![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een heel aantal wetten gaan specifiek over de vroeg-Joodse eredienst. 't Is zo simpel als dat. En jij lijtk egwoon koppig te doen uit arrogantie. Het typische 'haha, ik ken de bijbel beter dan die domme joden/christenen/....' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Albrecht : 7 oktober 2011 om 14:32. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 14:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() Kijk als zowat alle kerkgemeenschappen en joodse gemeenschappen het zo zien, en als het een logische conclusie is bij het lezen ervan, dan zie ik echt niet in waarom je met het vingertje blijft wijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoop en denk op zo'n wijze over religie te spreken dat toenadering mogelijk is tussen de verschillende levensopvattingen. Daarvoor is het nodig de uiterlijkheden te relativeren. Wanneer een religie de uiterlijkheden tot dogma maakt is de poging tot ontmanteling van zo'n dogma vanuit die toenaderingsoptiek niet evenzeer een dogma te noemen. Het gaat eerder over de synthese dan over de antithese.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het meerderheidsargument is een zwaktebod. Wat als de creationisten ooit in een meerderheid zijn? Ga je dan je mening over het oude testament herzien omwille van hun grote aantallen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Banneling
|
![]() JIJ hebt niets meer te bieden. Jij verpakt jouw mening (Abr. geloven zijn fout -> want ze negeren delen van de wet) als een schijnheilige vraag. Jij ziet jouw mening als de enige juiste, ookal is die makkelijk te ontkrachten. Maar die ontkrachting accepteer je niet, waarschijnlijk uit jouw vage pseu-filosofische visie. Mij best, maar je dwingt die zweverige visie ook op aan religies.
Citaat:
Citaat:
Het gaat niet over mijn mening over het OT. Het gaat erom wat de religie's ervan denken, en ik redeneer dan vanuit het standpunt van die religies. Kijk, jij hebt blijkbaar moeite met je in andere standpunten te verplaatsen. Creationisten zijn trouwens een meerderheid in de Abrahamitische religies. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soms wel en soms niet geldt het oude testament blijkbaar. Soms geldt de 'waarheid' omwille van de meerderheid en soms niet. Erg menselijk allemaal. Moest men die menselijkheid nu eens kunnen accepteren. Ik geef mijn mening hé Albrecht. Ik zeg niet dat het dát is wat God wil en bedoeld heeft. Ik beweer nergens God's wil en intentie te kennen op basis van een selectieve lezing van een boek. Ik beweer niet te weten welke passages uit de bijbel we letterlijk dienen te nemen en welke niet, welke passages ons tot wet dienen te zijn en welke niet, doende alsof het God zelf is die die selectie maakt en niet de mens zelf. Je kan me van arrogantie verdenken, maar niet van die arrogantie. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 15:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nood aan een label Albrecht, een dooddoenertje?
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Banneling
|
![]() En dit is dan geen dooddoener? Ik erger me echt enorm aan jouw hypocrisie, en dat zul je hopelijk gemerkt hebben...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vragen zijn voor mij ook geen vermomming. Soms is de vraag belangrijker dan het antwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik noem mezelf niet 'ongelovig'. Je 'new age' hokje is naast de kwestie. Het leek me alsof het hokje waarin je me zou kunnen opbergen belangrijker voor je was dan de discussie op zich.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar als ik dan aanhaal dat Jezus verhaal ook al 2000 jaar oud is en vraag waarom dat dan niet in zijn tijd moet gezien worden net als het oude testament komt er een simpele facepalm als antwoord. Wie bepaalt er welk Bijbelverhaal al dan niet relevant is voor onze huidige situatie? Dat is de mens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Één van die bijbelboeken noemt zelfs 'Leviticus'. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De fout is dat jij het enkel ziet als een ad populum-argument, en het dan wegklasseert als drogreden. Ik citeer 'meerderheid' als een meerderheid aan AUTORITEITEN op dat vlak. Het opperrabbinaat is een autoriteit, de Congregatie voor de Geloofsleer is een autoriteit, ... Laatst gewijzigd door Albrecht : 7 oktober 2011 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens...Zijn Gods geboden dan relatief? Vroeger liet hij kinderen verkrachten en 'ongelovigen' uitmoorden en nu heeft hij zich bedacht of wat? Of zou het zijn dat DE MENS veranderd is en noodgedwongen dient de boeken anders te interpreteren en desnoods passages als irrelevant voor de huidige tijd langs de kant dient te zetten. Maar diezelfde mens wil de menselijke hand in dit verhaal niet zomaar toegeven omdat die mens georganiseerde religies ontwikkelde die belang hebben bij de vergoddelijking, universialisering, tijdloosheid van de oude boeken. (Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen lessen uit die boeken te halen zijn die voor ons van belang kunnen zijn.) Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: