![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs met twee inkomens moesten velen een rijhuisje in een sloppenwijk huren. Geen auto, geen buitenlandse reizen of restaurantbezoek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
( ps. Vroeger waren er ook minder gevallen van twee (volwaardige) inkomens. ) De tendens is toch duidelijk ? Ga nu maar eens lenen voor een huis ... dat gaat over twee verdieners en de afschrijf-periode van 20 a 30 jaar wordt nu vaak al levenslang genomen ( hier moet ik wel de bedenking maken dat mensen nu misschien wat méér willen dan alleen maar te leven voor hun lening ) En uitgaande van wat we mogen geloven aan prognoses zal dat er niet beter op worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Btw de villa's zijn relatief niet zo gestegen t.o.v. die rijhuisjes ![]() Citaat:
dat er vroeger méér huurders waren, het voor de hand liggend onroerend goed minder goed verdeeld was ? Ik begin me af te vragen wat gij met 'vroeger' bedoelt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grondprijs is enorm gestegen en beïnvloed ook de prijs. Daarnaast dus de luxe en kwaliteit van het huis. Wat houden we netto over van ons loon ? Hoeveel % van ons brutoloon hebben we nodig om een gelijkwaardig huis te bouwen ? Ik zie vooral dat men tegenwoordig echte kastelen bouwt, liefst met meerdere garages. Moeilijk te geloven dat we er op achteruitgegaan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Uiteraard bouwt men 'kastelen' maar daarnaast bestaan al die rijhuizen/rijhuisjes ed ook nog hoor. Die zijn niet allemaal platgewalst en per zoveel stuk vrijgekomen ruimte ingenomen door zo'n 'kasteel' En het zijn net die huizen die er relatief nog duurder op geworden zijn en bijna niet meer betaalbaar voor de 'gewone' mens. Ik vrees dat het bouwen van die echte 'kastelen' enkel extra in de verf zet dat de middenklasse er langzaam tussenuit gaat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel die periode dus.
Ik kende maar zeer weinig mensen ( al waren die er natuurlijk wel ... sociale woningen etc dat bestond natuurlijk wel ) die vroeger huurden. Misschien ligt dat ook deels aan mijn eigen entourage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk echter niet dat er nog zo veel sociale woningen bijgebouwd worden. Vergelijk deze met het aantal werklozen en leefloners. Zouden daar nog veel tweeverdieners in wonen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaren '70 waren de jaren dat de stedelingen massaal op den buiten begonnen te bouwen.
In die tijd betaalde men voor een nieuwbouw villa of bungalow met zeer ruime grond rondom van 2 �* 3000 m² ongeveer een 750'000 �* 1 miljoen bfr voor. Dat was alles inbegrepen. En dat was toen ook niet zo weinig trouwens maar in vergelijk met vandaag spotgoedkoop. Sinds die tijd zijn de lonen niet verdubbeld maar de prijzen rondom voor huisvesting minstens vertienvoudigd. Minimaal...dikwijls nog meer zelfs. Reken zelf uw verlies dus maar uit. Ik weet nog dat in de jaren '70 een sociale woning aankopen 250'000 bfr was. Later hebben ze dat verhoogd naar 450'000 bfr in één keer en daarna naar 750'000 bfr en sindsdien weten ze van geen ophouden meer. Het laatste dat ik gehoord heb was 7'500'000 bfr. Dat is x10 en meer dus. Laatst gewijzigd door Mambo : 11 september 2011 om 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik herinner me bijvoorbeeld dat ons vader heel lang alleen de kostwinner was (arbeider) en dat het ondertussen wel mogelijk was om een huis te kopen. Ons ouders hebben dat huis dat eigenlijk op zich een vrij dure woning was (herenhuis) in 1969 kunnen kopen voor 750 000 Bfr. (dus minder dan 19 000 euro) en kunnen afbetalen op twintig jaar. Een doorsnee rijhuis kostte dan ongeveer 500 000 Bfr. (12500 euro). De dag van vandaag heb je daar niet eens een nieuwe keuken voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't is natuurlijk wel zoals Karma aangeeft. Geld maakt geld maar het probleem is dat de achterstand op vermogen om iets op te bouwen met de dag groter aan het worden is.
Neem nu vissers, vroeger elk met hun bootje en wie het grootste bootje had kon de meeste vis vangen. Toch hing alles nog af of die vissen in hun netten wilde zwemmen. Dus er was een gelijkheidsprincipe. Toen kwamen er mannen met geld die geen bootje nodig hadden. Ze maakten kweekvijvers en lieten de vissen zelf kweken in hun vijver. Op het eind van de kweek halen ze er dan 600 ton vis uit. Met de dikke winst laten ze al snel een nieuwe kweekvijver aanleggen en het jaar nadien hebben ze dan 1200 ton vis. Daar kunnen die mannen met hun bootjes niet tegenop. En zo wordt de arme visser nog armer en de rijke kweker nog rijker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Heel veel werk gaat nu naar de dienstverlening en ambtenarij (met of zonder statuut) maar steeds minder naar de steeds toenemende productiviteit. Verschil is wel dat dienstverlening, ambtenarij, scholen, ziekenhuizen enz ... allemaal moeten komen van de belastingen en die belastingen worden steeds meer verhaald op de kmo's en de gewone burger. Machines en robotten betalen die belastingen niet (toch niet op dezelfde manier of met dezelde intentie) wat wil zeggen dat meer productie niet meer inkomsten oplevert voor de staat (wij dus).
En via handige achterpoortjes betalen de multinationals noppes, niets ... en als ze dan toch moeten betalen trekken ze weg naar andere oorden waar ze dat niet moeten doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad ... kijk maar naar de landbouw. Zestig, zeventig jaar geleden werkte meer dan de helft van de bevolking op het land, momenteel is dat nog een luttele twee, drie procent. Al de rest is gemechaniseerd of gerobbotiseerd en als de tendens verder gaat zal dat nog veel minder worden.
|
![]() |
![]() |