Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 7 oktober 2011, 15:18   #41
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Als ze verplicht worden door het Belgisch establishment zal de keuze gauw gemaakt zijn! Ik heb dat ook al in een andere draad gezegd. De traditionelen doen al het mogelijke om de polarisering ten top te drijven!
dat zal trouwens voor veel gewone kiezers ook zo zijn. De slogan "met belgie als het kan, zonder als het moet" zal bij velen weer van stal worden gehaald
vrijevlaming is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:18   #42
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Die trend is al een tijdje duidelijk. As such gaat het niet ofdat de akkoorden goed of slecht zijn wat sowieso moeilijk is vast te stellen maar of dat men gelooft dat de akkoorden goed of slecht zijn. Dewever is de stem voor diegenen die "geloven" dat de akkoorden slecht zijn en zal daar van blijven profiteren tot de Vlaamse kiezers hem beu worden of België uit elkaar spat.

Moest ik Franstalige (of Vlaamse concurrent zijn) zijn zou ik gewoon zeggen van kijk beste Bart. We gaan nooit een federale regering vormen met u en uw voorstellen zullen nooit gerealiseerd worden binnen een Belgisch kader. Als ge die bevoegdheden en die fiscale autonomie wil hebben dan zul je voor een onafhankelijk Vlaanderen moeten gaan, zonder tussenstap zonder gedoe over confederalisme laat staan condominium. Het gevolg is dat de bal dan in het kamp ligt van NVA die dan duidelijk zal moeten kiezen om binnen of buiten een Belgisch kader te werken zoals Vlaams Belang.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze de optie tot cordonneren zoals u nu voorstelt niet hebben aangedurfd. Ze hebben het anders aangepakt met de uitrookstrategie. Die is wel gelukt, maar dat wordt hen ook niet meteen in dank afgenomen door een deel van Vlaanderen dat toch significant groot aan het worden is. Wat de traditios doen zal me feitelijk worst weten. Het zal net zolang duren tot ze beseffen dat een deel van Vlaanderen geen zin meer heeft in de slaafjesmentaliteit.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:18   #43
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Die trend is al een tijdje duidelijk. As such gaat het niet ofdat de akkoorden goed of slecht zijn wat sowieso moeilijk is vast te stellen maar of dat men gelooft dat de akkoorden goed of slecht zijn. Dewever is de stem voor diegenen die "geloven" dat de akkoorden slecht zijn en zal daar van blijven profiteren tot de Vlaamse kiezers hem beu worden of België uit elkaar spat.

Moest ik Franstalige (of Vlaamse concurrent zijn) zijn zou ik gewoon zeggen van kijk beste Bart. We gaan nooit een federale regering vormen met u en uw voorstellen zullen nooit gerealiseerd worden binnen een Belgisch kader. Als ge die bevoegdheden en die fiscale autonomie wil hebben dan zul je voor een onafhankelijk Vlaanderen moeten gaan, zonder tussenstap zonder gedoe over confederalisme laat staan condominium. Het gevolg is dat de bal dan in het kamp ligt van NVA die dan duidelijk zal moeten kiezen om binnen of buiten een Belgisch kader te werken zoals Vlaams Belang.
U begrijpt toch dat dit - vermoedelijk -nooit nog zal gepikt worden?

Laatst gewijzigd door freelancer : 7 oktober 2011 om 15:19.
freelancer is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:18   #44
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De voorstellen van De Wever gingen nochtans volledig in de lijn van het behouden van België. geen sprake van confederalisme of condominium.

De onderhandelaars haasten zich trouwens na elk akkoord om te benadrukken dat ook De Wever dit allemaal al voorgesteld had.

ik vraag me dus nog altijd af waarom ze dan niet gewoon de nota van De Wever hebben genomen als onderhandelingsbasis.
Toen was het al lang ten paleize beslist dat het zonder N-VA moest gebeuren! Een baby ziet dat zelfs!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:19   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Vrt, de standaard... Lap, dat wordt weer een belgicistische peiling. Kunnen ze met valse resultaten komen zwaaien dat nva aan populariteit heeft moeten inboeten...

Oh ja, de belangerijkste vraag: Vind u dat er zonder nva een federale regering moet gevormd worden?
Kijk, ge kunt tegen iedere passant liggen blaffen als waakhond, maar dat is niet de juiste ingesteldheid. Een waakhond moet pas blaffen als ze het erf opkomen.

Aanvaard:
de peilingen van dat soort, tussen de verkiezingen en nu, gaven een bepaald beeld. En dat beeld was niet anti-flamingant gekleurd.
Het is en blijft interessant om te zien wat het beeld nu zal zijn.

Ik geloof niet dat ze de huidige peiling geforceerd uitvoeren; dat zou hoogst onwetenschappelijk en ondeontologisch zijn. Mocht dat uitkomen - en de kraaien zouden het uitbrengen - dan zou dat simpelweg een groot schandaal zijn. Te groot om geen grote cadeau te zijn voor politieke oppositie èn zakelijke concurrentie.

Zelfs al is de bijkomende vraag niet perfect genoeg (zie mijn vorige post net hierboven), ze is wel een 'actualiteitsvraag'.

Tot slot breng ik graag in herinnering dat de peilingen voor de 13 juni niet jongstleden steeds dik erneven waren ... behalve de laatste.
Toen die laatste peiling de richting aangaf, werd er enorm gezweet en gebibberd ... uit een soort schrik voor het omgekeerde resultaat.
Maar bleek dat resultaat een democratisch orgasme te zijn: amaaai !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:19   #46
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
dat zal trouwens voor veel gewone kiezers ook zo zijn. De slogan "met belgie als het kan, zonder als het moet" zal bij velen weer van stal worden gehaald
En gelijk hebben ze, verdorie!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 7 oktober 2011 om 15:21.
Bokkenreyder is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:23   #47
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kortom: u pleit wederom voor een cordon sanitair. Deze keer rond n-va.
Nochtans zijn de voorstellen van de wever wel mogelijk binnen een belgisch kader. Maar dan zal u als linkse mens natuurlijk langs de kant geschoven worden. Dus pleit u maar om de n-va nooit in een regering toe te laten en zo uw postjes en macht voor uw linkse broeders te verzkeren

edit: bovendien is het zo dat door dit te doen u de n-va verplicht om haar partijprogramma te verloochenen. Ofwel moet ze dan gaan voor blind seperatisme, wat n-va niet aanhangt, ofwel moet ze haar vraag naar staatshervorming laten vallen, wat ze ook niet aanhangt.

Ik pleit helemaal niet voor een CS. Ik stel alleen vast dat de standpunten NVA nooit gerealiseerd zullen worden "confederalisme en condominium" enerzijds omdat de Franstaligen nooit zover zullen meegaan als NVA wenst (wat dacht ik duidelijk moest zijn na een jaar van non-onderhandelingen) en anderzijds omdat ik persoonlijk niet geloof dat de hardliners binnen NVA ooit een akkoord zouden aanvaarden.

En ja. Ik zou NVA zeker volgende verkiezingen strategisch dwingen om kleur te bekennen. De Franstaligen zouden gewoon moeten zeggen. Alle respect voor uw standpunten Bart maar daar zullen we nooit op in gaan. Dan zal Dewever ofwel zijn standpunten moeten matigen ofwel voluit moeten gaan voor Vlaamse onafhankelijkheid. Persoonlijk vind ik dat zelfs geen vijandige houding ten opzichte van N-VA laat staan haar electoraat maar een eerlijk antwoord (dat ons veel tijd had kunnen besparen het afgelopen jaar).

NVA zit steeds te zeggen dat de standpunten tussen de Franstaligen en Vlamingen onverzoenbaar zijn, dat er zelfs met de Franstaligen niet valt te klappen. Het is dan ook niet logisch zeker voor een nationalistische formatie als NVA dat ze dan persé de illusie willen wekken dat hun programma binnen een Belgisch kader valt te realiseren. De engiste reden waarom ze dat doen is politiek strategisch omdat ze veel niet separatische kiezers hebben en niet weten wat te zeggen over zaken als Brussel etc....
solidarnosc is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:23   #48
freelancer
Banneling

Standaard

Zou het een toeval zijn dat de 'bekendmaking' van de enquête van de vrt (Koppen) & Het Nieuwsblad ("75% van de Vlamingen zijn fier Belg te zijn") de dag voor de peiling vandaag verscheen?
freelancer is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:27   #49
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ik pleit helemaal niet voor een CS. Ik stel alleen vast dat de standpunten NVA nooit gerealiseerd zullen worden "confederalisme en condominium" enerzijds omdat de Franstaligen nooit zover zullen meegaan als NVA wenst (wat dacht ik duidelijk moest zijn na een jaar van non-onderhandelingen) en anderzijds omdat ik persoonlijk niet geloof dat de hardliners binnen NVA ooit een akkoord zouden aanvaarden.

En ja. Ik zou NVA zeker volgende verkiezingen strategisch dwingen om kleur te bekennen. De Franstaligen zouden gewoon moeten zeggen. Alle respect voor uw standpunten Bart maar daar zullen we nooit op in gaan. Dan zal Dewever ofwel zijn standpunten moeten matigen ofwel voluit moeten gaan voor Vlaamse onafhankelijkheid. Persoonlijk vind ik dat zelfs geen vijandige houding ten opzichte van N-VA laat staan haar electoraat maar een eerlijk antwoord (dat ons veel tijd had kunnen besparen het afgelopen jaar).

NVA zit steeds te zeggen dat de standpunten tussen de Franstaligen en Vlamingen onverzoenbaar zijn, dat er zelfs met de Franstaligen niet valt te klappen. Het is dan ook niet logisch zeker voor een nationalistische formatie als NVA dat ze dan persé de illusie willen wekken dat hun programma binnen een Belgisch kader valt te realiseren. De engiste reden waarom ze dat doen is politiek strategisch omdat ze veel niet separatische kiezers hebben en niet weten wat te zeggen over zaken als Brussel etc....
Franstalige 'klappen' alleen maar voor en met hun Vlaamse (sic) 'meelopers'!

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 7 oktober 2011 om 15:28.
Bokkenreyder is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:27   #50
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Zou het een toeval zijn dat de 'bekendmaking' van de enquête van de vrt (Koppen) & Het Nieuwsblad ("75% van de Vlamingen zijn fier Belg te zijn") de dag voor de peiling vandaag verscheen?
vadderke zal straks wel weer zeggen dat het allemaal verkeerd geinterpreteerd wordt dat n-va zovel stemmen haalt blablabla, we zijn allemaal belgen
vrijevlaming is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:29   #51
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
vadderke zal straks wel weer zeggen dat het allemaal verkeerd geinterpreteerd wordt dat n-va zovel stemmen haalt blablabla, we zijn allemaal belgen
Heeft hij dat van Reynebeau???

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:29   #52
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
In de peiling zit ook één extra vraag. "Vindt u dat er een nieuwe Belgische regering mag worden gevormd zonder N-VA?"
Wie daar 'neen' op antwoordt, is geen democraat. Dit mag uiteraard. Dit was een betere vraag geweest:

Vindt u het goed dat er geprobeerd wordt een regering te vormen zonder N-VA nu die partij niet meer rond de onderhandelingstafel zit?

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:29   #53
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voorstellen van De Wever gingen nochtans volledig in de lijn van het behouden van België. geen sprake van confederalisme of condominium.

De onderhandelaars haasten zich trouwens na elk akkoord om te benadrukken dat ook De Wever dit allemaal al voorgesteld had.

ik vraag me dus nog altijd af waarom ze dan niet gewoon de nota van De Wever hebben genomen als onderhandelingsbasis.
Gelooft u dan ook één seconde dat Dewever dit door zijn congres had gekregen?!
solidarnosc is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:30   #54
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Als BELG-UNIE geen optie is, is het geen geldige peiling.
De Brabander is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:31   #55
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen, maar dat doet niet ter zake. ze hebben die tekst onmiddellijk verworpen, maar blijkbaar volgen ze hem nu wel tot op de letter.

ik vraag me gewoon af waarom.
Oud 7 oktober 2011, 15:31   #56
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
de nota dewever zou door een congres geraakt zijn. Met moeite en lange tanden, maar het zou gelukt zijn.
vrijevlaming is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:31   #57
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Misschien niet! Maar na het circus dat zich nu heeft afgespeeld zeker NOOIT meer!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:33   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, maar dat doet niet ter zake. ze hebben die tekst onmiddellijk verworpen, maar blijkbaar volgen ze hem nu wel tot op de letter.

ik vraag me gewoon af waarom.

Dat doet verdorie wel ter zake. Dewever stelt een tekst voor als onderhandelingsbasis waarvan u weet dat ie die nooit door zijn congres had gekregen en u stelt dat die meteen werd afgeschoten door de Franstaligen. Denkt u dat er ooit een compromis gevonden kan worden in de toekomst tussen de standpunten van NVA en die van de Franstaligen. Nope. Goed. Trek dan uw conclusies. De voorstellen van NVA zijn niet realiseerbaar in een Belgisch kader.
solidarnosc is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:34   #59
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Misschien niet! Maar na het circus dat zich nu heeft afgespeeld zeker NOOIT meer!
Wel nu. Waarom stelt NVA dan niet eerlijk dat ze niet meer geloven in een oplossing binnen een Belgisch kader en gaan ze niet voluit voor onafhankelijkheid zoals "normale" nationalisten in de rest van de wereld?
solidarnosc is offline  
Oud 7 oktober 2011, 15:35   #60
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet verdorie wel ter zake. Dewever stelt een tekst voor als onderhandelingsbasis waarvan u weet dat ie die nooit door zijn congres had gekregen en u stelt dat die meteen werd afgeschoten door de Franstaligen. Denkt u dat er ooit een compromis gevonden kan worden in de toekomst tussen de standpunten van NVA en die van de Franstaligen. Nope. Goed. Trek dan uw conclusies. De voorstellen van NVA zijn niet realiseerbaar in een Belgisch kader.
zo lang dat er een regering kan gevormd worden zonder de N-VA of gelijkgezinde partijen, heb je gelijk.

maar wat als dat niet meer kan?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be