![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Neem van mij aan , dat indien deze gemeente deel zou uitmaken van een onafhankelijk VL , deze Franstaligen heel wat minder noten op hun zang zouden hebben dan wanneer zij , zoals nu, geruggesteund zijn door gans Francofonia. Trouwens , ook de Vlaamse inwoners , eenmaal VL apart , zouden minder taaltolerant, zeg maar , taalbehulpzaam zijn dan voorheen en de Franstaligen er lichtjes attent op maken , zich vh NL te bedienen , minstens in het contact met de overheid. In het verleden hebben Franstaligen zich ook aangepast in Leuven, Gent etc... En dat was alleen al maar door de taalwetgeving. Daarentegen , hoe langer België blijft bestaan, hoe meer de verfransing om zich heen zal grijpen. En Brussel , kunnen we idd op onze buik schrijven.
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Deze randgemeentes hebben een bevolking variërend tussen 20 en 40 duizend. Brussel heeft een bevolking van één miljoen inwoners , hoofdzakelijk Franstaligen, of die het Frans als lingua franca hebben. Maak de som.
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien economisch leidend. Tja... maak de som..
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het bestaan van Belgie maakt het mogelijk dat Vlaanderen geen Franstalig onderwijs en gesubsidieerde media onderhoudt. Een onafhankelijk Vlaanderen zou verplicht zijn dit wél te doen door haar lidmaatschap van de EU bijvoorbeeld. Net zo goed als bv de Roemenen dit voor hun Hongaarse minderheid verplicht zijn te doen. De enige manier om aan een tweetalig onafhankelijk Vlaanderen te ontsnappen is de acceptatie van een mini Vlaanderen, ofwel allerlei internationale verdragen opzeggen, ofwel de in vlaanderen aanwezige bevolking vernederlandsen. Citaat:
Verder sterft de autochtone Vlaam gewoon hard uit, en trekken de Vlamigen zich terug uit gebieden waar veel franstaligen komen wonen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 september 2011 om 10:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
... Je vroeg waar die Franstaligen vandaan kwamen toch.
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Zo ver zijn we belange nog niet.
![]() |
![]() |
#48 |
Minister-President
|
![]() ze zeggen ook wel: als 2 honden vechten om een been, loopt een derde er mee heen
Brussel is meer aan het verengelsen dan aan het verfransen
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() En dan? Ze kunnen wel Nederlands en officiële documenten en dergelijke zijn in het Nederlands. Of kunnen ze enkel Limburgs?
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Hollander jongen, zou je niet beter je wat meer bemoeien met je eigen land in plaats van dergelijke enormiteiten uit te kramen? Brussel IS onze hoofdstad. Een volk dat z'n hoofdstad opgeeft is nog één iets waard: een snelle verdwijning. Uw voorgestelde "compensatie" is pas echt compleet van de pot gerukt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister
|
![]() Waarom die gehechtheid aan Brussel toch? Nostalgie?
Een Vlaamse stad zal het voorlopig niet worden. En dus blijft het de vreemde eend in de bijt van Vlaanderen. En het is ook een zwart gat waar veel geld in verdwijnt. Zijn eigen broek ophouden kan die stad niet. Brussel zal Vlaanderen verarmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ikzelf doe dit al enkele jaren met een vriend uit Luik. Daar ik niet gewoon ben op regelmatige basis Frans te spreken is dat na een tijd vermoeiend voor mij en daarbij verkracht ik waarschijnlijk dan de taal. Hij moest in het secundair kiezen tussen NL en Engels en dan is je keuze natuurlijk gauw gemaakt. Ik moet er wel bij zeggen dat zijn moeder me aanvankelijk wat scheef bekeek omdat we Engels spraken tegen elkaar, of dat was tenminste mijn vluchtige indruk maar who cares. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met dank aan het Vlaamse onderwijs. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 september 2011 om 10:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alsof een Duitstalige Zwitser eerst Frans, Italiaans en Reto-Romaans zal leren alvorens aan Engels te beginnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Vlaanderen heeft agressief machtsdenken nodig, sluwheid en indien nodig meedogenloosheid. De beste uitspraak over Brussel die in de afgelopen deceniia te horen was is en blijft: "we moeten Brussel desnoods uithongeren". Ook al was diegene die de uitspraak deed er als de kippen bij om het te minimaliseren en er een pc-draai aan te geven. Brussel is NIETS zonder VL, wij kunnen die stad desnoods letterlijk uithongeren. Dit uitgangspunt, en dit alleen, is het enige wat telt bij "onderhandelingen" die eigenlijk Vlaamse dictaten zouden moeten zijn, door Brussel zondermeer te aanvaarden. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |