Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2012, 12:01   #41
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is het punt niet. Kinderen staan onder de dwang van hun ouders (omdat ze WETTELIJK geen beslissingsautonomie hebben). Men rekent natuurlijk op de "ouderliefde" om te veronderstellen dat die macht en dwang "in het belang van het kind" wordt uitgeoefend, maar net zoals met corrupte staten (waar er geen "ouderliefde" in 't spel is) moet men de duivel ook niet tarten he: als er een materieel voordeel aan verbonden is, kan de ouder wel eens in de verleiding komen om (zoals de politicus) eerder aan zijn eigen (materieel) voordeel te denken dan aan het veronderstelde welzijn van het kind en zijn MACHT DUS MISBRUIKEN. Als men die "corrupte ouder" bovendien het sociale smoesje geeft dat het "goed is voor de vorming van het kind" dan is het machtsmisbruik helemaal van de dam.
En kinderarbeid toestaan zal ervoor zorgen dat het aantal kinderen fors gaat stijgen. Dan maken we tien kindjes, waarvan de slimste kan studeren en de rest kan zorgen voor het inkomen van mama en papa. Bevolkingsgroei is nu toch het laatste wat we nodig hebben (al lijken economen daar niet van overtuigd?) Wie gaat trouwens nog volwassenen aannemen daar waar hij goedkope kindwerkkrachten kan inzetten? Of we moeten dat ook weer gaan reguleren.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 16:09   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
En kinderarbeid toestaan zal ervoor zorgen dat het aantal kinderen fors gaat stijgen. Dan maken we tien kindjes, waarvan de slimste kan studeren en de rest kan zorgen voor het inkomen van mama en papa. Bevolkingsgroei is nu toch het laatste wat we nodig hebben (al lijken economen daar niet van overtuigd?) Wie gaat trouwens nog volwassenen aannemen daar waar hij goedkope kindwerkkrachten kan inzetten? Of we moeten dat ook weer gaan reguleren.
Het is beter als jij niet meer over politiek praat, denk ik.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 19:11   #43
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Hierdoor worden de ouders wat ontlast van financiële verplichtingen en weten ze dat hun kinderen een jobzekere toekomst tegemoet gaan.
Dat bestaal al: studentenjobs, klusjes doen, babysitten, ...

Een job kun je altijd doen, maar kind zijn en studeren niet. En zoveel financiële verplichtingen hebben ouders nu ook weer niet: onderdak, studies en vakanties vat het zowat samen?

Laatst gewijzigd door Mam : 1 januari 2012 om 19:12.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 22:25   #44
Straatplan
Banneling

Standaard

Kinderarbeid is gewoon erg verwerpelijk en onwenselijk.
De argumenten dat het helpt voor de Financien van de ouders, vind ik al helemaal walgelijk. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te maken en dat moet je niet kinderen gebruiken als dingen waarmee je enkel en alleen je voordeel mee kan benutten. Dat is gewoonweg belachelijk.
Straatplan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 22:48   #45
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In Duitsland en Zwitserland is een leercontract (vanaf 15 jaar) nog steeds eerder de regel dan de uitzondering. En er op neerkijken doet men ook niet.
Ik ken zo softwareingenieurs die op hun 15de als programmeur met leercontract begonnen zijn, dan op hun 19de weer (deeltijds) naar school gegaan zijn, om daar dan een ingenieurstitel te halen. De lui hebben met 25 er al 10 jaar werk ervaring op zitten.
Heb nog nooit iets kunnen ontdekken wat de Zwitsers slechter doen dan wij.
Oud 1 januari 2012, 22:50   #46
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom... zo jong mogelijk.
Ik zou zelfs zeggen vanaf 7 a 8 jaar ten laatste.

Op een soort internaat dus, zodat de ouders ook genoeg tijd voor hun eigen hebben.
En met voldoende diciplinaire maatregelen zoals in het leger.

Laat een kind een kind zijn? Dat is een oude zienswijze.
Kinderen zijn goedkope werkkrachten. En dat is iets wat ze in de aziatische landen al weten.
Probeer je te provoceren met een karikatuur?

Ik had mijn eigen kinderen, om pedagogische redenen, graag wat meer klusjes gegeven, maar de omstandigheden lieten het niet toe. Ik ben nog steeds bang dat ze niet genoeg zelfredzaamheid meekrijgen op die manier.
Oud 1 januari 2012, 22:57   #47
Straatplan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Probeer je te provoceren met een karikatuur?

Ik had mijn eigen kinderen, om pedagogische redenen, graag wat meer klusjes gegeven, maar de omstandigheden lieten het niet toe. Ik ben nog steeds bang dat ze niet genoeg zelfredzaamheid meekrijgen op die manier.
Och dat komt allemaal wel goed hoor.
Ook kinderne worden volwassen eh.
Straatplan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 02:58   #48
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Als je kinderarbeid terug wil toestaan dan mag je ze ook terug verrot slaan als opvoedingsmanier en mentaal terroriseren zoals bv. tot in de jaren 50 nog op school gebeurde.
Allez de klok ook letterlijk terugdraaien is plots een optie geworden. Ah ja want ze komt sommige blijkbaar zeer goed uit.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 17:11   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Nog ene die niet kritisch kan denken.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 17:13   #50
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Straatplan Bekijk bericht
Kinderarbeid is gewoon erg verwerpelijk en onwenselijk.
De argumenten dat het helpt voor de Financien van de ouders, vind ik al helemaal walgelijk. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te maken en dat moet je niet kinderen gebruiken als dingen waarmee je enkel en alleen je voordeel mee kan benutten. Dat is gewoonweg belachelijk.
Gelukkig hebben mensen met dat soort overtuigingen in de praktijk weinig kinderen.
Of anders weten ze niet waarover ze het hebben. Welke ouder kan met een gerust geweten gaan slapen, als z'n kind hem geld in de handen moet stoppen om rond te komen? Aub zeg, mag een kind nog kind zijn?

Vroeger wilden de arme ouders ook liever hun kinderen naar school sturen ipv ze op het veld te laten werken ofzo. Vraag eens aan een (over-)grootouder hoe erbarmelijk de situatie precies was voor zowel ouder, als kind.

Laatst gewijzigd door Mam : 2 januari 2012 om 17:14.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 19:51   #51
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Doe testen om te bekijken wat de capaciteiten van het kind zijn en geef het kind dan een gerichte opleiding.
De trend in het onderwijs - in het middelbaar en zelfs aan de univ - is om zoveel mogelijk iedereen eenzelfde basisopleiding te geven. Zelfs de universiteiten zijn voorstander om nog slechts 3-4 verschillende bachelors te organiseren, zodat de studenten dan pas de meest geschikte richting moeten kiezen - omdat ze vaststellen dat zelfs op 18 jaar de meesten niet weten wat de meest geschikte opleiding is. Maar jij weet dat met zekerheid voor elk kind op zijn 12de?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 19:54   #52
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar 15 is ideaal.
En een 15 jarige gaat niet op fabriek aan de band gaan werken maar gaat in de leer bij stielman of bedrijf die ze opleid.
Al ooit van leercontract gehoord?
Voor sommige jongeren is dat inderdaad een goede aanpak - maar dat geldt lang niet voor iedereen.
Oud 2 januari 2012, 20:00   #53
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is hier een eenvoudige oplossing voor, namelijk kinderarbeid.

Schandalig zegt u? Waarom per definitie ? Er zijn een heel aantal voordelen:

1) Ze kunnen een deel van de financiële last van de ouders afnemen
2) Ze zijn goedkopere werkkrachten.
Dat zijn al twee drogredenen. Ik dacht niet dat we in dit land - of in welk europees land dan ook - een probleem hebben dat er te weinig arbeidskrachten zijn. Vooral voor laaggeschoolden is het moeilijk om werk te vinden. Nog meer jonge -en dus per definitie laaggeschoolden- arbeidskrachten op de markt gooien betekent dus gewoon dat die jongeren hun ouders van de arbeidsmarkt verdringen. Tegen lager loon, dus meer winst voor de aandeelhouders, met het gevolg dat het gemiddelde gezinsloon nog lager ligt dan nu.
Oud 12 december 2012, 18:28   #54
MIP
Banneling

Standaard

MIP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 19:00   #55
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn, niettegenstaande de gekende bezwaren, ook voordelen aan kinderarbeid.

Momenteel is er een verschil tussen wat er van de schoolbanken afkomt en wat er nodig is voor de bedrijven.
Er is hier een eenvoudige oplossing voor, namelijk kinderarbeid.

Schandalig zegt u? Waarom per definitie ? Er zijn een heel aantal voordelen:

1) Ze kunnen een deel van de financiële last van de ouders afnemen
Ik denk niet dat kinderen daar voor gemaakt worden.
Om dat te vermijden volstaat het dat de ouders een degelijk loon krijgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter
2) Ze zijn goedkopere werkkrachten.
Cynisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter
6) De kinderen zelf leren een vak en moeten zich niet meer bezighouden met nutteloze vakken als geschiedenis, godsdienst,...
'Nutteloze vakken'? Begrijp je echt niet wat het doel is van geschiedenis? Zélfs godsdienst?
Ik weet dat hier veel negatieve reacties op gaan komen, voornamelijk uit links hoek, maar input is altijd welkom.[/quote] Tsjonge, tsjonge.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 19:10   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Eerst de ouderen laten werken totdat ze versleten zijn en dan beginnen we met de kinderen. Of zouden we in plaats daarvan misschien eerder eens kijken naar een meer humaan economisch systeem waar de mens meer is dan wat kan uitgedrukt worden in wat geld?

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 19:45   #57
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik stond zelf, als 10 jarige, de woensdagmiddag mee te helpen in het bedrijf van mijn vader. Hij betaalde mij daar voor en ik spaarde op die manier voor een elektrische trein.

Op VTM is daar die reeks "vinger aan de poot". Eén van die veeartsen laat zijn zoontje meehelpen. Niet prutsen, maar echt helpen. Dat jongetje bouwt een schat aan ervaring op. Prachtig toch?

Men overbeschermt de kinderen, tegenwoordig. Ze kunnen best goed werk leveren.. onderschat ze niet. Maar je moet hen de kans geven.

Maar er is kinderarbeid en er is kinderarbeid hé. Mijn overgrootmoeder stond van haar 7de in de fabriek. Dat is er over hé.

Fred.
Het kan altijd *over* zijn. Het gaat te ver, wanneer je mensen te zwaar werk laat doen.

Je kunt van een 10 jarige niet verwachten, dat hij of zij zware dingen gaat tillen. En je kunt van iemand die emotioneel niet stabiel is, niet verwachten dat hij of zij psychisch zwaar werk gaat doen.

Het licht dus niet zozeer aan de leeftijd, maar vooral wat voor werk je iemand laat doen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 19:46   #58
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Eerst de ouderen laten werken totdat ze versleten zijn en dan beginnen we met de kinderen. Of zouden we in plaats daarvan misschien eerder eens kijken naar een meer humaan economisch systeem waar de mens meer is dan wat kan uitgedrukt worden in wat geld?
Als jij jezelf als iemand ziet dat alleen uitgedrukt kan worden in geld, dan is er toch serieus iets mis met je eigenwaarde.
Oud 12 december 2012, 23:17   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als jij jezelf als iemand ziet dat alleen uitgedrukt kan worden in geld, dan is er toch serieus iets mis met je eigenwaarde.
Juist. Daarom ook dat we die 'eigenwaarde' van de mens dienen terug te vinden in de manier waarop we onze economie organiseren. Hoe ethiek en economie met elkaar te verbinden is een moeilijke vraag waar we extra aandacht aan dienen te besteden. Als ik bv. zie hoe entiteiten als het IMF zich in de praktijk gedragen lijkt de ethiek ver te zoeken.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2012, 00:18   #60
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Juist. Daarom ook dat we die 'eigenwaarde' van de mens dienen terug te vinden in de manier waarop we onze economie organiseren. Hoe ethiek en economie met elkaar te verbinden is een moeilijke vraag waar we extra aandacht aan dienen te besteden. Als ik bv. zie hoe entiteiten als het IMF zich in de praktijk gedragen lijkt de ethiek ver te zoeken.
Nee, ik zie mijzelf niet als iets of iemand die je enkel en alleen uit kan drukken in geld.

Het heeft geen fuck met het systeem te maken, maar over hoe jezelf in het leven staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be