Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2011, 16:21   #1
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard De naieve Ronsenaar

Stef Vancaeneghem , een blogger uit Ronse:

J’cause pas Flamand’, bekt het meisje van Action me af. Ik ben op zoek naar zo’n bergdoos met hangmapjes erin. Hoe durf ik haar aanspreken in een taal die zij niet beheerst.

'Ha bon', zeg ik. In lichaamstaal.
'Geen probleem. Ik vraag het dan wel aan een van uw collega's'.

Taalhoffelijkheid. Begint bij wederkerige hoffelijkheid. Bijgevolg heb ik deze keer als tolerante tweetalige Vlaamse Ronsenaar geen zin om dan maar zelf de communicatiekloof dicht te rijden. Want ik weet het allemaal wel. Ze ze zijn zo jong, meneer. Ze worden niet echt overbetaald, meneer. Wees al blij dat ze willen werken, meneer. Enzovoort. Mais ceci n'est pas le propos.

'Je m’excuse', zegt het volgende meisje. In slecht Frans. Doch zeer beleefd. Dat scheelt alvast een slok op het slikken.

(Beter ware: ‘Veuillez m’excuser'.)

'…Mais j’parle pas le Flamand...'

‘C’est bien regrettable’, lach ik haar toe. In mijn mooiste lichaamstaal. Want ze is zo jong, meneer. Ze wordt niet overbetaald, meneer. Wees al blij dat ze wil werken, meneer.

Taalhoffelijk dus. Voor de duizendste keer.

‘Mademoiselle, vous n’êtes pas sans ignorer que nous sommes en Flandre.’
‘Je sais,’ zegt ze.‘Vous parlez Français?
‘Evidemment’, zeg ik.’

En ik ga door in het Frans. Taalhoffelijk. Voor de duizendste keer zet ik de stap. Breek ik het ijs. Treed ik tegemoet.

Taal als middel van ontmoeting. Taalhoffelijkheid. Dat Ronse eigenlijk een Vlaamse stad is, zeg ik. Dat ze het nu wel treft met een tolerante Vlaming die andermaal de ogen dichtknijpt voor de bijna vanzelfsprekende onwil, de non-communicatie, de gemakzucht. Die er er geen punt van maakt om dan nog maar eens zelf over de brug te komen. Na de jaren van vernedering toen je als Vlaming hier in tijden van Renaix-Bilingue en bourgeoisie bekeken werd als tweederangs-Ronsenaar. De Beau Langage van de meesters versus het Vloms van de meiden en knechten.

‘ Taalhoffelijkheid in Ronse. Soms wordt een mens er zo moe van.

Verder lezen: http://stefvancaeneghem.blogspot.com...?q=verfransing

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 september 2011 om 16:26.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 17:44   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Taalhoffelijkheid. Begint bij wederkerige hoffelijkheid. Bijgevolg heb ik deze keer als tolerante tweetalige Vlaamse Ronsenaar geen zin om dan maar zelf de communicatiekloof dicht te rijden. Want ik weet het allemaal wel. Ze ze zijn zo jong, meneer. Ze worden niet echt overbetaald, meneer. Wees al blij dat ze willen werken, meneer. Enzovoort. Mais ceci n'est pas le propos.

'Je m’excuse', zegt het volgende meisje. In slecht Frans. Doch zeer beleefd. Dat scheelt alvast een slok op het slikken.

(Beter ware: ‘Veuillez m’excuser'.)

'…Mais j’parle pas le Flamand...'

‘C’est bien regrettable’, lach ik haar toe. In mijn mooiste lichaamstaal. Want ze is zo jong, meneer. Ze wordt niet overbetaald, meneer. Wees al blij dat ze wil werken, meneer.

Taalhoffelijk dus. Voor de duizendste keer.

En ik ga door in het Frans. Taalhoffelijk. Voor de duizendste keer zet ik de stap. Breek ik het ijs. Treed ik tegemoet.

Taal als middel van ontmoeting. Taalhoffelijkheid. Dat Ronse eigenlijk een Vlaamse stad is, zeg ik. Dat ze het nu wel treft met een tolerante Vlaming die andermaal de ogen dichtknijpt voor de bijna vanzelfsprekende onwil, de non-communicatie, de gemakzucht. Die er er geen punt van maakt om dan nog maar eens zelf over de brug te komen. Na de jaren van vernedering toen je als Vlaming hier in tijden van Renaix-Bilingue en bourgeoisie bekeken werd als tweederangs-Ronsenaar. De Beau Langage van de meesters versus het Vloms van de meiden en knechten.
Taalhoffelijkheid in Ronse. Soms wordt een mens er zo moe van.[/i]
Verder lezen: http://stefvancaeneghem.blogspot.com...?q=verfransing
3 Vlomse wielertoeristen in Luiks café.
Mooi meisje komt bestelling opnemen.
Pour moi une bière, moi aussi, unne spa.
Meisje draait zich om.
In dialect van rond St-Truiden: man da het een kont om 3 wèken op rond te rijen. 2de: jaot do zit ich liever op dan op ne veilo. 3de: jao die maach zieker op min stang komme zitte.
Meisje komt terug, bedient, ontvangt geld en zegt
in perfect Nederlands: Heren drink maar snel uit, zet u kont in het zadel en hang u buik op uw stang. Salu en tot nooit meer weerziens. Die gezichten waren geld waard. Ze zegt naderhand tegen mij, ik weet dat niet alle Vlamingen zo zijn, maar zoiets tolereer ik van niemand. Ik heb nog steeds binnenpretjes als ik aan die gezichten terugdenk.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 18:00   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
3 Vlomse wielertoeristen in Luiks café.
Mooi meisje komt bestelling opnemen.
Pour moi une bière, moi aussi, unne spa.
Meisje draait zich om.
In dialect van rond St-Truiden: man da het een kont om 3 wèken op rond te rijen. 2de: jaot do zit ich liever op dan op ne veilo. 3de: jao die maach zieker op min stang komme zitte.
Meisje komt terug, bedient, ontvangt geld en zegt
in perfect Nederlands: Heren drink maar snel uit, zet u kont in het zadel en hang u buik op uw stang. Salu en tot nooit meer weerziens. Die gezichten waren geld waard. Ze zegt naderhand tegen mij, ik weet dat niet alle Vlamingen zo zijn, maar zoiets tolereer ik van niemand. Ik heb nog steeds binnenpretjes als ik aan die gezichten terugdenk.
Daar moeten ze geen Vlamingen voor zijn, eender welke groep mannen gedraagt zich zo rond een vrouwpersoon.

Akkoord, er zijn gradaties van vulgair zijn en onnozele stoere praat, maar in de kern is dat het gewone gedrag van een groep mannen rond een vrouw.
Oud 13 september 2011, 18:01   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taalhoffelijkheid.
Taalhoffelijkheid dient niet van 1 kant te komen. Het is gemakkelijk je te excuseren voor je gebrekkige kennis van het Nederlands terwijl je er eerder voor gekozen hebt die taal NIET te studeren op school. Het is gemakzucht..."die Vlamingen passen zich wel aan, waarom moet ik zo'n boerentaal leren". En Vlamingen zijn aan die mentaliteit gewend. Ze zijn zelfs gewend de racisten genoemd te worden wanneer ze niet overschakelen op het Frans. Maar is de racist dan niet op zijn minst evenveel degene die weigerde de meest gesproken taal van zijn land te leren? Dát dient blijkbaar normaal gevonden te worden in dit land. Een Belgische absurditeit.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 18:05   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zegt naderhand tegen mij, ik weet dat niet alle Vlamingen zo zijn, maar zoiets tolereer ik van niemand.
Goed dat ze het van niemand tolereert, jammer dat ze niet weet dat niet alle Vlamingen zo zijn. Van Le Soir en dergelijke zal ze dat echter niet te horen krijgen, integendeel waarschijnlijk.
Oud 13 september 2011, 20:59   #6
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Goed dat ze het van niemand tolereert, jammer dat ze niet weet dat niet alle Vlamingen zo zijn. Van Le Soir en dergelijke zal ze dat echter niet te horen krijgen, integendeel waarschijnlijk.
Johan, ze zegt duidelijk, ik weet dat alle Vlamingen niet zo zijn. Mijn punt is dat er steeds meer jonge Walen zijn die tweetalig zijn en dat je ook in Wallonië beter uitkijkt met wat je zegt.
Oud 13 september 2011, 21:04   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Johan, ze zegt duidelijk, ik weet dat alle Vlamingen niet zo zijn.
Ge hebt gelijk. Verkeerd gelezen.

Citaat:
Mijn punt is dat er steeds meer jonge Walen zijn die tweetalig zijn en dat je ook in Wallonië beter uitkijkt met wat je zegt.
Enig idee hoeveel er kiezen voor het Nederlands op school ipv het Engels?
Oud 13 september 2011, 21:13   #8
subocaj

Standaard

Vind je het onlogisch? Voor een Duitser is het ook makkelijker Nederlands te leren dan Engels of Frans. Alleen er zijn maar enkelen die het doen. En niet omdat ze niet zouden willen, maar omdat Nederlands hen internationaal of globaal geen stap verder brengt in een globale context.
Oud 13 september 2011, 21:20   #9
subocaj

Standaard

http://www.medium4you.be/Wallonie-ka...andse-les.html

Wallonië kampioen Nederlandse les

dinsdag 11 december 2007, door Ren de Vree
1 reactie
translate : Originele versie Français English Deutsch Italiano Español +

Nergens in niet-Nederlandstalige gebieden ter wereld wordt zoveel Nederlands geleerd als in Wallonië, zegt professor Nederlandse taalkunde Guy Janssens (ULg) in Over Taal (PDF-bestand). Willem I voerde het Nederlands in op talrijke scholen in Wallonië, en wilde dat iedereen in België Nederlands zou gaan spreken. Zover zal het nooit komen. Tot 15 jaar geleden meenden de Walen dat ze met het Frans overal terechtkonden, zegt Janssens, nu zijn ze ervan overtuigd dat ze ook Nederlands en Engels moeten leren, om meer kans te hebben op een baan. Het vreemde talenonderwijs in Wallonië is als volgt geregeld, geeft Janssens aan:
Lagere school: Nederlands niet verplicht, veel
scholen geven het wel, vanaf de 5de of 6de klas
Middelbare school: 1ste en 2de jaar: 1 vreemde taal
3de jaar: tweede vreemde taal optie
5de jaar: derde vreemde taal optie
Secundair onderwijs: Engels of Nederlands
verplicht. De laatste jaren wordt steeds vaker
Nederlands gekozen.
Hogescholen/universiteiten: Nederlands optie

Zo hoor je het ook eens van een ander.
Oud 13 september 2011, 21:25   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vind je het onlogisch? Voor een Duitser is het ook makkelijker Nederlands te leren dan Engels of Frans. Alleen er zijn maar enkelen die het doen. En niet omdat ze niet zouden willen, maar omdat Nederlands hen internationaal of globaal geen stap verder brengt in een globale context.
Dan zou het in Vlaanderen ook vrije taalkeuze moeten zijn want het Engels is eveneens internationaler dan het Frans. De huidige situatie (Wallonië vrije keuze, Vlaanderen verplicht Frans) werkt verfransing van Vlaanderen in de hand. Wil u dat?

In deze zaak denkt Vlaanderen 'Belgicistischer' dan Wallonië. Dat verwondert me eigenlijk niet. Wallonië heeft geen NVA nodig. Alle partijen zijn er 'nationalistisch'. Tot zelfs Ecolo toe heb ik kunnen vaststellen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2011 om 21:29.
Oud 13 september 2011, 21:27   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een opinie. Ik zou graag percentages zien ivm taalkeuze op scholen in Wallonië. Die statistieken moeten toch bestaan.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2011 om 21:27.
Oud 13 september 2011, 21:27   #12
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.medium4you.be/Wallonie-ka...andse-les.html

Wallonië kampioen Nederlandse les

dinsdag 11 december 2007, door Ren de Vree
1 reactie
translate : Originele versie Français English Deutsch Italiano Español +

Nergens in niet-Nederlandstalige gebieden ter wereld wordt zoveel Nederlands geleerd als in Wallonië, zegt professor Nederlandse taalkunde Guy Janssens (ULg) in Over Taal (PDF-bestand). Willem I voerde het Nederlands in op talrijke scholen in Wallonië, en wilde dat iedereen in België Nederlands zou gaan spreken. Zover zal het nooit komen. Tot 15 jaar geleden meenden de Walen dat ze met het Frans overal terechtkonden, zegt Janssens, nu zijn ze ervan overtuigd dat ze ook Nederlands en Engels moeten leren, om meer kans te hebben op een baan. Het vreemde talenonderwijs in Wallonië is als volgt geregeld, geeft Janssens aan:
Lagere school: Nederlands niet verplicht, veel
scholen geven het wel, vanaf de 5de of 6de klas
Middelbare school: 1ste en 2de jaar: 1 vreemde taal
3de jaar: tweede vreemde taal optie
5de jaar: derde vreemde taal optie
Secundair onderwijs: Engels of Nederlands
verplicht. De laatste jaren wordt steeds vaker
Nederlands gekozen.
Hogescholen/universiteiten: Nederlands optie

"Veel scholen geven het", "steeds vaker Nederlands gekozen" etc. Maar nooit krijgen we cijfers van deze fenomenale sprong voorwaarts van de Nederlandse taalkennis in Wallonië.
Oud 13 september 2011, 21:43   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zou het in Vlaanderen ook vrije taalkeuze moeten zijn want het Engels is eveneens internationaler dan het Frans. De huidige situatie (Wallonië vrije keuze, Vlaanderen verplicht Frans) werkt verfransing van Vlaanderen in de hand. Wil u dat?

In deze zaak denkt Vlaanderen 'Belgicistischer' dan Wallonië. Dat verwondert me eigenlijk niet. Wallonië heeft geen NVA nodig. Alle partijen zijn er 'nationalistisch'. Tot zelfs Ecolo toe heb ik kunnen vaststellen.
Wat bedoelt u met "verfransing van Vlaanderen"?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 21:46   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een opinie. Ik zou graag percentages zien ivm taalkeuze op scholen in Wallonië. Die statistieken moeten toch bestaan.
De meeste Waalse leerlingen kiezen inderdaad voor het Engels, ik zag eens een reportage daarover op TV. De journalist vraagt een leerling waarom hij niet voor het Nederlands kiest : "Na mijn studies verlaat ik zowiezo België. Waarom zou ik Nederlands moeten leren?". In dit geval is de keuze van het Engels begrijpelijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 22:05   #15
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nergens in niet-Nederlandstalige gebieden ter wereld wordt zoveel Nederlands geleerd als in Wallonië, zegt professor Nederlandse taalkunde Guy Janssens (ULg) in Over Taal (PDF-bestand).
't Zou er gvd nog aan mankeren!
Oud 13 september 2011, 22:15   #16
subocaj

Standaard

://www.vgc.be/Onderwijs/Onderwijsbeleid+van+de+VGC/Over+het+Brussels+Nederlandstalig+onderwijs/geschiedenis.htm

Bekijk dit even en je hebt een redelijke objectieve beschrijving van de verfransing in het Brusselse.
Oud 13 september 2011, 22:17   #17
subocaj

Standaard

http://www.vgc.be/Onderwijs/Onderwij...schiedenis.htm

Dit zal beter gaan.
Oud 13 september 2011, 22:35   #18
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zeer goede post.

Zelfs velen binnen de NVA zijn overigens nog steeds voor het verplichten van Frans, Dat is dus waar we na 181 jaar in een 'nationalistische ' partij staan in Vlaanderen.

Iets simpels als het Frans facultatief maken is hier nog immer niet mogelijk. Jawel de angst zit er goed in.

De gekste argumenten worden erbij gehaald om het niet te doen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 september 2011 om 22:36.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 23:11   #19
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zeer goede post.

Zelfs velen binnen de NVA zijn overigens nog steeds voor het verplichten van Frans, Dat is dus waar we na 181 jaar in een 'nationalistische ' partij staan in Vlaanderen.

Iets simpels als het Frans facultatief maken is hier nog immer niet mogelijk. Jawel de angst zit er goed in.

De gekste argumenten worden erbij gehaald om het niet te doen.
Vroeger dacht ik daar ook anders over. Meer talen meer kansen denkt men in Vlaanderen. Men denkt dat het een voordeel is het Frans te kunnen spreken terwijl de Franstaligen weinig Nederlands kunnen. Het gevolg is dat de Franstaligen gemakzuchtig worden om Nederlands te leren, want het is toch niet nodig. De Vlaming wordt verondersteld Frans te kunnen én wordt verondersteld over te schakelen naar het Frans om de conversatie gaande te houden (Kijk naar de taal van de onderhandelingen. Je zou denken dat België een eentalig Frans land is. Dit is geen correcte situatie maar wordt toch als normaal ervaren in België. Alleen al uit principe en respect voor de twee gemeenschappen zou men een tweetalige procedure moeten voorzien m.i., desnoods met tolken) De vrijheid van taalkeuze in Wallonië zal deze situatie nog verscherpen, ondanks de stemmen die ik hoor dat er in Wallonië meer interesse zou bestaan voor het Nederlands dan vroeger. Ik weet niet of het hier om een significant verschil gaat of eerder om een upbeat Belgicistisch media verhaal.

Vrije taalkeuze heeft nog een andere voordelen. Een ervan is gemotiveerdere leerlingen in de keuze die gemaakt wordt. Men kiest ook meestal waar men goed in is, wat ook zijn voordelen heeft.

Ook al zou er maar 10 % nog kiezen om Frans te spreken in Vlaanderen dat is uiteindelijk meer dan voldoende om de relatie met Wallonië gaande te houden en Vlaanderen zijn meertalige voordeel te doen behouden. Zoveel essentiële tweetalige functies zijn er niet. Het verschil zal echter te merken zijn in de omgang tussen burgers. Ik zie op die manier zelfs het Engels nog een zekere functie krijgen als omgangstaal tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in België. En waarom niet. Dat is elkaar ontmoeten op neutraal terrein.

Tot slot, vrije taalkeuze geeft ouders die het Frans belangrijk vinden nog steeds alle mogelijkheden voor die taal te kiezen. Daarbij dient men toch niet ook nog eens te willen beslissen voor andere mensen.

Als het NVA Frans verplicht wil houden kan men zich de vraag stellen in hoeverre ze inderdaad gevangen zitten in een Belgicistisch denkschema.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2011 om 23:14.
Oud 13 september 2011, 23:25   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "verfransing van Vlaanderen"?
Wat bedoelt u met uw vraag eigenlijk? Een Vlaamse gemeente waar steeds meer Franstaligen komen wonen, waar de oorspronkelijke taal tot en met de eeuwenoude benamingen van gemeente zelf, haar straatnamen, haar landmarks, onder druk komen te staan, waar na verloop van tijd zelfs afscheiding van Vlaanderen geëist wordt, waar men zich na verloop van tijd weggepest voelt als men slechts de taal van de voorouders wenst te spreken op de plaats waar men generaties lang wortel schoot... U kan zich toch voorstellen dat dat geen proces is dat dient verwelkomt te worden. U kan toch de vraag om integratie in plaats van kolonisatie begrijpen hoop ik. Het vraagt toch weinig inlevingsvermogen om de negatieve, maar alles bij elkaar nog zeer schappelijke, reactie van de oorspronkelijke bevolking op zo'n agressieve taalkolonizatie te begrijpen.

Ik ben er trouwens absoluut van overtuigd dat een tegenovergesteld proces op gang kan worden gebracht, zonder de Franstaligen in Vlaanderen hiervoor te discrimineren. In hoeverre dat zo'n vernederlandingsproces wenselijk is is een andere discussie.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2011 om 23:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be