![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Er zijn, niettegenstaande de gekende bezwaren, ook voordelen aan kinderarbeid.
Momenteel is er een verschil tussen wat er van de schoolbanken afkomt en wat er nodig is voor de bedrijven. Er is hier een eenvoudige oplossing voor, namelijk kinderarbeid. Schandalig zegt u? Waarom per definitie ? Er zijn een heel aantal voordelen: 1) Ze kunnen een deel van de financiële last van de ouders afnemen 2) Ze zijn goedkopere werkkrachten. 3) Hun opleiding, gedeeltelijk betaald door hun arbeid, maakt hen tot geschoolde, capabele werkkrachten 4) Hierdoor zijn onze bedrijven even competitief als die in de groeilanden 5) Door een contract dat hen aan de ondernemer bindt, zal ook een verbondenheid met de ondernemer en diens bedrijf ontstaan. 6) De kinderen zelf leren een vak en moeten zich niet meer bezighouden met nutteloze vakken als geschiedenis, godsdienst,... 7) Ze leren verantwoordelijkheid opnemen vanaf een lage leeftijd en dat zal ook hun persoonlijkheid ten goede komen. 8) Samen opgroeien in een bedrijf schept een zeer goede band. Ze leven en werken samen. 9) Inderdaad: de leefkost komt (gedeeltelijk) te liggen bij het bedrijf. Een kost die het kind natuurlijk moet vergoeden door zijn werk tijdens het opgroeien en tijdens zijn latere loopbaan. Hierdoor worden de ouders wat ontlast van financiële verplichtingen en weten ze dat hun kinderen een jobzekere toekomst tegemoet gaan. Ik weet dat hier veel negatieve reacties op gaan komen, voornamelijk uit links hoek, maar input is altijd welkom.
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik stond zelf, als 10 jarige, de woensdagmiddag mee te helpen in het bedrijf van mijn vader. Hij betaalde mij daar voor en ik spaarde op die manier voor een elektrische trein.
![]() Op VTM is daar die reeks "vinger aan de poot". Eén van die veeartsen laat zijn zoontje meehelpen. Niet prutsen, maar echt helpen. Dat jongetje bouwt een schat aan ervaring op. Prachtig toch? Men overbeschermt de kinderen, tegenwoordig. Ze kunnen best goed werk leveren.. onderschat ze niet. Maar je moet hen de kans geven. Maar er is kinderarbeid en er is kinderarbeid hé. Mijn overgrootmoeder stond van haar 7de in de fabriek. Dat is er over hé. Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En zo leren ze ook een vak en verdienen ze daarbij ook nog (een beetje). Geleidelijk aan de werktijden verlengen bouwt ook hun weerstand op. En ze wennen aan het idee van "te gaan werken" ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Kinderen die thuis wat meehelpen, kun je moeilijk kinderarbeid noemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ken zo softwareingenieurs die op hun 15de als programmeur met leercontract begonnen zijn, dan op hun 19de weer (deeltijds) naar school gegaan zijn, om daar dan een ingenieurstitel te halen. De lui hebben met 25 er al 10 jaar werk ervaring op zitten.
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Normaal hé.
Wat je vroeg niet leert krijg je oud niet meer gedaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een landbouwer vandaag zijn 14 jarige zoon op de tractor laat stappen, word die vervolgd wegens kinderarbeid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je eens ziet met wat voor lamentabele resultaten men nu al die jaren school loopt?
Dan is dat ook weggesmeten tijd en geld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
|
![]() Daarom... zo jong mogelijk.
Ik zou zelfs zeggen vanaf 7 a 8 jaar ten laatste. Op een soort internaat dus, zodat de ouders ook genoeg tijd voor hun eigen hebben. En met voldoende diciplinaire maatregelen zoals in het leger. Laat een kind een kind zijn? Dat is een oude zienswijze. Kinderen zijn goedkope werkkrachten. En dat is iets wat ze in de aziatische landen al weten.
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Door omstandigheden heb ik geen kinderen. Maar als ik ze had zou ik ze wel verantwoordelijkheden bijbrengen.
Zo is het mij vroeger ook aangeleerd. Er is niets mis mee met de handen uit de mouwen te steken... tenzij je bij de vakbond bent natuurlijk. ![]()
![]() |
#15 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Helaas was er in mijn tijd geen kindervakbond om mij te beschermen tegen potentiële ouders als jij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |