![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() de dodelijkheid per ongeval of de ernst is dus iets meer als het dubbele van Vlaanderen, door die open ruimte en hogere gemiddelde snelheden (minder verkeer = meer gevaarlijke maneuvers aan hogere snelheden op gewone wegen), ook de wegrandinfra en weersomstandigheden en andere parameters verschillen wat. Het Gewest Brussel heeft dan weer minder als de helft verkeersdoden per 1000 letselongevallen als Vlaanderen. Citaat:
Daarbij kan men bvb veilige snelwegkms niet vergelijken met bochtige snelle kms op gewestwegen buiten de bebouwde kom. De grotere gevaarfactor kan ca x 5 zijn. De inwoners en verkeersdoden (+ dodelijke gewonden na 30 dagen) wordt het beste opgevolgd in de landen, de nauwkeurigheid ligt ruim boven de 90 %. Heb je andere parameters die zo nauwkeurig zijn ? Dichtbevolktere streken staten of landen hebben doorgaans een 1,x - factor minder verkeersdoden per inwoner, daar kan men wel rekening mee houden. Dat komt omdat in dichtbevolktere streken (ook door het drukker verkeer) veel langzamer gereden wordt (geen inhaalmogelijkheid) en er doorgaans veel meer bevolking van het openbaar vervoer gebruik maakt.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2011 om 00:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu achter de beweegreden dat u dit hardnekkig – tegen beter weten – blijft ontkennen moeten we niet ver zoeken vrees ik. U bent zelf veelrijder met de auto en u bent tegenstander van taksverhogingen omdat het u zelf zou treffen. Mensen herleiden alle problemen tot louter centje stellen en dat maakt taksen het middel bij uitstek om hun gedrag te sturen. And guess what ... it works! Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 oktober 2011 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien hebben hoge brandstofprijzen het voordeel dat mensen zullen kiezen voor zuinigere wagens, wat dan weer de constructeurs zal aanzetten om nog meer te investeren in dergelijke wagens. In de stad is de auto eigelijk een achterlijk transportmiddel. Het is groot, heeft veel plaats nodig, veroorzaakt lawaai, vervuiling, gevaarlijke verkeerssituaties enz. Vandaar dat meer en meer steden beginnen met verkeersvrije centra. Objectief gezien is de fiets in de stad, waar de te overbruggen afstanden niet zo groot zijn, het ideale transportmiddel. Ik niet dat je daar ook maar iets kan tegen inbrengen. Het is stil, zorgt voor geen uitstoot, snel en zelfs goed voor je eigen gezondheid. Dus daar is geen fietsnazisme voor nodig, gewoon wat gezond verstand. De overheid speelt bij het stimuleren daarvan natuurlijk een cruciale rol bij ( infrastructuur ). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Gouverneur
|
![]() En minder paaltjes op de fietspaden, zodat ik er met mijn fietskar kan rondrijden!
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de vergelijking tussen vb Vlaanderen en Wallonië blijkt dat alvast niet het geval. En zoals je weet is 1 tegenvoorbeeld voldoende om een stelling te ontkrachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Jouw logica klopt op zich wel maar de concrete gevolgen van die duurdere automobiliteit blijken niet die te zijn die jij verwacht. De Denen sparen hun duurdere mobiliteit op andere vlakken uit dan jij verwacht. Zo kopen ze bijvoorbeeld gewoon minder auto's, of rijden ze langer met dezelfde auto. En ik weet niet of het straatbeeld nu vandaag nog zo is maar toen ik er dik 10 jaar geleden was, dan was het ontstellend welk verouderd autopark daar rondreed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister
|
![]() Wel, ik weet het niet, maar een overheid die haar onderdanen door haar politiek verplicht om onnodig lang met oude voertuigen rond te rijden is wellicht verantwoordelijk voor meer verkeersdoden en meer vervuiling. Een verantwoordelijkheid die ik niet graag zou dragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Blue Sky : 23 oktober 2011 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In 1997 werden het 6 schaadstofklassen. De milieuvriendelijkste moesten zelfs 1-2 jaar niets betalen. En om het jaar een geleidelijke verhoging naargelang ´vervuiling´. Zo worden de automobilisten aangemoedigd eerder voor de milieuvriendelijkste motor te kiezen (voor ~ hetzelfde geld). Citaat:
Citaat:
Ook het prijsverschil aan de pomp is in D gemiddeld de helft minder als in Be. Er zijn tijden geweest (2007-2008 zeker dat daar de diesel ~ evenduur en soms duurder was als de superbenzine. http://www.focus.de/auto/ratgeber/un...id_228219.html (in Be was daarvoor het accijnsverschil ten nadele van de benzine veel te hoog) Maar in de nabije toekomst zullen er dus veel meer Europese landen zijn waar diesel duurder wordt als benzine, die Europese richtlijnen - die de toekomstige minimale accijns op diesel bepalen in trappen - bestaan al een tijdje. Enkel in zeldene landen zoals Be zal het mss meerdere jaren duren. Er zijn ook plannen de literprijs naargelang CO2-uitstoot te belasten, een liter verbrande diesel geeft tenslotte 13 % meer CO2 als 1 l benzine. Citaat:
![]() http://www.wiwo.de/politik-weltwirts...preise-294401/
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2011 om 14:40. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Vreemdeling
|
![]() Ik probeer zoveel mogelijk het gebruik van mijn auto te beperken, maar wel in de mate van het mogelijke. Dagelijks rijd ik er 32 kilometer mee, dit omwille van woon-werkverkeer. Vorig jaar, toen ik nog in mijn woongebied Brugge was tewerkgesteld, ging ik met de fiets.
Dagelijks begin ik om 4.30 uur, soms om 5.30 uur. Openbaar vervoer biedt mij geen alternatieven op die uren aan. Bovendien is het daarmee trouwens erg gesteld voor havenarbeiders uit Zeebrugge: velen van hen rijden dan meer per fiets (!) rond op drukke transportwegen... Het is goed dat veel mensen minder met de auto gaan rijden natuurlijk, maar een auto hebben en gebruiken wordt naar mijn gevoel in België al genoeg belast. Steeds duurder wordende autoverzekeringen, wegentaks, stijgende brandstofprijzen... Ik weet niet hoe ze dat rekeningrijden juist willen invoeren, maar ik hoop dat ze rekening houden met de arbeidsomstandigheden van de mensen. Soms zijn er gewoon geen of praktisch zéér moeilijk doenbare alternatieven buiten de auto... |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je hebt uiteraard gelijk. Het duurder maken van een auto betekent de facto dat er minder geld overblijft om een nieuwe te kopen en dat men dus inderdaad langer met dezelfde wagen zal blijven rondrijden. Het is nog altijd goedkoper om duurdere gebruikskosten te betalen dan de aankoop van een nieuwe en bijbehorende taksen. Kijk maar even naar de landen die dit al gedaan hebben zoals in het uiterste Noorden van Europa. Maar zoals ik al zei : de natte droom van de voorstanders van belastingen. Dan hebben ze tenminste de 'indruk' dat ze iets doen, terwijl het juist niet lukt en ze tegelijkertijd hele bevolkingsgroepen het leven zuur maken en de economie om zeep helpen. Binnenkort hebben ze niets meer om belastingen op te heffen. De vraag stelt zich dan of het milieu daarmee geholpen gaat zijn. Hetzelfde geldt ook voor de verwarming van de woningen. Heb ik geld, dan kan ik het besteden aan verbeteringen. Heb ik dit niet, dan blijven de dingen zoals ze nu zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het doel van rekeningrijden is wel dat uw normale taks dan wegvalt. Dus het doel zou moeten zijn, dat ze het vaste belastingssysteem vervangen door een variabe"l systeem. En als je veel km in file begint te rijden dat je meer betaalt dan iemand die zoals u geval 7000km naar zijn werk rijdt; Het doel is diegene die 20.000km joyriding doet, of elke dag naar brussel pendelt een beetje te doen nadenek |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister-President
|
![]() Ik ga ook elk jaar met de auto op vakantie. Dit jaar blijf ik thuis. Met die brandstofprijzen he
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is overigens goed om af en toe de fiets te nemen, maar dan moet je wel een veilige en relatief gezonde fietsweg hebben, anders word je zelf een slachtoffer van je eigen goeddoen. Drukke wegen zijn vb te mijden omwille van gezondheidsredenen en tevens wegen zonder apart liggend fietspad omwille van de veiligheid ( zeker in België waar je liever van de baan rijden dan even op hun rem te gaan staan ). Op wegen zoals deze moet je dus vooral niet fietsen; ![]() Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 oktober 2011 om 19:57. |
|
![]() |
![]() |