Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2011, 14:12   #41
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Is dat dan niet zo in Vlaanderen waar geen Franstaligen wonen? Spreken in uw geboortedorp nog veel inwoners de oorspronkelijke eeuwenoude streektaal? Beheers jij zelf die taal nog?
Was de naam van uw buurdorp tot verleden eeuw niet Reckheim, en spreekt men in de media niet over Rékem in plaats van Rèkem?
Mensen klagen daar nu ook hoe de 'hollanders' daar de boel komen overnemen. Op de lagere school in Neerharen spreken ook de kinderen van Vlaamse ouders tegenwoordig met 'Nou seg' en dergelijke. De Nederlanders hebben echter niet zozeer de behoefte om de oorspronkelijke benamingen van zaken te wissen.Het blijft dezelfde taal. Het is minder kolonizatie en meer integratie.

De basis is respect voor de oorspronkelijke bewoners. Dat lijkt vaak afwezig in de rand rond Brussel bv. Vlaanderen dient die mensen daar dus bij te staan en te beschermen tegen dat kolonialisme. Vlaanderen lijkt ze echter nogal vlug te laten vallen, waardoor er velen wegtrekken.

Maar op zich heb ik er ook geen probleem mee dat er in Vlaanderen andere talen gesproken worden. Wat echter te denken van de eisen tot afsplitsing van Vlaanderen van die verfranste gemeenten (iets waar de Nederlanders in grensgemeenten helemaal iniet aan denken bv.). vindt u dat normaal? Dat bent u een grote uitzondering als we dat probleem zouden extrapoleren op internationaal vlak. Er zijn weinig plaatsen die dat zo maar zouden laten gebeuren. Wat maakt zoveel Vlamingen onverschillig dan?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 september 2011 om 14:15.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 14:18   #42
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo rad van tong ??
Zo rad van tong zijn alleen de diensters in de Antwerpse café's, en die zullen dan zelfs nog antwoorden op een andere manier dan "nooit meer weerziens".

Ik denk dat hier iemand veel fantasie heeft.
Of in het eerlijkste geval: iets weet van horen zeggen, van iemand die het wist van iemand anders, en die zijn schoonbroer dan .... met telkens wat aandikking.

Akkoord: een zeer beperkt aantal Franstaligen (maar niet zoveel uit Brussel) spreekt ietsje beter Nederlands dan vroeger;
en akkoord: vele jonge Vlamingen spreken eigenlijk amper nog Frans (tenzij ze in de buurt van de taalgrens wonen).
Maar niet overdrijven hé.
1)Ik wil het IQ van sommige Antwerpenaars niet onderschatten, en ik denk zelfs dat genoemde diensters een hoger IQ hebben dan alle Antwerpse politici samen.

2) Dit voorval kunnen zelfs enkele Vlaamse marktkramers met een staanplaats op het "Bat", die ook aanwezig waren bevestigen.
Zelfs de marktkramers, die toch niet op hun mondje gevallen zijn, vonden dat ze hadden kunnen wachten met die commentaren tot ze weer vertrokken waren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 14:57   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Daar ligt juist het probleem. Je gaat volledig voorbij in je redenering aan de praktijk. Je zou willen van mensen 'flaminganten' maken die opkomen voor hun taal, maar in de praktijk zal er bijna steeds binnen de kortste keren omgeschakeld worden naar de taal die het meeste vlot. Een taal kennen is inderdaad macht, maar in de praktijk betekent het dus dat een pak 75 & Franskundige Vlaming dus met een 100 % Franskundige Waal zal spreken in het Frans en dat hij dus benadeeld zal zijn.
Dat bedoelde ik. Je moet weten wanneer het opportuun is om je talenkennis te gebruiken en wanneer niet. Om iets te bekomen, is het een goed idee. Om te onderhandelen, niet.

Citaat:
Dat daarnaast die Vlaming beter Nederlands of Swahili kan dan die Waal is helemaal niet meer van belang eens de omgangstaal beslist (dit geldt ook voor de onderhandelingen, vandaar dat ik liever wat minder 'nonchalantie' zie bij de Vlamingen in hun keuze voor een taal die ze denken te beheersen en verondersteld worden te beheersen). Ik schets hier een m.i belangrijk mechanisme van verfransing, jij schets een voor u wenselijk gedrag dat niet veel met de realiteit te maken heeft.
Ja, je hebt gelijk, maar ik wilde onderlijnen dat het niet het opdoen van de kennis is dat het probleem vormt, maar eerder het niet al te snuggere gebruik van die kennis, het misschien overschatten van die kennis en dergelijke.

Citaat:
Vlaanderen verliest dus niet haar meertaligheidsvoordeel (integendeel zelfs bij een intelligente implementatie van deze politiek) bij vrije taalkeuze en zal tegelijk een iets grotere barriere tegen verfransing opwerpen.
Ik vind verfransing op zich geen erg, als het vrijwillig is. Als een persoon beslist van liever een andere taal te praten, of zich in een andere taalcultuur te gooien, dan vind ik dat hij vrij is om dat te doen. Dat verandert echter niks voor mij aan de officiele taal van het gebied, die de taal van het contact met de overheid bepaalt.

Citaat:
Daarbij, ik dacht dat jij voor 'vrijheid' zou opkomen van taalkeuze, gezien je positie op economische thema's.
Ik ben daar inderdaad wel voor. Ik wilde gewoon maar zeggen dat het aanleren van de franse taal los moet gezien worden van een eventuele nefaste verfransing, en dat het handig kan zijn om de talen van zijn buren te kennen. Als Vlaming is het handig om zowel frans als engels als duits te leren zou ik denken, dat is het typische taalkundige curriculum toch in het onderwijs ? Nu, als men als eerste vreemde taal engels zou nemen is dat natuurlijk even goed. Maar ik zou het frans niet schrappen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 15:05   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar ik zou het frans niet schrappen.
Zeker in België niet. Ik kon voor mijn kinderen kiezen tussen een Franse, Duitse of Engelse school (in combinatie met Spaans) en koos voor het Frans. Maar goed die beslissing had ook met andere zaken dan het belang van de taal te maken.

Duits en Spaans mogen wat mij betreft meer aandacht krijgen in Vlaanderen via een vrije keuze systeem van talen. Met taal kan je niet vroeg genoeg beginnen. Vlamingen hebben blijkbaar een talent voor talen. Ik zou die meertaligheid verder uitbreiden en niet te zeer toespitsen op het Frans maar meer divercificeren. Laten we Europeser (en zelfs daarbuiten maar dat is misschien onrealistisch op dit moment) denken. Dat doen de Walen nu ook en niet onterecht. Meertaligheid is vooral in internationale context van belang.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 september 2011 om 15:09.
Oud 14 september 2011, 15:08   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker in België niet. Ik kon voor mijn kinderen kiezen tussen een Franse, Duitse of Engelse school en koos voor het Frans. Maar goed die beslissing had ook met andere zaken dan het belang van de taal te maken.

Duits en Spaans mogen wat mij betreft meer aandacht krijgen in Vlaanderen via een vrije keuze systeem van talen. Met taal kan je niet vroeg genoeg beginnen.
Er is een louter pedagogische reden om met Frans te beginnen, dat is dat het een romaanse taal is. Spaans zou ook een idee zijn, natuurlijk. Duits en Engels zijn germaanse talen en je blijft dus in je eigen taalgroep hangen. Da's enerzijds gemakkelijker natuurlijk, maar anderzijds open je je taalknobbel niet voor een andere taalgroep.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 15:36   #46
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind verfransing op zich geen erg, als het vrijwillig is. ....
Dat is een eerlijk politiek standpunt.

De meeste Vlaamse politici vinden verfransing dan wel 'erg'. Maar durven daar geen conclusies aan te verbinden. Dat is pas érg.

Citaat:

Dat verandert echter niks voor mij aan de officiele taal van het gebied, die de taal van het contact met de overheid bepaalt. ....
Denken dat als een populatie in een fiks contigu gebied langere tijd zich van een andere taal bedient geen consequenties zal hebben mbt tot de formele bestuurlijke zaken is buitengemeen naief.
Op de lange termijn heeft dat altijd consequenties. Of het nu Hongaarstaligen zijn in Roemenie of Franstaligen in Vlaanderen.

Buiten dat, als je verfransing niet erg vindt, jouw legitieme mening immers, dan staat niets je in de weg om bijvoorbeeld de bestuurstaal van HV Frans te maken eens de Franstaligen daar de grote meerderheid hebben.

Citaat:

Ik wilde gewoon maar zeggen dat het aanleren van de franse taal los moet gezien worden van een eventuele nefaste verfransing, ....
Neen.

Het feit dat elke inwoner van Vlaanderen tot het verwerven van Frans verplicht wordt faciliteert de verfransing.

Er is een zeer directe correlatie.

Waarom denk je dat een Franstalige in Nederland of Duitsland (Vrijwel niemand spreekt in die landen Frans). wél de lokale taal razendsnel onder de knie heeft? En, nog gekker, hem ook daadwerkelijk gebruikt. En binnen één generatie assimileert.

Citaat:
Er is een louter pedagogische reden om met Frans te beginnen, dat is dat het een romaanse taal is.
Mooi zo.

Ik denk dat er in deze draad niemand tegen taalonderwijs op zich is, integendeel.
Als dan het pedagogische argument wordt geponeerd, stel ik voor om Arabisch, Hindi, Russisch en Chinees facultatief aan te bieden.
Niet alleen een héél ander taalregister, maar ook nog eens een ander schrift. En allemaal veel grotere talen dan het Frans.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 september 2011 om 15:49.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 15:51   #47
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom denk je dat een Franstalige in Nederland of Duitsland wél de lokale taal razendsnel onder de knie heeft?
Vrijwel niemand spreekt daar Frans.
Is nu ook de reden van de versnelde vernederlandsing van de Voerstreek. Het stikt er van de Nederlandse bewoners. Niet dat ze de Vlamingen daar mee willen helpen, maar de grond en de huizen zijn er goedkoper dan in Nederland.
Oud 14 september 2011, 16:01   #48
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Is nu ook de reden van de versnelde vernederlandsing van de Voerstreek. Het stikt er van de Nederlandse bewoners. Niet dat ze de Vlamingen daar mee willen helpen, maar de grond en de huizen zijn er goedkoper dan in Nederland.
Ik denk dus dat we het er over kunnen eens zijn dat de huidige wetgeving, en het verschil in wetgeving tussen Vlaanderen en Wallonië de verfransing in de hand werkt. Ik vraag me af of dat misschien wel de bedoeling was van Wallonië toen men de wet wijzigde, want het gevolg was dat er nog minder Nederlands onderwezen wordt in Wallonië. Dat moest men op voorhand geweten hebben.

Tijd om de Vlaamse partijen zich hier over eens te laten bezinnen of herbezinnen denk ik. Wie schrijft ze aan?
Oud 14 september 2011, 16:39   #49
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen klagen daar nu ook hoe de 'hollanders' daar de boel komen overnemen. Op de lagere school in Neerharen spreken ook de kinderen van Vlaamse ouders tegenwoordig met 'Nou seg' en dergelijke. De Nederlanders hebben echter niet zozeer de behoefte om de oorspronkelijke benamingen van zaken te wissen.Het blijft dezelfde taal. Het is minder kolonizatie en meer integratie.
Het is zelfs zo dat de Nederlanders er voor gezorgd hebben dat de oorspronkelijke streektaal terug gangbaar werd bij de jeugd. Dus toch ont-Nederlandsing.
Dat van 'nou seg' is mij ook verteld. Meer ik heb vernomen dat sommige Nederlanders er voor gezorgd hebben dat hun kinderen langer naar de school aan uw kant van de rijksweg konden gaan met inbegrip van de beslissing wie daar les zou geven. Maar dat heb ik van horen zeggen.
Ik hoop dat je weet dat in de omgeving van waar jij ging spelen het gewestplan aangepast is (zelfs met een term-benaming die elders in Vlaanderen nergens voorkomt) op de wensen van iemand van de overkant van de grens die daar illegaal gebouwd heeft.
Citaat:
Maar op zich heb ik er ook geen probleem mee dat er in Vlaanderen andere talen gesproken worden. Wat echter te denken van de eisen tot afsplitsing van Vlaanderen van die verfranste gemeenten (iets waar de Nederlanders in grensgemeenten helemaal iniet aan denken bv.). vindt u dat normaal? Dat bent u een grote uitzondering als we dat probleem zouden extrapoleren op internationaal vlak. Er zijn weinig plaatsen die dat zo maar zouden laten gebeuren. Wat maakt zoveel Vlamingen onverschillig dan?
Franstaligen zijn nog altijd in eigen land blijven wonen. Hoeveel woonden er al voor dat de gewesten gevormd werden?
Ik dacht toch dat de Nederlanders al gesproken hebben om Maastricht naar het westen over de landsgrenzen uit te breiden.
Was er de laatste gemeenteraadsverkiezingen in Lanaken geen partij die voornamelijk uit ingeweken Nederlanders samengesteld was?

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 september 2011 om 16:47.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 16:50   #50
subocaj

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat je weet dat in de omgeving van waar jij ging spelen het gewestplan aangepast is (zelfs met een term-benaming die elders in Vlaanderen nergens voorkomt) op de wensen van iemand van de overkant van de grens die daar illegaal gebouwd heeft.
Heb je het nu over een Spaanse hooimijt of heb ik iets over het hoofd gezien?
Oud 14 september 2011, 16:55   #51
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rijke Nederlanders aldaar zijn niet vies van het corrumperen voor een mooi stuk bos. Dat wekt wrevel op. Je zal de Vlamingen daar niet vlug horen opkomen voor een groot Nederland.

Heb je meer info daarover? Over wie gaat het? Melchior toch niet?
Citaat:

Franstaligen zijn nog altijd in eigen land blijven wonen. Hoeveel woonden er al voor dat de gewesten gevormd werden?
Ik dacht toch dat de Nederlanders al gesproken hebben om Maastricht naar het westen over de landsgrenzen uit te breiden.
Was er de laatste gemeenteraadsverkiezingen in Lanaken geen partij die voornamelijk uit ingeweken Nederlanders samengesteld was?
Er zijn plannen voor grensoverschrijdende samenwerking. Probleem is dat niet zozeer de wil van de bevolking maar het geld commandeert en dat komt van Nederland. Verder volg ik dat niet op de voet op. Ik vind het wel jammer dat mensen wegtrekken uit het Maasland omdat alles duurder wordt omwille van de Nederlanders. Langs de andere kant blijft het een aangename streek om te wonen. Ik ken weinig plaatsen in Vlaanderen die zo'n goede mix van natuur en cultuur hebben.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 september 2011 om 16:56.
Oud 14 september 2011, 17:19   #52
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rijke Nederlanders aldaar zijn niet vies van het corrumperen voor een mooi stuk bos. Dat wekt wrevel op. Je zal de Vlamingen daar niet vlug horen opkomen voor een groot Nederland.

Heb je meer info daarover? Over wie gaat het? Melchior toch niet?
> pm
Citaat:
Er zijn plannen voor grensoverschrijdende samenwerking. Probleem is dat niet zozeer de wil van de bevolking maar het geld commandeert en dat komt van Nederland. Verder volg ik dat niet op de voet op. Ik vind het wel jammer dat mensen wegtrekken uit het Maasland omdat alles duurder wordt omwille van de Nederlanders. Langs de andere kant blijft het een aangename streek om te wonen. Ik ken weinig plaatsen in Vlaanderen die zo'n goede mix van natuur en cultuur hebben.
Zoals mijn avatar duidelijk toont ben ik voorstander van meer grensoverschrijdende samenwerking. Volgens mij is dat veel beter voor onze welvaart dan een onafhankelijk Vlaanderen. Ook mijn kinderen hebben zoals vele leeftijdsgenoten het Maasland verlaten. De reden is niet de hoge vastgoedprijzen, nu verblijven ze in een duurdere streek (Leuven). Maar het gebrek aan werkgelegenheid (die overeenstemt met hun diploma).
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2011, 22:50   #53
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
3 Vlomse wielertoeristen in Luiks café.
Mooi meisje komt bestelling opnemen.
Pour moi une bière, moi aussi, unne spa.
Meisje draait zich om.
In dialect van rond St-Truiden: man da het een kont om 3 wèken op rond te rijen. 2de: jaot do zit ich liever op dan op ne veilo. 3de: jao die maach zieker op min stang komme zitte.
Meisje komt terug, bedient, ontvangt geld en zegt
in perfect Nederlands: Heren drink maar snel uit, zet u kont in het zadel en hang u buik op uw stang. Salu en tot nooit meer weerziens. Die gezichten waren geld waard. Ze zegt naderhand tegen mij, ik weet dat niet alle Vlamingen zo zijn, maar zoiets tolereer ik van niemand. Ik heb nog steeds binnenpretjes als ik aan die gezichten terugdenk.
Als je zo begint kan je beter je café dicht doen, want zo'n gasten kom je dagelijks tegen. Niet enkel uit Vlaanderen trouwens, wees niet zo naïef om d�*t te geloven.
Mannen in groep, mooi meisje(s), drankgelegenheid...Alle ingrediënten zijn verzameld voor vettige grapjes en uitspraken.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 01:20   #54
subocaj

Standaard

Citaat:
Ik denk dus dat we het er over kunnen eens zijn dat de huidige wetgeving, en het verschil in wetgeving tussen Vlaanderen en Wallonië de verfransing in de hand werkt. Ik vraag me af of dat misschien wel de bedoeling was van Wallonië toen men de wet wijzigde, want het gevolg was dat er nog minder Nederlands onderwezen wordt in Wallonië. Dat moest men op voorhand geweten hebben.

Tijd om de Vlaamse partijen zich hier over eens te laten bezinnen of herbezinnen denk ik. Wie schrijft ze aan?
De wetswijziging is door politici van beide taalgemeenschappen overeengekomen. En het verschil in wetgeving tussen Vlaanderen en Wallonië toont enkel aan wat ik al lang wist, dat onze hoogopgeleide Vlaamse politici, bij het vorige akkoord, waar ook Volksunie idool Gaston Schiltz bij aanwezig was, bewezen hebben dat ondanks hun zo geroemde hoge opleiding hun IQ niet hoger was dan hun schoenmaat. Maar dat kan je dan weer verdoezelen door te kappen op de Walen.
Oud 1 mei 2014, 19:22   #55
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Grappig hoe Logic Immo huizen in Ronse aan Franstaligen probeert te verkopen:

....
Sur les 25.000 habitants, environ 25% sont francophones alors que la commune de Renaix a toujours été ouverte aux influences picardes. D'ailleurs, un vent de bilinguisme se porte sur la commune avec des facilités linguistiques pour les citoyens francophones. Non loin de la E429, Renaix est relativement simple d'accès, d'ailleurs pour les voyageurs préférant le train, une gare accueille les navetteurs et de nombreux bus sillonnent la ville.

....

http://www.logic-immo.be/fr/immo-bel...-ville-entiere

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 mei 2014 om 19:23.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 21:07   #56
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goed om weten.

Het laatste Immo kantoor die dat truukje heeft toegepast was Immo Begui...
Die had voor de stad het contract voor de verkoop van de woningen in het nieuwe project 'de stadstuin'. Toen zijn franstalige reclame in henegouwen en brussel met 'goedkope huizen en er zijn faciliteiten' zijn aan het licht gekomen heeft het stadsbestuur per direct zijn contract verbroken en een ander kantoor de verkoop gegeven. Twee dagen na datum was er al nieuw drukwerk, en nieuwe reclame.
Dat kantoor zal er nog spijt van krijgen.
Faut pas pousser bobonne dans les orties...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 21:44   #57
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Je zou verbaasd kunnen opkijken als je de proef op de som zou nemen.
Nog geen enkel probleem gehad in Luik, daar kan ik in het Nederlands veel zeggen... De minder fraaie woorden, dat is weer iets anders, Putain! -)
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 22:13   #58
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3 Vlomse wielertoeristen in Luiks café.
Mooi meisje komt bestelling opnemen.
Pour moi une bière, moi aussi, unne spa.
Meisje draait zich om.
In dialect van rond St-Truiden: man da het een kont om 3 wèken op rond te rijen. 2de: jaot do zit ich liever op dan op ne veilo. 3de: jao die maach zieker op min stang komme zitte.
Meisje komt terug, bedient, ontvangt geld en zegt
in perfect Nederlands: Heren drink maar snel uit, zet u kont in het zadel en hang u buik op uw stang. Salu en tot nooit meer weerziens. Die gezichten waren geld waard. Ze zegt naderhand tegen mij, ik weet dat niet alle Vlamingen zo zijn, maar zoiets tolereer ik van niemand. Ik heb nog steeds binnenpretjes als ik aan die gezichten terugdenk.
zo ken ik dit van waalse wielertoeristen die in gent op café gingen, is just hetzelfde gezever!
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be