Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2011, 11:25   #41
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Jij koppelt mijn opmerking, die niets met de openingpost te maken had, maar alles met jouw opmerking over experimenteren met kinderen en school te maken heeft, opeens aan de openingspost.
Oh, sorry, ik kon er niets aan doen dat jij initiëel niet reageerde op de openingspost.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 11:29   #42
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Er zijn twee hoofdstromingen:
die in de pedagogiek die stelt dat men pas een andere taal kan leren als men eerst een taal goed beheerst en
die uit de taalwetenschap die in het meerdere talen tegelijk leren bij kleine kinderen geen probleem ziet.
Ik geef de taalwetenschappers gelijk. Al heel lang (sinds de toren van Babel ? ) komen kinderen in meertalige opvoed-situaties terecht en weten daarmee om te gaan zonder taal-gehandicapt te worden.

Mijn overburen zijn Engels/Nederlands en hun peuters en kleuters gebruiken beide talen. Praat Engels tegen ze en ze gaan op Engels over en praat Nederlands tegen ze en ze gaan in het Nederlands verder.
De buren verderop zijn Spaans/Nederlands en hun kleuters en peuters spelen op straat in het Nederlands met de andere kinderen.
Maar ja, een professor weet het natuurlijk beter.
Citaat:
Professor Taalontwikkeling Koen van Gorp (KULeuven) juicht dit project alvast toe. "Al ons onderzoek hiernaar toont inderdaad aan dat het beter is om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren. Om een goede basis op te bouwen voor andere talen."
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 11:34   #43
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

What else flotes on water...
Cedric Vloemans, de Blog

Het is duidelijk mis in België. Wie vandaag (6/10/2011) de krant openslaat ziet - uiteraard onder het jammerlijke nieuws van Steve Jobs - twee interessante artikels. Het ene gaat over de communautaire intenties van de Vlaming (uiteraard tégen de splitsing van het land), het andere over de taalintenties in een schooltje in Limburg. En beiden hebben dus onrechtstreeks te maken met de N-VA (overigens een partij die sinds gisteren een nieuwe slogan dient te hanteren: N-VA, overbodig in Vlaanderen, nutteloos in Europa).

Het artikel gaat over een project van een katholieke kleuterschool te Lommel (klik hier om het ganse artikel te lezen). Gezien daar veel Turkse kleuters zitten - zo motiveert de school - moet er dus ook een Turkse kleuterjuf zijn. Zo voelen de kleutertjes zich veilig en thuis. Tot zover geen discussie. Echter, er zijn enkele vraagtekens die opduiken na het lezen van het artikel

1) De juf is ééntalig Turks (maar ze spreekt ook Engels...)
2) De juf gaat lesgeven aan Turkse kleutertjes. Met andere woorden: deze eentalige juf gaat géén les geven aan niet-Turkse kleutertjes, maar ze zal ook geen lesgeven in het Nederlands.
3) De kleutertjes les moeten krijgen in hun thuistaal
4) De juf op vraag van de Turkse gemeenschap lesgeeft
5) Tot overmaat van ramp is onze minister van onderwijs - die zichzelf onlangs de titel van "zeer goed minister" toemat - Pascal Smet een voorstander van dit idee.

Waarom is Cedric Vloemans, de Blog, een tegenstander? Meerdere redenen:

Een eerste reden van tegenstand is uiteraard de wetgeving, hoewel het niet de bedoeling is van dit artikel om over de zin of onzin van de wetgeving te spreken. Belangrijker is uiteraard het welzijn en de vorming van de kleuters.

De taalwetgeving verbiedt een andere taal als het Nederlands te gebruiken op de scholen (heeft de N-VA hierover geen amok zitten maken in de randgemeentes van Brussel?). Daardoor kan de juf dus niet communiceren met haar collega's, en dat is wel een noodzakelijk gegeven wanneer het over kinderen gaat.

Een tweede aspect van tegenstand is uiteraard - en vooral - de integratiepolitiek en het latente racisme.

Van kindsaf gaan deze kindjes geïsoleerd moeten zitten van de andere kindjes, niet enkel in andere klasjes, maar zelfs in een andere taal. Op deze manier zorg je dat de kindjes moeilijker zullen integreren, en uiteindelijk zichzelf ongewild gaan uitsluiten uit de groep. Dat dit racisme in de hand zal werken, is vanzelfsprekend, daar onbekend ook onbemind is. Tevens is het discriminerend tot zelfs crimineel om zulk jonge kinderen de toegang tot het kwalitatief Nederlandstalig onderwijs te ontzeggen en neigt het naar de concentratieklasjes waar het vroegere Vlaams Blok van droomde. Het vreemde aan het verhaal is de steun van Pascal Smet indeze.

Ook de term thuistaal is compleet fout en neigt naar racisme. Zijn deze kleutertjes dan allemaal migranten? Zijn dit niet eerder de derde tot zelfs vierde generaties die reeds in België wonen? Is het dan niet zo dat hun thuistaal intussen het Nederlands is geworden?
Dit goedkeuren is afbreuk doen aan de Vlaamse eisen van Nederlandstalig onderwijs aan te bieden aan de kinderen op Vlaams grondgebied. Jarenlang heeft de Vlaamse Beweging gestreden tegen het fransdolle imperialisme. Doch, wanneer de overheid toelaat dat er Turkse klassen in gesubsidieerde scholen komen, waarom dan geen Franstalige klassen in Vlaanderen? Mogen Franstalige kindjes zich niet veilig en thuis voelen? Is die eer enkel weggelegd voor kleuters van niet-Europese origine?

Een derde en laatste kritiek punt, misschien minder belangrijk: inmenging

Sinds wanneer is het een lokale gemeenschap die bepaalt wat het leerplan van de jeugd inhoudt? Heeft Vlaanderen daar geen duurbetaalde "zeer goede" minister voor, samen met zijn administratie en kabinet?

Wat wel duidelijk is - en daardoor de titel van het artikel -, is dat N-VA weegt met meerdere maten en gewichten. Een Franstalig cultureel centrum in de rand? Onmogelijk! Een moeder die Frans spreekt tegen haar kindje op de speelplaats: een PV en protesten van de Vlaamse Beweging. Een Franstalig opschrift op een winkel in de Rand: protesten en politieke spelletjes. De aloude slogans "Franse ratten, rolt uw matten"
Een Turkse juf die mee bijdraagt tot het stigmatiseren en isoleren van kleuters - en zo de kans op een geslaagde toekomst mogelijk mee verpest - laisser faire laisser passez!

Daarom kan de vraag worden gesteld: welke strijd voert de N-VA? Is het een strijd voor Vlaamse rechten, of eerder een strijd tégen Franstalige rechten? Mijn vrees is - reeds lang - dat het tweede antwoord het juiste is. Enkel weet niemand wanneer haat en afkeer stopt, en wanneer N-VA haar negatieve strijd zal voortzetten naar andere groepen in de bevolking.

Laatst gewijzigd door Nello : 6 oktober 2011 om 11:36.
Nello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 11:53   #44
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi Bekijk bericht
Oh, sorry, ik kon er niets aan doen dat jij initiëel niet reageerde op de openingspost.
Dan zou je de fecaliën eens uit je ogen moeten vegen, want dat deed ik wel degelijk.
Oud 6 oktober 2011, 11:56   #45
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Dit is gewoon gezond verstand Wimpeus, dus hoeft er geen rekening mee te worden gehouden.
Bij de experimenten in Nederland bleken ze na vier jaar onderwijs in OALT (onderwijs in allochtone levende talen) nog steeds geen Nederlands te kennen, tot grote verbazing van de (linkschdragende) experimenteerders.
Dus, nadat onze sociale zekerheid al het signaal gegeven heeft dat een diploma niet nodig is, geeft het onderwijs nu het signaal dat zelfs de lokale taal leren niet nodig is.
Vervolgens zal de Vlaamse werkgever, die weigert allochtonen zonder diploma en zonder bruikbare talenkennis aan te nemen, natuurlijk weer naar de slachtbank kunnen geleid worden als racistisch monster.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 11:57   #46
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dan zou je de fecaliën eens uit je ogen moeten vegen, want dat deed ik wel degelijk.
Waarom ontken je het dan eerst:
Citaat:
Jij koppelt mijn opmerking, die niets met de openingpost te maken had
Ga jij om de 2 minuten van mening veranderen ofzo?
Oud 6 oktober 2011, 12:10   #47
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Waarom ontken je het dan eerst:

Ga jij om de 2 minuten van mening veranderen ofzo?
Omdat jij reageerde op een andere, latere opmerking van mij die een reactie was op iets wat jij zei.
Mijn post die een reactie op de openingspost was, heeft daar niets mee te maken.

Wel bij de les blijven, he Bulevardi. Je zou misschien ook kunnen overwegen om die joint niet meteen 's morgens vlak na het opstaan op te steken. Of je volgt gewoon de pijltjes die achter elk citaat staan, zodat je tenminste weet wat waar een antwoord op is.
Oud 6 oktober 2011, 12:12   #48
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Omdat jij reageerde op een andere, latere opmerking van mij die een reactie was op iets wat jij zei.
Mijn post die een reactie op de openingspost was, heeft daar niets mee te maken.
Je schrijft net dat ik reageerde op een latere opmerking van u, die eveneens een reactie was op mijn post. Waarom haal je die reactie op de openingspost er dan bij...
Blijf gerust verderdoen Macchiavelli. Of is het je bedoeling om weer overloos af te wijken?
Oud 6 oktober 2011, 12:19   #49
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Wat een obsessieve-compulsieve reacties omwille van enkele uurtjes Turks per week.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 12:21   #50
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het zelfs goed zou zijn om kinderen in de basisschool in het plaatselijk dialect les te geven, dus ook migrantenkinderen .. & dat dit een betere integratie zou betekenen.

dit gezegd zijnde zou het in Lommel vanzelfsprekend beter zou zijn indien de tweetalige turkse kleuterjuf eveneens het plaatselijke Lommelse dialect machtig zou zijn zodat in de kleutertuin de geleidelijke overgang zou kunnen plaatsvinden naar het Lommels als onderwijstaal in het Lager onderwijs...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 12:23   #51
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Je schrijft net dat ik reageerde op een latere opmerking van u, die eveneens een reactie was op mijn post. Waarom haal je die reactie op de openingspost er dan bij...
Blijf gerust verderdoen Macchiavelli. Of is het je bedoeling om weer overloos af te wijken?
Blijkbaar ben jij al veel te ver heen zodat je nu al vergeten bent dat je daar zelf over begon, Bulevardi:
Citaat:
Waarop ik je dus liet zien dat ik behalve op jouw onzin, ook allang op de openingspost zelf gereageerd had.

Het zou je overigens sieren als je je eigen op afwijking gerichte trolgedrag niet op anderen projecteerde, maar gewoon achterwege liet.
Oud 6 oktober 2011, 12:24   #52
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Wat een obsessieve-compulsieve reacties omwille van enkele uurtjes Turks per week.
Wat een obsessief-compulsieve reacties van Turkse ouders die niet kunnen aanvaarden dat hun kind Nederlands zou moeten leren.

Laatst gewijzigd door Wimpeus : 6 oktober 2011 om 12:24.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 12:30   #53
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Dit is gewoon gezond verstand Wimpeus, dus hoeft er geen rekening mee te worden gehouden.
Bij de experimenten in Nederland bleken ze na vier jaar onderwijs in OALT (onderwijs in allochtone levende talen) nog steeds geen Nederlands te kennen, tot grote verbazing van de (linkschdragende) experimenteerders.

wat info over OALT in Nederland - afgeschaft in 2004

Hier een turks PVDA lid dat vindt dat Turks ook een officiele taal in Nederland moet worden, want..... Frysk is dat toch ook?????
http://www.pedagogiek.net/content/ar...?contentID=919
Het OALT is eerder afgeschaft uit financiële redenen. Uw argumentatie volgend zou men er voorstander moeten zijn om in Vlaanderen de kinderen gewoon in het Frans les te geven of eender welke andere "grote" taal, zodat ze in het hoger onderwijs onmiddelijk met deze taal zouden "mee" zijn.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 12:36   #54
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Blijkbaar ben jij al veel te ver heen zodat je nu al vergeten bent dat je daar zelf over begon, Bulevardi:
Wel, als je misscchien zélf eens gaat teruglezen, zie je dat ik niet op jouw bericht reageerde, maar op dat van Schoofzak, en jij hebt me daarop gequote. Misschien moet jij eens bij de les blijven...
Oud 6 oktober 2011, 12:38   #55
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit getrol is om te lachen, mag ik hopen? Ik kan me niet inbeelden dat iemand werkelijk zó dom is als u hier doet uitschijnen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 12:50   #56
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Dit getrol is om te lachen, mag ik hopen? Ik kan me niet inbeelden dat iemand werkelijk zó dom is als u hier doet uitschijnen.
Kan je evengoed van hem zeggen...
Enfin, commentaar van iemand met Duitse nickname, een adelaar als avatar, wonende in de Vlaamse Natie... ik moet het niet serieus nemen zeker?
Oud 6 oktober 2011, 12:51   #57
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Dit getrol van Bulevardi is niet om te lachen, maar gewoon om de aandacht van de werkelijke discussie af te leiden.
Oud 6 oktober 2011, 12:58   #58
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dit getrol van Bulevardi is niet om te lachen, maar gewoon om de aandacht van de werkelijke discussie af te leiden.
Maar je doet precies goed mee...
Oud 6 oktober 2011, 13:14   #59
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Turkse juf in Lommelse school spreekt geen woord Nederlands

donderdag 06 oktober 2011

LOMMEL - Een katholieke school in Lommel heeft sinds dit schooljaar een eentalige Turkse juf in dienst om het grote aantal Turkse kleuters in hun thuistaal te begeleiden. 'Zo voelen de kinderen die thuis geen woord Nederlands geleerd hebben zich veiliger', zegt directeur Danny Huijsmans. Professoren Taalontwikkeling en Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet juichen de aanpak toe. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De juf kwam er op vraag van de Turkse gemeenschap in Lommel. Zij wilden dat hun kleuters in hun moedertaal opgevangen konden worden. Daarom stelden ze voor om zelf een Turkse juf te zoeken én te betalen.

Basisschool Sint-Jan, met zo'n twintig Turkse kleuters, zag dat wel zitten. 'De meeste Turkse kleuters kennen geen woord Nederlands als ze op school aankomen. Doordat ze veel dingen niet begrijpen, lopen ze een grote leerachterstand op. En die achterstand blijft hen de hele schoolloopbaan achtervolgen. Dat hopen we weg te werken door hen in het begin verder te helpen in hun thuistaal', zegt directeur Huijsmans.

'Thuistaal goede basis'

Juf Asli, die zelf geen woord Nederlands, maar wel Engels spreekt, zal dit schooljaar enkele uren per week in alle kleuterklassen lesgeven aan de Turkse kleuters. Professor Taalontwikkeling Koen van Gorp (KU Leuven) juicht dit project alvast toe. 'Al ons onderzoek ernaar toont inderdaad aan dat het beter is om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren. Om een goede basis op te bouwen voor andere talen.'

Ook minister Smet (SP.A) is voorstander. 'Het kleuteronderwijs moet veel meer inzetten op een rijke taalomgeving.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111006_019

Kan het nog zotter worden? Wat een ongelooflijke kieken is Pascal.
Hoe gaat zo ne kleine straks in de winkel wat kopen? En die ouders kunnen ook geen vlaams tuurlijk.
Ik begin steeds meer te geloven in de hollandse uitspraak"domme belgen".
Tja.. mocht er een oscar bestaan voor domste beslissing inzake het bieden van kansen aan kinderen, zou deze school ze onmiddellijk moeten krijgen, de maatregel getuigt van geen enkele vorm van inzicht!
- Het probleem van die kinderen is niet de school maar de thuissituatie met Nederlands onkundige ouders die de Turke identiteit voorop stellen wat ten koste gaat van de kansen van hun kinderen. Zij leren hun kinderen bewust geen Nederlands maar Turks, de school moet maar Nederlands aanleren. Doe houding versterk nu nog nog meer door ook nog eens een Turkse mevrouw aan te nemen( heeft er een pedagogisch diploma of hoefde dat ook niet?) die les geeft in het Turks! Hoe gek kun je het maken zeg...

Deze mevrouw spreekt zelf niet eens Nederlands, dus hoe kan ze dan eraan bijdragen dat die kleuters die taal sneller leren en zo geen achterstand oplopen? Verloopt de schoolloopbaan dan in het Turks?? Nee, richt liever ouderklassen in waar ouders nederlands kunnen leren, dat helpt het kind vooruit en bniet het in stand houden van de Turkse identiteit door de Turkse taal voor het Nederlands te zetten!

Die mevrouw is hoogstwaarschijnlijk ook helemaal geen leerkracht maar geeft toch wel les?In een kleuterklas??
Daar hoort die mevrouw niets te doen, ze is namelijk niet bevoegd voor het werken met kleuters of hen o p regelmatige basis iets aan te leren.
Wanneer je die kindjes kansen wilt bieden moet je ouders aanspreken, leer de Nederlandse taal en leer dit ook aan je kinderen, de rest is bulshit en beperkt kinderen enkel, blijkbaar zijn er hier die dit best ok vinden zolang iets maar " politiek correct" lijkt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 13:19   #60
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Maar je doet precies goed mee...
Om het met je eigen woorden te zeggen:
Citaat:
3 keer na elkaar iets ontkennen dat ik net gequote heb.
Ik voer geen discussie meer met jou. Ik kan evengoed tegen een muur staan praten.

Prettige dag verder...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be