Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2011, 07:47   #41
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Daarom geloof ik ook niet in de oplossing van Derk. Zelfs als er een harde grens komt tussen franstalig en nederlandstalig gebied, zal dat franstaligen niet beletten om in Vlaanderen te gaan wonen.
Een op de drie inwoners in Overijse - Zuid-Oostelijke grensgemeente van Brussel zonder faciliteiten - is Franstalig.
Neem van mij aan , dat indien deze gemeente deel zou uitmaken van een onafhankelijk VL , deze Franstaligen heel wat minder noten op hun zang zouden hebben dan wanneer zij , zoals nu, geruggesteund zijn door gans Francofonia.
Trouwens , ook de Vlaamse inwoners , eenmaal VL apart , zouden minder taaltolerant, zeg maar , taalbehulpzaam zijn dan voorheen en de Franstaligen er lichtjes attent op maken , zich vh NL te bedienen , minstens in het contact met de overheid.
In het verleden hebben Franstaligen zich ook aangepast in Leuven, Gent etc...
En dat was alleen al maar door de taalwetgeving.
Daarentegen , hoe langer België blijft bestaan, hoe meer de verfransing om zich heen zal grijpen.
En Brussel , kunnen we idd op onze buik schrijven.
Oud 25 september 2011, 09:03   #42
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Een op de drie inwoners in Overijse - Zuid-Oostelijke grensgemeente van Brussel zonder faciliteiten - is Franstalig.
Neem van mij aan , dat indien deze gemeente deel zou uitmaken van een onafhankelijk VL , deze Franstaligen heel wat minder noten op hun zang zouden hebben dan wanneer zij , zoals nu, geruggesteund zijn door gans Francofonia.
Trouwens , ook de Vlaamse inwoners , eenmaal VL apart , zouden minder taaltolerant, zeg maar , taalbehulpzaam zijn dan voorheen en de Franstaligen er lichtjes attent op maken , zich vh NL te bedienen , minstens in het contact met de overheid.
Daarentegen , hoe langer België blijft bestaan, hoe meer de verfransing om zich heen zal grijpen.
En Brussel , kunnen we idd op onze buik schrijven.
En waar komen al die Franstaligen dan wel vandaan? Er wonen er 3 miljoen in Wallonië, tegen 6 miljoen Nederlandstaligen in Vlaanderen. Hoe dat kan leiden tot om zich heen grijpende verfransing is mij een raadsel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 09:41   #43
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En waar komen al die Franstaligen dan wel vandaan? Er wonen er 3 miljoen in Wallonië, tegen 6 miljoen Nederlandstaligen in Vlaanderen. Hoe dat kan leiden tot om zich heen grijpende verfransing is mij een raadsel.
Er zijn ong 10 VL gemeenten die rechtstreeks grenzen aan Brussel, de zes faciliteitengemeentes niet meegerekend (deze hebben al een Fr meerderheid).
Deze randgemeentes hebben een bevolking variërend tussen 20 en 40 duizend.
Brussel heeft een bevolking van één miljoen inwoners , hoofdzakelijk Franstaligen, of die het Frans als lingua franca hebben.
Maak de som.
Oud 25 september 2011, 10:24   #44
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ong 10 VL gemeenten die rechtstreeks grenzen aan Brussel, de zes faciliteitengemeentes niet meegerekend (deze hebben al een Fr meerderheid).
Deze randgemeentes hebben een bevolking variërend tussen 20 en 40 duizend.
Brussel heeft een bevolking van één miljoen inwoners , hoofdzakelijk Franstaligen, of die het Frans als lingua franca hebben.
Maak de som.
uhhhhhhhh.....even denken....hmmm plus...hmm...ja...plus...hmmm... en ok hmmm... ja, Nederlandstaligen zijn in de meerderheid.
Bovendien economisch leidend.

Tja... maak de som..
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 10:53   #45
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt dus niet.

Het bestaan van Belgie maakt het mogelijk dat Vlaanderen geen Franstalig onderwijs en gesubsidieerde media onderhoudt. Een onafhankelijk Vlaanderen zou verplicht zijn dit wél te doen door haar lidmaatschap van de EU bijvoorbeeld. Net zo goed als bv de Roemenen dit voor hun Hongaarse minderheid verplicht zijn te doen.

De enige manier om aan een tweetalig onafhankelijk Vlaanderen te ontsnappen is de acceptatie van een mini Vlaanderen, ofwel allerlei internationale verdragen opzeggen, ofwel de in vlaanderen aanwezige bevolking vernederlandsen.

Citaat:
Eenvoudig: Doordat de Franstaligen van Brussel een verfransingsfabriek hebben weten te maken. Je stopt er een nieuwkomer in en na een paar jaar komt er een trotse Franstalige uit. De laatste decennia is dat bijna een miljoen keer gelukt.

Verder sterft de autochtone Vlaam gewoon hard uit, en trekken de Vlamigen zich terug uit gebieden waar veel franstaligen komen wonen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 september 2011 om 10:54.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 10:58   #46
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uhhhhhhhh.....even denken....hmmm plus...hmm...ja...plus...hmmm... en ok hmmm... ja, Nederlandstaligen zijn in de meerderheid.
Bovendien economisch leidend.

Tja... maak de som..
Wat bedoel je nu eigenlijk?
...
Je vroeg waar die Franstaligen vandaan kwamen toch.
Oud 25 september 2011, 11:01   #47
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het bestaan van Belgie maakt het mogelijk dat Vlaanderen geen Franstalig onderwijs en gesubsidieerde media onderhoudt. Een onafhankelijk Vlaanderen zou verplicht zijn dit wél te doen door haar lidmaatschap van de EU bijvoorbeeld. Net zo goed als bv de Roemenen dit voor hun Hongaarse minderheid verplicht zijn te doen.
Dan moeten die Franstaligen eerst wel als minderheid erkend worden.
Zo ver zijn we belange nog niet.
Oud 25 september 2011, 11:20   #48
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

ze zeggen ook wel: als 2 honden vechten om een been, loopt een derde er mee heen

Brussel is meer aan het verengelsen dan aan het verfransen

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 12:07   #49
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb zo de indruk dat die import Nederlanders in de voerstreek zich vooral van het Limburgs bedienen.
En dan? Ze kunnen wel Nederlands en officiële documenten en dergelijke zijn in het Nederlands. Of kunnen ze enkel Limburgs?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 13:01   #50
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
naar Wallonië.
Weg probleem BHV, weg jarenlang getob, verfransing versus vernederlandsing.
Geef ze Brussel uiteraard wel met een fikse compensatie, bv de Oostkantons of een stuk van de Ardennen.
Volgende probleem graag.
Frans-Vlaanderen bv.
Manmanman...
Hollander jongen, zou je niet beter je wat meer bemoeien met je eigen land in plaats van dergelijke enormiteiten uit te kramen?

Brussel IS onze hoofdstad. Een volk dat z'n hoofdstad opgeeft is nog één iets waard: een snelle verdwijning. Uw voorgestelde "compensatie" is pas echt compleet van de pot gerukt.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 17:18   #51
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
ze zeggen ook wel: als 2 honden vechten om een been, loopt een derde er mee heen

Het wordt de hoofdstad van de EUCCP.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 16:21   #52
Scheet in een fles
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vooral als benzine-toerist dan wel. Ze profiteren dan van de zaak en gaan dan friet-stoofvlees eten met een lekkere Jupiler.
Vandevoorde
Scheet in een fles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 16:27   #53
Scheet in een fles
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Manmanman...
Hollander jongen, zou je niet beter je wat meer bemoeien met je eigen land in plaats van dergelijke enormiteiten uit te kramen?

Brussel IS onze hoofdstad. Een volk dat z'n hoofdstad opgeeft is nog één iets waard: een snelle verdwijning. Uw voorgestelde "compensatie" is pas echt compleet van de pot gerukt.
Dien Ollander heeft nochtans overschot van gelijk. Brussel zijn de Vlamingen kwijt. Het is enkel nog de facto de Vlaamse hoofdstad, en het klinkt als een slechte grap als iemand dat beweert. Enkel gedwongen volksverhuizingen �* la Stalin brengen hier nog soelaas.
Oud 28 september 2011, 20:35   #54
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Waarom die gehechtheid aan Brussel toch? Nostalgie?
Een Vlaamse stad zal het voorlopig niet worden. En dus blijft het de vreemde eend in de bijt van Vlaanderen.
En het is ook een zwart gat waar veel geld in verdwijnt. Zijn eigen broek ophouden kan die stad niet. Brussel zal Vlaanderen verarmen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 21:04   #55
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Waarom die gehechtheid aan Brussel toch? Nostalgie?
Een Vlaamse stad zal het voorlopig niet worden. En dus blijft het de vreemde eend in de bijt van Vlaanderen.
En het is ook een zwart gat waar veel geld in verdwijnt. Zijn eigen broek ophouden kan die stad niet. Brussel zal Vlaanderen verarmen.
Dus toch maar ............?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 21:59   #56
Scheet in een fles
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht

Hopelijk, en daar heb ik geen enkel probleem nee. Daar beide landstalen politiek geladen zijn (hoe schijnbaar absurd dit ook is) is het niet slecht een neutrale derde taal te gebruiken die sowieso lingua franca op wereldniveau.

Ikzelf doe dit al enkele jaren met een vriend uit Luik. Daar ik niet gewoon ben op regelmatige basis Frans te spreken is dat na een tijd vermoeiend voor mij en daarbij verkracht ik waarschijnlijk dan de taal. Hij moest in het secundair kiezen tussen NL en Engels en dan is je keuze natuurlijk gauw gemaakt.

Ik moet er wel bij zeggen dat zijn moeder me aanvankelijk wat scheef bekeek omdat we Engels spraken tegen elkaar, of dat was tenminste mijn vluchtige indruk maar who cares.
Oud 29 september 2011, 08:47   #57
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles Bekijk bericht
Hopelijk, en daar heb ik geen enkel probleem nee. Daar beide landstalen politiek geladen zijn (hoe schijnbaar absurd dit ook is) is het niet slecht een neutrale derde taal te gebruiken die sowieso lingua franca op wereldniveau.

Ikzelf doe dit al enkele jaren met een vriend uit Luik. Daar ik niet gewoon ben op regelmatige basis Frans te spreken is dat na een tijd vermoeiend voor mij en daarbij verkracht ik waarschijnlijk dan de taal. Hij moest in het secundair kiezen tussen NL en Engels en dan is je keuze natuurlijk gauw gemaakt.

Ik moet er wel bij zeggen dat zijn moeder me aanvankelijk wat scheef bekeek omdat we Engels spraken tegen elkaar, of dat was tenminste mijn vluchtige indruk maar who cares.
Dan zou je toch verwachten dat ie de grootste taal in België zou kiezen, eh.
Oud 29 september 2011, 10:37   #58
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De grootste taal in Belgie is het Frans. Verreweg de meeste sprekers.

Met dank aan het Vlaamse onderwijs.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 september 2011 om 10:37.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 16:03   #59
Scheet in een fles
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
komaan niet zeveren. Wat zou jij kiezen? De grootste taal in petieterig België of de taal met de grootste impactfactor ter wereld? Reality check!

Alsof een Duitstalige Zwitser eerst Frans, Italiaans en Reto-Romaans zal leren alvorens aan Engels te beginnen.
Oud 29 september 2011, 21:58   #60
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles Bekijk bericht
Dien Ollander heeft nochtans overschot van gelijk.
Heeft hij niet. Tenzij bij de typische Vlaamsche kruiper die nu al 180 jaar ertoe leidt dat VL niets verkrijgt of gedaan krijgt ondanks de meerderheid in bevolking én de economische macht.

Vlaanderen heeft agressief machtsdenken nodig, sluwheid en indien nodig meedogenloosheid. De beste uitspraak over Brussel die in de afgelopen deceniia te horen was is en blijft: "we moeten Brussel desnoods uithongeren". Ook al was diegene die de uitspraak deed er als de kippen bij om het te minimaliseren en er een pc-draai aan te geven. Brussel is NIETS zonder VL, wij kunnen die stad desnoods letterlijk uithongeren. Dit uitgangspunt, en dit alleen, is het enige wat telt bij "onderhandelingen" die eigenlijk Vlaamse dictaten zouden moeten zijn, door Brussel zondermeer te aanvaarden.

Citaat:
Brussel zijn de Vlamingen kwijt. Het is enkel nog de facto de Vlaamse hoofdstad, en het klinkt als een slechte grap als iemand dat beweert. Enkel gedwongen volksverhuizingen �* la Stalin brengen hier nog soelaas.
Nood breekt wet. Als het moet, dan moet dat maar. Ja, in de 21ste eeuw, in het hart van West-Europa! 70 jaar vrede heeft de mensen in slaap gewiegd, hen met een mosselmentaliteit opgezadeld. Brussel is als stad ten andere slechts leefbaar met een bevolking van ongeveer 400000 �* 500000 inwoners. Remigratie van alle exoten is aangewezen.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be