Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Moeten echte verkeershooligans levenslang van achter het stuur ?
Ja, rijbewijs levenslang kwijt 17 77,27%
Neen, ze moeten nog maar eens een kans krijgen 1 4,55%
Geen van de twee: ik licht toe in mijn post 4 18,18%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2011, 00:24   #41
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En Touring haalt een cijfervergeljk boven dat er niets mee te doen heeft.
(...)
Touring heeft het over "de 0,05procent van de automobilisten voor wie geen enkele regel telt. ‘Het zijn bestuurders die herhaaldelijk zware ongevallen veroorzaken en daardoor de hoogst mogelijke bonus-malusgraad hebben""

Ik ken zo iemand. Het is de moeder van een kennis. De braafheid zelve. Maar ongelukkig genoeg niet zo handig met de auto. Ze heeft, laat ons zeggen, wat regelmatiger dan de rest van ons een schadegeval waardoor ze constant in de hoogste schaal zit.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 06:51   #42
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
In bebouwde kom: hard optreden.
Op snelwegen: Wie een snelle wagen kan betalen mag die dan ook gebruiken.
Dat geeft mensen met belangrijke functies tenminste een middel om op tijd ergens te geraken.

Wil je dan sneller rijden? Werk harder en je kan dan ook een fatsoenlijke wagen kopen.
En u was het snelste en slimste zaadje... wat een geluk dat de wereld met zulke mensen bezaaid is.

Maar alle gekheid op een stokje.
Zie je zelf de onzin hiervan niet in? Zo een beetje het stereo-type redneck mentaliteit war we echt niet genoeg van kunnen hebben hier. Of mik je net op meer doden en frustraties onder uw medemens? Alleen onder die voorwaarde is uw of andere gelijkaardige bijdragen gepast.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 22:42   #43
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben zeker wel akkoord !

Lees even in de GVA:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...t-verkeer.aspx

Er zijn nu eenmaal een beperkt aantal psychopaten in onze samenleving.
Mensen die niet alleen vechten als ze uitgaan en gedronken hebben, maar zwaar vechten.
Mensen die niet naar het voetbal gaan voor de sport, maar om de boel kort en klein te slaan, om anderen opzichtig uit te dagen enz.
(...)
Mensen een rijverbod geven is niet zo eenvoudig af te dwingen.

In DS van vorige zaterdag 09/12 nog een artikel over 2 al vele malen eerder veroordeelde verkeershooligans:

Citaat:
'Ik haat racisten... maar jullie gedrag maakt mensen racistisch'

zaterdag 10 december 2011, 03u00
Auteur: (dbs, jvr)

DENDERMONDE - Politierechter Peter D'Hondt trok zeer hard van leer tegen twee straatracers van Turkse afkomst uit Zele én tegen hun ouders.

Een van de beklaagden die voor politierechter D'Hondt moesten verschijnen, werd in twee jaar tijd in liefst zestien gerechtelijke dossiers vermeld. Zo veroorzaakte hij een ongeval waarbij een fotomodel een complexe kniebreuk en een negenvoudige beenbreuk opliep.

'Ze noemen je een zot in het verkeer', begon de politierechter. 'Ben je graag een macho? Wel, dat is voor minder intelligente mensen.' De jongeman, nog op krukken na zijn zware verkeersongeval, prevelde schuchter: 'Wat ik gedaan heb, is verkeerd. Het is allemaal mijn fout.'

Bij ongevallen was hij volgens getuigen iets minder bedeesd. Meermaals schold hij agenten de huid vol. Een fietsster uit Zele getuigde dat ze door de jongeman was bedreigd toen hij na een ongeval met zijn auto het fietspad blokkeerde. 'Complete zever, dat zou ik nooit doen. Nooit', hield de man gisteren vol.

Waarna politierechter D'Hondt opnieuw van leer trok. 'Ik heb een hekel aan racisten maar door jouw gedrag worden mensen racistisch. En dat recht heb je niet.' De politierechter wees ook de vader op zijn verantwoordelijkheid. Die stond terecht omdat hij zijn zoon ondanks een rijverbod de autosleutels had gegeven.

Een tweede straatracer uit Zele stond ook al met zijn vader terecht. Het ging om de broer van Mezut C. (19) die in juni om het leven kwam tijdens een illegale race. Op het conto van die tweede jongeman staan al elf veroordelingen. Tussen maart en september werd hij vier keer betrapt op rijden ondanks een rijverbod.

'Waarom geef je telkens de sleutels van je auto aan je zoon terwijl je goed weet dat hij een rijverbod heeft?', vroeg rechter D'Hondt aan de vader.

De openbare aanklager eist een zeer lang rijverbod. Hij vraagt ook het tweetal levenslang psychisch ongeschikt te verklaren om te rijden. De uitspraak volgt volgende week vrijdag.
(...)
Het is niet omdat je mensen een rijverbod geeft dat ze ook niet rijden.
Uit eerdere publicaties blijkt ook dat het puntensysteem in Frankrijk ertoe leidt dat mensen dan maar zonder rijbewijs rondrijden.
Oud 11 december 2011, 22:49   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Mensen een rijverbod geven is niet zo eenvoudig af te dwingen.

In DS van vorige zaterdag 09/12 nog een artikel over 2 al vele malen eerder veroordeelde verkeershooligans:

Het is niet omdat je mensen een rijverbod geeft dat ze ook niet rijden.
Uit eerdere publicaties blijkt ook dat het puntensysteem in Frankrijk ertoe leidt dat mensen dan maar zonder rijbewijs rondrijden.
Er rijden ook mensen rond die nooit een rijbewijs hadden.
Zullen we maar meteen het rijbewijs afschaffen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 22:58   #45
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er rijden ook mensen rond die nooit een rijbewijs hadden.
Zullen we maar meteen het rijbewijs afschaffen ?
Dat zeg ik niet. Maar het is niet omdat je rijbewijs werd afgenomen dat je ineens niet meer kan rijden.
Oud 11 december 2011, 23:08   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik niet. Maar het is niet omdat je rijbewijs werd afgenomen dat je ineens niet meer kan rijden.
Natuurlijk niet.
Maar rijden zonder rijbewijs kan zwaarder gestraft worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 23:26   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan je geen ongelijk geven.

Maar als ik stel dat "er zelfs mensen die geen auto hebben, toch rondrijden met een auto", dan kan jij mij ook geen ongelijk geven.

Je snapt wat ik bedoel: "we moeten toch voort, blijven staan is geen optie".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 08:56   #48
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht al dat niemand hier die anomalie zou opmerken.

Niet alleen zouden die 2750 dan elk gemiddeld iets van een 10 ongevallen met gewonden moeten veroorzaken per jaar, maar ze zouden dan ook gemiddeld om de 6 jaar ongeveer een dodelijk slachtoffer moeten maken.
De stelling van Touring lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
De stelling is vanuit statistisch oogpunt denk ik, 80% van de ongevallen worden veroorzaakt door 20% van de chauffeurs.
Dus als er 6miljoen wagens zijn, en 45000 ongevallen met gewonden geregistreerd, dan zijn 1.2 miljoen cheuffeurs verantwoordelijk voor 32000 ongevallen met gewonden.

Nu ivm de verzekering, zijn er ongeveer 400.000 ongevallen ZONDER GEWONDEN, dus er zijn 1.2miljoen chauffeurs verantwoordelijk voor 320.000 ongevallen. Dus de klunsjes hebben om de 3 jaar ergens een ongeval.

NU dat er daar 3000 klutsers of brokkenmakers tussenzitten die dan 50.000 ongevallen en schades veroorzaken zeg maar omnium verzekerd en om de maand ergens een haperingske, dat kan ik best geloven.

Nu in feite wordt dat voor die mensen onbetaalbaar: hun verzekering stijgt, en hun franchise bvb van 500euro dwingt hen om 5000euro te betalen. Je ziet van hier je begint tocht te werken voor uw auto alleen, en leuk is dat niet meer.

Laatst gewijzigd door brother paul : 12 december 2011 om 08:57.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 10:50   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk cijfervergelijk bedoel je?
Zie mijn post # 31.

Citaat:
Alleen al de voorbije acht weken stierven 149 mensen op de Belgische wegen. Dat is bijna evenveel als tijdens de laatste drie maanden van 2010. Volgens Touring gaat het in dertig procent van de ongevallen over roekeloos en onaangepast rijgedrag.
En de laatste 3 maanden van verleden jaar vielen er 172 doden.
Ik weet echt niet waarover Touring het heeft.

Citaat:
oktober Personenauto Aantal doden 30 dagen 15 0 16 31
Auto voor dubbel gebruik Aantal doden 30 dagen 1 0 6 7
Minibus Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Lichte vrachtauto Aantal doden 30 dagen 1 0 0 1
Kampeerwagen Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Vrachtwagen Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Trekker + aanhangwagen Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Trekker alleen Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
Landbouwtraktor Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Autobus Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Trolleybus Aantal doden 30 dagen 0 0 . 0
Autocar Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Motorfiets niet meer dan 400 cc Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Motorfiets meer dan 400 cc Aantal doden 30 dagen 1 0 3 4
Bromfiets A (tweewielig) Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Bromfiets B (tweewielig) Aantal doden 30 dagen 4 0 0 4
Bromfiets met 3 of 4 wielen Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Fiets Aantal doden 30 dagen 7 0 0 7
Bespannen voertuig Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
voetganger die zijn (brom)fiets duwt Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
Andere voetganger Aantal doden 30 dagen 6 1 3 10
Andere weggebruiker Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Niet beschikbaar Aantal doden 30 dagen 3 3 1 7
ALLE TYPES WEGGEBRUIKER Aantal doden 30 dagen 38 4 29 71
Citaat:
november Personenauto Aantal doden 30 dagen 10 2 17 29
Auto voor dubbel gebruik Aantal doden 30 dagen 1 0 4 5
Minibus Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Lichte vrachtauto Aantal doden 30 dagen 2 0 0 2
Kampeerwagen Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Vrachtwagen Aantal doden 30 dagen 0 0 1 1
Trekker + aanhangwagen Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Landbouwtraktor Aantal doden 30 dagen 1 . 0 1
Motorfiets meer dan 400 cc Aantal doden 30 dagen 0 1 0 1
Bromfiets A (tweewielig) Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Bromfiets B (tweewielig) Aantal doden 30 dagen 0 1 0 1
Bromfiets met 3 of 4 wielen Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
Fiets Aantal doden 30 dagen 7 0 1 8 Gehandicapte in rolstoel Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
voetganger die zijn (brom)fiets duwt Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Andere voetganger Aantal doden 30 dagen 8 2 6 16
Andere weggebruiker Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Niet beschikbaar Aantal doden 30 dagen 2 1 0 3
ALLE TYPES WEGGEBRUIKER Aantal doden 30 dagen 31 7 29 67
Citaat:
december Personenauto Aantal doden 30 dagen 6 0 7 13
Auto voor dubbel gebruik Aantal doden 30 dagen 1 0 2 3
Minibus Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
Lichte vrachtauto Aantal doden 30 dagen 2 0 1 3
Kampeerwagen Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
Vrachtwagen Aantal doden 30 dagen 1 0 0 1
Trekker + aanhangwagen Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Landbouwtraktor Aantal doden 30 dagen 1 . 0 1
Motorfiets meer dan 400 cc Aantal doden 30 dagen 0 0 0 0
Bromfiets A (tweewielig) Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
Bromfiets B (tweewielig) Aantal doden 30 dagen 0 0 1 1
Fiets Aantal doden 30 dagen 4 0 0 4
Bespannen voertuig Aantal doden 30 dagen 0 . 0 0
voetganger die zijn (brom)fiets duwt Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
Andere voetganger Aantal doden 30 dagen 2 2 1 5
Andere weggebruiker Aantal doden 30 dagen 0 . . 0
Niet beschikbaar Aantal doden 30 dagen 1 0 2 3
ALLE TYPES WEGGEBRUIKER Aantal doden 30 dagen 18 2 14 34

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2011 om 11:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 17:21   #50
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

boetes vertienvoudigen..
als je te vaak positief blaast, levenslang alcoholverbod
Oud 13 december 2011, 15:06   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De stelling is vanuit statistisch oogpunt denk ik, 80% van de ongevallen worden veroorzaakt door 20% van de chauffeurs.
Dus als er 6miljoen wagens zijn, en 45000 ongevallen met gewonden geregistreerd, dan zijn 1.2 miljoen cheuffeurs verantwoordelijk voor 32000 ongevallen met gewonden.

Nu ivm de verzekering, zijn er ongeveer 400.000 ongevallen ZONDER GEWONDEN, dus er zijn 1.2miljoen chauffeurs verantwoordelijk voor 320.000 ongevallen. Dus de klunsjes hebben om de 3 jaar ergens een ongeval.

NU dat er daar 3000 klutsers of brokkenmakers tussenzitten die dan 50.000 ongevallen en schades veroorzaken zeg maar omnium verzekerd en om de maand ergens een haperingske, dat kan ik best geloven.

Nu in feite wordt dat voor die mensen onbetaalbaar: hun verzekering stijgt, en hun franchise bvb van 500euro dwingt hen om 5000euro te betalen. Je ziet van hier je begint tocht te werken voor uw auto alleen, en leuk is dat niet meer.
Er moet vroeger ingegrepen worden dan dat !
Want voor die mensen wordt de verleiding om zonder verzekering te gaan rijden, echt te groot.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 december 2011, 15:09   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Touring heeft het over "de 0,05procent van de automobilisten voor wie geen enkele regel telt. ‘Het zijn bestuurders die herhaaldelijk zware ongevallen veroorzaken en daardoor de hoogst mogelijke bonus-malusgraad hebben""

Ik ken zo iemand. Het is de moeder van een kennis. De braafheid zelve. Maar ongelukkig genoeg niet zo handig met de auto. Ze heeft, laat ons zeggen, wat regelmatiger dan de rest van ons een schadegeval waardoor ze constant in de hoogste schaal zit.
Wel een eigenaardig voorbeeld.

Zou best kunnen kloppen als ze regelmatig eens tegen haar eigen garagepoort knikt ... en die blutsen dan niet laat herstellen. Maar van die schadegevallen gaat je verzekering niet omhoog.

De verzekering gaat wel omhoog voor die ongevallen en ongevalletjes die je moet aangeven bij de verzekering.

En dan wordt de prijs van de verzekering samen met de prijs van niet vermijdbare herstellingen (lichtblokken ...) zo hoog, dat een normale mens het er niet meer voor overheeft.

Oud 13 december 2011, 16:23   #53
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Zoals hierboven is gezegd lijkt een rijbewijs met punten de beste oplossing om dergelijke mensen ervan tussen te halen. Dat gaat bovenop de bestaande straffen.
Niet alleen ongevallen-in-fout veroorzaken, maar ook alle verkeersovertredingen. Van dronkenschap tot parkeerovertredingen. En vooral onbeleefd en aggressief rijgedrag mag voor mij ook zwaardere straffen krijgen. De toenemende drukte op de weg maakt dat noodzakelijk.

Mensen die 'maar voor efkens' twee uur mijn garagepoort blokkeren als ik weg moet mogen dus het puntenfeest delen. En de onbeschofterikken op de ring rond Brussel die u couperen, met lichten flikkeren, claxonneren, pechstrookrijden en -op erop rekenend dat ge wel zult wijken -tot op 2 cm na in uw flank inrijden. Of nog: een rond punt oprijden zonder voorrang te geven aan diegen die er al op zijn zodat je allebei in de remmen moet gaan en dan beginnen te brullen en vinger op te steken. Onnozelaars die denken dat als ze gewoon efkens hun pinkers opzetten ze een klapke kunnen gaan doen en een ganse straat blokkeren - en ga vooral niet vragen dat ze wat aan de kant gaan staan. Debielen die in trager rijdend verkeer denken dat ze knightrider zijn en gaan zigzaggen over alle rijstroken heen. Ik kan doorgaan...
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 19:33   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat moeten wij nu denken van mensen, ook forummers hier, die pleiten voor een rijbewijs met strafpunten ?

Dat het dikke naïevelingen zijn ?

Vermits dit reeds gestemd geweest is in het parlement. Maar geen enkele minister van verkeer heeft zich de moeite getroost om de nodige uitvoering te geven.
Zelfs de lamzakken van parlementairen die het dat stemden, laten dat misprijzen om de gestemde wet uit te voeren, over zich heen gaan.

Edit: blijkt gestemd geweest te zijn in 1990 !!
En de Schoep wou er aan beginnen (maar ... doodlopende zaken ...)
http://www.autoscoops.be/nieuws/2009...-punten-belgie

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 december 2011 om 19:36.
Oud 13 december 2011, 21:08   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat moeten wij nu denken van mensen, ook forummers hier, die pleiten voor een rijbewijs met strafpunten ?

Neen, die mensen weten dat de Belgische verkeersbeleidverantwoordelijken al decennia lang prutsers zijn, en nu nog altijd...

We hebben wel ergens opnieuw hoop, in de jonge "wijze Melchior"

Duitsland had bvb zijn puntenrijbewijs al de 1 mei 1974 ingevoerd, met succes overigens, vooral bij de beginnende bestuurders (zie dossier onderaan). Het werd ook regelmatig geoptimaliseerd met de jaren.
http://de.wikipedia.org/wiki/Punktesystem
http://www.sueddeutsche.de/auto/gebu...chtet-1.624745

Verleden jaar zijn in verkeersBelziek het totaal aantal verkeersdoden weliswaar serieus gedaald tov 2009 met 13,9 % maar bij de min 24-jarigen wel serieus gestegen met 14 %
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/v...325-155617.pdf
2.2 Wie wordt het slachtoffer van een verkeersongeval?
Het aantal verkeersslachtoffers daalt tot 59.706.
Het aantal zwaargewonden daalt in 2010 met 21,2% van 6.647 tot 5.238.
Het aantal licht gewonden daalt eveneens met 4,3% van 56.073 tot 53.657.

Het aantal doden 30 dagen (= het aantal doden ter plekke + binnen de 30 dagen na het ongeval) daalt tot 812(-13.9%).
Het aantal doden ter plekke daalt met -13,3% van 840 in 2009 tot 728 in 2010.

De meeste doden 30 dagen vallen bij de autobestuurders (410), gevolgd door motorfietsers (99), voetgangers (100) en fietsers (69). De cijfers dalen voor moto’s > 400 cc (-28%).

Op 237 doden 30 dagen in de bebouwde kom zijn er 40 bestuurders van moto’s & bromfietsen, 67 bestuurders van andere motorvoertuigen, 30 passagiers, 24 fietsers en 74 voetgangers (31% van het totaal).
De cijfers worden slechter voor voetgangers (+12%).
Verhoudingsgewijs vallen de meeste doden 30 dagen in het verkeer in de leeftijdscategorie 18-34 jaar, namelijk 332 of 41% van het totaal, tegen 35% in 2009.

Het aantal doden 30 dagen in de leeftijdscategorie 20-24 jaar stijgt met 14% (134 tegen 118 in 2009).

Citaat:
Vermits dit reeds gestemd geweest is in het parlement. Maar geen enkele minister van verkeer heeft zich de moeite getroost om de nodige uitvoering te geven. Zelfs de lamzakken van parlementairen die het dat stemden, laten dat misprijzen om de gestemde wet uit te voeren, over zich heen gaan.
Idd, alleen een uitvoeringswet ontbreekt.
Maar... alles wat rechtvaardige handhaving betreft moet eerst geoptimaliseerd worden, vbn in het buitenland genoeg. De wegcode moet eigenlijk gans in het nieuw (had Schouppe ook ~ klaar)

Citaat:
.
"Idee" kwam oorspronkelijk van J-L Dehaene van 1989... :

Citaat:
Rijbewijs op punten

Durant wil, maar mag niet

Mobiliteitsminister Isabelle Durant van de eerste paarse regering is vastbesloten het aantal verkeersdoden naar beneden te halen. Om dat te realiseren, denkt ze in augustus 2001 onder meer aan de invoering van een rijcontract. Dat contract zou worden verbroken wanneer een nieuwe automobilist in de twee jaren na het behalen ervan een ernstig ongeval veroorzaakt. Wie in dat tijdsbestek een ongeval veroorzaakt met een overlijden of een blijvende onbekwaamheid tot gevolg, wordt verplicht om beter te leren rijden en een nieuw examen af te leggen. Zo wil Durant kersverse automobilisten ertoe aanzetten om het defensief rijgedrag langer aan te houden dan tot na het praktische examen. In Oostenrijk werd dit systeem al in 1992 ingevoerd. Het aantal ongevallen daalde er meteen met 18,7%.
Met dit 'rijcontract' geeft Durant het oude 'rijbewijs met punten' een nieuw kleedje. Dat is er, ondanks jaren van gepraat erover, nooit van gekomen. Nochtans pleit de VLD begin 2001, bij monde van senator Iris Van Riet, nog voor de invoering van het rijbewijs met punten. Hiervoor is al tien jaar een wettelijk kader aanwezig, zegt zij. Tien jaar geleden keurde het parlement het puntenrijbewijs goed. Er moet echter dringend werk worden gemaakt van de uitvoeringsbesluiten. Van Riet ziet het rijbewijs met punten eerder educatief dan repressief: overtreders worden aangemoedigd of verplicht om een veiligheidscursus te volgen; alleen wie dat weigert, ziet zijn rijbewijs voor een tijdje ingetrokken.
Toch slaagt paarsgroen er niet in het rijbewijs op punten in te voeren. In het verkeersveiligheidsplan dat minister Durant in juli 2000 voorstelt, ontbreekt het zelfs helemaal. Volgens de minister is er nog overleg nodig tussen de verschillende betrokken kabinetten, maar zij wil wel dat het rijbewijs op punten er nog tijdens deze legislatuur komt. Niet dus.

Een oud idee

In februari 2000 sprak Durant zich onomwonden uit voor invoering van het systeem. Iets wat zij in september '99 ook al deed. Overigens stond het ingeschreven in het paarsgroene regeerakkoord.
Durant wou voortbouwen op de op 18 juli 1990 goedgekeurde wet, waarvan de uitvoering op knelpunten stootte, zoals de ermee gepaard gaande investeringen (o.a. de informatisering van de parketten. De overheid beschikt inmiddels wel al sinds '95 over een 300 miljoen frank dure computer die de rijbewijspunten kan registreren.) Ook was er de tegenstand vanuit de transportsector. Die wil garanties dat beroepschauffeurs, die meer op de baan zitten dan iemand anders, niet de dupe van het systeem worden.

In '98 stelt Hugo Van Dienderen (Agalev) dat er al lang een strafpuntensysteem zou zijn, als Vlaanderen daar zélf over had kunnen beslissen, omdat het dichter bevolkt is en er veel meer vrachtverkeer is.

Het rijbewijs met punten is oorspronkelijk een idee uit 1989 van toenmalig verkeersminister Jean-Luc Dehaene. Het principe is eenvoudig: wie bij herhaling overtredingen begaat, verzamelt strafpunten. Hoe hoger de score, hoe zwaarder de sancties. Elke verkeersinbreuk is goed voor een aantal punten met een maximum van drie. Wie daarna drie jaar lang op geen enkele fout betrapt wordt, mag weer met een schone lei beginnen. Als een bestuurder met vier of vijf strafpunten opgezadeld zit, kan hij een cursus verkeersveiligheid volgen. Dat stelt hem in staat, terug te gaan tot het niveau van 'slechts' twee punten. De dag dat hem het zesde strafpunt wordt toegekend, is het volgen van zo'n cursus verplicht om zijn strafniveau te verlagen. Als hij in de vijf jaren die daarop volgen toch weer op niveau zes aanbelandt, wordt zijn rijbewijs voor drie maanden ingetrokken.
Voor de 'nieuwe autorijders', ongeacht hun leeftijd, dat wil zeggen de bestuurders die minder dan achttien maanden voordien hun rijbewijs hebben gehaald, is de wet nog strenger: voor hen ligt het fatale niveau niet op zes maar op vier strafpunten. Een vrijwillig gevolgde cursus verkeersveiligheid kan niet helpen om het strafniveau te verlagen. Deze categorie riskeert dus vlugger een intrekking van het rijbewijs.

In Duitsland heeft de invoering van het rijbewijs met punten voor jonge chauffeurs gezorgd voor een daling van het aantal ongevallen bij jonge mannen met 6%, en met 5% bij jonge vrouwen.

In Frankrijk, waar het systeem vanaf juli 1992 werd ingevoerd, wordt bij verlies van alle 12 punten het rijbewijs voor 6 maanden ingetrokken en moet de chauffeur, wil hij of zij een nieuw rijbewijs bekomen, eerst verschijnen voor een medische commissie en een proef over de wegcode afleggen, of een nieuw rijexamen als de chauffeur minder dan drie jaar houder is van een rijbewijs. In vergelijking met de periode tussen juli en december 1991 daalde in dezelfde tijdsspanne in 1992 (toen het strafpuntensysteem werd ingevoerd) het aantal ongevallen in Frankrijk met 15%, het aantal gekwetsten met 16% en het aantal doden met 12%.

Rijbewijs in stappen

Begin 2003 wordt de wetgeving op het rijbewijs aangepast. Jonge chauffeurs zijn nu gehouden aan een 'rijbewijs in stappen': na het behalen van het rijbewijs moeten zij nog een bijscholing volgen alvorens een volwaardig rijbewijs te krijgen. Gedurende het doorlopen van die 'stappen' is de chauffeur gehouden aan nog niet nader bepaalde beperkingen, o.a. op het aantal passagiers (of zelfs het helemaal verbieden van meenemen van passagiers), op het promille alcohol (in Nederland mogen bestuurders de eerste jaren na het behalen van hun rijbewijs maar 0,2 promille alcohol in hun bloed hebben, tegenover 0,5 voor ervaren chauffeurs), snelheidsbeperkingen (o.a. in Italië, Spanje en Portugal), strafpunten (in Frankrijk krijgen jonge chauffeurs voor een overtreding meer strafpunten dan ervaren chauffeurs) of verzekering (Vlaams economieminister Moerman en de verzekeraars hebben plannen om jonge chauffeurs te verbieden te rijden tijdens de weekendnachten, om hun premie betaalbaar te houden).
Het principe levert het nodige protest op van jongerenorganisaties. Mede hierdoor is de uitvoering van dit rijbewijs in stappen een jaar later echter nog niet zover, al belooft mobiliteitsminister Anciaux er werk van te maken.

Eind oktober 2004 komt het rijbewijs met punten weer ter sprake: nieuw federaal verkeersminister Renaat Landuyt wil er weer werk van maken. De VLD - ooit voorstander - is er nu bij monde van JM Dedecker echter sceptisch tegenover. De senator (die zich al eerder liet opmerken in het belang van de - onbeperkte - automobilist, bv. als tegenstander van de superboetes) wil dat de verkeerswet eerst geëvalueerd wordt en verwijst naar Frankrijk, waar het systeem al bestaat en waar het aantal gevallen van vluchtmisdrijf er enorm door is toegenomen. Automobistenvereniging Touring wijst erop dat in Frankrijk weliswaar een groot aantal rijbewijzen zijn ingetrokken, maar dat dit niet belet dat vele chauffeurs zonder rijbewijs op de baan zijn en er een lucratief handeltje in valse rijbewijzen de kop heeft opgestoken.

http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkee.../dossier.asp#6

Laatst gewijzigd door Micele : 13 december 2011 om 21:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 23:34   #56
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Vermits dit reeds gestemd geweest is in het parlement. Maar geen enkele minister van verkeer heeft zich de moeite getroost om de nodige uitvoering te geven.
Zelfs de lamzakken van parlementairen die het dat stemden, laten dat misprijzen om de gestemde wet uit te voeren, over zich heen gaan.

.
Het is niet omdat het nog niet uitgevoerd werd dat het geen goed idee is. Wat is door nu naïef aan? Of moet men denken dat sommige mensen, ook forummers hier, wat staan schelden met een punt maken verwarren?

In ieder geval, hoe de uitvoering ook praktisch kan gebeuren, een accumulatie van kleinere overtredingen leidt in het systeem tot intrekking van het rijbewijs. En da's een sterk signaal dat op den duur de slechte elementen eruit kan halen.

Laatst gewijzigd door Liederik : 13 december 2011 om 23:35.
Oud 13 december 2011, 23:38   #57
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen, die mensen weten dat de Belgische verkeersbeleidverantwoordelijken al decennia lang prutsers zijn, en nu nog altijd...

We hebben wel ergens opnieuw hoop, in de jonge "wijze Melchior"

Duitsland had bvb zijn puntenrijbewijs al de 1 mei 1974 ingevoerd, met succes overigens, vooral bij de beginnende bestuurders (zie dossier onderaan). Het werd ook regelmatig geoptimaliseerd met de jaren.
http://de.wikipedia.org/wiki/Punktesystem
http://www.sueddeutsche.de/auto/gebu...chtet-1.624745

Verleden jaar zijn in verkeersBelziek het totaal aantal verkeersdoden weliswaar serieus gedaald tov 2009 met 13,9 % maar bij de min 24-jarigen wel serieus gestegen met 14 %

Idd, alleen een uitvoeringswet ontbreekt.
Maar... alles wat rechtvaardige handhaving betreft moet eerst geoptimaliseerd worden, vbn in het buitenland genoeg. De wegcode moet eigenlijk gans in het nieuw (had Schouppe ook ~ klaar)

"Idee" kwam oorspronkelijk van J-L Dehaene van 1989... :
Interessant, merci.
Lijkt een beetje op Het Lam Gods van Van Eyck, dat ze om de zoveel tijd nu echt gaan terugvinden.
Oud 14 december 2011, 08:47   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Het is niet omdat het nog niet uitgevoerd werd dat het geen goed idee is. Wat is door nu naïef aan? Of moet men denken dat sommige mensen, ook forummers hier, wat staan schelden met een punt maken verwarren?

In ieder geval, hoe de uitvoering ook praktisch kan gebeuren, een accumulatie van kleinere overtredingen leidt in het systeem tot intrekking van het rijbewijs. En da's een sterk signaal dat op den duur de slechte elementen eruit kan halen.
Ik wou maar een sneer geven naar het B. non-beleid. Daarvoor moest ik even doen alsof je in je blootje stond. Dat moet je me niet kwalijk nemen, want ik deed het met de beste bedoelingen.

Oud 14 december 2011, 09:57   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er moet vroeger ingegrepen worden dan dat !
Want voor die mensen wordt de verleiding om zonder verzekering te gaan rijden, echt te groot.
Elio zit altijd te lullen en te zeveren over FRAUDE:
hoelang moet dat nu nog duren dat 10% zonder verzekering kan rondrijden. Dus op 6Miljoen wagens rijder er 600.000 zonder verzekering en 600.000 zonder geldige nummerplaat die een normale verkeersbelasting moet betalen rond.

Hoe moeilijk kan dat zijn ?

Je hebt daar op de E17 van die automatische weegbruggen. Dus elke dag krijg je daar per controlepunt (en er zijn er wel een stuk of 10) 100 mensen die voorbijrijden zonder geldige nummerplaat. Je logt die naar een bestandje en spoort die op.
In een tweede faze, je zet daar een camera bij, en zet een patroeille klaar, vanaf er een voorbijkomt wordt hij gefilm, gevisualiseerd en onderschept.
IN een derde faze plak je desnoods on the fly een detector op die auto, en ga je hem volledig traceren om hem heel gemakkelijk te kunnen onderscheppen ze.

Dan koppel je de verzekeringsdatabank aan de nummerplaat idem controle

On the fly, verzekering niet betaald, en nummerplaat wel betaald, ok een verwittiging SMS'ke en opvolging van uw dossier. Eens afpunten binnen de maand, zoniet, politie sturen voor een verbalisatie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2011, 10:59   #60
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wou maar een sneer geven naar het B. non-beleid. Daarvoor moest ik even doen alsof je in je blootje stond. Dat moet je me niet kwalijk nemen, want ik deed het met de beste bedoelingen.

OK. Je punt daar is ook terecht. Maar ik wist niet dat het wetsvoorstel al in '90 goedgekeurd was, maar het zal er ook mee te maken hebben dat ik toen mijn plechtige communie nog moest doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be