingen die ik destijds moest betalen naar mijn zin veel en veel te hoog waren, en die ervoor gezorgd hebben dat ik Belgie verlaten heb (niet dat ik het mij beklaag, en niet dat het mijn enige reden was). Ik zie geen enkele meerwaarde, en geen enkele nuttige reden van bestaan, van de Belgische federale macht, vooral omdat er ondertussen een veel beter systeem bestaat, maar sterk ondergebruikt is: de gewesten en gemeenschappen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 september 2011 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
#46 |
Burgemeester
|
![]() One year ago... Looks like nothing has changed.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik verschil met jou van mening over de efficiëntie van gewesten en gemeenschappen. Het door elkaar mengen van die bevoegdheden leidt tot een bestuurlijk inefficiënte chaos. De 4 gewesten van Lambertz zouden daarvoor een oplossing zijn. Enkel ter informatie. In Bosnië-Hercegowina heeft men een gelijkaardige constructie uitgedacht. Enkel is de taal hier vervangen door godsdienst. Ik vond het ook geen ideale toestand. Identiteit is nuttig maar er zijn hoofdzaken en bijzaken. Taal en godsdienst zijn nuttig maar mogen aan de hoofdzaken geen schade toebrengen. Bijlage Organisatie België: Het federale België bestaat uit drie gemeenschappen: de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap. België is verdeeld in drie gewesten: het Vlaams Gewest met Nederlandstaligen, het Waals Gewest met Franstaligen en Duitstaligen en het tweetalige Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar het Nederlands en het Frans wettelijk gelijkwaardig zijn. De hoofdstad van België is Brussel. De stad is tegelijk ook de hoofdstad van Vlaanderen en van de Franse Gemeenschap en het bestuurlijk centrum van de Europese Unie. Organisatie Bosnië-Herzegovina: Het Verdrag van Dayton deelt Bosnië en Herzegovina administratief op in twee entiteiten, namelijk de Bosniak-Kroatische Federatie (51%) en de Servische Republiek (49%). Daarnaast is er nog een federaal district, genaamd Brčko, dat tot beide entiteiten behoort. De Bosniak-Kroatische Federatie en de Servische Republiek zijn weer onderverdeeld in respectievelijk 10 kantons (8 moslim, 2 Kroaat) en 7 regio's. De kantons en regio's zijn op hun beurt weer onderverdeeld in gemeentes, Het centrale bestuur is relatief zwak. De macht ligt bij de kantons.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem het als een affront als men mij een vendelzwaaier zou noemen. Maar als ik niet wapper met de Vlaamse vlag, dan wapper ik ook niet met de Belgische. Als liberaal ben ik niet echt "staatsgeneigd" en ik identificeer een staat niet met een "natie" of met een "volk" (en ik heb zelfs moeite met die laatste concepten). Voor mij is een staat gewoon een bedrijf, maar een met bijzondere prerogatieven. Zijn werknemers zijn de ambtenaren en politici, maar in tegenstelling tot een normaal bedrijf heeft dat staatsbedrijf wel dwingende macht over mij, om spul van mij af te pakken, om mij te dwingen zekere dingen te doen en te laten, en om mij te straffen. Met dat laatste heb ik tot zekere hoogte geen probleem: in een samenleving moeten we enkele regels afspreken om samen te leven, en de staat is het bedrijf dat het contract heeft gekregen om die regels toe te passen. Maar ik heb niet meer sympatie voor dat staatsbedrijf dan voor Microsoft of voor Belgacom of zo. Ik ga mijn leven niet geven voor Microsoft, en als het beter zou zijn dat Microsoft in 3 stukken gekapt wordt om betere software te produceren dan lig ik daar niet wakker van. Citaat:
Dat kan enkel maar de potentiele bestuurlijke efficientie (en dus de aanwending van belastingsgeld) verbeteren. |
||
![]() |
![]() |
#50 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik moet meehelpen bij het creëren van die toegevoegde waarde. Nergens zal die organisatie perfect zijn. Maar dan moet ik meehelpen bij het verbeteren van die organisatie. Dit zou in een onderneming van mij verwacht worden. De huidige krachten in België zijn erin geslaagd 2 blokken te organiseren die zogezegd verschillend zouden denken. Gemakkelkijshalve zwijgt men over Duitstaligen en Limburgers. Het is kunstmatig. De behoeften en verlangens zijn voor alle mensen hetzelfde. Deze opgedrongen splitsingen zijn spijtig: ze verarmen ons. In een multinational zou dit niet aanvaard worden. De toezichtdraad zou dergelijke saboteurs verwijderen. Hier heeft men het kiessysteem zo aangepast dat federale controle niet meer mogelijk is.
|
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Grendels ? Migrantenstemrecht ? Betonneringen, 2/3 mechanismen en pariteiten leggen een hypoteek op de toekomst die men blijkbaar in het verleden heeft vastgelegd als zijnde onveranderlijk. |
|
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat we willen is ook duidelijk. Meer zelfbestuur door responsabilisering in een confederaal model. Daarin staat N-VA zelfs niet alleen, CD&V en OVLD willen dat ook. N-VA wil op termijn België laten verdwijnen dat klopt, dat zal wel vanzelf gebeuren afhankelijk van hoe het confederaal model en europa verder evolueren. |
|
![]() |
![]() |
#54 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bijlange niet! Het is eer een eretitel!
![]()
#55 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat het om slavernij gaat, wel om de organisatie waarin wij leven. Een voorbeeld: Happart kreeg een uittredingsvergoeding van 500000 euro. Het was onredelijk veel en eigenlijk schandalig. Wij in het Noorden hadden er geen zeggenschap meer over. Want wij hadden alle bevoegdheden gesplitst en hoewel Happart vergoed werd via Federale belastingen hadden wij gezegd dat wij daar geen bevoegdheid niet meer over wilde hebben. Splitsing zeker geen controle via een federale kieskring. Peumans als voorzitter verdient een monsterachtige wedde nog angevuld door cumulatie. Bij zijn aantreden zegde hijzelf dat het teveel was. Maar dat hij maandelijks in het geheim 40000 euro wegschonk voor een goed doel. Indien het zijn maitresse was dan is ze goed betaald. Indien het OLV van Banneux of Beauraing is, dan heb ik mijn bedenkingen. Wim Jorissen protesteerde al voor 40 jaar dat de Waalse OLVrouwkens werden voor getrokken in vergelijking met OLV van Scherpenheuvel. Gatz krijgt een opzegvergoeding van 300000 euro. Gedurende zijn mandaat heeft hij zich o.a. ingezet tegen de onmatige afscheidspremies. Zijn inzet is niet volledig geslaagd maar tja nu heeft hij toch recht op wat hem wettelijk toekomt. Wat valt op in deze geschiedenissen. Het heeft weinig met taal te doen. Het heeft zeker niets te maken met slavernij. Wel met organisatie. En daar beschuldig het Flamingantisme van. Zij gebruiken het flamingntisme zoals destijds in Congo de "l'indépendance" gebruikt werd. Men spiegelt de bevolking van alles voor en niemand weet precies wat bedoeld wordt. In de geschiedenis is de NVA zeker niet de enige schuldige. Destijds was het de CVP die de macht probeerde te houden door splitsingen en de methode van de schoolstrijd toepaste (maar splitsen). Het gevolg was een kakofonie van instellingen.
|
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat Bart de Wever zegt dat de splitsing van Tsjecho-Slowakije een succes was is een leugen. "Wij werden 's morgens wakker en ons land was gesplitst. Geen referendum, niets. Twee machtige heren beslisten het voor ons."Nadien is het niet beter geworden, voor de vele minderheden (Hongaren, Roma's, ....) zelfs veel slechter. Wees toch wat voorzichtig met te hopen dat Europa jullie problemen zal oplossen met de lekkere stukjes uiteraard voor het NVA. De toekomst kan anders zijn.
|
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#58 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
De politieke macht is per taal opgesplitst, vermits het merendeel van de mensen niet volledig 2-talig kunnen zijn, speelt taal een rol in hun stemgedrag en spelen politieke partijen hierop in met beloftes binnen een bepaalde taalgemeenschap. Ik heb 6 jaar in Brussel gewerkt en 1 jaar in Louvain-La-Neuve. Ik heb altijd Frans gesproken in deze 2 steden, terwijl de overgrote meerderheid van Franstaligen het niet lukte om Nederlands te spreken. Ik heb namelijk geluk gehad om Frans te moeten leren op school. De uiteindelijke problemen die hieruit voortkomen, o.a. de expansiedrang van FDF, zijn inderdaad het gevolg van slecht bestuur of slechte organisatie in het verleden van de klassieke partijen. Maar het aandeel van taal-problematiek is significant. Waarom was er geen noodzaak in het onderwijs voor Nederlands bij de Franstaligen? Terwijl dat een aantal vlaamse regios staan te schreeuwen om vacatures te kunnen opvullen, bijvoorbeeld Henegouwen 13,3% werkloosheid en Oost-Vlaanderen 4,2% werkloosheid. In een PS politiek van herverdeling is dit niet nodig hè. Mensen zonder werk moet je volgens de PS in de eerste plaats, een werkloosheidsuitkering geven ipv een activeringsbeleid. Spijtig voor de mensen in die regio. De term slavernij moet je zien als een metafoor en niet als een reële vergelijking met bijvoorbeeld de slavernij van de zwarten in Amerika. Zelf heb ik deze term nog niet vaak in mijn berichten gebruikt. Ik kan deze term wel verdedigen in de volgende scenario's: - als metafoor om een bepaalde verhouding duidelijk te maken - in functie om het ontvoogdingsproces te versnellen (analoog aan quota van aantal vrouwen in de politiek) - om woede te ventileren op een forum, vermits de stem van bijna de helft van de kiezers in Vlaanderen niet meetelt - als wapen: de pen is scherper dan het zwaard (opgepast dit snijdt langs 2 kanten) - in welke richting dat je ze gebruikt: toegepast op de slaaf zelf: bijvoorbeeld "de actieve slaafse houding van Caroline Gennez zelf tov Elio bij de start van de onderhandelingen" Hier wordt de slaaf gediscrediteerd en niet EDR - in welke context je ze gebruikt Zowieso zit er een kern van waarheid in, nl. de regering die nu in de maak is, is een overwegend Franstalige regering, die vooral de inwoners van Vlaanderen zal laten betalen, terwijl het beleid dat Vlaanderen nodig heeft (bv. wegwerken van loonwig tov onze buurlanden), ontbreekt in de nota en op het programma van de PS. Een soort van uitbuiting dus, of met een metafoor: [Anger Mode ON] Slavernij is bevolkings groep N laten werken (uitbuiten) voor een andere bevolkingsgroep Z, zonder dat bevolkingsgroep N hierin inspraak heeft. [Anger Mode OFF]
||
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor alle duidelijkheiid : ik moest ook kotsen toen Norbert debatselier indertijd zijn gouden handdruk kreeg om de dag erna in de nationale bank te starten, even hard moest ik barfen nu met die 300.000 euri's die sven gatz in zijn zak draait, even dégoutant was de absurde ontslagvergoeding van Happart indertijd. Vraag is : wat hebben de wetgevende kamers al konkreet gedaan de laatste 20 jaar om dit beter te regelen ? Een paar commissievergaderingen.... Duidelijk dat ze dat niet WILLEN aanpakken. Over de partijgrenzen heen hee. Peumans heeft in een intervieuw duidelijk gemaakt dat zijn uitlatingen dat zijn nieuwe wedde echt veeel te hoog was niet gesmaakt werden, en hij is toen verzocht om daarover te zwijgen. Zegt dat niet genoeg ? Ik waardeer zijn geuzen-mentaliteit door dat dan te omzeilen door rond te vertellen hoeveel hij wegschenkt, maar een strukturele oplossing is het niet. Volgens mij is dat heel bewust. |
|
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is helemaal niet de NV Belgie (de staat) die produceert of wat dan ook, dat zijn de individuen op het grondgebied Belgie die ANDERE NV oprichten onder elkaar om welvaart te kreeren (voor zichzelf) en daarvan profiteren. Voor mij moet de NV Belgie van die prive gecreeerde welvaart zo veel mogelijk met zijn fikken afblijven en ZEKER NIET herverdelen, want daar heeft die NV Belgie niks mee te maken. Natuurlijk kan de NV Belgie die zelf niet produktief is, en die wel veel kosten heeft voor haar eigen werking, niet totaal zonder middelen blijven, en aangezien de NV Belgie een gunstig kader kreeert voor de andere NV op het grondgebied Belgie, is het ergens normaal dat die LAST om de NV Belgie doen te functioneren, ergens verdeeld moet worden op een billijke wijze over de welvaart-producerende entiteiten (belastingen). Het idee van "herverdeling van welvaart" vind ik persoonlijk een bijzonder schokkend concept. Individuen die erin geslaagd zijn welvaart te kreeren, hebben niks te maken met zij die geen welvaart hebben gekreeerd, en moeten ook niet voor die hun gebrek aan welvaart opdraaien. Daarentegen, een vorm van "minimum om niet te kreperen" daar kan ik eventueel wel mee mee, uit een vorm van gemutualiseerde barmhartigheid met de mislukkelingen. De NV Belgie kan ook wel dingen doen die nuttig geacht worden voor het algemeen belang, maar niet echt kunnen inspireren om mensen hun tijd laten in te stoppen, want enkel via externalities of op lange termijn welvaart kreerende. Ik denk hierbij aan wetenschappelijk onderzoek (eerder fundamenteel onderzoek waarvan de return on investment niet onmiddellijk is, niet duidelijk is, en ook niet beschermbaar is) en aan onderwijs. Maar voor mij houdt de NV Belgie daarbij op. En ik beschouw het nut van de NV Belgie als de verhouding tussen het nut dat ik ervan terug krijg, en de belastingen (de koopprijs) die ik ervoor betaal. Citaat:
Jij begaat denk ik ook de fout te denken dat de "staat" de "burgers van het land" zijn. Nee, die "burgers van het land" zijn "klanten" en "aandeelhouders" van het staatsbedrijf, maar het staatsbedrijf bestaat enkel maar uit ambtenaren en politici. Je bent gedwongen "aandeelhouder" in de zin dat je gedwongen wordt aandelen te kopen van je staat, en je bent ook wel een beetje stemhebbend aandeelhouder omdat je inspraak hebt in de benoeming van het hoger management van dat bedrijf (door je stem). Op dezelfde wijze dat je geen lid bent van de lokale supermarkt, maar dat je daar eventueel klant van bent en eventueel aandeelhouder. Nu ja, misschien werk je er wel, en dan ben je WEL natuurlijk lid van de supermarkt, en misschien ben je ambtenaar of politicus met een mandaat, en dan ben je ook lid van het staatsbedrijf. |
||
![]() |