![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() 1 google:Verzadigde vetten Verzadigde vetten worden vooral gevonden in dierlijke producten. Hierbij moet je denken aan roomboter, kaas en melkproducten, vet rundvlees en chocola. Ook in sommige plantaardige vetten komen veel verzadigde vetten voor, zoals cacaoboter, palmolie en kokosvet.[Ik gebruik matig cocosmelk en cacaoboter ] Over het algemeen kan gesteld worden dat verzadigde vetten bij kamertemperatuur gestold (hard) zijn. Verzadigde vetten zorgen er in ons lichaam voor dat het cholesterolgehalte in het bloed stijgt. Een hoog cholesterolgehalte kan als gevolg hebben dat er vet op de wanden van de bloedvaten wordt afgezet en dat zo de bloedvaten dicht kunnen slibben. Door het dichtslibben van de bloedvaten, heb je een hogere kans op hart- en vaatziekten. 2 Je moet studies afwegen op peer review en ratings. Dat is voor leken ondoenlijk. Elke studie kan je met een andere weerleggen. Citaat:
Tot voor kort was er een vrij grote consensus om dierlijke (verzadigde) vetten met de vinger te wijzen. De laatste grote studies spreken dat nu weer tegen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 3 oktober 2011 om 12:50. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vetzucht kent een aantal verspreide oorzaken maar komt in de ene bevolkingsgroep meer voor dan in de andere.
Het is vooral een kwestie van gewenning en weinig zelfdiscipline. Eten en proppen, in bepaalde groepen geen onbekend verschijnsel. Maar grosso modo is het een ziekte van de moderne mens. Specifiek in de lagere sociale klasse.
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Volgens mij wel. Men gaat ervan uit dat overgewicht te maken heeft met goedkope of ongezonde voeding en wil die duurder maken maar als je kijkt naar mensen die dure of goede voeding kunnen betalen maar een ongeregeld leven leiden zoals bvb politici, hoger kader en raden van bestuur in ondernemingen, ... dan zie je dat daar ook meer dan gemiddeld overgewicht heerst.
En zelfs als jij doelt op vet dat de ader doet dicht slibben dan hoort men nog altijd rekening te houden met de factor beweging. Maar goed, we wachten beter de resultaten van de Deense wet af. Het zou me verwonderen mocht het aantal gevallen van overgewicht, hartaanvallen, ... daardoor binnen tien jaar significant dalen. Volgens mij is een regelmatig leven ( elke dag op hetzelfde uur eten ) met voldoende beweging belangrijker dan weinig vet of suiker eten. Mmm mijn meer dan een kilo koude macaroni met mais, erwtjes, tomaat, paprika, afvalworstjes en niet light mayonaise heeft gesmaakt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Transgeen vet mogen ze toch belasten van mij ?
http://www.hsph.harvard.edu/nutritio...ory/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() man vuile sossen jong, die maken temmerman al monddood dat is echt daar een partikratie die geen enkel debat tolereert
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...an-terug.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Lachen. Als rokers hopen accijnzen betalen, dan is het voor de niet-rokers allemaal nog niet genoeg. Nee, dan moeten die ook maar ineens van de ziektenzorg geschrapt worden (hoewel al eindeloos is aangetoond dat de gemiddelde roker minder kost dan de gemiddelde niet-roker). Maar nu het vettig voer zou belast worden, dan schreeuwt iedereen moord en brand.
Twee, dat gewauwel dat vooral de armen hierdoor getroffen worden zou een geldig argument zijn in de VS, waar vettig eten een pak goedkoper is dan gezonde kost en waar de bewoners van armere wijken vaak niet eens toegang hebben tot gezonde producten. Maar in Vlaanderen? Serieus, wie voor de prijs van frituurkost of McDo in België beweert dat hij geen deftige maaltijd op tafel kan zetten, liegt of is onbekwaam om zijn/haar gezin te runnen. Overigens zie ik sommigen dan plots de vergelijking maken tussen "ongezonde Aldi/Lidl-kost" en groenten en fruit van de markt. Wat is er mis met de groenten en het fruit in de Aldi misschien? Gaan die ook extra belast worden ineens? Ongezond eten is net zoals roken en zuipen een keuze. Een keuze die de samenleving een hoop geld kost. Van de laatste twee aanvaardt zowat iedereen dat die kosten gecompenseerd worden door accijnzen. Dat hart- en vaatziekten erg hoog scoren in de kosten van de gezondheidszorg maakt blijkbaar allemaal niet uit: het recht op de belastingvrije Bicky is heilig. Zolang andere mensen fiscaal of anderszins bestraft worden is het allemaal plezant (zie ook het gedoe over de rookpauzes van de ambtenaren). |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 3 oktober 2011 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
En dat maken ze nu ook duur... Laatst gewijzigd door eno2 : 3 oktober 2011 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Klopt niet. De oorzaak van het ongezondere voedingspatroon van de armere klasse is (in België tenminste) eerder cultureel dan economisch.
Laatst gewijzigd door Steve_M : 3 oktober 2011 om 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Deze wet is ronduit belachelijk en een aanfluiting van de wetenschap. Ik word woedend als ik hoor dat men enkel verzadigde vetten gaat viseren...
Oh ja, natuurlijk: verzadigde vetten verhogen de cholesterol in het bloed toch ? Jazeker, maar als men er niet in slaagt een onderscheid te maken tussen VDL en LDL cholesterol slaat men de bal mis. Het credo 'meer LDL = meer kans op hartfalen' is allang ontkracht in recent wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld het verzadigde vetzuur stearine verhoogt zeer sterk de HDL, maar verlaagt de verhouding LDL over HDL en dit laatste lijkt een betere indicator te zijn voor kans op hartfalen. Jazeker: meer stearine consumeren kan kans op hartfalen doen dalen (bijvoorbeeld fondant chocolade)... Meer nog, onderzoek toont aan dat het reduceren van de inname van verzadigde vetten en deze caloriën compenseren door koolhydraten, en dit in een normaal dieet, de kans op hartfalen doet stijgen. Natuurlijk zal de cholesterol in het bloed dalen, maar de HDL (beschermend) zal sterker dalen dan LDL (kransslagader-dichtslibbend). Bovendien stijgt het TG (triglyceride) en insuline niveau in het bloed... Zuivelproducten zullen het eerste slachtoffer worden van dergelijke vettaks, terwijl een matige consumptie van melk- en andere zuivelproducten correleert met een lager risico op hartfalen... Het mag duidelijk zijn, dat in een normaal dieet, vetten - jazelfs verzadigde vetten - essentieel zijn. Taxatie van vetten zal gewoon een averechts effect hebben (hoewel de staatskist wel gevuld zal worden)... |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() *dubbel*
Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 3 oktober 2011 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Omdat trans geconfigureerde vetzuren een lagere dichtheid hebben dan cis-vetzuur (de natuurlijke dus) dragen zo ook aanzienlijker bij tot LDL-vorming in het lichaam (de slecht cholesterol dus). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Deze vettaks daarentegen, promoot 'gezonder' voedsel aan de (niet altijd wetenschappelijk onderrichte) bevolking en kan net het omgekeerd bereiken. Een ander voorbeeld hieromtrent was de margarine: men is deze gaan promoten als gezond alternatief voor boter, terwijl achteraf gebleken is dat er een stuk meer hartdoden zijn gevallen wanneer men zijn boter niet had vervangen in z'n dieet. De reden waren de trans-vetzuren, die sterk aanwezig waren in margarine omdat de vetverhardingstechnieken van weleer verre van optimaal waren. Maar net die trans-vetzuren zijn wel meer atherogeen dan de natuurlijke verzadigde vetten in boter... (noot van geruststelling: huidige vetverhardingstechnieken produceren quasi geen trans-vetzuren meer). Ik mag er gewoon niet aan denken dat die hele vettaks bij het algemene publiek bijvoorbeeld de indruk gaat wekken dat een boterham met kaas of hesp als ontbijt veel ongezonder is als een kom gesuikerde corn-flakes (tip: zoek eens naar 'glycemische index', 'type-2 diabetes', en 'kransslagaderverstopping'...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2 Ik heb een enorme ervaring met precariteit en wat dat doet met het persoonlijke voedselpatroon. Klopt niet is te kort door de bocht. Je kan niet van iedereen in d e armste laag verwachten dat hij niets dan rijst met tomaten (weliswaar zeer gezond) eet ipv goedkope producten bomvol vetten, zouten en suikers. Ik zal evenwel niet bestrijden dat het voedingspatroon hier, daar en overal en altijd voor een goed deel cultureel bepaald is. Maar wat is de betekenis daarvan en wat volgt er uit zulk een stelling? Ik bedoel ivm gebruik van taxatie om bij te sturen...Als het cultureel bepaald is gaan ze het niet laten voor een taks. Als het pecuniair bepaald is gaan ze het wel willen laten. Maar voor welk alternatief? Voor duurdere gezonde voeding? Moeilijke zaak. Mijn persoonlijke reactie is natuurlijk voor zulk en taks, omdat ik tegen verbruik van zulke vetten ben...Dat is logisch lijkt me. Maar het tast wel de beugel vaN DE ARMEN veel meer aan dan van de minder armen. Tweesnijdend is dat... Het effect zal ook miniem zijn. Toch lijkt het me grosso modo een eerste bescheiden stap in de goeie richting. Laatst gewijzigd door eno2 : 3 oktober 2011 om 19:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Aurora scoort wel een paar punten met zijn betoog.
Chlesterol is het reparatieapparaat van uw lichaam. Veel geluk met uw vervangen van boter vet door kaarsvet.