Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2011, 20:48   #41
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jij kan toch echt mijn hartje pijn doen se.
Dat is alvast niet mijn bedoeling.
Oud 9 november 2011, 20:52   #42
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Dat klinkt alsof ge in bed ligt met iemand anders dan uw partner.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 20:53   #43
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik denk biologisch gezien van niet (de mensapen die het dichtste bij ons staan op evolutionair gebied zijn dat ook niet), maar bij de mens speelt natuurlijk ook de maatschappelijke, culturele en sociale context. Het is toch vrij universeel dat men (zeker openlijk) zijn driften onder controle moet kunnen houden. Men bespringt bijvoorbeeld niet elke man/vrouw die men op straat tegenkomt en die men aantrekkelijk vindt. Mijn hondje bijvoorbeeld heeft duidelijk geen 'reserves' als hij een mooi teefje op straat paseert, die gaat enkel af op zijn biologische instinct.

Vanuit wetenschappelijke hoek heeft men zelfs met morfologisch-antropologisch onderzoek kunnen aantonen dat de homo sapiens sapiens (wij dus), althans de mannen, geen 'natuurlijke' monogamist is. Bij aapachtigen en mensapen heeft men de grootte van (jawel) de testes vergeleken en bij volstrekt ontrouwe en polygame soorten zoals de bonobo's die een stuk kleiner zijn dan de mens, ziet men bijzonder dikke en grote 'juwelen'. Bij de reuzengrote gorilla's daarentegen die hondstrouw zijn aan één seksuele partner (en dus volstrekt monogaam) merkte men in verhouding bijzonder kleine testikels op. De mensen zijn gezegend met middelgrote exemplaren, en daaruit besluiten de onderzoekers dan ook dat we semi-monogaam zijn, niet hondstrouw, maar het is ook niet zo dat we voorbestemd zijn om in volstrekte polygamie te leven. Dit onderzoek is enkele jaren geleden aan bod geweest in een zeer leerrijke BBC-docu, maar vraag me nu niet meer de welke.

Natuurlijk is de mens als geen ander dier gebonden aan sociale en culturele restricties en regeltjes en allicht daarom gebeurt bij ons 'overspel' meestal in het geniep en pakken de meeste mannen (tenzij misschien onder 'vrienden' aan de toog) niet al te openlijk uit met hun seksuele ontrouw en lusten.
Leerrijke lectuur ! Bedankt hiervoor. Alle dagen leren we nieuwe dingen
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 20:58   #44
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Omgekeerd ook. Geen vrouw die een vent wilt delen. De gedachte alleen al.
Bij deze ga ik toch eerder voor een sterkere en méér directe versie voor mannen net zoals Rudy al kwam te stellen.

Lees deze toch nog maar eens onder titel 'Koekoeken en sperma-vetes: over list en bedrog in de liefde' ( 4de stukje is dat ) alinea 3
'Deze verschillende gevolgen van overspel worden weerspiegeld in de verschillende reacties van mannen en vrouwen op het vreemdgaan van hun partner. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen zich jaloers voelen wanneer hun man een diepgaande emotionele band met een andere vrouw blijkt te hebben. Mannen daarentegen vinden het omgekeerde niet zo erg. Zij worden eerder jaloers wanneer ze erachter komen dat hun vrouw een seksuele relatie met een andere man heeft. Dit vinden vrouwen weer minder reden tot jaloezie.'

Laatst gewijzigd door praha : 9 november 2011 om 20:58.
Oud 9 november 2011, 21:01   #45
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Als ge dat doet, zijt ge mij kwijt zonnestraal Of wacht eens, dat is uw bedoeling, nietwaar?

Ge hebt ook van die klontjes zonder scheidingslijn en die je niet kan delen
En als je daar toch verwoede pogingen toe doet dan hou je er eeuwige littekens op na
Oud 9 november 2011, 21:05   #46
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....
Dit onderzoek is enkele jaren geleden aan bod geweest in een zeer leerrijke BBC-docu, maar vraag me nu niet meer de welke.
....
shit ! Aan jou kan ik het dus ook niet vragen
Oud 9 november 2011, 23:18   #47
Mam
Banneling

Standaard

Bewust kiezen voor open relaties lijkt me dikke onzin.

Wat ik wel begrijp is dat mensen in serieuze relatie zich ook seksueel aangetrokken kunnen voelen tot anderen. Of iemand met die aantrekking effectief iets doet, zoals bv een 'scheve schaats' of affaire, hangt natuurlijk volledig af van de persoon.
Maar durf er aub over liegen tegen je partner, want anders zou je het vertrouwen met de belangrijkste persoon in je leven kunnen beschadigen (en dus ook de relatie). De waarheid vertellen is niet altijd aangeraden.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 00:07   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht

Wat ik wel begrijp is dat mensen in serieuze relatie zich ook seksueel aangetrokken kunnen voelen tot anderen. Of iemand met die aantrekking effectief iets doet, zoals bv een 'scheve schaats' of affaire, hangt natuurlijk volledig af van de persoon.
Maar durf er aub over liegen tegen je partner, want anders zou je het vertrouwen met de belangrijkste persoon in je leven kunnen beschadigen (en dus ook de relatie). De waarheid vertellen is niet altijd aangeraden.
Ja, liegen tegen je partner om het vertrouwen niet te beschadigen.

Weer zo'n "ben ik nu de enige normale nog op dit forum" moment.
Oud 10 november 2011, 00:09   #49
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Wat zijn 'open relaties'?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 00:11   #50
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
De liefde, men vergeet de liefde.

Fred.
Que pasa?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 00:14   #51
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Bron?.
Darwin, en Biologen onderschrijven dat. (The origin of species)

Citaat:
Polygamie heeft niks met gunstige evolutie te maken, gunstige evolutie hangt af van selectie en kan een gevolg zijn van mutatie, genetische drift en gen migratie.
Lees misschien eerst iets over de evolutieleer die ze onderwijzen aan biologen.
Onderzoeken wijzen uit dat vrouwen vruchtbaarder zijn in een polygame relatie, dan in een monogame relatie.

Laatst gewijzigd door giserke : 10 november 2011 om 00:18.
Oud 10 november 2011, 01:22   #52
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Spreek je nu eigenlijk uit eigen ervaring, of neem je nu zaken aan?

Dat je niet met swingen moet beginnen als je relatieproblemen hebt, dat is nogal wiedes. Maar de swingers die ik ken, die hebben een betere relatie dan vele "monogamen" ooit van kunnen dromen...
Ik heb zelf geen ervaring in zulke clubs, ik ben wel bevriend met enkele (ex-)koppels die het geprobeerd hebben. Probleem is dat driekwart van die koppels die gaan swingen al relatieproblemen hebben (ze zijn op elkaar uitgekeken, willen hun vaak saaie seksleven nieuwe impulsen geven of zijn niet meer bevredigd met het 'conventionele') en via dit 'swingen' hun turbulente huwelijksleven vaak nog een laatste ultieme kans willen geven. Vaak zijn het veetigers en vijftigers die al langer dan twintig jaar met elkaar getrouwd zijn, vaak zijn hun kinderen groot of het huis al uit, en dan beseft men dat men in een ver verleden wel eens passioneel verliefd op elkaar was, maar dat ze na hun jaren ten dienste van de kinderen eigenlijk elkaar niet veel meer te vertellen hebben. Ze proberen er terug wat swing in te krijgen door eens te gaan 'afwisselen'. Naar zulke clubs gaan uit relatietherapie lijkt me juist het averechtse effect te hebben. Naar ik verneem gaat er slechts een minderheid naar zulke clubs vanuit de positieve ingesteldheid eens een avontuurtje te beleven of de grenzen af te tasten. De meeste mannen en vrouwen daar zijn over hun seks- en liefdesleven een vat vol frustraties en dit beschouwen ze vaak als de laatste strohalm.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 01:39   #53
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Darwin, en Biologen onderschrijven dat. (The origin of species)

Lees misschien eerst iets over de evolutieleer die ze onderwijzen aan biologen.

Ja manneke, jammer genoeg voor uw punt heb ik dat gestudeerd en dat werd niet onderwezen, probeer nog eens.

Citaat:
Onderzoeken wijzen uit dat vrouwen vruchtbaarder zijn in een polygame relatie, dan in een monogame relatie.
Lijkt me sterk, maar dat wil hoe dan ook niks zeggen over de natuur van de mens op dat vlak.

Laatst gewijzigd door Zapatista : 10 november 2011 om 01:43.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 08:49   #54
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Voordelen:
- geen jaloezie
- meer "plezier"
- geen nood om tegen je natuurlijke instincten in te gaan
--- dit zorgt voor minder frustraties, met als gevolg minder verwante problemen als incest, huiselijk geweld, partnerverkrachtingen etc
- bij goede afspraken heeft dit helemaal geen invloed op de partner. Ziektes en zwangerschappen kunnen perfect vermeden worden met de hedendaagse technologie.
- de liefde voor je vaste partner zal groeien door betekenisloze (maar leuke) flirts
- ....

Nadelen:
- voor mensen met een zwak karakter zal dit altijd twijfels creëeren
- niet voor iedereen
- eerlijkheid is het belangrijkste, voor sommigen is dit een groot probleem
- je moet taboes van religieuze en maatschappelijke indoctrinatie durven doorbreken. Voor streng opgevoede mensen wordt dit heel zwaar (maar kan zeer bevrijdend zijn)
- ...
Langs de pot pissen is langs de pot pissen of uw partner er nu goedkeurend op staat te kijken of niet..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 08:51   #55
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf geen ervaring in zulke clubs, ik ben wel bevriend met enkele (ex-)koppels die het geprobeerd hebben. Probleem is dat driekwart van die koppels die gaan swingen al relatieproblemen hebben (ze zijn op elkaar uitgekeken, willen hun vaak saaie seksleven nieuwe impulsen geven of zijn niet meer bevredigd met het 'conventionele') en via dit 'swingen' hun turbulente huwelijksleven vaak nog een laatste ultieme kans willen geven. Vaak zijn het veetigers en vijftigers die al langer dan twintig jaar met elkaar getrouwd zijn, vaak zijn hun kinderen groot of het huis al uit, en dan beseft men dat men in een ver verleden wel eens passioneel verliefd op elkaar was, maar dat ze na hun jaren ten dienste van de kinderen eigenlijk elkaar niet veel meer te vertellen hebben. Ze proberen er terug wat swing in te krijgen door eens te gaan 'afwisselen'. Naar zulke clubs gaan uit relatietherapie lijkt me juist het averechtse effect te hebben. Naar ik verneem gaat er slechts een minderheid naar zulke clubs vanuit de positieve ingesteldheid eens een avontuurtje te beleven of de grenzen af te tasten. De meeste mannen en vrouwen daar zijn over hun seks- en liefdesleven een vat vol frustraties en dit beschouwen ze vaak als de laatste strohalm.
Niet iedere veertiger waxed zijn benen hoor..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 09:13   #56
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Pas op, ik ken iemand die er oprecht geen problemen mee zou hebben moest zijn vriendin met andere mannen vogelen.

Ik worstel nog altijd met de vraag of dit een teken is dat hij echt veel om haar geeft of juist weinig om haar geeft. Want hij zegt tenslotte "ik wil dat mijn vriendin gelukkig is en als ze gelukkiger wordt door met meerdere venten te vogelen dan ben ik daar content mee".

Altruïstisch of gewoon iemand die eigenlijk niet oprecht van zijn vriendin houdt?
Ik kan het tegendeel niet bewijzen maar aan die oprechtheid zou ik toch twijfelen. Naar de buitenwereld toe laat hij misschien blijken er geen probleem mee te hebben. Kwestie van de onmacht niet te erkennen. Vroeg of laat barst dit.
Maar ok. Ik ken ook koppels die nog enkel op rationele basis onder hetzelfde dak leven, al was het maar om het gemeenschappelijk project (kind) te beschermen. Wat de ander allemaal uitspookt is dan van ondergeschikt belang, zolang het maar wederzijds is.
Relaties op basis van altruïsme, daar geloof ik niet in, of het zullen toch zeer zeldzame situaties zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 09:15   #57
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Ja manneke, jammer genoeg voor uw punt heb ik dat gestudeerd en dat werd niet onderwezen, probeer nog eens.

Lijkt me sterk, maar dat wil hoe dan ook niks zeggen over de natuur van de mens op dat vlak.
Blijkbaar zit jij hier foefkes aan het wijsmaken.

Monogamie wordt veroorzaakt door het hormoon ADH.
Een hormon die bij de mens in zeer beperkte mate aanwezig is.

In de evolutie stelt men vast dat soorten die beschikken over veel ADH sneller uitgestorven zijn.

Laatst gewijzigd door giserke : 10 november 2011 om 09:16.
Oud 10 november 2011, 09:41   #58
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht

Waarom liegen ? Als ik iemand aantrekkelijk of sympathiek vind dan durf ik dit gerust zeggen. En in heel wat gevallen krijg 'k nog gelijk ook. Het tegenovergestelde beweren wekt pas wantrouwen en ongeloof. Partners weten maar al te goed of sexegenoten er goed uitzien of niet, en of ze seksueel aantrekkelijk zijn. Dit is zelfs geen kwestie van begrijpen, het is zo.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 09:41   #59
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Monogamie wordt veroorzaakt door het hormoon ADH.
Een hormon die bij de mens in zeer beperkte mate aanwezig is.

In de evolutie stelt men vast dat soorten die beschikken over veel ADH sneller uitgestorven zijn.
De mens herleid tot een soort biologische machine.
Nogmaals, waar blijft de liefde in dit verhaal?
In een relatie is de liefde voor elkaar het belangrijkste.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2011, 09:47   #60
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
De mens herleid tot een soort biologische machine.
Nogmaals, waar blijft de liefde in dit verhaal?
In een relatie is de liefde voor elkaar het belangrijkste.

Fred.
Wel +/- 10 seconden per keer
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be