Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2011, 12:55   #41
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Naar verluid zouden 3 productielijnen naar het oostblok vertrekken. De lijnen waarop de chocotof, bouchee en mignottes worden gemaakt. Meer nieuws de komende dagen.
Wat is daar mis mee?

Mogen ze in eht Oostblok geen jobs hebben, mss?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 12:57   #42
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Rijkdom moet je eerst en vooral thuis creëren. Daarna zullen we wel aan de Chinezen denken. Precies of de Chinezen denken aan onze welvaart...
Wie in China reist, ondervindt dat ze er daar op uit zijn om die kapitalistische toeristen te pluimen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 12:59   #43
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar verluid zouden 3 productielijnen naar het oostblok vertrekken. De lijnen waarop de chocotof, bouchee en mignottes worden gemaakt. Meer nieuws de komende dagen.
Beter naar een Europees land dan naar de spleetogen !

Oud 8 september 2011, 13:00   #44
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat is daar mis mee?

Je begint goed te worden. Jobs voor buitenlandse communisten creëren, terwijl ze hier verdwijnen. Echte pure liefdadigheid.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 13:13   #45
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mensen met dezelfde kwaliteiten hebben evenveel recht op een job, zo niet, dan zijn we aan het discrimineren.

Het probleem is echter dat werknemers vervangen worden door werknemers met een lager loon, wat op zich al een verrijking van de rijken en een verarming van de armen inhoudt, en dat daarbovenop de concurrentie tussen arbeiders vergroot wordt, waardoor arbeiderslonen in het algemeen meer onder druk komen te staan.

Als ze die mensen uit het Oostblok dezelfde lonen gaven, dan kon ik er niets op tegen hebben.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 13:14   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je begint goed te worden. Jobs voor buitenlandse communisten creëren, terwijl ze hier verdwijnen. Echte pure liefdadigheid.
Ik vraag gewoon of ze in het Oost-blok geen jobs mogen hebben; meer niet.

Hier hoeven jobs niet te verdwijnen: stop met werken illegaal en/of te duur te maken, dan verdwijnen jobs hier niet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 8 september 2011, 13:17   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Mensen met dezelfde kwaliteiten hebben evenveel recht op een job, zo niet, dan zijn we aan het discrimineren.
Inderdaad. En daarom moeten we stoppen met de discriminerende maatregelen zoals het minimumloon, contractregulering en dergelijke. Dit ontneemt immers het recht van sommigen om een baan te zoeken ten voordele van de privileges van anderen.

Citaat:
Het probleem is echter dat werknemers vervangen worden door werknemers met een lager loon, wat op zich al een verrijking van de rijken en een verarming van de armen inhoudt, en dat daarbovenop de concurrentie tussen arbeiders vergroot wordt, waardoor arbeiderslonen in het algemeen meer onder druk komen te staan.
En maar goed ook dat die druk er is. Daardoor kan er concurrentie tussen industrieën zijn voor hogere lonen, waardoor de capaciteiten van arbeiders georiënteerd worden naar hun meest waardevolle nut, waardoor we in het totaal in de samenleving meer welvaart produceren. Als je dat mechanisme wilt verbieden (wat overigens niet gaat lukken, het is al zo vaak geprobeerd) dan creëer je simpelweg privileges en stoor je het welvaartscreërende proces. Daar kan je toch geen voorstander van zijn?

Citaat:
Als ze die mensen uit het Oostblok dezelfde lonen gaven, dan kon ik er niets op tegen hebben.
En gelukkig is dat niet zo; want nu is er hier arbeid beschikbaar om meer welvaart te creëren. Daarom dat het systeem om arbeid illegaal en duurder (dan anderzijds het geval had geweest) te maken stopgezet moet worden.
Oud 8 september 2011, 13:19   #48
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De lonen en wedden in de Oost-Europese landen stijgen voortdurend. Hier stagneren ze. Als dat zo nog een aantal jaren doorgaat, hebben ze ons ingehaald. Vooral in Polen, Tsjechië en Hongarije.

Laatst gewijzigd door Boduo : 8 september 2011 om 13:20.
Oud 8 september 2011, 14:09   #49
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En daarom moeten we stoppen met de discriminerende maatregelen zoals het minimumloon, contractregulering en dergelijke. Dit ontneemt immers het recht van sommigen om een baan te zoeken ten voordele van de privileges van anderen.
Maatregelen als een minimumloon zijn helemaal niet discriminerend, hebben totaal niets te maken met "mensen met dezelfde capaciteiten hebben evenveel recht op een job", en hun gevolg is dat mensen geen jobs doen voor een laag loon.

De reden dat sommigen met dezelfde capaciteiten voor een deel wel en voor een deel niet een job vinden, is dat er twee 40u willen werken en zo al het werk doen, i.p.v. met drie mensen 27u te werken. In jouw 'systeem zonder discriminatie' zal die derde moeten pakken wat er nog te pakken is (een weinig productieve job die de werkgever enkel geld oplevert als de arbeider een zeer laag loon krijgt), tenzij die voorstelt om de job van die andere twee voor een lager loon te doen, en onder druk daarvan gaan in de vrije markt de lonen voor de meerderheid van de functies steil omlaag.

Citaat:
En maar goed ook dat die druk er is. Daardoor kan er concurrentie tussen industrieën zijn voor hogere lonen, waardoor de capaciteiten van arbeiders georiënteerd worden naar hun meest waardevolle nut, waardoor we in het totaal in de samenleving meer welvaart produceren. Als je dat mechanisme wilt verbieden (wat overigens niet gaat lukken, het is al zo vaak geprobeerd) dan creëer je simpelweg privileges en stoor je het welvaartscreërende proces. Daar kan je toch geen voorstander van zijn?
Het klopt dat concurrentie tussen industrieën hogere lonen geeft dan geen concurrentie tussen industrieën. Dat is een positieve concurrentie.

De concurrentie tussen arbeiders heeft aan de andere kant een negatieve kant (verlaging van de lonen), en die negatieve kant mag afgevlakt worden.

Citaat:
En gelukkig is dat niet zo; want nu is er hier arbeid beschikbaar om meer welvaart te creëren. Daarom dat het systeem om arbeid illegaal en duurder (dan anderzijds het geval had geweest) te maken stopgezet moet worden.
Zolang het nodig is (zolang de automatisatie van productie niet voltooid is) is het niet meer dan rechtvaardig om zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat iedereen iets voor de samenleving doet. Er is echter geen verplichting –verplichtingen zijn slecht– om dat te realiseren via maatregelen die daarnaast voor lagere lonen zorgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De lonen en wedden in de Oost-Europese landen stijgen voortdurend. Hier stagneren ze. Als dat zo nog een aantal jaren doorgaat, hebben ze ons ingehaald. Vooral in Polen, Tsjechië en Hongarije.
Het is goed dat Polen, Tsjechen, ... eenzelfde verloning krijgen als Belgen voor dezelfde taken. De hoogte van de verloning die gelijk is, is iets anders: als we alles laten begaan, dan zullen arbeiders 'gemiddeld' een kleiner percentage van de door hen geleverde diensten en gemaakte producten krijgen dan nu het geval is. Die hoogte van de verloning kan opgetrokken worden enkel en alleen met afspraken tussen de regeringen van de verschillende landen (apart zo'n beslissing maken heeft geen effect, want dan verschuift de arbeid op middellange termijn naar landen waar die verhoogde verloning er niet komt –ook wanneer daar al iedereen tewerkgesteld is, aangezien er bij een lage verloning logischerwijze mensen zijn die nog wat extra uren zien zitten– en dan wordt het voordeel van het hogere loon tenietgedaan door de extra belasting door de stijgende werkloosheid.)

Laatst gewijzigd door Robinus V : 8 september 2011 om 14:09.
Oud 8 september 2011, 14:11   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Bolivia is nog wel wat marge.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 14:12   #51
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jouw 'economische' posts zijn echt om gek van te worden.

Enfin; ook een talent, zeker.
Oud 8 september 2011, 14:14   #52
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat insinueer ik eens iets 'liberaals'.
Oud 8 september 2011, 14:16   #53
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat insinueer ik eens iets 'liberaals'.
Die post was bedoeld op Robinus, he.

Het zou zalig zijn als er veel meer in arme(re) landen zou geïnvesteerd worden. Sweatshops.

(Let op hoe de idioten gaan beginnen zeggen; 'omg, gij zijt voor sweatshops? jij monster!')
Oud 8 september 2011, 14:19   #54
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die post was bedoeld op Robinus, he.
Ik dacht al. Wij zijn nog niet eens echt begonnen aan een economische discussie.
Oud 8 september 2011, 14:20   #55
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jouw 'economische' posts zijn echt om gek van te worden.

Enfin; ook een talent, zeker.
Ik zou ook gek worden van posts als die van mij indien ik de vrije markt als het ideaal zag (als ideaal voor mezelf als ik persoonlijke rijkdom als mijn persoonlijk ideaal aanzag).

Citaat:
Het zou zalig zijn als er veel meer in arme(re) landen zou geïnvesteerd worden.
Daar zijn we het –om tegengestelde redenen– over eens.
Oud 8 september 2011, 14:28   #56
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou ook gek worden van posts als die van mij indien ik de vrije markt als het ideaal zag (als ideaal voor mezelf als ik persoonlijke rijkdom als mijn persoonlijk ideaal aanzag).
Ik heb het niet over het normatieve, ideale. Puur hoe jij over economie schrijft, is zo volledig fout dat ik niet goed weet waar te beginnen. Je descriptieve analyses zijn zo ver naast de bal, dat het gewoon om gek van te worden is.

En euhm; 'persoonlijke rijkdom' zegt me neit zoveel. Enfin; 'k zeg er geen nee tegen, maar 'k heb toch andere doelen die een pak belangrijker zijn. Weet jij eigenlijk wel iets van mijn economische toestand?

Maar ik snap dat je zo debiel moet zijn om te denken dat de enige voorstanders van een vrije markt 'persoonlijke rijkdom' als een ideaal hebben.

Citaat:
Daar zijn we het –om tegengestelde redenen– over eens.
Ah; wat zijn mijn redenen dan? En wat zijn die van u?
Oud 8 september 2011, 14:53   #57
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over het normatieve, ideale. Puur hoe jij over economie schrijft, is zo volledig fout dat ik niet goed weet waar te beginnen. Je descriptieve analyses zijn zo ver naast de bal, dat het gewoon om gek van te worden is.
Als mijn analyses zo ver naast de werkelijkheid zitten, dan moet het voor jou heel makkelijk zijn die te weerleggen in plaats van zomaar te zeggen dat ze fout zijn (waarschijnlijk doe je dat omdat je ze niet kan weerleggen omdat ze integendeel helemaal juist zijn).

En als de reden is dat je simpelweg geen zin hebt in een discussie, dan zie ik geen reden om hier toch te komen spammen om zo de discussie te verzieken voor zij die wel een volwaardige discussie willen voeren.

Citaat:
En euhm; 'persoonlijke rijkdom' zegt me neit zoveel. Enfin; 'k zeg er geen nee tegen, maar 'k heb toch andere doelen die een pak belangrijker zijn. Weet jij eigenlijk wel iets van mijn economische toestand?

Maar ik snap dat je zo debiel moet zijn om te denken dat de enige voorstanders van een vrije markt 'persoonlijke rijkdom' als een ideaal hebben.
Ik zie drie redenen om voor een vrije markt te zijn, en niet voor iets dat de positieve kanten voor het algemeen welzijn ervan behoudt en dat uitbreidt met een beperkte regelgeving:

1) persoonlijk voordeel
2) onbegrip
3) intellectuele luiheid

Citaat:
Ah; wat zijn mijn redenen dan? En wat zijn die van u?
Mijn reden is het gelijkheidsbeginsel. Over uw reden ga ik zwijgen, want jij kan dat ontkennen, en de mogelijkheid om te controleren dat jij de waarheid spreekt, is er niet.
Oud 8 september 2011, 15:17   #58
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laten we met zijn allen nu producten van Callebaut en de Jaques kopen en dien buitenlandse cote dor bucht laten we liggen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 15:21   #59
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waar haalt U de onzin, alsof chocotof niet meer Belgisch zou zijn,vandaan?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 15:33   #60
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie in China reist, ondervindt dat ze er daar op uit zijn om die kapitalistische toeristen te pluimen.

In Europa doet men dat dan niet?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be