Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2002, 23:57   #41
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Ik moet zeggen, dat Aalsters dialect is vééééééééééél leuker dan koeterwaals en voil wolsje liekens, istnie Claveknutbel? (ovazoeiet...)

Ik heb gelezen en opgezocht maar nergens gevonden. Ik heb een sji'iet gezien, een islam'iet, maar nog steeds geen ovazoe'iet. Welke woordenboek hanteren jullie?
Oud 31 augustus 2002, 07:04   #42
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Ik dacht even dat dit nu het befaamde Aalsterse dialect was...
Mobbaniet maaneken!
Dès gin Oiljsters.
Tes e voil lieken in 't wolsj ovazoeiet.
Ik moet zeggen, dat Aalsters dialect is vééééééééééél leuker dan koeterwaals en voil wolsje liekens, istnie Claveknutbel? (ovazoeiet...)
Amai, Knuppel!!!!
Waar volg jij bijles?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2002, 15:53   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Ik dacht even dat dit nu het befaamde Aalsterse dialect was...
Mobbaniet maaneken!
Dès gin Oiljsters.
Tes e voil lieken in 't wolsj ovazoeiet.
Amai, Knuppel!!!!
Waar volg jij bijles?
BIJ-les???
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2002, 12:29   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

De leeuwenvlag die door de Vlaamse Gemeenschap als officiële vlag werd afgekondigd, gaat terug op het schild en banier van de Vlaamse graven naar het einde van de 18e eeuw. Toen was er rood bijgevoegd aan klauwen, tong en soms ook wel eens aan het geslacht van de leeuw (inderdaad!).

In de Middeleeuwen had schild en banier van de Vlaamse graven slechts twee kleuren: zwart en keel (eigenlijk goud). In die zin is de tweekleurige leeuw gebruikt door Vlaamsgezinden allerhande de oudste vorm. Dat was niet zo toevallig, daar volgens de toenmalige heraldische regels twee kleuren slechts voorbehouden was voor heel belangrijke heren. En ja, de graaf van Vlaanderen was niet zomaar een graafje, maar een van de machtigste peers (pairs) van het Franse koninkrijk.

Dat het zwart en keel is, is nu niet zo toevallig. Dit zijn immers ook de keizerlijke kleuren, waardoor de Vlaamse graaf aldus zijn onafhankelijkheidsstreven tegenover de Franse koning heraldisch wilde tonen.

Hoogstwaarschijnlijk is de Leeuw uit Brabant gekomen, of uit Engeland. De uitleg als zou het van de moslims komen is een fabeltje dat ondertussen zijn beste tijd heeft gehad.

De Brabantse leeuw is natuurlijk geel op zwart. De Limburgse rood.

De Belgische vlag wordt verkeerlijk soms beschouwd als de Brabantse kleuren. DIT IS EVENWEL NIET JUIST. De Belgische vlag is eigenlijk een hernemen van de oude zgz. vlag van de Brabantse Omwenteling waarbij de toenmalige vorstendommen van de Zuidelijke Nederlanden hun hoofdkleuren combineerden. Vlaanderen had zwart, Brabant geel en Limburg rood. Naar oud gebruik werden die HORIZONTAAL geordend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2002, 12:40   #45
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De leeuwenvlag die door de Vlaamse Gemeenschap als officiële vlag werd afgekondigd, gaat terug op het schild en banier van de Vlaamse graven naar het einde van de 18e eeuw. Toen was er rood bijgevoegd aan klauwen, tong en soms ook wel eens aan het geslacht van de leeuw (inderdaad!).
Dus die rode klauwen, tong (en eventueel fallus) is dus GEEN Belgische inbreng?
Ik meende dit reeds eerder gehoord te hebben, maar had er geen bron voor om het luidkeels uit te schruwelen.

PS hier ging het over het liedje.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2002, 12:53   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Juist. Die rode klauwen hebben niets, maar ook niets met België te maken.

In Frans-Vlaanderen hebben ze niet teruggegrepen naar de oudste vorm (wij deden dat door dichter Rodenbach die de tweekleurige leeuw weer introduceerde), maar heeft men de 18e eeuwse banier blijven gebruiken tot op de dag van vandaag.

Onlangs was ik in Boeschepe en daar wapperde fier een driekleurige Vlaamse Leeuw ALS HOOFDVLAG aan het gemeentehuis (en het was niet die gestyleerde van de Vlaamse Gemeenschap!).

Trouwens, de wafelijzerpolitiek van het Belgique de papa indachtig zou men dan ook zwarte nagels aan de Waalse haan hebben moeten toevoegen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2002, 10:07   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Juist. Die rode klauwen hebben niets, maar ook niets met België te maken.

Het is dus toeval dat de Vlaamse leeuw dezelfde drie kleuren heeft dan de Belgische driekleur?

In Frans-Vlaanderen hebben ze niet teruggegrepen naar de oudste vorm (wij deden dat door dichter Rodenbach die de tweekleurige leeuw weer introduceerde), maar heeft men de 18e eeuwse banier blijven gebruiken tot op de dag van vandaag.

Frans-Vlaanderen? Ook toeval zeker?

Onlangs was ik in Boeschepe en daar wapperde fier een driekleurige Vlaamse Leeuw ALS HOOFDVLAG aan het gemeentehuis (en het was niet die gestyleerde van de Vlaamse Gemeenschap!).

Alles behalve wat aan de Vlaamse gemeenschap doet denken dus?

Trouwens, de wafelijzerpolitiek van het Belgique de papa indachtig zou men dan ook zwarte nagels aan de Waalse haan hebben moeten toevoegen... :wink
Die zijn niet zo gek als de Vlamingen ...
Oud 11 september 2002, 12:22   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

• Foutje
    Missing
    Wrong
List test

Passed!

Oeps, ik moet oppassen met rode wijn 's middags
Oud 28 september 2002, 09:33   #49
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

de belgische leeuw

de nederlandse leeuw

de luxemburgse leeuw

Een ander verschil is dat de nederlandse leeuw kan bewegen.

Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 10:50   #50
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Dan is dit probleem ook weer uit de wereld, het bewijs dat vlaanderen niet het alleenrecht op de leeuw heeft, de leeuw dat toch het dier "de Leo Belgica" "De Leeuw de Lage landen", die Belgie, Nederland en Luxemburg
(lees de Nederlanden) verbindt.
Oud 23 oktober 2002, 23:14   #51
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

ik vraag me wel af waarom de vlaamse leeuw geen zwaard draagt? Vast en zeker om de hulpeloze situatie van de vlamingen te kenschetsen.
Oud 24 oktober 2002, 17:49   #52
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Maatschappelijk_axident's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Maatschappelijk_axident
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
ik vraag me wel af waarom de vlaamse leeuw geen zwaard draagt? Vast en zeker om de hulpeloze situatie van de vlamingen te kenschetsen.
Misschien omdat Vlamingen ook zonder wapens ver kunnen komen, dit naar analogie met japanse gevechtsporten, zoals karate en judo (dat laatste is toch alleszins iets waar Vlamingen goed in zijn)
Oud 24 oktober 2002, 18:18   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat Otto de politieke machteloosheid van de Vlamingen in dit land in gedachten had.
Oud 24 oktober 2002, 18:52   #54
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Standaard

tja, da wil ik best geloven, al denk ik niet dat het op een ander veel beter is. En ik heb de (wie weet ijdele) hoop dat de Vlamingen nog altijd assertief zijn en op straat komen als ze zich té hard benadeelt voelen
Oud 24 oktober 2002, 20:22   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maatschappelijk_axident
tja, da wil ik best geloven, al denk ik niet dat het op een ander veel beter is. En ik heb de (wie weet ijdele) hoop dat de Vlamingen nog altijd assertief zijn en op straat komen als ze zich té hard benadeelt voelen
Je bedoelt dat er in andere landen ook zo'n enorme geldstromen zijn van (toevallig) die ene a-solidaire en rascistische taalgroep naar de andere, veel meer verdraagzame en humane? En dat elke andere bevolking dat normaal vindt?

Denk je dat veel Vlamingen dit WETEN ook al voelen ze het (nog) niet?

In massa op straat komen zal alleszins niet rap meer gebeuren na de witte mars. Het klootjesvolk heeft veel te goed ervaren dat zelfs zo'n massa volk niets in beweging krijgt in dit land. En het was nog voorspeld ook.
Oud 24 oktober 2002, 23:14   #56
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Standaard

Ach knuppel, op deze moment is de vlaming a-politiek, ze doen wat ze willen, veel gebeurt er toch niet en gestraft wordt er amper, dus waarom gaan zeveren. Die geldstroom, die komt enkel door het blok in het nieuws, dus zijn er velen die het niet willen geloven door het cordon-sanitair + ze denken toch van, tja, men geld ben ik toch kwijt. Het egoïsme leeft ten top zou ik zeggen, maar ik ben er wel zeker van dat als het té erg wordt, dwz vanaf dat wij nog meer bevolen worden, dat de vlaming er dan wel iets aan zal veranderen. De witte mars heeft weinig verandering gebracht, ma is wel een bewijs dat de vlaming kan, want onmiddellijk erna werd er veel voorgesteld, enkel door niet vol te houden is er niets veranderd. DWZ, als het moet kan het, en ik geloof best dat er genoeg zijn die dat ook denken.
Oud 24 oktober 2002, 23:52   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Vlaming is idd wat ze van hem gemaakt hebben: a-politiek, laf en ongeïnteresseerd. Verwacht dus niet dat hij ooit nog voor iets zal vechten. Hij laat zich nog liever opnieuw verfransen of zelfs verengelsen dan zijn zelfvoldane gat te lichten.
Vechten?! Forget it! Zich politiek correcte slaafjes laten maken van het Belgische establishment, d�*t zijn mijn volksgenoten waar ik trots op zou moeten zijn! Kotsmisselijk wordt ik ervan.
Oud 25 oktober 2002, 12:57   #58
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Standaard

hmmz, mogelijkerwijs heb je volledig gelijk. Maar wat ik tegenwoordig rondom mij merk, lijkt me toch iets anders. De vlaming is a-politiek en egoïstisch, maar vanaf dat hij zich beknot voelt in zijn vrijheden (nu kan zowat alles, of het nu legaal is of niet, dus waarom zich iets van die politiekers en/of geldstromen aantrekken), dan denk ik dat je nog kan verschieten. Een slapende leeuw is nog geen dode
Oud 25 oktober 2002, 13:03   #59
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maatschappelijk_axident
hmmz, mogelijkerwijs heb je volledig gelijk. Maar wat ik tegenwoordig rondom mij merk, lijkt me toch iets anders. De vlaming is a-politiek en egoïstisch, maar vanaf dat hij zich beknot voelt in zijn vrijheden (nu kan zowat alles, of het nu legaal is of niet, dus waarom zich iets van die politiekers en/of geldstromen aantrekken), dan denk ik dat je nog kan verschieten. Een slapende leeuw is nog geen dode
Ik zie anders bitter weinig verschil tussen slapen en dood zijn.
Hopelijk krijg je ook eens gelijk...
en laten de doden en de slapenden ons nog eens ooit verschieten...
Oud 25 oktober 2002, 13:05   #60
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Standaard

pff, of ik gelijk krijg, dat maakt me momenteel weinig uit. Het enige wat ik probeer te verwoorden is dat de huidige vlaming toch kan doen wat hij wil, dus waarom gaan protesteren, met de kans op meer repressie achteraf.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be